DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice Josef Trna PdF MU©2009 Zobrazit obrázek v plné velikosti C:\Documents and Settings\trna\Dokumenty\Obrázky\butterfly_hst.jpg Vzdělávací technologie - prostředky • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukový prostředek - učebnice •Učebnice = výukový prostředek, který je prostředkem didaktické komunikace učitele a žáka • •Charakteristiky učebnice: -Vědecká správnost -Systematičnost -Didaktická struktura • - - - Výukový prostředek - učebnice •Funkce učebnice (Průcha, Skalková, Mazáčová): -Informační -Transformační -Systematizační -Zpevňovací a kontrolní -Koordinační a integrační -Rozvojově – výchovná -Orientační -Sebevzdělávací -Motivační • - - - Výukový prostředek - učebnice •Perspektivní funkce učebnice: -Normativní (nahrazuje standardy) -Multimediální (doplnění CD; provázanost na web atd.) -Stavebnicová (učitel ji upravuje) -Komunikativní -Kulturační • - - • - • - - - Výukový prostředek - učebnice •Alternativy využití učebnice ve výuce (J. Maňák): -Četba textu a jeho prostá reprodukce -Četba textu a zodpovídání otázek na jeho obsah -Četba textu a vyhledávání hlavních myšlenek -Četba a srovnávání dvou různých textů o témže obsahu a jejich srovnávání -Vysvětlení závěrů obsažených v textu -Strukturní analýza a systematizace faktů z textu -Vlastní stanoviska k obsahu v textu, srovnávání a hodnocení -Samostatné závěry, kritické a tvořivé rozvinutí myšlenek z textu - Výukový prostředek - učebnice •Alternativní učebnice: -Programované učebnice -Učebnice – encyklopedie -Multimediální učebnice - - Fyzikální učebnice •Grafické prvky fyzikální učebnice: •Text •Obrázky •Schémata •Fotografie •Tabulky • • • • • Fyzikální učebnice •Obsahové prvky fyzikální učebnice: •Výkladový blok (text+obrázky+schémata) •Experimenty (popis +obrázky+ schémata) •Úlohy (otázky a úkoly) •Aplikace (popis+obrázky+fotografie) •Diagnostika (otázky+testy) •Logické opory (strukturní pojmová schémata; zdůrazněné hlavní informace) • • • • • Cvičebnice – pracovní listy •Cvičebnice (pracovní sešit apod.) - obsahuje soubory učebních úloh, projektů, včetně jejich řešení. Součástí bývají i přehledy souvisejících vztahů, zjednodušené tabulky konstant a hodnot veličin. •Pracovní list – je formální pomůckou pro řešení úloh, provádění pokusů a měření veličin. Didakticky –instruktážně vede žáka při jeho učební činnosti. Zrychluje a zefektivňuje řešení úlohy. Podporuje správnou formalizaci řešení úloh. Často se používá u laboratorních úloh. Sbírky úloh a experimentů •Sbírka úloh (experimentů) – slouží jako databáze učebních úloh (experimentů) pro učitele a žáka. Bývají využívány jak ve výuce, tak častěji při zadávání domácích úloh a při individualizovaném procvičování učiva. Sbírky testových úloh a testů •Sbírka testových úloh a testů – slouží jako databáze k diagnostice pro učitele i pro žáka. •Dnes nabývá význam její elektronická podoba, včetně vhodného software na tvorbu i vyhodnocování testů. Tabulky •Tabulky fyzikálních konstant a vybraných hodnot fyzikálních veličin – jsou využívány při řešení učebních úloh a projektů. Jejich součástí bývají i přehledy fyzikálních vztahů. Encyklopedie •Na trhu existuje řada fyzikálních a technických encyklopedií. Je vhodné z nich vytvořit malou příroční knihovničku pro vyhledávání informací. Elektronické zdroje •Internet – rozmáhajícím se zdrojem informací je Internet (wikipedie atd.). •Velkým nebezpečím je ověřitelnost správnosti uváděných dat. •Součástí učebnic se stávají CD s databází informací, které lze ve výuce a domácí přípravě využít. •Webové stránky – existují specializované webové stránky určené pro podporu výuky fyziky. Učitel si je může vytvořit sám nebo i s žáky a využívat je. •E-learning – Internet dává možnost využití e-learningových kurzů (Moodle aj.) •