DIDAKTIKA FYZIKY I. 10 Výuka Fy Josef Trna PdF MU©2009 http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:bCp4gwkXtgWquM:http://www.thecolor.com/images/Teacher.gif See Explanation. Clicking on the picture will download the highest resolution version available. Výukové fáze • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukové fáze •Motivace •Expozice •Fixace •Diagnostika •Aplikace Interakce a komunikace ve výuce Fy •Interakce (pedagogická) – učitel+žák – probíhá pomocí komunikace s předem stanovenými pravidly, směřuje ke stanoveným výukovým cílům •Komunikace (pedagogická) – učitel+žák – vzájemná výměna informací: -Verbální -Neverbální -Multimediální (pomocí ICT) • • Proces výuky Fy •1. Příprava •Projektování a plánování výuky: -Základní kurikulární dokumenty: RVP ZV, ŠVP školy (klíčové kompetence, očekávané výstupy) -Individuální plánování: • - Tematický plán (datum, obsah, technologie) – celoroční perspektivní • - Příprava na výuku (čas, obsah, fáze, technologie, organizace) – • jednohodinová aktuální -Didaktická analýza učiva – vytvoření pojmového scénáře hodiny, výběr metod a forem, volba a příprava prostředků • Proces výuky Fy •2. Realizace -Řízení výuky (učitelova pravomoc a plná odpovědnost) -Didaktická komunikace -Výchovná situace ve třídě (vnitřní a vnější podmínky) • - • Proces výuky Fy •3. Reflexe -Zpětná vazba -Sebereflexe učitele -Hospitace - • PCK •Pedagogical content knowledge (PCK ) = didaktické znalosti obsahu= nejúčinnější analogie, ilustrace, příklady, vysvětlení, slovní demonstrace, způsoby znázorňování a formulování tématu, který jej učiní srozumitelným pro jiné (Shulman) •Pedagogical content knowledge (PCK ) = didaktické znalosti obsahu= komplex profesních znalostí (vědomostí, dovedností a postojů) učitele vytvářet didaktickou transformací určitého vzdělávacího obsahu různé varianty podob učiva v závislosti na specifických podmínkách výuky. • PCK • Hlavní charakteristiky PCK (Janík): •- Specifičnost: PCK jsou zčásti odlišné od znalostí fyziků-vědců. •- Integrovanost: PCK v sobě integrují poznatky fyziky, pedagogiky, psychologie aj. •- Dynamičnost: PCK se díky zkušenosti učitele mění a inovují. •- Narativnost: PCK obsahuje specifický dialog učitele a žáka, příběhy (narace). •- Individuálnost: PCK jsou i každého učitele odlišné díky individualitě jeho osobnosti. •- Implicitnost: PCK jsou skryté ve vědomí učitele, dají se zkoumat jen jejich vnější projevy ve výuce. • PCK • Jak se PCK vytváří? (Janík): •- Vlastní vzpomínky učitele na výuku fyziky očima sebe sama jako žáka. •- Oborové vzdělání učitele ve fyzice. •- Pedagogické, fyzikálně didaktické aj. vzdělání učitele. •- Vlastní zkušenosti učitele z výuky fyziky. • • Mezipředmětová koordinace a integrace •Koordinace: •Časová •Obsahová •Metodická •Cílová • •Integrace: •Přírodověda = science • •Mezipředmětové vztahy – vycházejí z mezivědních vztahů •Specifika: (Fy+Ch+Bi+Ze); (Fy+Ma); (Fy+TeV); (Fy+Dě); (Fy+HV+VV) •