Okruhy otázek z českého jazyka k SZZ 1. Řeč a jazyk. Český národní jazyk a jeho útvary. Jazykověda. 2. Vývoj českého jazyka, slovanské jazyky a jazyky Evropy. 3. Písmo, pravopis, Pravidla českého pravopisu. 4. Verbální a neverbální komunikace. Mluvení – fyziologie a analýza. 5. Hlásky, jejich artikulace a klasifikace. 6. Fonologie. Distribuce fonémů, střídání hlásek, změny hlásek. 7. Ortoepie. Ortofonie jako součást ortoepie. Ortoepická pravidla spojování hlásek. 8. Slovní přízvuk. Zvukové prostředky větné. 9. Ortoepie a pravopis slov přejatých. Tendence ve výslovnosti vlastních přejatých jmen.Výslovnostní styly. 10. Rozvoj vyjadřování dětí předškolního věku. Cvičení na rozvoj výslovnosti a vyjadřování. 11. Psychická příprava k řečnickému projevu. 12. Hlasová technika. Modulace, frázování, tempo řeči – s ohledem na dětského posluchače. 13. Útvary národního jazyka. Jazyková správnost řečnických projevů. Jejich přiměřenost komunikační situaci. 14. Funkční styly. 15. Slohové útvary v řečnickém procesu a jejich charakteristika. 16. Antické řečnictví. Nejdůležitější představitelé, jejich názory a pojetí rétoriky. 17. Teorie argumentace. Řečnické triky a „falešné“ argumenty. 18. Komunikační maximy. Etické maximy. 19. Praktická výchova k rétorice. Způsoby budování klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské. 20. Postavení jazykové výchovy ve výchovném procesu MŠ; úkoly jazykové výchovy. 21. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení dětského vyjadřování v předškolním věku. 22. Prostředky jazykové výchovy v MŠ a jejich analýza. 23. Význam diagnostikování jazykového vyjadřování. Zásady a metody diagnostikování. 24. Charakteristika základních typů poruch dětské řeči; vhodné metody a prostředky jejich odstraňování. 25. Struktura slovní zásoby. Vztah mezi slovem a obsahem pojmu; slova příbuzná, nadřazená a podřazená. Hry se slovy. 26. Způsoby prohlubování a rozšiřování slovní zásoby u dětí v předškolním věku. Synonyma, antonyma, homonyma. Paronyma. 27. Frazeologie a rozšiřování slovní zásoby. Způsoby využití rčení, přirovnání, přísloví. 28. Zvláštnosti tvoření slov u dětí v předškolním věku. Metody rozvíjení tvoření slov v MŠ. 29. Osvojování mluvnického systému dítětem. Typické mluvnické chyby dětí, nespisovné vlivy. Jazyková hra jako metoda procvičování gramatické správnosti. 30. Význam motivace v jazykové výchově. Didaktická hra jako jeden ze způsobů motivace. 31. Specifika plánování jazykové výchovy v MŠ.