Kolbův cyklus Jedním z teoretiků, který se zabývá zlepšováním kvality práce díky procesu učení se, je D. A. Kolb1 . Vytvořil tzv. Kolbův učební cyklus – jedná se o jakousi spirálu vedoucí k dosažení co nejkvalitnějšího výsledku (obr. č. 1) Na začátku je nějaký teoretický záměr a vytyčené cíle, kterých se snažíme dosáhnout. Člověk si vytvoří určitý postup, který poté uskuteční. Abychom zvyšovali účinnost své práce (výuky, výchovy) je třeba, abychom si po první aplikaci tohoto vytvořeného postupu (po plánované a provedené výuce) zanalyzovali, zda byly naplněny předpokládané cíle. Zjistili důvod případných úspěchů i neúspěchů, vymysleli co je třeba ponechat, posílit nebo změnit, abychom podpořili funkční prvky a nedostatkům předešli. Po té je nutné udělat změny na základě předchozí rozvahy (úprava stávajících postupů a prostředků). Podstatné je abychom použili změněný postup. A opět se dostáváme na začátek celého cyklu, i když jakoby o úroveň výš. I když tento proces vypadá komplikovaně, děláme ho často přirozeně, když vyhodnocujeme nějakou situaci, ve které jsem se ocitli, a přemýšlíme, jak podobné situaci pro příště předejít. Pro učitele by však mohl být Kolbův cyklus často procesem, který vědomě využívají. Mohl by pak sloužit jako cesta ke zlepšování ovlivnitelných podmínek výuky a výchovy. (Výňatek z diplomové práce: CIKÁNKOVÁ, Vladislava. Didaktické využití botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Brno, 2007. Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra biologie. Vedoucí diplomové práce RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D) 1 KOLB, D. A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs : Prentice-Hall, 1984. 256 s. Konkrétní zkušenosti v realite Formulace teoretických konceptu DEDUKCE INDUKCE Testování (aplikace) teoretických konceptu Pozorování reality a (poucení) zobecnení Obrázek 1: Kolbův učební cyklus