Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání „Společně s kamarády poznávám svět“ Mateřská škola Prušánecká 8, Brno, příspěvková organizace „ZAČÍT SPOLU“ - 2 - OBSAH OBSAH................................................................................................................................................................- 2 Představení školy..............................................................................................................................................- 3 Základní údaje o škole....................................................................................................................................- 3 Charakter umístění školy................................................................................................................................- 4 Poslání a cíle školy.........................................................................................................................................- 7 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.............................................................................- 9 Systém vzdělávacích cílů .............................................................................................................................- 10 Vzdělávací koncepce „ZAČÍT SPOLU“ .........................................................................................................- 11 Charakteristika školního vzdělávacího programu........................................................................................- 12 Filozofie vzdělávacího programu..................................................................................................................- 12 Základní principy programu ..........................................................................................................................- 13 Denní režim v mateřské škole Prušánecká 8,Brno.......................................................................................- 14 Dlouhodobý plán vzdělávání a záměru školy, jeho historie ..........................................................................- 17 Kurikulum.........................................................................................................................................................- 18 Tematické bloky...............................................................................................................................................- 19 Práce s tematickými bloky ............................................................................................................................- 19 Téma: Můj vstup do společnosti - Mám nové kamarády září, říjen........................................................- 20 Téma: Rád jsem s kamarády v přírodě – Moji nejmilejší listopad, prosinec..........................................- 24 Téma: Kde žiji a co mne obklopuje – Kde jsem rád, kam patřím leden, únor.........................................- 28 Téma: Všímám si krásy kolem mne březen, duben...............................................................................- 31 Téma: Svět je kolem mne jako barevná louka květen...........................................................................- 35 Téma: Svět je kolem nás jako barevná louka červen a prázdniny.........................................................- 39 Pravidla pro vytváření Třídního vzdělávacího programu (TVP) ..................................................................- 43 Evaulace školy.................................................................................................................................................- 44 Vnější evaluace ............................................................................................................................................- 45 Autoevaluace................................................................................................................................................- 46 Seznam příloh..................................................................................................................................................- 48 - - 3 Představení školy Základní údaje o škole Název orgánu: Mateřská škola Prušánecká 8, Brno, příspěvková organizace Kontaktní adresa: Mateřská škola Prušánecká 8, 628 00 Brno Kontakty: tel: 544210882 e-mail: ms.prusanecka@bm.orgman.cz Zřizovací listina: vydaná Č.j. JMK 12428/2004 OŠ Krajským úřadem Jihomoravského kraje – odborem školství IČO:62156942 Zřizovatel: Statutární město Brno, Městská část Brno-Vinohrady, Velkopavlovická 25,628 00 Brno Statutární zástupce: Libuše Hráčková jmenovaná do funkce OŠ MMB ze dne s účinností od 1.1.1992 Řízení a vedení školy: v čele MŠ je ředitelka školy, kterou jmenuje a odvolává v souladu s platnými zákony a školským zákonem 561/2004 Sb. ve znění pozdějších novel Systém školy: trojtřídní škola s kapacitou 75 (max. 90 dětí) Pomocné provozy: školní jídelna s vývařovnou - 4 Představení školy Charakter umístění školy Mateřská škola v Prušánecké ulici se nachází na sídlišti Vinohrady od roku 1988. Budova školy stejně jako převážná část okolní zástavby nese všechny rysy typické pro panelovou výstavbu z období 80-tých let 20.století. Vinohrady patří tedy k těm nejmladším sídlištním výstavbám, kdy rozvoj panelové technologie dosáhl svého vrcholu. Jsou jedinečné svou promyšlenou architektonicky-výtvarnou koncepcí. Většina z ulic nese jméno některé z jihomoravských vesniček typických svou produkcí vína. Zároveň byly již v době zrodu Vinohrad použity fasádní barvy, pro odlišení různých typů bloků. Nejde o barvy náhodné, nýbrž o takové barvy z celého spektra, které lze spatřit ve vinařských oblastech a sice červená, zelená, okrová a hnědá. Svým hustým uspořádáním obytných bloků, ve kterém s trochou představivosti lze spatřit hrozny vína, tvoří vinohradská zástavba charakteristickou, nezaměnitelnou městskou část. Siluetu Vinohrad lze spatřit z mnoha brněnských koutů. Rozkládá se na vyvýšenině nad starší městskou částí Židenice, odkud je krásný výhled na historické jádro města Brna a jeho dominanty. Přestože nesou Vinohrady typické prvky rozvolněné sídlištní zástavby, ve své urbanistické koncepci mají zahrnuté kladné městotvorné prvky. Například Pálavské náměstí se svou centrální lokací sdružuje většinu občanské vybavenosti, jako jsou obchody, restaurace, zdravotnická zařízení, radnice. To dává příležitost k učení dětí orientace v prostoru a okolí, ve kterém žijí. Svou polohou má naše škola zajištěnou dobrou dopravní dostupnost jak do centra města, tak do okolní přírody. V těsném sousedství Vinohrad začíná Chráněné krajinné území Moravského Krasu. Výlety do těchto koutů krajiny nám usnadňuje Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Výhody plynoucí z náležitosti ke krajskému městu Brnu, které je druhým největším městem v naší republice, jsou evidentní. Jen jako příklad lze uvést snadnou dostupnost divadel s činností zaměřenou pro děti předškolního věku nebo kvalitní plavecká zařízení i další sportovní areály. - 5 Představení školy Historie městské části Brno – Vinohrady Sídliště Vinohrady představované městskou částí Brno – Vinohrady dnes reprezentuje spolu s brněnským hradem a pevností Špilberkem a dómem sv. Petra a Pavla jednu z významných dominant města Brna. Vinohrady se vypínají nad východním okrajem moravské metropole v nadmořské výšce 290 až 300 metrů. Ačkoliv brněnské Vinohrady patří historicky k nejmladším brněnským částem, i jejich územím procházely dějinné události spojené s minulostí města Brna. Přestože se trvalejší osídlení vinohradského území časově váže až k 20. století druhého tisíciletí, lidská noha vkročila na území dnešní městské části mnohem dříve. Záchranný i systematičtěji organizovaný archeologický průzkum, prováděný na počátku 80. let minulého století, přinesl důkazy o pohybu lidí starší doby kamenné na území dnešních Vinohrad. Některé nálezy lze časově vložit až do doby kolem 40 000 let před naším letopočtem. O dlouhodobějším osídlení dnešního vinohradského území v době historické postrádáme doklady až do poloviny 20. století. Neznamená to však, že by se na tomto území, které bylo v minulosti pokryto lesním porostem, a které člověk v běhu dějin pozvolna přeměňoval v zemědělské plochy, neodehrávaly zajímavé dějinné události. Například v létě roku 1645, kdy město Brno a špilberskou pevnost přibližně 114 dnů obléhalo švédské vojsko generála Torstensona, procházely a projížděly vinohradským územím švédské jednotky, tábořící v nedalekých Zábrdovicích. O necelých tři sta let později, v noci z 21. na 22. ledna roku 1933 zasněženým vinohradským územím od Velké Klajdovky prošel oddíl pučistů, kteří se pod vedením Ladislava Kobsinka hodlali zmocnit židenických Svatoplukových kasáren. Po přestřelce byli útočníci odraženi, rozehnáni a posléze pozatýkáni. Neslavně tak skončil dramatický pokus o fašistický převrat, který vstoupil do našich moderních dějin pod názvem Kobsinkova aféra či Kobsinkiáda. Za první trvalé osídlení vinohradského území lze považovat kolonii domů vystavěnou ve 40. letech minulého století – na počátku druhé světové války. Tato čtvrť dřevěných domků sloužila k ubytování rodin německých technických zaměstnanců, kteří jako odborníci pracovali v tehdy vystavěné továrně na letecké motory Ostmark, předchůdkyni dnešního Zetoru. Poněvadž většina německých pracovníků pocházela z Hamburku, počali lidé tuto obytnou čtvrť nazývat Hamburk. - 6 Představení školy Hamburk byl obýván až do počátku 80. let minulého století. Tehdy byl zbourán a ustoupil výstavbě sídliště, které od počátku neslo název Vinohrady. Rozsáhlá výstavba vinohradského sídliště započala v září roku 1981 budováním inženýrských sítí a pozemními pracemi. Úsilím stavbařů tehdejších Pozemních staveb Brno bylo sídliště ve druhé polovině 80. let stavebně dokončeno. Ulice nového sídliště jsou pojmenovány po vinařských obcích jižní Moravy. Sám název „Vinohrady“ obdrželo sídliště právem. V lokalitě, na níž stojí, se v minulosti hojně pěstovala vinná réva. Na tradici vinařství a na kulturní a společenské tradice s vinařstvím spojené v dnešní době Vinohrady navazují. Od roku 2004 figurují Vinohrady na seznamu vinařských obcí České republiky. Na jaře tohoto roku byl na území obce vysázen vinohrad. Na přelomu let 1990-1991 bylo vinohradské sídliště v rámci správní reformy města Brna ustaveno coby městská část s vlastními samosprávními orgány – obecním zastupitelstvem, radou a starostou. Městská část Brno – Vinohrady tak v dnešní době představuje jednu z devětadvaceti brněnských městských částí. V roce 2004 Vinohrady uzavřely partnerství s vinařskými obcemi Bratislava – Vajnory a s jihosrbským Knjaževacem. Vinohrady se mohou pochlubit vysokou kulturní a společenskou aktivitou svých obyvatel i přijatelnou dostupností obchodů a služeb. Zelené okolí městské části podtrhuje bezprostřední sousedství Chráněné krajinné oblasti Moravský kras. K 1. lednu roku 2006 žilo v městské části Brno – Vinohrady 14 566 obyvatel. Přejato z propagačních materiálů MČ se souhlasem autora textu PhDr. Jiřího Čejky. - 7 Představení školy Poslání a cíle školy MŠ zabezpečuje všestrannou péči o děti předškolního věku v návaznosti na vzdělávání a výchovu dětí a úzké spolupráce s rodinou. Jedná se o trojtřídní školu s vlastní kuchyní a zahradou. Škola, příspěvková organizace, zaměstnává šest pedagogů, vedoucí školní jídelny, dvě kuchařky a dvě provozní pracovnice. V mateřské škole pracují vždy pedagogové s odbornou kvalifikací. Mateřská škola má ve svém oficiálním názvu Prušánecká dle vesnice, která se nachází v jižní části Moravy, a jsme hrdí na tento název. Prušánky mají staletou tradici a také oblast školství dosahuje velmi dobré úrovně v rámci celého regionu. Vzájemná spolupráce s kolegy pedagogy, spojená s častou komunikací a výměnou nových poznatků nejen nás, ale i samotné děti velmi obohacuje, zejména v oblasti folkloru. Snažíme se poskytnout podnětné prostředí pro všechny činnosti dětí a jejich pohybové aktivity. Škola má vlastní keramickou dílnu s pecí. Mateřskou školu obklopuje rozsáhlá zahrada se vzrostlou zelení, herními prvky ze dřeva sloužící k pohybovým aktivitám, dopravní hřiště a bazén. Toto vybavení pro vytvoření kvalitního zázemí je důkazem příkladné spolupráce městské části a vedení školy. Svědčí o nastavených prioritách směrem k těm nejmenším z nás a k jejich kvalitnímu vzdělávání. Na základě metodiky Školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP) jsou herny vybaveny účelovým nábytkem a podnětným prostředím, které tvoří pracovní kouty pod názvem „centra aktivit“, kde mají děti k dispozici materiály a pomůcky, vše dostupné a použitelné k individuální práci i práci ve skupině. Tato „centra“ aktivit jsou vhodně rozmístěna a ohraničena tak, aby měly děti soukromí pro práci, jsou jasně označena obrazem, nápisem a počtem pracovních míst. V rámci správné životosprávy jsou činnosti organizovány tak, aby zabezpečovaly rovnocenné uspokojování tělesných a duševních potřeb dětí. V režimu dne jsou funkčně respektovány individuální potřeby dětí na hygienu a životosprávu. Naším cílem je, aby dětem byla poskytována plnohodnotná, vyvážená strava podle příslušných předpisů. Snažíme se zvýšit podíl čerstvého ovoce a zeleniny, a to formou nabídky pro děti již od rána. Děti vedeme k samostatnosti při stolování. Je naší snahou dodržovat pitný režim, respektovat individuální potřeby dětí ve stravování, v rekonvalescenci po prodělaných nemocech, dětí s nižší potřebou spánku, dětí se zvýšenou potřebou sociálního kontaktu. Celkově je tedy zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je však natolik flexibilní, aby umožňoval přizpůsobit organizaci činností v průběhu dne aktuálním potřebám a situaci. - 8 Představení školy Z celkové filozofie našeho programu a metodiky „Začít spolu“ vyplývají i psychosociální podmínky pro vzdělávání dětí. Nově příchozí děti mají možnost s rodiči navštívit školu již před nástupem, a tak se formou dnů otevřených dveří s pedagogy navzájem sblížit. Pro rodiče je škola otevřená po celý rok. Navíc mají možnost podílet se na plánování individuálního vzdělávacího programu pro své děti a to každý nový školní rok, formou besedy. Pedagogický styl je uplatňován nabídkou činností, aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dětí. Naším dalším cílem je, aby děti chápaly své rovnocenné postavení, že všichni bez ohledu na handicap, národnost či jiné sociokulturní odlišnosti jsou si rovni a mohou se naopak obohacovat. K zajištění ochrany zdraví dětí přispívá snaha o důsledné dodržování předpisů všemi zaměstnanci školy v oblasti BOZP a PO. K zajišťování ochrany zdraví dětí přispívá i výchova k zdravému životnímu stylu a mnohé doprovodné programy, které jsou součástí vzdělávacího programu školy. Neméně důležitým prvkem je i příkladné chování zaměstnanců školy. Organizace chodu školy je zajištěna školním řádem a denním režimem. Řízení mateřské školy a její optimální chod je zároveň zajištěn v organizačním řádu školy, který je funkční pro trojtřídní mateřskou školu. Díky dobrému vymezení kompetencí se snažíme zajistit funkční, vstřícný a týmově pracující kolektiv. Spolupráce se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a odborníky je průběžná a vyplývající ze zákona o příspěvkových organizacích. Nadstandardní spolupráce funguje mezi školou a rodičovskou veřejností, zejména se Sdružením rodičů při mateřské škole. A to v oblasti kulturního a sportovního vyžití při konání akcí mateřské školy, které vždy nastíníme ve společně vypracovaném plánu aktivit pro aktuální školní rok. Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání se snažíme zaktivovat i formou besed a účastí rodičů na individuálním plánování vzdělávací činnosti jejich dětí. Dále pak každodenním seznamováním s činností dětí formou přiblížení témat v grafické podobě na nástěnkách v šatnách dětí. Pedagogické pracovnice ve spolupráci s pedagogy ZŠ a SPC se snaží napomáhat rodičům v otázkách výchovy a vzdělávání i u dětí se speciálními potřebami i u dětí mimořádně nadaných, v úzké spolupráci s mensou pro předškolní věk /www.mensantc.eu/. - 9 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je závazný v rámci celé republiky, navazujeme na něj v rámci našeho Školního vzdělávacího programu. Rámcové cíle – vyjadřují univerzální záměry předškolního vzdělávání Klíčové kompetence – představují výstupy, resp. obecnější způsobilosti, dosažitelné v předškolním vzdělávání Dílčí cíle – vyjadřují konkrétní záměry příslušející té které vzdělávací oblasti Dílčí výstupy – dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které dílčím cílům odpovídají Tyto cílové kategorie jsou těsně provázané a vzájemně spolu korespondují. Jejich vztah je znázorněn níže na schématu „Systém vzdělávacích cílů“. Tento systém by měl být funkční. Ukazuje, že vědomé a systematické sledování a naplňování stanovených záměrů v běžné každodenní praxi by mělo spolehlivě vést k dosahování výstupů. Pracuje-li tedy pedagog při vzdělávání dětí průběžně s vědomím vzdělávacích záměrů, ať už v úrovni obecné či oblastní, měl by mít záruku, že skutečně vede děti k osvojování kompetencí a k jejich postupnému zdokonalování. - 10 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Systém vzdělávacích cílů Vzdělávací cíle formulované jako záměry formulované jako výstupy Rámcové cíle: Klíčové kompetence: 1. rozvíjení dítěte a jeho učení a poznání 1. kompetence k učení 2. osvojení hodnot v obecné 2. kompetence k řešení problémů 3. získání osobnostních postojů 3. kompetence komunikativní úrovni 4. kompetence sociální a personální 5. kompetence činnostní a občanské Dílčí cíle v oblastech: Dílčí výstupy v oblastech: 1. biologické 1. biologické 2. psychologické v oblastní 2. psychologické 3. interpersonální 3. interpersonální 4. sociálně-kulturní úrovni 4. sociálně-kulturní 5. enviromentální 5. enviromentální Legenda Obecné záměry vzdělávání jsou vyjádřeny pomocí rámcových cílů, výstupy pak v podobě klíčových kompetencí. Rámcové cíle se promítají do pěti oblastí a získávají podobu cílů dílčích. Jejich průběžné naplňování směřuje k dosahování dílčích kompetencí, které jsou základem pro postupné budování kompetencí klíčových. - 11 Vzdělávací koncepce „ZAČÍT SPOLU“ „ZAČÍT SPOLU“ je vzdělávací koncepce, která je opřená o mezinárodní metodiku „Step by step“. Naše škola je do tohoto projektu zapojena od září 2003. Předškolní vzdělávání zabezpečuje uspokojování přirozených potřeb dítěte a rozvoj osobnosti probíhá ve spolupráci rodiny a předškolního zařízení. Poslání Rychlé změny kolem nás, a nejen v naší společnosti, ukazují, jak důležité je budovat v dětech přání učit se po celý život. Pro současnost v 21. století program buduje životně důležité základy pro postoje, znalosti a dovednosti tak, aby se dítě dokázalo vyrovnat s nároky a problémy, které jej čekají, mohlo a chtělo je pozitivně ovlivňovat. Cíl Cíl určuje směr, kam směřujeme, jaký dům chceme postavit. Definování cíle dle metody SMART – smysluplný, měřitelný, akceptovatelný, reálný, termínovaný nám umožní kontrolu a povede k naplňování poslání školy: • vytvářet si zdravé životní návyky a postoje • přijímat změny a učit se aktivně se s nimi vyrovnávat • samostatně kriticky myslet, rozpoznávat problémy a řešit je • umět si vybrat a nést za svou volbu odpovědnost • být tvůrčí a mít představivost – rozvíjet dítě a jeho schopnosti učení • sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství, prostředí, ve kterém žijeme, být tolerantní vůči individuálním, kulturním i etnickým odlišnostem Základní principy našeho programu • individuální přístup ke každému dítěti • integrované učení hrou a činnostmi • plánování individuální • centra aktivit v herně • aktivní účast rodiny jako partnera • spolupráce s komunitou • interakce a inkluze dětí s individuálními a specifickými potřebami • profesní růst pedagogů, kreativita a týmová spolupráce učitelů, personálu a škol - 12 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ Realizace alternativní výchovně vzdělávací koncepce „ZAČÍT SPOLU“ v mateřské škole Prušánecká 8, Brno Filozofie vzdělávacího programu Výchovný záměr mateřské školy chceme realizovat na základě představy rodinného domu. Rodinný dům je místo, k němuž máme pevný vztah, ten nám poskytuje pocit bezpečí a je hlubinou bezpečnosti, kterou pro svůj zdravý duševní, tělesný a hlavně citový vztah nezbytně potřebujeme. V jeho suterénu si ukládáme solidní základy, totiž uspokojování potřeb – jídla, spánku, pravidelných činností zvykového charakteru. V přívětivé přízemní hale, která je přirozeným centrem celého domu, jsou situovány výchovné úkoly, realizované hlavně spontánními tvořivě hravými aktivitami. Patří sem i to, co neprávem považujeme za druhotné, a to je opatrovnická služba dítěti, široké pole laskavé a důvěrné komunikace, která zajišťuje pocit jistoty a pohody. Do prvního patra patří úkoly převážně vzdělávacího charakteru, uskutečňované jako cílevědomé rozvíjení poznávacích činností. Současně nezapomínáme, že vstup do tohoto patra vede nutně přes přízemí. Tento obraz odpovídá logice života, a proto by se měla budovat mateřská škola uvnitř. Je nutné vycházet z přesvědčení, že nynější utváření domu s útulnými zákoutími pro hru, zábavou a plněním povinností, v němž je neustále připravena učitelka, na kterou se může dítě spolehnout a kdykoliv obrátit, je místem, kam se může dítě uchýlit s vědomím a pocitem bezpečí. Toto přesvědčení rodičů je základem pro učitelky. Život a činnost v tomto našem domě má být výsledkem spolupráce rodičů a učitelek. Právě společný přístup vždy vyústí v obsahu výchovy a jejím specifickém zaměření. Je nutné současně rozvíjet citové, volní a sociální vazby. Zajištěním pocitu jistoty a bezpečí by se neměla u dítěte vytrácet stálá vazba a příležitost k poznávání. Z tohoto budování naší školy, jako rodinného domu, by se měla odvíjet celková orientace a práce učitelek. Po ukotvení těchto základů je možný vstup do dalšího patra a uspokojení zájmů dítěte a rodiny s využitím schopností učitelek. Je možné specificky zařídit herny a zde zúročit předešlé zkušenosti. Zaměřit se tedy na uspokojování zájmů v oblasti estetické, dramatické a hudební. Tímto způsobem naplnit život dítěte, obohacovat jej a připravit do další životní etapy. - 13 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ Základní principy programu V rámci úspěšné realizace ŠVP je bezpodmínečně nutná spolupráce s rodiči. Proto je pro každého rodiče mateřská škola otevřená po celý den a rok, neboť pro dítě je tato společná chvíle opravdovým příjemným prožitkem. Mateřská škola Prušánecká dneška i zítřka si vytýčila velmi těžký, leč řešitelný úkol. Umění „otevírá duši dítěte“ a právě díky této zkušenosti se snaží mateřská škola v Prušánecké ulici výchovný záměr naplňovat a denně zasévat semínka pro rozvoj estetického vnímání těch nejmenších a nejčistějších duší v našem světě. Obsahová náplň heren je specificky zaměřena a zároveň propojena s heterogenním složením dětí. Herna „Berušek“ Specifickým záměrem je zde vést děti k hlubšímu rozvíjení estetického vnímání. Své prožitky a pocity projevovat formou výtvarného projevu a při činnosti v keramické dílně. Výtvarné aktivity by měly být pro dítě formou psychického uvolnění i přímým zdrojem radosti z tvorby. Herna „Veverek“ V alternativním modelu založeném na principech tvořivé dramatiky chápeme zaměření jako princip přístupu k dítěti, nikoliv jen jako metodu či výchovnou složku. Tvořivá dramatika je umění dětí. Lze ji doplňovat jako skupinovou zkušenost, při níž je každé dítě vedeno k sebevyjádření v práci a hře s ostatními pro radost z tvoření, k cítění dané věci a myšlení. Tvořivá dramatika poskytuje příležitost k seberealizaci, nabízí přímou zkušenost a je současně zdrojem námětů pro tvorbu dětí v přidružené keramické dílně. Herna „Vlaštovek“ Nabízí prostřednictvím hudebních činností harmonický a zdravý vývoj dítěte. Hrou na zobcovou flétnu za úzké spolupráce rodiny je realizován projekt Národního centra podpory zdraví pod odborným vedením prof. Žilky – „Veselé pískání – zdravé dýchání.“ - 14 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ Denní režim v mateřské škole Prušánecká 8,Brno Náplň vychází ze ŠVP, ročního plánu školy a TVP, je založený na metodice programu „ZAČIT SPOLU“, ze které vycházíme a reagujeme na potřeby dětí. S průběhem dne se rodiče podrobně již 4 rokem mohou seznámit jednak prostřednictvím ukázkové části v měsíci říjnu za účasti dětí, svojí aktivní účasti během roku. V měsíci červnu pořádáme edukativní dopoledne pro nové děti a rodiče od 10.00 do 11.30 1x týdně. V průběhu celého roku se s dětmi účastníme plaveckých kurzů. 6.30 - 9.00 hod • volné hry a činnosti v centrech aktivit volné hry námětové, didaktické, konstruktivní, pohybové a hudebně pohybové pracovní a výtvarní činnosti individuální práce s dětmi dle závěru individuálních plánů součástí je i osvěžení vhodným nápojem a ovocem od příchodu do MŠ • ranní cvičení cviky na správné držení těla, přirozená cvičení hudebně pohybové hry, osvojování pohybových dovedností rozvíjení tělesné zdatnosti s prvky jogy • ranní kruh – společné sdílení všichni účastníci ranního kruhu, učitelka, děti, rodiče, hosté, se usadí do tvaru kruhu - symbolu partnerství kruh stmeluje, nikdo není nadřazený ani podřízený děti se zde ranním rituálem, který si společně vytvářejí, pozdraví a sdělí všechno zajímavé společně pracují na tématu dne a plánují si svoji činnost, samostatně se rozhodnou, jakou nabídku chtějí realizovat, za toto rozhodnutí později nesou zodpovědnost 9.00 - 9.30 hod • svačina po postupném ukončení činností v kruhu a hygieně si děti přechází na svačinu po ukončení svačiny postupně se zapojují do činností - 15 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ 9.30 - 10.00 hod • hry a činnosti na dané téma v centrech veškeré činnosti jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, každý pracuje svým tempem, zároveň mají možnost pracovat v malých i větších skupinách • hodnotící kruh po ukončení činností mají děti možnost zhodnotit a prezentovat svoji činnost před skupinou dětí možno i po pobytu venku tato část je důležitým prvkem sebereflexe, u dětí se rozvíjí slovní zásoba a kultivují se sociální vztahy učitelka vždy v pozadí 10.00 - 12.00 hod • pobyt venku děje se na školní zahradě a v okolí MŠ, možnosti uspořádání výletů pobyt venku umožňuje poznávat okolí, slouží k tělovýchovným aktivitám, poznávání přírody individuálním přístupem pedagogů napomáháme při nápravě řeči vycházky bývají obyčejné spojené s tématem dne, jsou součástí různých projektů, které plánuje třídní učitelka společně s dětmi - zde záleží na kreativitě učitelek - 16 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ 12.00 – 14.45 • hygiena, oběd příprava na oběd společná chvíle u stolu • odpolední odpočinek a jeho alternativy odchod děti s polodenní docházkou domů poslech pohádky, individuální činnosti pro nespavé děti grafomotorika a další činnosti pro předškoláky keramická dílna, výuka hry na zobcovou flétnu herna BERUŠEK keramika ST 13.00 - 14.30 herna VEVEREK keramika PO 13.00 - 14.30 herna VLAŠTOVEK flétna ST 13.00 - 14.30 14.45-15.00 hod • svačina 15.00 – 16.30 hod • odpolední hry a činnost do odchodu domů děti se samostatně rozhodují a vybírají si činnost individuálním přístupem učitelka realizuje společné závěry z individuálního plánování v příznivých dnech co nejvíce využíváme pobytu na školní zahradě již od 15 hodin - 17 Charakteristika školního vzdělávacího programu „Společně s kamarády poznávám svět“ Dlouhodobý plán vzdělávání a záměru školy, jeho historie Školní rok 2001/2002 • zpracováním školního a třídního kurikula dle rámcového programu si v praxi ověřovat plánování a postupně ho aktualizovat • seznámit pedagogy s metodikou programu „ZAČÍT SPOLU“ a proškolit dva pedagogy k postupné realizaci programu Školní rok 2002/2003 • realizace a ověřování školního a třídního kurikula v praxi • postupné vybudování center aktivit • II. herna zahrnout do center aktivit • přejít na zpracování individuálního plánování novou formou • absolvování týdenního semináře všemi pedagogy metodika „Začít spolu“ Školní rok 2003/2004, 2004/2005 • realizace metodiky a filozofie „Začít spolu“ v celé MŠ • seznámit s praxí celou rodičovskou veřejnost • vybavení – centra aktivit • plánování, vzdělávací plán ve spolupráci s rodiči /pro jednotlivce/ Školní rok 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 • pokračování v realizaci ŠVP PV a jeho filozofie v návaznosti na závaznost RVP • a v souladu • zaměřit se na evaluaci školního vzdělávacího programu v celé šíři • zavést užší spolupráci se ZŠ a rodičovské veřejnosti • zaměřit se hlouběji na metodiku přístupu k dítěti v návaznosti na ŠVP • Školní rok 2009-10 • respektovat a navázat na hodnocení a závěry školy • prohloubit spolupráci rodičů, MŠ a ZŠ edukativní hodiny společně • prezentovat a zpřístupnit ŠVP na web. stránkách - 18 - Kurikulum Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma našeho ŠVP zní „Společně s kamarády poznávám svět“. Záměrem tohoto tématu je dát pocit domova, bezpečí a osvětlit dítěti i širší pojetí domova a jeho vztahy ke světu. Shrnutí principů vzdělávacího programu Začít spolu v mateřské škole Prušánecká • individuální přístup ke každému dítěti • integrované učení hrou a činnostmi • plánování a pozorování • centra aktivit v herně • aktivní účast rodin jako partnerů • spolupráce s komunitou • integrace a inkluze dětí s individuálními a specifickými potřebami • profesní a osobnostní růst pedagogů • rozvoj kreativity a týmové spolupráce učitelů, rodičů a široké veřejnosti Jak dětem prokazujeme úctu • vždy, když k dítěti mluvíme a hovoříme o něm, užíváme jeho jméno - ne příjmení • mluvíme s dítětem co nejčastěji a jednotlivě, je to vhodnější než hovořit se skupinou dětí • když s dítětem hovoříme, skloníme se fyzicky do jeho výšky • posloucháme, co nám říkají a odpovídáme jim • prácí dětí poctivě hodnotíme • dáváme jim příležitost podělit se o svou práci, o své zájmy s ostatními • využíváme jejich námětů, návrhů a oceníme je - 19 Tematické bloky Během celého roku flexibilně pracujeme na základě sestavených tematických bloků. Ty vychází z charakteru ŠVP a jsou zpracovány na základě potřeb a skutečného zájmu dětí stejně jako z představ rodičů. Tematické bloky plně využívají materiální zabezpečení a umístění mateřské školy. Práce s tematickými bloky Cíl • vycházíme z toho, co o dětech víme • vycházíme z toho, co děti znají a dovedou • včleníme cíle individuálních plánů do celkového cíle plánu Vzdělávací obsah • výběr vhodných her a činností do všech center aktivit i pro pobyt venku • určíme, kdo které činnosti připraví • určíme, kdo které činnosti povede • určíme, kdo připraví materiály a pomůcky Způsob dosažení cíle • děti si pomocí nabídky mohou vybrat v jakém centru aktivit se budou seberealizovat • vše se děje v souladu s metodikou programu „Začít spolu“ • volíme rozmanité styly učeními práci se skupinou • využíváme individuální styl učení při práci s jedním dítětem Časový průběh • tematický plán na několik měsíců, týdnů, dnů Realizace plánu • provádíme s dětmi prostřednictvím naplánovaných činností v Třídním vzdělávacím programu (TVP) • průběžně hodnotíme kvalitu plánu na základě autoevaluace a individuálního plánování • podle průběžného hodnocení můžeme plán v průběhu realizace měnit Celkové hodnocení realizace plánu • provedeme po dokončení všech činností a v návaznosti na zákonné tříleté údobí - 20 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Můj vstup do společnosti - Mám nové kamarády září, říjen Charakteristika Usnadníme novým dětem adaptaci na nové sociální a vzdělávací prostředí, seznámíme je s budovou a zahradou MŠ. Budeme se snažit rozvíjet základní společenské návyky, vytvoříme si společně základní pravidla soužití a bezpečného chování. Děti naváží nová přátelství a budou si pomáhat navzájem při všech činnostech. V přírodě budeme vnímat změny a vytvářet podzimní náladu kreativní činností i v prostorách školy. Umožníme společnými chvilkami a slavnostmi na zahradě radovat se i za přítomnosti rodičů. Rámcové cíle Očekávané poznatky • uvědomění si svého vlastního „JÁ“ • rozvíjení po stránce tělesné • zájem o nové vědomosti jako základ k počátečnímu učení - 21 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Očekávané hodnoty • rozpoznání problémů, dovednost řešit je • rozpoznání hranic, ve kterých se budou pohybovat • dovednost samostatně kriticky myslet Očekávané postoje • sebereflexe a orientace v sobě samém • tolerance vůči individuálním odlišnostem kamarádů • sdílení zájmů vůči společenství a prostředí, ve kterém se pohybuji Dílčí cíle v oblastech Dítě a jeho tělo • uvědomění si vlastního těla • osvojení si věku přiměřených dovedností Dítě a jeho psychika • rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem Dítě a společnost • rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností Dítě a svět • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji • vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije Vzdělávací obsah - hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid • ochrana zdraví – péče o čistotu a zdraví, ochrana před škodlivými vlivy, prevence onemocnění • ochrana bezpečí – varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy • JÁ – individuální charakteristiky, osobnost, právo být sám sebou • prostředí mateřské školy – pravidla vzájemného soužití • společenské role – dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním • prostředí – domov a okolí, škola a okolí, obec, doprava, ulice, obchody - 22 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech • manipulační činnosti s věcmi, materiály nástroji, které děti obklopují • jednoduché sebeoslužné činnosti v oblasti osobní hygieny a stolování, oblékání • lokomoční pohybové dovednosti chůze, lezení, běh, sezonní činnosti, míčové hry • účast na předplavecké přípravě • zdravotně zaměřené činnosti • činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí • konstruktivní a grafické činnosti • příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů • artikulační a řečové, sluchové hry • společné a individuální diskuse • prohlížení knih a časopisů, vyhledávání informací • experimentování – vnímání zvuků • záměrné pozorování běžných objektů, předmětů i jevů v okolí • zkoumání vlastností a manipulace s předměty • experimentování a pozorování jevů na svém těle • námětové hry a činnosti v centech aktivit • spontánní hra • činnosti zaměřené na objasňování symbolů • cvičení organizačních dovedností • činnosti nejrůznějšího zaměření umožňující samostatné vystupování • běžné verbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem a dospělým • činnosti zaměřené na porozumění a dohodám k vzájemnému soužití a chování, spolupodílení na jejich tvorbě • aktivity podporující sbližování dětí • běžné setkávání s pozitivními vzory • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v novém prostředí • spoluvytváření jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě • přípravy a realizace společných zábav a slavností • setkávání s hudebním a literárním uměním mimo školu • různorodé společenské hry a konstruktivní i výtvarné projekty - 23 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno • přirozené pozorování a seznamování s prostředím a přírodou, ve které dítě žije formou výletů na Hádeckou planinu, Bílou horu, Kraví horu, … • aktivity zaměřené na orientaci v blízkém okolí (obchody, lékárny, ordinace lékařů) • přirozené a zprostředkované vnímání a sledování změn v přírodě experimentováním, práce s literárními texty • poučení o ochraně před nebezpečnými vlivy (předměty, kontakt se zvířaty, jedovaté plody, požár, dopravní situace, … Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení • orientuje se v řádu a v prostředí, ve kterém žije Kompetence k řešení problémů • řeší problémy, na které stačí, větší problémy zvládá s oporou • využívá zkušeností fantazie a představivosti Kompetence komunikativní • rozlišuje symboly a rozumí jejich význam • v běžných situacích komunikuje bez zábran, chápe, že být komunikativní je výhodou Kompetence sociální • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí • spolupodílí se na společných činnostech • přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti a dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim Kompetence činnostní a občanské • zajímá se o druhé i o to, co se děje, je otevřené k aktuálnímu dění • dbá o své osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých • spoluvytváří pravidla společného soužití a uvědomuje si svá práva i druhých - 24 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Rád jsem s kamarády v přírodě – Moji nejmilejší listopad, prosinec Charakteristika Chceme pomoci dětem osvojit si základy hodnot, na nichž je založena naše společnost a sdílet zájem vůči prostředí a společenství, ve kterém žijí. Budeme nadále rozvíjet smysl a vztah vůči přírodě, více vnímat změny v přírodě. Vnímat smysl našeho počítání v pozitivním světle i to, jak můžeme ovlivnit svým chováním okolí kolem nás. Kreativním způsobem vnímáme i lidové zvyky a tradice v období adventu. Spolupodílíme se s dětmi na kultivovaném vyjadřování svých pocitů a názorů. Svojí účastí na vánočních koncertech, vystavováním betlému z naší keramické dílny přispíváme k otevřené komunikaci s okolním světem. Rámcové cíle Očekávané poznatky • uvědomění si nejen svého vlastního „JA“ • rozvíjení po stránce tělesné - 25 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno • osvojení si poznatků o podpoře zdraví a bezpečí, pohody prostředí všech kamarádů a lidí ve společnosti dítěte i celé živé přírody kolem nás • rozvíjení jazykové dovednosti receptivní i produktivní • rozvíjení komunikativní dovednosti Očekávané hodnoty • rozpoznání problémů a dovednost řešit je • postupné respektování hranic, ve kterých se budou pohybovat • rozvíjení schopnosti sebeovládání, kultivace mravního a estetického cítění a prožívání Očekávané postoje • sebereflexe a orientaci v sobě samém • tolerance vůči individuálním odlišnostem kamarádů i ostatních kolem nás • spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují • vytváření podvědomí o existenci ostatních kultur a společenství, jejich zvyklostech Dílčí cíle – v oblastech Dítě a jeho tělo • osvojení si poznatků důležitých k podpoře zdraví, bezpečnosti, osobní pohody i pohody prostředí • rozvoj užívání všech smyslů • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky Dítě a jeho psychika • rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou kooperaci Dítě a společnost • rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností • rozvoj schopností chovat se prosociálně Dítě a svět • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji • rozvoj schopnosti vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije • podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách - 26 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Vzdělávací obsah - hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha - hygiena, stolování, oblékání, úklid • ochrana zdraví - péče o čistotu a zdraví, ochrana před škodlivými vlivy, prevence onemocnění • ochrana bezpečí - varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy • JÁ - individuální charakteristiky, každý i kamarád má právo být sám sebou • prostředí mateřské školy - pravidla vzájemného soužití • společenské role - dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním, se kterým se setkáváme • prostředí - domov a okolí, škola, ostatní zařízení (návštěva domova důchodců, …) Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech • lokomoční a pohybové dovednosti (skoky, poskoky, základní gymnastické prvky) • sezónní činnosti • zdravotně zaměřené činnosti, plavání, relaxační cvičení a dechová cvičení • jednoduché činnosti v oblasti stolování, hygieny, úklidu a úpravy prostředí • příležitosti směřující k prevenci úrazů v pohybových činnostech, k prevenci nemoci • rytmické hry, hry se slovy • samostatný projev na určité téma • recitace, přednes dramatizace, zpěv • spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty hry podporující tvořivost, představivost a fantazii • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy (číselná řada, geometrické tvary, množství,…) • činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující samostatné vystupování • hra na téma rodiny, přátelství apod. • návštěvy kulturních akcí a samostatná vystoupení mimo mateřskou školu • kooperativní činnosti v centrech • činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije – rodina, vztahy a život v rodině, rodina ve světě,… • receptivní, slovesné, literární, dramatické, výtvarné, hudebně pohybové činnosti podněcující kreativitu dítěte • setkávání s různými skupinami lidí návštěvou zajímavých míst v okolí, vnímání různé role společenské – učitelka, kuchařka, lékař, poštovní doručovatelka, herec, … - 27 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno • setkávání se společně s rodinou v mateřské škole – dílny, odpolední chvilky • aktivity přibližující pravidla vzájemného styku a mravní hodnoty • přípravy a realizace společenských setkání i uvědomování si přínosu vlastní činnosti pro druhé • vnímání zvyků a tradic formou prožitku, dramatizace, pozorováním • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí • osvojování si dalších poznatků a dovedností v péči o okolí, spoluvytváření zdravého prostředí a vedení k ochraně před nebezpečnými vlivy Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • rozvíjí schopnosti a dovednosti k efektivnímu učení • přistupuje k učení s aktivním zájmem Kompetence k řešení problémů • přistupuje k problémům, řeší je iniciativně a získané poznatky umí vyhodnocovat • využívá zkušeností fantazie a dřívějších poznatků Kompetence komunikativní • v běžných situacích komunikuje bez zábran, chápe, že být komunikativní je výhodou Kompetence sociální • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí • spolupodílí se na společných činnostech • přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti • dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim Kompetence činnostní a občanské • svoje činnosti a hru se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat • respektuje pravidla etická, právní normy a požadavky společenství - 28 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Kde žiji a co mne obklopuje – Kde jsem rád, kam patřím leden, únor Charakteristika Budeme se snažit, aby si děti osvojily základy hodnot v návaznosti na prostředí, ve kterém žijí, a pomůžeme jim v jejich učení. Budeme probouzet v dětech vlastní iniciativu v návaznosti na komunikaci s vrstevníky, aby uměly skloubit své poznatky navzájem. To vše v souvislosti s poznáváním okolí našeho bydliště, aby se naučily vnímat význam i architekturu historických, sportovních a ostatních budov kolem nás. Budeme poznávat historii našeho města formou výletů. Výlety je možno pořádat na Hádeckou planinu, zámek v Líšni, do Muzea dopravy v Líšni, a to jednotlivě po třídách, často ve spolupráci s rodiči. Rámcové cíle Očekávané poznatky • zlepšení tělesné zdatnosti a povědomí o zdravotní kultuře nás všech v návaznosti na svoji aktivní činnost a činnost institucí, které nám k tomu napomáhají • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou chránit a zlepšovat život Očekávané hodnoty • povědomí a vnímání duchovních a materiálních hodnoty ostatních lidí • společné vnímání hodnot duchovních, kulturních a materiálních • rozvíjení schopnosti sebeovládání, kultivace mravního a estetického cítění a prožívání • umění tyto poznané hodnoty nadále využívat v dalším životě Očekávané postoje • sebereflexe v návaznosti k nejbližším a okolí • tolerance a vstřícnost k rozmanitosti života kolem nás • spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují Dílčí cíle – v oblastech Dítě a jeho tělo • rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti • osvojení si poznatků o pohodě prostředí v návaznosti na činnost, kterou vykonáváme • rozvoj užívání všech smyslů • osvojení si poznatků k podpoře zdraví a bezpečí - 29 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Dítě a jeho psychika • rozvoj řečových schopností, umění vyjádřit pocity • podpora zájmu o učení, rozvíjení poznatků Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivování a obohacování jejich vzájemné kooperace Dítě a společnost • povědomí o mezilidských morálních hodnotách • aktivní postoj ke kultuře, umění a historii Dítě a svět • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám • vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije • podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah - hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha - hygiena, stolování, oblékání, úklid • ochrana zdraví - péče o čistotu a zdraví, varování před úrazy, bezpečnost při sportu, dopravních situacích, reakce na přírodní změny – počasí, věci, jevy • my všichni, lidé kolem nás, každý, nejen kamarád, má právo být sám sebou • prostředí mateřské školy - pravidla vzájemné činnosti v centrech aktivit • společenské role - dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním, se kterým se setkáváme • prostředí - domov a okolí, škola, ostatní zařízení - plavecký areál, hist. jádro města atd. Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech • lokomoční pohybové dovednosti (poskočný krok, přísunný, klouzání), sezonní činnosti • rozvoj tělesné zdatnosti chůzí 3km – Hádecká planina, Líšeňský zámek, …. • manipulační činnosti s novými stavebnicemi a materiálem • předplavecká průprava, zdravotně zaměřené činnosti a akrobatické prvky • psychomotorické hry, hudebně pohybové činnosti, vokální činnosti • artikulační cvičení a fonetické hry, slovní hádanky, vyprávění zážitků sdělování slyšeného druhým • grafické napodobování symbolů - 30 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno • činnosti seznamující s různými sdělovacími prostředky - noviny, časopisy, počítač a vhodné programy • motivovaná manipulace s předměty - experimentování • hry a praktické úkony podporující orientaci v prostoru a rovině • řešení myšlenkových a praktických problémů - hledání různých možností a variant • spontánní hra, činnosti vedoucí k identifikaci sebe sama a k odlišení od ostatních • dramatické činnosti, typy chování člověka, vyjadřování nálad • četba pohádek a poslech s dramatizací příběhů s etickým koncem a poučením • činnosti zaměřené na prosociální chování, vztahy mezi dětmi, dětmi a dospělými, zvířaty, přírodou • různorodé společenské aktivity a hra umožňující spolupodílet se na průběhu • setkávání se s hudebním, výtvarným, dramatickým uměním mimo mateřskou školu • seznamování se nejbližším okolím a historií svého bydliště vytváření pozitivního vztahu k svému městu • seznamování a prožívání lidových tradic - Fašank - karneval • kongmitivní činosti - rozvoj myšlení a společné hledání odpovědí ve spolupráci s literárním textem, využíváním encyklopedií i počítačových programů Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, techniky, která dítě obklopuje • získanou zkušenost uplatňuje v dalším učení • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých Kompetence k řešení problémů • přistupuje k problémům, řeší je iniciativně a získané poznatky umí vyhodnocovat • při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá matematických a dalších empirických postupů Kompetence komunikativní • dovede využít informativní a komunikační prostředky • rozlišuje některé symboly, rozumí významu a funkcím Kompetence sociální • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí • spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti • dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim Kompetence činnostní a občanské • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se respektu k druhým - 31 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Všímám si krásy kolem mne březen, duben Charakteristika Naším záměrem je prostřednictvím tohoto tématu využít přírody kolem nás, která dítě bezprostředně obklopuje. Pomocí dodržování lidových tradic a zvyků budeme rozvíjet děti a jejich schopnosti v učení. V návaznosti na úzkou spolupráci s rodinou a ostatními komunitami přispějeme k tomu, že se z dětí stanou samostatné osobnosti. V tomto období pořádáme společná odpoledne s rodiči na téma První jarní den, velikonoční dílny a další. Rámcové cíle Očekávané poznatky • rozvíjení osobnosti dítěte, vedení dětí k uvědomění si proměn v přírodě, jejich významu pro náš život, zdraví • rozvíjení jazykových dovedností receptivních i produktivních, rozvíjení komunikativní dovednosti - 32 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Očekávané hodnoty • umění vzájemně řešit situace ve spolupráci s kamarády • respektování svého okolí, prostředí a proměny, umění pozitivně vnímat změny • rozvíjení schopnosti vnímat tradice, kultivování mravního a estetického cítění a prožívání Očekávané postoje • sebereflexe a orientace v sobě samém • tolerance vůči individuálním odlišnostem komunit i ostatních kolem nás • spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují • vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a společenství a jejich zvyklostech Dílčí cíle – v oblastech Dítě a jeho tělo • vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základního životního stylu • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky Dítě a jeho psychika • rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou kooperaci Dítě a společnost • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností Dítě a svět • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji • vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije • podpora poznávání jiných zvyklostí, a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah - hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha - hygiena, stolování, oblékání, úklid • ochrana zdraví - tělesný pohyb - cvičení, pobyt venku, omývání těla - otužování, plavání • ochrana bezpečí - varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci a jevy • MY všichni - máme něco společného a vzájemnou pomocí se rozvíjíme • prostředí kolem nás a jeho proměny v přírodě i v návaznosti na kulturní tradice - 33 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno • společenské role - dítě vs. kolektiv, různé komunity kolem nás • prostředí - rozvoj úcty k životu kolem nás ve všech formách - živá i neživá příroda Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikovaná v třídních vzdělávacích programech • pomocí hudebně pohybových činností rozvíjet koordinaci těla • příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů • základní rozvoj v obratnosti – přeskok snožmo, míčové hry hod, chytání míče • zdravotně zaměřené činnosti a předplavecká příprava • manipulační činnosti a práce s nástroji, které děti obklopují • vyprávění jednoduchých příhod a příběhů • vyřizování vzkazů a zpráv • dramatizace a zpěv • experimentování a řešení problémů • činnosti se zaměřením na poznávání znakových systémů • hry a orientace v méně známém prostru, v ploše • ve výtvarném projevu zúročit podněty a zážitky - galerie na plotě • činnosti zaměřené na číselné řady, geometrické tvary, číslice a množství • cvičení organizačních dovedností • výlety do okolí - Hádecká planina, Bílá hora, Líšeň – muzeum, jezírko • aktivity podporující sbližování dětí, společné setkávání předškoláků • kooperace v centech aktivit • využívání lidových tradic ke společenským setkávání - první jarní den, Velikonoce, dílna • praktickými a výtvarnými činnostmi v dílnách seznamovat děti s různými druhy řemesel a s hudebními nástroji • poznáváním jiných tradic obohacovat život dětí • hry a aktivity na dopravním hřišti promítat do povědomí o bezpečném chování • rozvíjet úctu k životu ve všech formách, pozorováním, experimentováním • v námětových hrách, ve výtvarné činnosti zúročit fantazii i poznatky o okolním světě • využívat pobyty venku, lidové tradice – vítání jara k poznávání přírodního okolí a rozmanitostí krajiny, vítání jara a loučení se zimou MORENA – Brno – Ochoz - 34 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • klade otázky a hledá na ně odpovědi • aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům, dějům, které kolem sebe vidí • učí se hodnotit svoje osobní pokroky a oceňovat výkony druhých Kompetence k řešení problémů • učí se iniciativně získané poznatky umět vyhodnocovat • rozlišuje, která řešení jsou funkční a postupně dokáže volit mezi funkčním a nefunkčním řešením Kompetence komunikativní • dovede využít k učení běžně dostupné komunikativní prostředky - kniha, encyklopedie, počítač, telefon • postupně ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, nářečím a má postupně možnost se s nimi seznamovat Kompetence sociální • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit se, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku • spolupodílí se na společných činnostech • přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti • umí být tolerantní k odlišnostem a jedinečnostem druhých Kompetence činnostní a občanské • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije a uvědomuje si vliv člověka i svůj na prostředí, ve kterém se pohybuje - 35 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Svět je kolem mne jako barevná louka květen Charakteristika Záměrem tohoto tématu je napomoci dětem vnímat a uvědomovat si čeho jsou součástí a jak pozitivně působit na okolí. Pomocí výletů do okolí, na Hádeckou planinu, k tamnímu jezírku, návštěvou muzeí, a prostřednictvím akcí jako Oslava máje nebo společná vernisáží s dětmi z Prušánek, začnou děti více prožívat, čeho jsou součástí. Ve spoluprácí s ekologickým Sdružením lipka budeme učit děti poznávat přírodu v okolí. Neodmyslitelnou součástí našeho školního programu pro toto období je škola v přírodě každoročně konaná v okolí Křižanova. Rámcové cíle Očekávané poznatky • osvojení si dovedností k podpoře zdraví, osobní pohody a bezpečí své i druhých • rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka, porozumění významu symbolů a jejich funkci • poznatky o světě, životě a jeho různorodosti na celé zemi Očekávané hodnoty • umění komunikovat kooperativně v rámci společenství • uznávání elementárních základů našeho kulturního dědictví Očekávané postoje • dovednost chovat se tak, aby naše činnost a jednání napomáhalo k soužití • tolerance vůči individuálním odlišnostem komunit i ostatních kolem nás • spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybuji • podvědomí o existenci ostatních kultur a společenství a jejich zvyklostech - 36 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Dílčí cíle – v oblastech Dítě a jeho tělo • vytváření zdravých životních návyků • umění spoluvytvářet pohodu prostředí • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky Dítě a jeho psychika • rozvíjení fantazie, tvořivosti • kladný postoji k učení, který je v souladu s pocitem dítěte, aby pocítilo , že je zajímavé se dovídat nové věci Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem • kultivace a obohacovat jejich vzájemnou kooperace Dítě a společnost • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností Dítě a svět • založení elementárního povědomí dítěte o vlivu člověka na životní prostředí • kladný postoj k ostatním etnickým skupinám, vzájemný respekt, obohacení • podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah- hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid, sběr odpadů a třídění odpadů • ochrana zdraví – tělesný pohyb - cvičení, pobyt venku, omývání těla - otužování, plavání • ochrana bezpečí – varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy • MY všichni - máme něco společného a vzájemnou pomocí se rozvíjíme • prostředí kolem nás a jeho proměny v přírodě i v návaznosti na kulturní tradice • společenské role – dítě - kolektiv, různé komunity kolem nás • výlety, návštěvy muzeí, hvězdárny, … - 37 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech • lokomoční činnosti – běh, chůze po vyvýšené rovině, přeskok, chytání míče, hod • turistika, jízda na koloběžkách • zdravotně zaměřené činnosti • předplavecká průprava • příležitosti zaměřené k ochraně zdraví • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti, stolování • činnosti směřující k prevenci sociálně patologických jevů • vyprávění zážitků a popis své činnosti v centru aktivit • hra se slovy • vyřizování vzkazů a zpráv • grafické napodobování čísel, tvarů, písmen • prohlížení a „čtení“z knih • činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denní činností, s běžnými proměnami přibližujícími časové a logické posloupnosti dějů a příběhů • výlety do okolí • sledování pohádek a příběhů obohacující citový život dítěte • činnosti zaměřené k poznávání lidských vlastností a záměrné pozorování čím se lidé liší a co mají společného - pohlaví, věk, jazyk, barva pleti, místo narození • galerie na plotě • hry a činnosti, které vedou k ohleduplnosti k druhým, pomoci si navzájem vyřešit spory • aktivity uvádějící dítě do světa dospělých lidí, jejich občanského života • setkávání s uměním mimo školu na zajímavých akcích • vnímání různorodého přírodní prostředí • práce s encyklopediemi dalšími médii, počítačem • poučení o nebezpečných situacích dostupným způsobem na základě pozorování i prožitku (koupání, bouře, blesk, elektřina, oheň) • kognitivní činnosti - hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslechy • praktické vyžívání technických přístrojů, hraček a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává - 38 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • klade otázky a hledá na ně odpovědi • aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí • učí se hodnotit svoje osobní pokroky a oceňovat výkony druhých Kompetence k řešení problémů • učí se iniciativně získané poznatky umět vyhodnocovat navazovat na další • rozlišuje, která řešení jsou funkční a postupně dokáže volit mezi funkčním a nefunkčním řešením Kompetence komunikativní dovede využívat k učení běžně dostupné komunikativní prostředky / kniha, encyklopedie, počítač, telefon/ postupně ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, nářečím a má postupně možnost se s nimi seznamovat Kompetence sociální ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit se, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku spolupodílí se na společných činnostech, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, umí být tolerantní k odlišnostem a jedinečnostem druhých Kompetence činnostní a občanské chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu ví, že není jedno, v jakém prostředí žije a uvědomuje si, že ho může svým jednáním ovlivnit - 39 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Téma: Svět je kolem nás jako barevná louka červen a prázdniny Charakteristika Prostřednictvím tohoto tématu a naším záměrem je plně využít přírody kolem nás, která dítě bezprostředně obklopuje. Pomocí výletů se školou a rodinou děti učíme vnímat různorodost prostředí a jejich společné znaky k životu. Cílem výletu se může stát například Anthropos, Stará radnice v Brně, Moravský kras, hrad Veveří, planetárium. Díky zážitkům z dovolených s rodiči mohou děti předávat poznatky svým kamarádům. Rámcové cíle Očekávané poznatky • rozvíjení osobnosti vedením dětí k uvědomění si různorodosti prostředí, jejího významu pro náš život, zdraví • rozvíjení jazykových dovedností receptivních i produktivních, rozvíjení komunikativní dovednosti • utváření poznatků o jiných kulturách - 40 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Očekávané hodnoty • úcta k životu druhých ve všech formách • povědomí o mezilidských morálních hodnotách • pochopení, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, respektování osobních odlišností Očekávané postoje • sebereflexe a orientace v sobě samém i ve vztahu k ostatním • utváření si správného postoje jako základ zdravého životního stylu • odmítnutí společensky nežádoucích jevů chování • znalost prostředí světa kultury, umění a duchovních hodnot • znalost, že svými postoji se dítě podílí na tvorbě společenského prostředí a vytváří klima ve svém bezprostředním okolí Dílčí cíle – v oblastech Dítě a jeho tělo • vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základního životního stylu • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky Dítě a jeho psychika • rozvoj schopností • vytváření a rozvíjení citových vztahů s okolím Dítě a ten druhý • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem • kultivace a obohacení jejich vzájemné kooperace Dítě a společnost • rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností Dítě a svět • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji • vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije • poznávání jiných zvyklostí, rozvíjení úcty k životu ve všech formách - 41 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Vzdělávací obsah - hlavní poznatkové okruhy • sebeobsluha - hygiena, stolování, oblékání, úklid • ochrana zdraví - tělesný pohyb - cvičení, pobyt venku, omývání těla - otužování, plavání • ochrana bezpečí - varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy • MY všichni - máme něco společného a vzájemnou pomocí se rozvíjíme • prostředí kolem nás a méně známá místa, navštívená formou výletů • společenské role - dítě - kolektiv, různé komunity kolem nás • prostředí - rozvoj úcty k životu kolem nás ve všech formách - živá i neživá příroda Hlavní okruhy činností - vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích programech • lokomoční pohybové dovednosti, turistika, koupání a jiné sezonní hry • jízda na kole a koloběžkách • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti • úprava prostředí • činnosti relaxační a odpočinkové • příležitosti směřující k prevenci úrazů a předcházení sociálně patologických jevů - cizí člověk, kouření, hra s nevhodnými předměty jako jsou injekční stříkačky • samostatný projev a vedení dialogu • fonetické hry, rozvoj fantazie a sdělení verbálním projevu činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů i logické posloupnosti dějů • příležitosti a hra pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání • spontánní hry zajišťující pohodu, radost a vyvolávající veselí, činnosti zaměřené na poznávání jiných kultur a zemí • činnosti zaměřené na poznávání odlišného prostředí s využitím přítomnosti dětí jiných kultur a národností • přípravy a realizace společných zábav a slavností - rozloučení se školáky • běžné setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování • ekologicky motivované hry a činnosti dětí • tvůrčí slovesné, sportovní, divadelní, výtvarné činnosti s tříbením vkusu a aktivity přibližující svět kultury a umění, umožňující mu poznat rozmanitost kultur, tradic i zvyků - 42 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Klíčové kompetence - k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje Kompetence k učení • získanou zkušenost uplatňuje v dalším učení • pokud se mu dostává ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů • zpřesňuje si své početní představy a vnímá elementární matematické souvislosti • nebojí se chybovat a ví, že snaha vede k úspěchu Kompetence komunikativní • dovede využívat k učení běžně dostupné komunikativní prostředky - kniha, encyklopedie, počítač, telefon • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, nářečím, má možnost se s nimi seznamovat a tím si rozvíjí i slovní zásobu Kompetence sociální • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit se • v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku • nese za svoje jednání zodpovědnost • samostatně si rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit názor a vyjádřit jej Kompetence činnostní a občanské • odhaduje rizika svých nápadů, dovede se přizpůsobovat okolnostem • chápe, že za svá rozhodnutí odpovídá a dovede si uvědomit důsledky svého jednání • dokáže rozpoznat své silné stránky a využít jich ve prospěch druhých a poznávat své slabé stránky - 43 Tematické bloky ŠVP „Společně s kamarády poznávám svět“, Mateřská škola Prušánecká 8, Brno Pravidla pro vytváření Třídního vzdělávacího programu (TVP) Vycházíme ze • ŠVP • společných integrovaných bloků • autoevaluace a závěrů na příslušný školní rok • analýzy věkového složení dětí • režimu dne • společných pravidel • individuálních vzdělávacích plánů rozvoje dítěte Třídní vzdělávací bloky obsahují • podtémata • dílčí cíle • konkrétní činnosti – příležitosti • klíčové kompetence – formulované jako očekávané výstupy • charakteristiku podtématu formulovanou pro rodiče pro jednotlivá časové údobí Součástí TVP je metodika „Začít spolu“ – autorka Juliana Gardošová a kol. - 44 Evaulace školy Sledované oblasti • naplnění cílů programu ŠVP • kvalita podmínek vzdělávání • způsob zpracování ŠVP PV, TVP PV a jeho realizace (hodnocení tematických celků) • práce pedagogů (hodnocení pedagogů včetně jejich sebereflexe) • kvalita práce a vzájemná kooperace pedagogů a ostatních zaměstnanců MŠ a ŠJ • kvalita výsledků vzdělávání (vzdělávací přínos programu pro děti) • kvalita spolupráce s rodiči a veřejností • spolupráce s odbornou veřejností a nadřízenými orgány státní správy Názory a vyhodnocování jednotlivých oblastí vyjadřujeme koeficientem 1 – 5 po podrobném rozboru a patřičnou vzájemnou konzultací. Tam, kde zaměstnankyně zjistí některé nedostatky, rezervy mají prostor pro vyjádření závěrů pro zkvalitnění další činnosti. Jde o zcela jednotný systém přístupu k evaluaci, jež navazuje v rámci programu „Začít spolu“ na „Oregonskou metodu“ vyhodnocování, kterou uplatňujeme již roky v rámci individuálních plánů práce s dětmi., sebehodnocení i závěrečného hodnocení ŠVP. Výstupem je evaluační zpráva v oblasti ŠVP. Tabulka koeficientu • daří se zřídka, vůbec ne • daří se příležitostně, s velkým úsilím • daří se částečně • dobrá úroveň plnění, nové náměty a realizace rezerv • splněno zcela příkladně a uspokojivě - 45 Evaulace školy Vnější evaluace Je prováděna pololetně k 10.1 a 15.6. vztahy Mateřské školy Prušánecká 8, Brno, příspěvkové organizace veřejnost rodičovská veřejnost ŠKOLA dítě ředitelka učitelka uklizečka kuchařka zahrada vybavení heren budova základní školy KÚ JK, MMB, zřizovatel Ředitelka – hlavní vztah působení školy ve vnějších vztazích Učitelka – vztah vzdělání dětí Uklizečka – vztah působení pořádku a čistoty Pracovnice školní kuchyně – vztah kvality stravy Budova – vztah zázemí, zajištění pobytu dětí organizací činností Vybavení heren – vztah inspirativního a motivačního prostředí pro děti - 46 Evaulace školy Autoevaluace Autoevaluace školy je prováděna pololetně k 10.1 a 15.6. Slouží jako komplexní soubor opakujících činností, monitorování, pozorování, zapojování dětí do soutěží aj. Tyto činnosti budou využity k hodnocení dosažené úrovně ŠVP. Evaluační činnosti jsou rozděleny na hodnocení • dlouhodobých plánů, zaměření a cílů • krátkodobých plánů /RP • hodnocení pedagogických pracovníků • vyhodnocení anket, dotazníků individuálního plánování Evaluace dále se zaměřuje na další oblasti jako je managment, hospodaření, odborné oblasti BZPO,PO aj. Plán autoevaluace je navíc rozšířen o plán komplexního hodnocení školy a plán autoevaluace učitelky. vztahy Mateřské školy Prušánecká 8, Brno, příspěvkové organizace ŠKOLA ředitelka učitelka uklizečka dítě pracovnice školní kuchyně zahrada vybavení heren budova Ředitelka – zajištění podmínek a všech vztahů Učitelka – hlavní vztah vzdělávání dítěte Vybavení heren – vztah inspirativního a motivačního prostředí, zázemí Uklizečka – vztah pořádku a čistoty prostředí Pracovnice školní kuchyně – vztah kvality stravy a stolování Zahrada – vztah k přírodě, bezpečnosti, motivace a venkovní zázemí Budova – vztah bezpečí, celkové organizace chodu - 47 Evaulace školy přehled autoevaluace školy cíle a kriteria nástroje časové období zodpovídá vzdělávací program ● zajišťování úrovně cílů při realizaci ŠVP a TVP hospitace, pohospitační rozhovory průběžně ředitelka, pedagog ● zpracování tématických bloků kontroly, aktualizace průběžně ředitelka, tým MŠ ● aktuálnost TVP , RP pedagogické porady dle plánu školy pedagog.kolektiv ● individuální výchovné plány pro děti záznamy, vyhodnocení 3x ročně, besedy s rodiči průběžně, 1x ročně třídní učitelka průběh vzdělávání ● soulad ŠVP a TVP hospitace průběžně ředitelka školy ● adekvátnost stanovených cílů autoevaluace učitelů týdně pedagog podmínky vzdělávání ● úroveň vybavenosti tříd, zahrady průběžná kontrola průběžně zástupce ředitelky ● pomůcky, atmosféra dostatek finančních zdrojů 2x ročně vyhodnocení zaměstanci školy výsledky vzdělávání ● klíčové kompetence rozbory, analýza výsledků po ukončení bloku, projektu pedagog ● výsledek pedagogického působení rozhovory s rodiči rozhovory s dětmi průběžně 1x ročně ranní kruh ředitelka školy pedagog spolupráce s rodiči ● rozvíjení spolupráce s rodiči jednání s rodiči průběžně pedagog ● spokojenost rodičů se školou a informovanost rodičů o práci školy třídní schůzky, propagační listy, dotazníky, výsledky práce dětí dle plánu školy, 1x ročně ředitelka školy, pedagog personální oblast ● rozvoj osobnosti, studium výběr školení 2x ročně ředitelka školy ● osobní ohodnocení pozorování, osobní kontakty 2x ročně ředitelka, st.zást, vedoucí ŠJ ● vedení pedagogické dokumentace kontroly 1x měsíčně třídní učitelka ● přínos pro školu, motivace aktivita, práce pro školu mimo vyučování průběžně zaměstanci školy školní klima ● spokojenost dětí ve škole pozorování, rozhovory průběžně zaměstanci školy - 48 Seznam příloh Součástí Školního vzdělávacího programu jsou následující přílohy, se kterými je možno se seznámit v mateřské škole. Roční plán – prováděcí plán Autoevaluace Školní řád, provozní řád, organizační řád, směrnice Zpráva o činnosti školy Plány spolupráce Dílčí projekty Třídní vzdělávací programy (Berušek, Veverek, Vlaštovek) Metodika programu „Začít spolu“ Tento dokument byl projednán na provozní a pedagogické radě v srpnu 2009 Platnost dokumentu od 1.9.2009 ČJ 116/2009 Změny projednány na pedagogické poradě 11.3.2010 ČJ. 22/2010 Aktualizováno dne 15.3.2010