INTEGROVANÁ VÝUKA Z POHLEDU BIOLOGIE • Integrovaná výuka je významný vývojový trend našeho vzdělávání. Praktické zavádění a širší využívání integrované výuky a integrovaných učebních předmětů na 2. stupni ZŠ je spojeno s řadou problémů, nedůvěrou k takto strukturované výuce a k podstatě integrovaného kurikula, umožňuje však ucelený pohled na vymezenou problematiku. Integrovaná tématická výuka a RVP: • Předmět může vzniknout z jednoho vzdělávacího oboru nebo integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů. RVP umožňuje integraci na úrovni témat, tématických okruhů i vzdělávacího obsahu celých vzdělávacích oborů. Pozitiva * předmět studia žáků tvoří jeden celek a jednotlivé části učiva vzájemně úzce souvisejí * vede k odpoutání se od jednooborových učebnic, podporuje práci s jinými učebními texty * zavádění interdisciplinárních témat * činnostní učení a rozvoj životních dovedností * začlenění žáků, kteří nevyhovují představě běžné třídy Negativa: * neexistence učebních textů, jejichž koncepce by vycházela z integrovaného kurikula a zásad integrované výuky * nepřipravenost vyučujících k integrované výuce * nedůvěra odborníků, vyučujících a širší veřejnosti (rodičů … ) * malá propracovanost řešení problematiky didaktické transformace vědních poznatků na didaktizované poznatky pro integrovanou výuku Hledisko žáka: * ohleduplnost * dokončování * úcta tvořivost – vidět nové způsoby jak řešit problémy * plánování řízení i podřízení se * Společné téma se prolíná všemi vyučovacími předměty – ucelený pohled na danou problematiku Co musí ITV splnit: * smysluplný obsah * přiměřený čas * spolupráce * obohacené prostředí * možnost výběru * okamžitá zpětná vazba * dokonalé zvládnutí * Jak vytvořit tématickou ITV: * určete téma a logická základ * promyslete klíčové učivo a aplikační úkoly * vytvořte časovou rozvahu – stanovte milníky * zajistěte potřebnou podporu * Téma by mělo: * mít obsah i použití související se skutečným světem * být přiměřené věku * mít k dispozici vhodné prostředky * být plynulé * být zajímavé * mít vztah k učivu, které na ZŠ probíráte * * * Klíčové učivo by mělo: * obsahovat podstatné jádro vědomostí a dovedností * tvořit poznatky, které obsahově přispívají k pojmu,ke kterému se vztahují * obsahovat takové aplikační úkoly, ve kterých žáci využijí dosažené dovednosti • Časová rozvaha: * dílčí úkoly by měly mít přiměřený časový prostor – splňte stanovené milníky * dílčí úkoly musí stát za čas, který jim věnujete * běžný časový harmonogram pro přípravu ITV je 3-5 hodin • Podpora by měla být zajištěna: * materiálně * ze strany státních institucí * ze strany školy a rodičů * Fáze: * Přípravná * Realizační * Hodnocení Hodnocení ITV: * Dodržení harmonogramu * Zvládnutí dílčích cílů * Zvládnutí tématu * Reflexe * Hodnocení ITV známkou je sporné * Proč? Metody: * Veškeré aktivizující metody * Metody slovní * Metody objevné Formy: * Skupinové, individuální * Bloková výuka, moduly • Historie: * Model integrované tematické výuky (dále jen ITV) vytvořila a ve své knize z roku 1993 popsala Američanka Susan Kovaliková. Vycházela ze své praxe při práci s nadanými dětmi a z nejnovějších výzkumů o činnosti lidského mozku. Později však pochopila, že tento model by bylo možné, ne-li přímo nutné, využít i pro ostatní děti. Proč by měly mít nárok na zajímavou a podnětnou výuku s nadšenými učiteli pouze děti mimořádně nadané? Všechny děti jsou rády motivovány a budou se rády zapojovat do činností, které je budou zajímat a ve kterých se budou cítit oceněné a úspěšné. ITV v praxi: * Celoroční téma: Biologie člověka * Podtémata: Voda, vzduch, půda… * Tématické části: ……. * Názvy témat: …… * Klíčové učivo * Aplikační úkoly • Základní pojmy: * vzduch, voda, půda * člověk a biota * člověk a zdraví * krajina, ekosystémy a životní prostředí * suroviny, energie, potraviny * informace a komunikace * * Vzduch a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * dýchací soustava * přenos kyslíku krví a buněčné dýchání * emise, imise, kyselé deště, vliv na zdraví člověka * onemocnění přenosná vzduchem * vzduch v každodenním životě * … Voda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * oběhová soustava * trávicí soustava- vstřebávání vody * vylučovací soustava- pitný režim * problematika vod * rekreace a voda * … * Půda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * vznik a vývoj člověka- zemědělství * půdní klima * demografie * ochrana půdního fondu * … * Vaše návrhy k integraci tématu biologie člověka: •Vytvoř myšlenkovou mapu na téma • BIOLOGIE ČLOVĚKA A BIOTA Biota a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * vznik a vývoj člověka * biota a nutnost ochrany životního prostředí * biota jako zdroj potravin,surovin * … * Zdraví a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * všechny tématické okruhy biologie člověka * tělesná kondice, kostra a svaly * zdravotní rizika * moderní a přírodní lékařství * zdraví a výživa * znečištění prostředí a vliv na zdraví * … Krajina a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * vliv člověka na krajinu v průběhu historického vývoje * vliv znečištění ovzduší * odpady a nakládání s nimi * demografie * nutnost ochrany krajiny * … Životní prostředí a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * působení člověka v průběhu historického vývoje * soustavy- dýchací, kožní… * znečištění, ochrana * demografie * … * Suroviny a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * využití surovin a fylogeneze člověka * závislost člověka na surovinových zdrojích * ochrana vyčerpatelných zdrojů surovin * … Energie a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * energie a vývoj člověka * metabolismus člověka * ochrana před UV zářením * energetické zdroje * vliv člověka na životní prostředí * … Potrava a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * trávicí soustava,metabolismus * vylučovací soustava * složení potravy * zdravá strava * příjem a výdej energie- děti, sportovci… * … * Komunikace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * smyslové soustavy * nervová soustava, hormonální soustava * komunikace mezi lidmi, zvířaty * učení * zvuk- vznik a šíření * řeč- hlasivky * využití komunikačních zařízení * … Informace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: * •Navrhněte několik možností aplikace pojmu informace při výuce biologie člověka. ITV: * Ucelená témata * Syntéza učiva * Uspořádání učiva do logického celku * „Aha – efekt“ * Projekt: * Projekt vychází z potřeb a zájmů dítěte. Umožňuje uspokojit jeho potřebu získávat nové zkušenosti, být odpovědný za svou činnost. * Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace. Neomezuje se na prostor školy, ale mohou se do něj zapojit i rodiče a širší okolí. * Projekt je interdisciplinární. * Projekt je především podnikem žáka. * Práce žáků v projektu přinese konkrétní produkt. Pokud je to možné, je průběh a výsledek zdokumentován. Vznikne výstup, kterým se účastníci projektu prezentují ve škole nebo mimo školu. * Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině. Sociální psychologie druhé poloviny minulého století prokázala, že učení ve skupině je významné nejen pro rozvoj osobnosti žáka, ale zvyšuje i efektivitu procesu učení. * Projekt spojuje školu s širším okolím. Umožňuje začlenění školy do života obce nebo širší společnosti. Literatura: * Učitelské listy: červen 2007 * Učitelské noviny: únor 2007 * Susan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka. Spirála, Kroměříž 1995 * Geoffrey Petty: Moderní vyučování.Praha, portál 1996 * RVP ZV • Konec • Přeji mnoho úspěchů při vytváření tématických okruhů pro integrovanou výuku. • Děkuji za pozornost