DIDAKTIKA FYZIKY I. 9 Diagnostika a klasifikace ve Fy Josef Trna PdF MU©2009 See Explanation. Clicking on the picture will download the highest resolution version available. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:P4ygIg-vyxhaGM:http://www.viptesting.com/domains/vip-testing.com /images/iq_index_img.gif Didaktická diagnostika •Diagnostika - zjišťování, rozpoznávání, posouzení, hodnocení a utřídění jistých jevů skutečnosti podle vlastností a kritérií •Diagnóza - produkt diagnostické aktivity - ústní nebo písemné (grafické) vyjádření výsledků diagnostického šetření (obvykle souboru zpracovaných dat) •Diagnostické aktivity: -indikování (zjišťování výskytu), -identifikování (rozpoznávání druhu), - klasifikování (třídění do kategorií), - hodnocení (stanovování úrovně), - interpretování (vysvětlování příčin, podmínek), - prognózování (předpovídání vývoje), - regulování (navrhování usměrňování vývoje). - Didaktická diagnostika •Klasifikace diagnostik: •(1) Podle časového období: •vstupní, •průběžná, •výstupní. •(2) Podle délky času šetření: •okamžitá, •dlouhodobá. •(3) Podle hloubky šetření: •mikro, •základní denní, •detailní. • Didaktická diagnostika •Hlavní funkce diagnostiky ve výuce fyziky: •poznávání osobnosti žáka, •orientace učitele i žáků ve výuce, •zpětnovazební kontrola při řízení výuky •kontrola plnění výukových cílů, •hodnocení žáků, •stimulace a motivace žáků •plánování další výuky •formování osobnosti žáků, •instruování žáků v autodiagnostice, •další učení žáků. Didaktická diagnostika •Etapy diagnostiky: •formulace vstupní diagnostické hypotézy, •volba a příprava diagnostických metod a nástrojů, •získávání údajů (vlastní šetření), •zpracování údajů, •interpretace a vyhodnocení zpracovaných údajů, •stanovení diagnózy Didaktická diagnostika •Požadavky na diagnostiku: •(1) objektivita (uznaná žáky i rodiči): •nezávislost diagnostika na diagnostikované osobě, •hodnocení podle přesných a předem stanovených norem •(2) spravedlivost (uznaná žáky i rodiči): •(3) přiměřenost •rozsah diagnózy odpovídající významu šetřeného jevu •vhodná četnost šetření. •(4) kvalita •promyšlená strategie šetření, •analyticko-syntetický přístup •systémově-strukturální přístup (soubor prvků, •vnitřní skladba prvků •sledování vnějších a vnitřních podmínek výuky. Didaktická diagnostika •Diagnostické metody a nástroje: •Ústní zkouška. •Písemná a grafická zkouška. •Didaktický test •Experimentální zkouška. •Analýza výsledků činnosti žáka. •Pozorování žáka •Rozhovor. •Dotazník. •Anamnéza. Didaktická diagnostika ve Fy •Diagnostikované vzdělávací konstrukty: •fyzikální vědomosti žáka, •fyzikální dovednosti žáka, •fyzikální návyky žáka, •poznávací zájmy žáka ve fyzice, •postoje žáka k fyzice, •styl učení se žáka ve fyzice. • Hodnocení a klasifikace •Stanovení hodnotících norem: •intuitivně (tradice, zkušenosti), •průměrování výkonů žáků, •podle závěrů vědeckého bádání (pedagogika, psychologie, sociologie, prognostika aj.). -sociální vztahová norma - výkon žáka je poměřován v určitém čase s výkony jeho spolužáků -individuální vztahovou normou - je srovnávání výkonu žáka s jeho vlastními dřívějšími výkony. • • Hodnocení a klasifikace •Klasifikace = kvantifikace zhodnocení (jako součásti diagnózy) pomocí stupňů klasifikační škály. •Tyto stupně jsou vyjádřeny výroky, slovy nebo čísly. •Pětimístná stupnice vyjádřená čísly: •1. stupeň - výborný •2. stupeň - chvalitebný •3. stupeň - dobrý •4. stupeň - dostatečný •5. stupeň - nedostatečný •Z jezuitského školního řádu z roku 1599 přežívá na našich základních a středních školách nejen pětistupňová klasifikační stupnice, ale i celková stresující atmosféra zkoušení. • Hodnocení a klasifikace • Hlavní hodnotitelné a klasifikovatelné konstrukty ve výuce Fy: •Řešení úloh •Tvorba úloh •Řešení projektů •Provádění pokusů •Tvorba pokusů •Měření, jeho zpracování a vyhodnocení •Eseje •Pečlivost a kvalita činností •Formální stránka činností •Kvalita fyzikálního vyjadřování, diskuse •Dovednost užívat matematický aparát a ICT • • • •