Projektová výuka Petra Jůzlová Zopakujte si z minulé přednášky: Jaké jsou znaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY? nvýběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo npro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností nmotivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků nvýběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním individuální práce npoužívané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). n nvýběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) nna závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. n Rozdíl projektové výuky a ITV: nINTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. nLiší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Cílem projektu je vytvoření výsledného produktu (knihy, výstavky, dopisu starostovi, … nProjekt by měl pomoci zodpovědět žákům otázku stanovenou v úvodu projektu. – více Kratochvílová,J.: Projektová výuka… n nÚspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2. n Paretovo pravidlo Proč projektová výuka: nJe cílená, promyšlená a organizovaná nŽák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti nVyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele nJe koncentrována kolem základní ideje, základního tématu nKomplexně ovlivňuje žákovu osobnost nVyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení nPedagog je v roli konzultanta nNabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu n n nMá praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností (ANALÝZA, SYNTÉZA, ORGANIZACE, KRITICKÉ MYŠLENÍ) nVýsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení nJe založen na týmové spolupráci dětí (SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI) nPropojuje život školy se životem obce, širší společnosti Rizika projektové výuky: nnáročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) nnároky na manažerské schopnosti učitele nčasová náročnost nproblém hodnocení projektů nvýdaje spjaté s realizací projektu nžák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi n Vhodné podmínky pro průběh projektu: nzdroje nčas nobsah a cíl projektu nzkušenost nmotivace npodpora školy a veřejnosti nautonomie učitele nkvalitní profesní příprava Rozdělení projektů: nHledisko třídění: nnavrhovatel n n n núčel projektu nTypy projektů: nspontánní žákovské numěle připravené n n nproblémové nkonstruktivní nhodnotící ncíl- estetická zkušenost ncíl- dovednost n n n ninformační zdroj n n ndélka projektu n n n nprostředí n n npočet zúčastněných n n nzpůsob organizace nvolný nvázaný n nkrátkodobý nstřednědobý ndlouhodobý n nškolní nmimoškolní n nindividuální nspolečné n njednopředmětové nvícepředmětové n n Fáze projektu: npřípravná nrealizační nhodnotící Co je pro projekt důležité: nVyspělost organizace: nstruktura nnastavení procesů nkompetence n nOsobnost manažera: nsociabilita norganizace nrežie nprezentace Jak definovat projekt: nvymezit cíl nvymezit rozsah nvymezit zdroje nvytvořit harmonogram nnegativní vymezení nvymezit s kým n Jak řídit projekt: nrozdělit kompetence nurčit pravidla nkontrolovat nna pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi Jak vyhodnotit projekt: nSplnění cíle? nDodržení harmonogramu? nVyužití zdrojů? nsebereflexe, přínos Jak prezentovat projekt: nnapř.: způsobem workshopu nkonferenční přednáška njednoduchá publikace nplakáty nVýstavy, krátké dokumenty,………… n n n Něco o historii: npojem projekt se objevil už v 18. století nJ. Dawey nW. H. Kilpatrick nV. Příhoda n6O. léta- návrat projektové výuky n90. léta- objevuje se i v Čechách A co dnes?: nNárodní program rozvoje vzdělávání v české republice nRVP ZV nŠVP Současné projekty: nKrajina za školou nVšechny tváře města nCo by tomu řekl Napoleon nMalý princ nBadatelé v Africe nPřijede k nám Harry Potter nHlavou k výbuchu n… n Mé zkušenosti: nPůda nStrom nHrnečku vař nPtačí budky n nCo můžeš potkat v lese- vrstevnické učení (9. ročník – 3., 4. ročník) nPo stopách vydry-ITV Navrhni svůj vlastní projekt: nnázev ncíl nharmonogram nprostředky núčastníci nmezipředmětové vztahy ndovednosti nnávrh řešení n n n n n Děkuji za pozornost.