Geography Today R. Clammer,B Greasley,P. McLeod, R. Nicholls Objectives Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů. Pro vyučovací předmět geografie (zeměpis) jsou definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání IGU a v Geography Today Objectives jsou rozděleny na: - Vědomosti (znát) - Dovednosti (aplikovat) - Postoje (hodnotit) Znalosti a porozumění • Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. • Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. • Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických, hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. • Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. • Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místním regionu jako prostoru denního života. • Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Dovednosti • Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). • Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. • Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. • Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: klást si otázky a objevovat problémy, sbírat a třídit informace, zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, generalizovat, dopracovat se k určitým pravidelnostem, pravidelnosti aplikovat, vytvářet si vlastní názory, formulovat vlastní hodnocení, řešit problémy, umět spolupracovat při skupinové práci, v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. Dovednosti - stručně Postoje, hodnoty a chování • k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, • k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, • k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, • k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, • k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. • k respektování rovnoprávnosti všech lidí, • k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodním porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou.