ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY PŘÍRODOPISU Charakteristika: nUspořádání podmínek výuky tak, aby bylo možné využít potřebné vyučovací metody a materiální prostředky nUspořádání vyučovacího procesu n Paprskový diagram Prostředky Formy Metody Učitel Žák KLASIFIKACE ORGANIZAČNÍCH FOREM: •dle sociální povahy- individuální, hromadná, skupinová… • •dle normativního hlediska- vyučovací hodina, vycházka, beseda, laboratorní práce… • •dle doby trvání- hodina základního typu, bloková výuka, projektová výuka Sociální povaha: nINDIVIDUÁLNÍ FORMY VÝUKY n - učitel řídí - koordinuje práci žáka n - individualizace vzdělávacího procesu n - vysoká efektivita výuky nVyužití? n n nHROMADNÉ FORMY VÝUKY n - žáci pracují ve větším kolektivu, vzkonávají obdobné činnosti, práce v přesně vymezeném čase n - stálá skupina žáků (třída, ročník), stabilní rozvrh nVyužití? nSKUPINOVÉ (KOOPERAČNÍ) FORMY VÝUKY n - v rámci třídy - menší skupinky žáků (3 - 5 členů) - spolupráce při řešení problematiky n - vzájemné interakce n - homogenní, heterogenní nPravidla? nEtapy? nVyužití? n Normativní hledisko: nVyučovací hodina nVycházka nExkurze nBeseda nLaboratorní práce nPráce na školním pozemku nOstatní mimotřídní a mimoškolní činnost Doba trvání: • hodina základního typu • bloky, moduly Děkuji za pozornost.