Mateřská škola Brno , Absolonova 20a, příspěvková oganizace ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání SVĚT JE JAKO MÍČ na období 2010 -2012 Č.j.177/10 vypracovala : Renata Škaroupková OBSAH ŠVP : 1. Identifikační údaje o škole ………………………………………………….. str. 3 2. Charakteristika školy ( Kde jsme) …………………………………………… 4 3. Jak dál (vize) ………………………………………………………………… 6 4. Podmínky předškolního vzdělávání …………………………………………. 7 5. Řízení a personální a pedagogické zajištění …………………………………. 10 6. Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání ………………………………. 11 7. Název ŠVP a obsah ŠVP ……………………………………………………. 12 8. Tématické celky ………………………………………………………………. 13 9. Charakteristika tématických celků ……………………………………………. 14 10. Zásady ………………………………………………………………………… 19 11. Systém evaluace ……………………………………………………………….. 20 12. Přílohy (očekávané kompetence k jednotlivým tém. celkům) ………………… 21 13. Profilace tříd…………………………………………………………………….. 29 14. Formy a metody…………………………………………………………………. 30 15. Skutečnost a plány……………………………………………………………… 31 Na školní vzdělávací program navazují podrobně rozpracované vzdělávací programy jednotlivých tříd . Tento dokument byl projednán a schválen na pedagogické poradě dne 23.6.2010 . Mateřská škola Absolonova 20a 624 00 v Brně – Komíně byla stavěna od roku 1975 v akci „Z“, stavební práce byly dokončeny v roce 1978. Potom se pokračovalo s řemeslnickými pracemi a postupným vybavováním. Do provozu byla škola uvedena dne 11. ledna 1980, bohužel zatím bez zcela dokončeného hospodářského pavilonu. Do konce roku 1980 byl dokončen i tento hospodářský pavilon, současně s bytovou jednotkou pro provozní pracovníky školy, a rovněž se podařilo postupně dokončit terénní úpravy. Krátce po uvedení do provozu prasklo vodovodní potrubí a škola byla z velké části zaplavena. Bylo nutné provést řadu oprav a provoz celé školy byl zahájen dne 16. září 1980 i když i nadále bylo potřeba za běžného provozu dokončovat některé drobnější práce. Mateřská škola je trojtřídním účelovým zařízením s vlastní školní kuchyní, kotelnou a dostatečně velkou školní zahradou, jež byla dále vybavena tradičními pomůckami pro pobyt dětí. Ve třech třídách, které jsou pojmenovány dle rozhodnutí dětí podle zvířátek na třídu zajíčků, veverek a čmeláčků je umístěno 75 dětí. (v každé třídě je v současné době 25 dětí.) Všechny třídy jsou smíšené . Rozhodnutím ze dne 25. 3. 1996 byla MŠ Absolonova zařazena do sítě škol ČR. Od 1. 1. 2003 je škola samostatným právním subjektem a vystupuje samostatně v právních i ekonomických záležitostech. Zřizovatelem MŠ je Statutární město Brno – Městká část Brno – Komín, Vavřinecká 15, která školu zabezpečuje po stránce provozní. Úřední název školy je: Mateřská škola Brno, Absolonova 20a, příspěvková organizace. IČ MŠ je 71007822, DIČ: CZ – 71007822 Telefonní číslo MŠ je 541 222 716, telefonní číslo do ŠK je 541 222 720 E-mailová adresa školy je: msabsolonova@volny.cz MŠ má rovněž webové stránky: www.msabsolonova.cz Na škole pracuje 6 kvalifikovaných učitelek, 2 provozní pracovnice a 3 pracovnice má školní kuchyně. Kde jsme? MŠ Absolonova 20a je typizovaná školní budova stavěná v akci „Z“ částečně firmami a částečně brigádnicky-neodborníky od roku 1975 do roku 1980. Po 30 letech provozu se to projevuje na stavu budovy a zejména na stavu řemeslnických prací (podlahové krytiny, obklady, parapety, vodovodní rozvody, odpady…). Doba se projevila i na vybavení školy, zejména nábytku. Opravy se řeší postupně, po společné domluvě s ÚMČ Brno-Komín. Prioritou nyní zůstává výměna osvětlení ve třídách a celkové zateplení budovy. V roce 2004 jsme zajistily podle požadavků hygieny podmínky pro provoz školní kuchyně podle evropských norem (vzduchotechnika, postupné vybavení nerezovým nábytkem…) V roce 2009 se nám podařilo ve spolupráci s městkou částí zrealizovat opravu obkladů a dlažby ve školní kuchyni a kuchyně byla vybavena novým sporákem a mixérem. Další přilehlé prostory a modernizaci vybavení ŠK máme v plánu na další období. V červenci 2009 byla celá MŠ nově vymalována, čímž se značně zlepšila estetická úroveň jednotlivých tříd. Ve třídách probíhá postupná obměna nábytku (máme nové stoly a židličky, lehátka i některé skříňky), třídy již působí mnohem útulněji a moderněji. Některé věci jsme pořídily díky sponzorským darů od rodičů. Snažíme se průběžně upravovat i školní zahradu, byly odstraněny nevhodné pomůcky, zbudovány bezpečné dopadové plochy pod upravenými prvky, zahrada byla vybavena novými dřevěnými hracími prvky. Z důvodů nedostatku finančních prostředků musíme postupovat pomalu dle možností a s pomocí sponzorů. Pomůckami jsou třídy vybaveny velmi dobře,inventář hraček a pomůcek je podle možností postupně obnovován. Snažíme se pořizovat kvalitní hračky i pomůcky, upřednostňujeme přírodní materiály. Pracovnice přizpůsobily prostory jednotlivých tříd tak, aby mohly být využívány hrací kouty a oddělená místa pro jednotlivé druhy her a děti mohly využívat prostoru a pomůcek samostatně a tak získávaly postupně praktické zkušenosti a mohly se seberealizovat bez zbytečného omezování. Snažíme se o co nejkvalitnější vzdělávací proces s využitím veškerých vědomostí a zkušeností a především osobním přístupem připravujeme děti pro život . Jak dál… Ve školním roce 2010/2011 jsme vytvořily nový školní vzdělávací program, který v sobě zahrnuje širokou škálu vědomostí a návyků ze všech oblastí života. Důraz tentokrát klademe i na pohybovou stránku a zdravý životní styl. Máme možnost vycházet z bezprostředního pozorování, praktického ověřování poznatků, stavíme na prožitcích dětí v každodenním životě. Tyto zkušenosti dětí jsou pak dále využívány i ve spolupráci s rodiči při našich školních aktivitách . Velký důraz také klademe na rozvoj osobnosti a samostatnosti každého dítěte a na individuální přístup. Nově jsme se zaměřily na efektivní využití potenciálu učitelek a zkvalitnění profilace tříd. Do oblasti plánování výchovně vzdělávací činnosti se snažíme zařazovat projektové učení . Vzhledem k situaci, která byla zmíněna v části Kde jsme…se snažíme postupně získávat vědomosti a zkušenosti v oblasti ekologické výchovy, abychom využily umístění školy uprostřed přírody s možností pro děti získávat bezprostřední informace i poznatky a praktické zkušenosti. Rozhodly jsme se častěji zařazovat polodenní výlety do blízkého okolí MŠ. Společně vylepšujeme prostředí školní zahrady. V dnešní době, kdy nám ekonomický rozvoj kromě pozitivních výsledků přináší i řadu negativních důsledků, hlavně vzhledem k životnímu prostředí, je čím dále více nutné se zaměřovat na kladení základů v péči o životní prostředí už v citlivém předškolním věku. Děti jsou stále více obklopovány technikou, ztrácí se původní soužití člověka s přírodou a tím často vzniká z důvodu neznalostí a nedostatku poznatků a zkušeností nezájem o problémy prostředí, ve kterém žijeme. Jedním z dalších důsledků je i ubývání příležitostí i času k přirozeným pohybovým aktivitám. Děti však pohyb nezbytně potřebují k svému zdravému vývoji. Chceme proto umožnit dětem vyrovnat podíl vzdělávacích a pohybových aktivit. Budeme proto zařazovat cíleně více pohybových činností, her a vycházek do přírody. Předškolní děti i v dalším období budou obhajovat své prvenství v blastballovém turnaji ve spolupráci se ZŠ Pastviny ve spolupráci se ZŠ Pastviny. Jednáme o opětovném zařazení do předplaveckého výcviku pro starší děti. Chceme vytvořit takové prostředí, kde budou děti poznávat bezpečí a radosti sebe, okolní svět se všemi jeho zákonitostmi, učit je oceňovat krásu života, vzájemnou potřebnost, klást základy osobní zodpovědnosti za stav prostředí, ve kterém žijeme, učit je pochopení a toleranci a to vše s ohledem na jejich věk, jejich individuální potřeby a možnosti. Usilujeme o to, stát se dětem partnerem a společníkem na cestě k rozvoji jeho osobnosti tak, aby děti, které budou od nás odcházet do dalšího života, byly samostatné, zdravé, sebevědomé, vybavené potřebnými poznatky a dovednostmi pro život s vědomím, že jsou součástí přírody, kterou se učí přiměřeně svým možnostem chránit a pečovat o ni, a to vše s ohledem na ostatní živé i neživé součásti světa. To vše na základě zdravého tělesného rozvoje a aktivnímu vztahu k pohybu a sportu. Podmínky předškolního vzdělávání. Podmínky předškolního vzdělávání jsou dány příslušnými právními normami – tj. zákony, vyhláškami a prováděcími právními předpisy, které jsou při předškolním vzdělávání závazné pro všechny, které se předškolního vzdělávání zúčastňují. Jedná se zejména o školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví aj. v novelizovaném znění. 1. Věcné podmínky: MŠ Absolonova má dostatečné prostorové podmínky pro příslušný počet dětí – viz Provozní řád školy zpracovaný dle vyhlášky č. 108/2001 Sb. Vyhovuje i umístěním, je situována v blízkosti zahrad, lesa, sama má dostatečně velkou zahradu. Po odstranění nevyhovujících pomůcek z důvodu bezpečnosti nemáme zatím zahradu dostatečně vybavenou vhodnými pomůckami z nedostatku finančních prostředků. Rovněž údržba zahrady je pro školu finančně náročná a proto někdy nedostatečná. Vnitřní prostory jsou řešený účelně, budova je typizovaná, vyhovuje zmíněné vyhlášce ve vybavení hyg. zařízením, vzdušnosti, zastínění, vytápěním apod. V jedné třídě, která byla situovaná do zahrady a částečně zastíněná vzrostlou zelení byla provedena výměna osvětlení, aby osvětlení pracovních míst dětí odpovídalo požadavkům vyhlášky. Další úprava tříd bude provedena dle finančních možností. Vzhledem k době provozu školy je potřeba v nejbližší době počítat se značnými finančními náklady na postupnou rekonstrukci (obklady, okna, nátěry, podlahy, zateplení…) Ve třídách byla provedena úprava úložných ploch tak , aby vyhovovala potřebám dětí ( dostupnost hraček a pomůcek pro volné používání a úklid ) , byly zakoupeny nové stoly a židličky pro děti tak, aby odpovídaly potřebám věkově smíšeným třídám. Vybavení hračkami, pomůckami, tělovýchovným zařízením je přiměřené, bývá obměňováno dle možností. Pravidelné revize nám zajišťují bezpečnost používání a to jak ve třídách, tak i na šk. zahradě . Některé starší typy, zejména didaktických pomůcek, jsou využívány méně často, postupně jsou pro zastaralost, neúplnost a nevhodnost z důvodu bezpečnosti dětí vyřazovány. Výzdobu školy obměňujeme, podílejí se na ní aktivně děti a to nejrůznějšími výtvarnými technikami . 2. Životospráva: MŠ Absolonova má vlastní kuchyni, s pracovnicemi šk. kuchyně se domlouváme jak na skladbě jídelníčku (zejména na začátku šk. roku pro nové děti), tak i na pravidlech stolování . Za vhodnost potravin, spotřební koš, dodržování technologie přípravy jídel i nápojů zodpovídá vedoucí ŠK. Strava je dětem připravována podle režimu v pravidelných intervalech, pitný režim je zajištěn tak, že děti mají v průběhu celého dne možnost využívat termo nádob s čajem nebo láhve s balenou nesycenou vodou, občas střídanou džusem. Není problém reagovat pohotově na vzniklé situace v průběhu dne, při odchodu mimo školu apod. Připomínky rodičů řešíme , co možná nejrychleji , s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem každého dítěte . Činnosti dětí jsou střídány tak, aby vyhovovaly dětskému biorytmu, volným činnostem pohybového charakteru se věnujeme jak ve třídě, tak zejména při pobytu venku. Děti mohou využívat přírodního terénu v blízkosti školy, les, místní dětská hřiště. Pro zimní radovánky dětí a dodržení zásady neprochladnout mohou děti používat boby, lopaty aj. přímo na šk zahradě, kde mají vytvořen kopec pro sjíždění. Učitelky respektují u dětí individuální potřebu odpočinku . Celá škole věnuje zvýšenou pozornost ekologické výchově i s prvky zdravého životního stylu. 3. Psychosociální podmínky: Naše mateřská škola je vedena mottem: Dítě se nesmí stát objektem výchovy, ale jeho rovnoprávným subjektem nebo: Mějte děti rády takové, jaké jsou. Vytvořte jim takové podmínky, aby se postupně mohly stávat samostatnějšími, sebevědomějšími, soběstačnějšími, vnímavými k okolí a to i v případě, že jsou „jiné“. Tomuto podřizujeme už přijímání dětí – rodiče nových dětí jsou na schůzce seznamováni s MŠ, jejími podmínkami, možnostmi, obsazením aj. Aby děti nepřišly do zcela neznámého prostředí mohou rodiče využívat Dne otevřených dveří i ind. návštěv v jednotlivých třídách ještě před vlastním nástupem do školy. Začátek šk. roku rovněž přizpůsobujeme potřebám nových dětí tak, že děti přijímáme po dohodě s rodiči postupně, aby se učitelky mohly novým dětem více věnovat a děti se snadněji zapojovaly do života MŠ. Všechny děti jsou rovnocenné, žádné není žádným způsobem diskriminováno. Vlastní ŠVP a jednotlivé TVP umožňují věnovat zvýšenou péči dětem, které to potřebují, mají momentální problém, přicházejí po delší nepřítomnosti apod. Řízené činnosti jsou dostatečně střídány činnostmi podle volby dětí, oddechovými činnostmi, pohybovými aktivitami. Aby děti věděly, kde jsou hranice volnosti, připravují společně pravidla chování, které dodržují. O této skutečnosti jsou informováni i rodiče, kteří mohou do chodu školy rovněž svými nápady a pomocí zasáhnout (např. oslavy, karneval, zahradní slavnosti) . Na programu dne se mohou vlastním návrhem podílet, rozvíjet navržené téma, zvolit si příp. i jinou činnost. Děti jsou do důsledku respektovány, nemáme problémy se zařazováním nebo nerespektováním dětí, které jsou „jiné“. 4. Organizace Přesto, že máme povolené zvýšení kapacity na 25 dětí ve třídě, nejsou s touto skutečností problémy. Prostorové podmínky jsou dobré, třídy jsou dostatečně veliké, takže dovolují vytvořit hrací koutky tak, aby děti měly možnost používat v určeném prostoru různé druhy hraček a nesoustředily se na jednom místě a aby děti měly možnost uchýlit se do klidného koutku a tímto bylo zachováno jejich osobní soukromí . Při zahájení docházky do mateřské školy je uplatňován individuální adaptační režim. Učitelky se věnují dětem a jejich vzdělávání a poskytují jim potřebné zázemí , klid a bezpečí . Činnosti jsou plánované na základě individuálních vzdělávacích potřeb , zájmů a možností dětí . Každá třída má svůj režim dne, který není nutné vždy striktně dodržovat, naopak je zvykem reagovat na momentální dětské potřeby, jejich zájmy a vzniklé situace. Je potřeba dbát pouze na dodržování biorytmu, pravidelné pohybové aktivity , nabídku různorodých činností . V průběhu dne mají děti dostatek možností pro individuální i skupinovou činnost, je respektována jejich potřeba hry přiměřeně věku. Děti vedeme k samostatnému uvědomělému dodržování hygieny bez zbytečného čekání ve velké skupině, rovněž v případě potřeby mají děti možnost svačit dříve podle své potřeby. Všechny děti jsou dobře seznámeny s ostatními třídami, jejich pracovnicemi, aby v případě potřeby věděly, kam jdou, kdo se o ně bude starat. Řízení školy a personální a pedagogické zajištění. Ředitelka Renata Škaroupková nastupila do funkce v lednu 2008 . V dubnu 2009 nahradila paní učitelku Stupkovou , paní učitelka Simona Krajsová . V září 2010 nastupuje za paní učitelku Šušklebovou paní učitelka Yvona Dimitriadisová . Další změna v oblasti pedagogických pracovnic , nás čeká v březnu 2011 . Všechny pedagogické pracovnice jsou kvalifikované . Jednotlivé pracovnice mají svoje kompetence, ručí za přidělenou oblast, informují o ní jak ostatní pracovnice tak i v případě potřeby rodiče, řádně plní i své obecně platné povinnosti, jsou ale respektována i jejich práva. Zatím nebylo třeba řešit podstatné nedostatky. Řízení školy je demokratické, o většině záležitostí se jedná s pracovnicemi, ředitelka se zapojuje do všech činností školy, kompetence, které mají jednotlivé pracovnice pouze kontroluje podle potřeby. Podle finančních možností je práce jednotlivých pracovnic oceňována mimořádnou odměnou. Na pedagogických poradách se domlouváme na jednotných postupech, na vzájemné spolupráci zejména v jednotlivých třídách. Nejdůležitější motivací jsou spokojené děti a klidní rodiče, kteří nás pak opakovaně poctí svou důvěrou a svěří nám postupně i další své děti. Všechny pracovnice jsou zcela kvalifikované, dále se vzdělávají, společně připravujeme obsah ŠVP a potažmo TVP, které si jednotlivé třídy upravují podle svých potřeb. Zatím máme problémy s prováděním evaluace tak, aby nebyla pouze formální a sloužila jako základ pro zlepšování další práce. Pracovnice jsou o všech aktualitách včas informovány . Spolupráce se zřizovatelem je na velmi dobré úrovni , zřizovatel má o dění v MŠ zájem , snaží se pomoci při řešení problémů .Trápí nás však velmi špatný technický stav celé budovy a nedostatek finančních prostředků na další vybavování školy . Vztahy se ZŠ a MŠ Pastviny je rovněž přínosné . Je znát zájem o oboustrannou spolupráci . Využíváme společných návštěv , kulturních a sportovních akcí , usnadňujeme tím přechod dětí do základní školy . . Dobrý kontakt máme s PPP Zachova (detaš. pracoviště Kohoutova) a to jak v oblasti řešení problémů jednotlivých dětí, tak i v oblasti vzdělávání učitelek. O jiných problémech dětí se radíme s rodiči a doporučujeme ověřená pracoviště (např. logopedie ) . V MŠ uskutečňujeme cca 2x do měsíce kulturní akce . Provoz MŠ vychází z potřeb rodičů a je respektován všemi pracovnicemi. Služby jednotlivých pracovnic jsou rozvrženy tak, aby byla vždy zajištěna bezpečnost dětí a možnost účasti na bohatém životě školy, rovněž možnosti různorodého okolí školy pro pohybové aktivity v průběhu pobytu venku. Pracovnice se na práci připravují, dále se vzdělávají a připravují zajímavé akce společně i pro rodiče i s jejich pomocí (Zahradní slavnosti, Den matek , Jarní hry , Výstavy… ). Tyto aktivity jsou velmi kladně hodnoceny všemi zúčastněnými . Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání. Mezi mateřskou školou a rodičovskou veřejností jsou dobré vztahy. Ještě nebylo potřeba řešit žádné podstatné stížnosti rodičů. Drobné problémy byly rodičům řádně objasněny (jídelníčky, návrh provozní doby školy, nutnost spojování tříd v případě naléhavé situace apod.) Rodiče mají možnost zúčastňovat se třídních schůzek a pak i třídních akcí, které nám pro svou větší intimitu lépe vyhovují. Rodiče respektují potřeby školy, dbáme na jejich dobrou informovanost a to už před nástupem nových dětí do MŠ. Noví rodiče se mohou seznámit dostatečně s celou školou, jejím vybavením, s materiály k výchovně vzdělávací práci. Všichni podepisují Vnitřní řád školy, který je jim k dispozici po celý šk. rok v šatnách jednotlivých tříd, zde jsou zveřejněna práva i povinnosti rodičů, organizace školy při nestandardních situacích, aby rodiče v případě zájmu věděli, kde je jejich dítě, co právě dělá, kdo se o dítě stará, k čemu se mohou vyjádřit. Řada rodičů se školou spolupracuje při přípravě akcí školy, podporují školu i materiálně formou sponzorského daru nebo pomocí při údržbě, vytváření hracích koutků apod. Veškeré důvěrné informace jsou přísně střeženy podle zákona o utajování osobních údajů, rodiče mohou rovněž využít možnosti informovat se na záležitosti školy podle zákona o zveřejňování informací. O jednotlivých potřebách a jejich řešení se s rodiči jedná, jsou jim doporučovány takové organizace, se kterými má škola dobrou spolupráci. Podle přání mohou rodiče měnit třídu pro příští šk. rok tak, jak jim to vyhovuje. Omezuje nás pouze počet dětí v jednotlivých třídách a počet dětí v kroužcích, což je někdy potřeba citlivě řešit tak, aby se dostalo na všechny děti, které jsou na takové úrovni, aby změny s tímto spojené dětem spíše neublížily a jen proto, že rodiče trvají z neznalosti situace na zapojení dítěte např. do více kroužků. S předškolními dětmi pracujeme na základě absolvovaného školení v PPP (Edukačně stimulační skupiny), které jsou určeny pro společnou práci rodiče s dítětem. Formou individuální i skupinové práce se věnujeme předškolákům v průběhu denních činností přímo v jednotlivých třídách . Výsledky vystavujeme v šatně, kde je možno sledovat postup dítěte a konzultovat s rodiči . Informujeme je o školní zralosti většinou na společné schůzce s učitelkou ZŠ, kde mají rodiče dostatečný prostor pro své dotazy.Dále nabízíme 2x ročně hovorové hodiny . O růstu svých dětí jsou dále rodiče informováni výstavkami prací dětí, pohovorem s učitelkou, účastí na akcích třídy. Mají kdykoliv možnost po dohodě s učitelkou navštívit třídu, zúčastnit se vybrané akce, zapojit se do dění v mateřské škole, zúčastnit se přímo práce kroužků . Vzhledem k tomu, že většina pracovnic MŠ působí na škole dlouhodobě je vzájemný kontakt s rodiči velmi dobrý, někdy až důvěrný. Občas se stává, že pokračuje i v době, kdy už dětí chodí do ZŠ (problémy s adaptací, konzultace v případě např. poruch učení apod.) Přesto je na společné schůzce zdůrazněno, že MŠ respektuje rodinu, která má hlavní slovo při výchově dítěte a MŠ navazuje na jejich výchovu a proto je nutná vzájemná spolupráce. Na děti se snažíme rodičům „nežalovat“, společně se snažíme individuálně řešit případný problém, který závažným způsobem narušuje činnost třídy. Všechny rodiče se naopak snažíme přesvědčit o tom, že každý den je potřeba v případě problému projevit důvěru, najít důvod k povzbuzení, pochvale a pohlazení. Název školního vzdělávacího programu : SVĚT JE JAKO MÍČ Tématické celky : I. Už chodím do školky II. Příroda je naše hřiště III. Ve zdravém těle je nám dobře IV. Se sportem poznáváme svět Tématické celky : I. UŽ CHODÍM DO ŠKOLKY 1. Všichni jsme kamarádi 2. Radost ze setkávání 3. Já a moje rodina II. PŘÍRODA JE NAŠE HŘIŠTĚ 1. Dovádíme skotačíme ve zdravé přírodě 2. Od kapky k moři 3. Od podzimu do léta III. VE ZDRAVÉM TĚLE JE NÁM DOBŘE 1. Nejsme žádní lenoši , žádný sport nás nestraší 2. Hlava , ramena , kolena , palce…. IV. SE SPORTEM POZNÁVÁME SVĚT 1. Putování od vesnice k městu 2. Putování po světě CHARAKTERISTIKA TÉMATICKÝCH CELKŮ : Už chodím do školky Záměrem tohoto tématického celku je usnadnit dětem poznání , že každý člověk je součástí lidské společnosti , která se řídí určitými pravidly soužití , vytvářet je , dodržovat a hodnotit . Přirozenými činnostmi budeme podporovat poznávání sebe samotného , vytvářet vztahy k ostatním dětem , k rodině i k dospělým . Poznatky z oblasti hudební , výtvarné , pracovní , jazykové a především pohybové budeme využívat i při akcích , které pořádáme společně s rodiči . Důležitým záměrem je probouzet v dětech smysl pro morální aspekty života , učit rozlišovat dobro a zlo , probouzet empatii , pěstovat zdravé sebevědomí . Příroda je naše hřiště Tématický celek přinese dětem poznatky a konkrétní zkušenosti o přírodě , povede k porozumění zákonitostí přírody a k její ochraně . Prostřednictvím jednotlivých témat budou děti poznávat živou a neživou přírodu a současně ji budou využívat k přirozenému a všestrannému pohybu , proto jsme vzdělávací nabídku obohatili o pravidelné polodenní výlety do přírody . Budeme děti seznamovat i s nepříznivými jevy , které mají dlouhodobě škodlivý vliv na životní prostředí . Ve zdravé těle je nám dobře Záměrem tohoto tématického celku je vést děti k zdravému životnímu stylu a všemu , co s ním souvisí . Uvědomovat si zodpovědnost za své jednání , dbát na bezpečnost svoji i svých kamarádů. Se sportem poznáváme svět Prostřednictvím různých činností i sportu budeme děti seznamovat s nejbližším okolím , aby si osvojili poznatky o místě ve kterém žijí . Povedeme je k chápání odlišností zemí , k toleranci etnik , jejich zvyků . Při poznávání jiných zemí budeme rozvíjet fantazii a vzbuzovat u dětí touhu po poznávání světa . K dalšímu záměru tohoto tématického celku patří i seznámení dětí s naší planetou a vesmírem . I. UŽ CHODÍM DO ŠKOLKY A. Všichni jsme kamarádi - třída plná pohody - máme pravidla B. Radost ze setkávání - podzimní slavnost - karnevalové radovánky - kolíbala bába čerta - Vánoce - hody , hody , doprovody - maminka je moje zlato - všechny děti mají svátek - olympijské radovánky C. Já a moje rodina - u nás doma - domácí mazlíčci II. PŘÍRODA JE NAŠE HŘIŠTĚ A. Dovádíme skotačíme ve zdravé přírodě - co přírodě škodí , co prospívá - od stromu k židli - paní Zima - časové pojmy B. Od kapky k moři - voda , voděnka C. Od podzimu do léta - roste , kvete , zelená se - domky , hnízda , pelíšky III. VE ZDRAVÉM TĚLE JE NÁM DOBŘE A. Nejsme žádní lenoši , žádný sport nás nestraší - výlety - olympijské sportování - pouštění draků - kuličky - koloběžky - sportujeme celý rok B. Hlava , ramena , kolena , palce - lidské tělo - zdravá života - co už umím , vím a znám IV. SE SPORTEM POZNÁVÁME SVĚT A . Putování od vesnice k městu - místo , kde žiji - kde jsem všude byl - doprava - vesnice – město B . Putování po světě - Vesmír - všude žijí lidé ( etnika ) - cesta kolem světa Základní zásady MŠ Absolonova MŠ klade důraz na individuální přístup k dětem a proto dodržuje tato základní pravidla: 1. Před nástupem dětí do MŠ jsou rodiče podrobně informováni o koncepci školy, organizaci dne, obsazení školy, o stravování, o platbách, o specifikách školy. ( schůzka v období května, dny otevřených dveří s možností pobytu ve všech prostorách školy, rodiče mají prostor k poznání všech učitelek, k poznávání ostatních rodičů a dětí, k případným dalším dotazům) 2. Rodiče si mohou zvolit třídu pro své dítě podle toho, která jim nejlépe vyhovuje, škola jejich přání vyhoví podle kapacity tříd, případné potřebné změny s rodiči projedná 3. Děti jsou v období adaptace přijímány postupně podle možnosti rodičů tak, aby učitelky měly možnost se každému dítěti skutečně individuálně věnovat. 4. Na začátku šk. roku se snažíme vyvarovat všech organizačních změn, aby se zbytečně děti nestresovaly a adaptace se zbytečně neprodlužovala . 5. Učitelky se snaží poznat nejen děti své třídy, ale i ostatní děti, rovněž děti poznávají ostatní učitelky, pracovnice školy a prostory jiných tříd 6. Od začátku šk. roku jsou připravena pravidla a seznamy dětí tak, aby byl co nejvíce ulehčen vstup dětí do MŠ . 7. Kulturní aj. společné akce, zejména mimo školu, jsou zařazovány nejdříve v říjnu 8. Vždy jsou citlivě respektovány indiv. potřeby dítěte (jméno, jídlo, vlastní hračka… viz. dotazník) 9. 1. čtvrtletí nového šk. roku je věnováno zejména pěstování všech potřebných návyků, vytváření třídních pravidel, která jsou v „určité grafické podobě“ umístěna v jednotlivých třídách tak, aby byla přístupna dětem, jsou vysvětlena i rodičům 10. Rodičům je vstup do školy dovolen, možnost kontaktů s učitelkami – viz VŘ Evaluační systém Co vyhodnocujeme ? Jak vyhodnocujeme ? Jak často ? Kdy ? Kdo ? 1.Materiální a věcné podmínky prostředí školy , třídy ,pomůcky… Swot pro zaměstnance 1x ročně 12 všichni zaměstnanci 2.Vedení a řízení školy DVPP Swot pro pedagogy 1x ročně 2 ped.pracovnice řízení MŠ Dotazník 1x ročně 5 všichni zaměstnanci řízení školy autoevaluace ŘŠ 1x ročně 5 ředitelka personální a pedagog. zajištění Dotazník 1x ročně 5 ped.pracovnice 3.Výchovně vzdělávací činnost každodenní vzděl.práce sebeh. a vyhodn.práce každý den ped.pracovnice témat.celky hodnocení témat.celků po ukončení ped.pracovnice vzděl.proces dotazník 1x ročně 5 ped.pracovnice akce po ukončení akce ped.pracovnice 4.Dítě informace o dítěti vstupní záznam při nástupu 9 rodiče práce dětí portfolio po dobu doch. dítě hospitace plán hosp. 1x za 2měs. ředitelka záznamy o dětech zápisy dle potřeby ped.pracovnice 5 .Klima školy Zaměstnanci ped.porady 6x ročně ped.pracovnice provoz. porady dle potřeby všichni zaměstnanci pracovníci školy autoevaluace 1x ročně 5 všichni zaměstnanci rodiče setkání , akce po akci rodiče schůzky 2x ročně 9,5 ped.pracovnice + řed. rozhovory průběžně celý rok ped.pracovnice + řed. dotazník 1x ročně 5 ped.pracovnice + řed. PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI – Už chodím do školky Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. klade otázky a hledá na ně odpovědi ,aktivně si všímá , co se kolem něho děje ‚chce porozumět ,věcem , jevům a dějům ,které kolem sebe vidí , poznává , že se může mnohému naučit , raduje se z toho , co samo zvládlo 4. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům 5. pokud se mu dostává uznání a ocenění , učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 6. všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí , přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva a zájem 7. řeší problémy na které stačí , známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně ( na základě nápodoby či opakování ), náročnější s oporou a pomocí dospělého 8. problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady), využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost 10. při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 10. rozlišuje řešení , která jsou funkční ( vedou k cíli ), a řešení , která funkční nejsou , dokáže mezi nimi volit 11. chápe , že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli , ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou , uvědomuje si , že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit 12. nebojí se chybovat , pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch , ale také za snahu Komunikativní kompetence 13. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 14. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 15. domlouvá se gesty i slovy , rozlišuje některé symboly , rozumí jejich významu i funkci 16. v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými , chápe , že být komunikativní , aktivní , vstřícné , je výhodou 17. ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní 18. průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 19. dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává 20. ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální kompetence 21. samostatně rozhoduje o svých činnostech , umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej 22. uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 23. dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 24. ve skupině se dokáže prosadit , ale i podřídit ,při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje , v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku , je schopné respektovat druhé , vyjednávat , přijímat a uzavírat kompromisy 25. napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů , které nachází ve svém okolí 26. spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim 27. při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně , nevhodné chování i komunikaci , která je mu nepříjemná ,umí odmítnout 28. chápe , že nespravedlnost , ubližování , ponižování ,lhostejnost , agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou , dokáže se bránit proti projevům násilí jiného dítěte , ponižování , ubližování Činnostní a občanské kompetence 29. svoje činnosti a hry se učí plánovat , organizovat , řídit a vyhodnocovat 30. dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky , poznávat svoje slabé stránky 31. chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá 32. má smysl pro povinnost ve hře , práci i učení ,k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně , váží si práce i úsilí druhých 33. zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 34. chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 35. má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 36. spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky , rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat 37. uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu 38. ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI – Příroda je naše hřiště Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá př tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. klade otázky a hledá na ně odpovědi ,aktivně si všímá , co se kolem něho děje ‚chce porozumět ,věcem , jevům a dějům ,které kolem sebe vidí , poznává , že se může mnohému naučit , raduje se z toho , co samo zvládlo 4. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům 5. pokud se mu dostává uznání a ocenění , učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 6. řeší problémy na které stačí , známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně ( na základě nápodoby či opakování ), náročnější s oporou a pomocí dospělého 7.zpřesňuje si početní představy , užívá číselných a matematických pojmů , vnímá elementární matematické souvislosti 8.chápe , že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli , ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou , uvědomuje si , že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit Komunikativní kompetence 9. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 10.dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 11.průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 12.dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává Sociální a personální kompetence 13.uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 14.dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 15.spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim Činnostní a občanské kompetence 16.svoje činnosti a hry se učí plánovat , organizovat , řídit a vyhodnocovat 17.má smysl pro povinnost ve hře , práci i učení ,k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně , váží si práce i úsilí druhých 18.zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 19.chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 20.má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 21.ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit 22.dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých , chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI – Ve zdravém těle je nám dobře Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá př tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. klade otázky a hledá na ně odpovědi ,aktivně si všímá , co se kolem něho děje ‚chce porozumět ,věcem , jevům a dějům ,které kolem sebe vidí , poznává , že se může mnohému naučit , raduje se z toho , co samo zvládlo 4. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledku 5. odhaduje své síly , učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých 6. pokud se mu dostává uznání a ocenění , učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 7. řeší problémy na které stačí , známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně ( na základě nápodoby či opakování ), náročnější s oporou a pomocí dospělého 8. při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 9. rozlišuje řešení , která jsou funkční ( vedou k cíli ), a řešení , která funkční nejsou , dokáže mezi nimi volit 10.chápe , že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli , ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou , uvědomuje si , že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit 11.nebojí se chybovat , pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch , ale také za snahu Komunikativní kompetence 12. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 13.dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 14.domlouvá se gesty i slovy , rozlišuje některé symboly , rozumí jejich významu i funkci 15.ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní 16.průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 17.dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává Sociální a personální kompetence 18.uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 19.dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 20.spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim Činnostní a občanské kompetence 21.svoje činnosti a hry se učí plánovat , organizovat , řídit a vyhodnocovat 22.odhaduje rizika svých nápadů , jde za svým záměrem , ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem 23.má smysl pro povinnost ve hře , práci i učení ,k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně , váží si práce i úsilí druhých 24.zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 25.chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 26.má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 27.dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých , chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI – Se sportem poznáváme svět Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá př tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. má elementární poznatky o světě lidí ,kultury , přírody i techniky , který člověka obklopuje , o jeho rozmanitostech a proměnách , orientuje se v řádu a dění v prostředí , ve kterém žije 4. klade otázky a hledá na ně odpovědi ,aktivně si všímá , co se kolem něho děje ‚chce porozumět ,věcem , jevům a dějům ,které kolem sebe vidí , poznává , že se může mnohému naučit , raduje se z toho , co samo zvládlo 5. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledku 6. pokud se mu dostává uznání a ocenění , učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 7. řeší problémy na které stačí , známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně ( na základě nápodoby či opakování ), náročnější s oporou a pomocí dospělého 8.při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 9.chápe , že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli , ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou , uvědomuje si , že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit Komunikativní kompetence 10.ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 11. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 12. domlouvá se gesty i slovy , rozlišuje některé symboly , rozumí jejich významu i funkci 14.v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými , chápe , že být komunikativní , aktivní , vstřícné , je výhodou 15.průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 16.dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává 17.ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální kompetence 18.dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 19.napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů , které nachází ve svém okolí 20.spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim 21.je schopno chápat ,že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské kompetence 22.svoje činnosti a hry se učí plánovat , organizovat , řídit a vyhodnocovat 23.má smysl pro povinnost ve hře , práci i učení ,k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně , váží si práce i úsilí druhých 24 .zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 25.chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 26.má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 27.uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu 28.ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit PROFILACE TŘÍD Třída Zajíčci – p. uč. Ptáčková, p. uč. Klodviková Třída Zajíčci nabízí kromě plnění úkolů vyplývající z třídního vzdělávacího programu, ve větším rozsahu – používání dalších netradičních technik v pracovních a výtvarných činnostech, které u dětí rozvíjí tvořivost, fantazii, jemnou motoriku, estetické cítění, vzájemnou spolupráci. Dále seznamuje děti hravou formou s angličtinou podle projektu ,,BAREVNÁ ANGLIČTINA“ ( pohybové hry, básně, písně, poslech). Třída Veverky – p. uč. Krajsová ,p.uč. Dimitriadisová Ve třídě Veverky se mimo běžné činnosti zaměřují více na hudební dovednosti. Jako součást každodenních činností se nabízí zpěv lidových i umělých písní podle ročních období, využití klavírního doprovodu, seznamování s širokou škálou hudebních a rytmických nástrojů, dechová cvičení, seznamování s tanečními kroky, slučování zpěvu s pohybem. Třída Čmeláci – p. uč. Štanclová, p. řed. Škaroupková Ve třídě Čmeláci , kromě všestranného rozvoje dítěte ve všech oblastech, seznamuje p. uč.Štanclová děti s angličtinou podle projektu, ,,BAREVNÁ ANGLIČTINA“. Pí. ředitelka Škaroupková seznamuje děti přiměřenou formou se základy aerobiku. Ve všech třídách probíhá výchovně vzdělávací činnost dle třídních vzdělávacích programů v souladu se ŠVP a RVP PV. Jemnou profilací tříd se jen snažíme o originalitu tříd a využití vzdělání a potenciálu učitelek. Metody a formy práce v MŠ Absolonova Vzdělávání dětí v naší MŠ je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytují a to vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. Pracujeme s teorií Gardnerových rozmanitých inteligencí, které vychází od dítěte, zahrnují celou jeho osobnost. Učitelky připravují reálné a konkrétní aktivity tak, aby pokrývaly všech pět oblastí obsahu PV, které odpovídají jednotlivým typům Gard. inteligencí. Pro realizaci našich výchovných cílů využíváme metod prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí tak, aby byla naplněna: - spontanieta (aktivní činnost dětí z vlastního popudu) - objevnost (připravujeme činnosti tak, aby dítě objevovalo samo a integrujeme nové poznatky do starých) - komunikativnost - vytváří prostor pro komunikaci - aktivita a tvořivost - připravujeme prostředí tak, aby se děti mohly samy rozhodnout mezi činnostmi - konkrétnost - připravujeme konkrétní činnosti - celostnost - volíme činnosti tak, aby procházely rukama dětí Pedagogičtí pracovníci: - připravují prostředí a nabízí dětem jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i všem kolem sebe - reagují na vzniklé situace a snaží se improvizovat tak, aby činnosti byly v souladu s RVP - preferují hravé, hudební, tvořivé činnosti, pohybové činnosti - poskytují dostatek prostoru pro samostatnost - umožňují dětem ovlivňovat situaci a zasahovat do tvoření plánovaných aktivit - nabízí dětem činnosti tak, aby každé dítě mělo možnost a příležitost vlastní volby - pracují dle vzdělávacích plánů s dětmi, které mají odklad školní docházky - respektují individualitu každého dítěte - respektují prioritu výchovného působení rodiny - zařazují často oblíbené formy vzdělávání, tj. pohybové hry, zdravotní cvičení, seznamování s TV náčiním a nářadím, zpěv, výtvarné a pracovní činnosti, akce pro dětí a jejich rodiče, návštěvy divadel… - mezi vzdělávání záměrně zařazují i nadstandardní aktivity - plavání, keramika - respektují potřeby dětí – ( potřeba pohybu, spánku, bezpečí, lásky úcty) SKUTEČNOST A PLÁNY DO BUDOUCNA 1. OBLAST VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ : Nyní : soustředíme se na rozvoj osobní samostatnosti , rozvoj sebevědomí ,uplatňování schopností a poznatků . Všechny třídy mají homogenní složení . Plánujeme : zaměříme se více na zařazování pohybových aktivit a zdravý životní styl , nadále vytvářet , co nejlepší podmínky pro rozvoj dítěte ve všech výchovně vzdělávacích oblastech . Aktivně zařazovat metodu projektového učení . 2. OBLAST PRACOVNÍ : Nyní : ve všech třídách jsou kvalifikované pedagogické pracovnice , které spolu velmi dobře vycházejí . Celý kolektiv se snaží pracovat týmově v zájmu celé mateřské školy . Plánujeme : v průběhu března 2011 , budeme řešit odchod jedné pedag. pracovnice do důchodu , budeme se snažit najít adekvátní náhradu . V oblasti provozní nás žádné personální změny neočekáváme . 3. OBLAST MATERIÁLNÍ : Nyní : v uplynulém období se nám podařilo značně vylepšit zařízení tříd i školní kuchyně ( lehátka , nábytek , robot , sporák , lůžkoviny …atd ). Plánujeme : v nastávajícím období začít postupně s výměnou šatních skříněk , zakoupit nový počítač do ředitelny , ve spolupráci s MČ pokračovat na opravách školy . 4. SPOLUPRÁCE S RODIČI Nyní : je nastavena velmi dobře , na vzájemném partnerském vztahu , rodiče se spolupodílejí ve všech směrech na chodu mateřské školy . Společné akce jsou velmi oblíbené . Plánujeme : nadále pokračovat ve velmi dobrých vztazích , svým osobním přístupem tyto vztahy podporovat . Dle možností inovovat společné akce . 5. SPOLUPRÁCE SE ZŠ A MŠ PASTVINY Nyní : společné návštěvy , schůzky s rodiči předškoláků , kulturní a sportovní akce Plánujeme : větší spolupráce v oblasti Edukativně stimulačních skupin . 6. SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM Nyní : velmi dobrá po všech stránkách Plánujeme : více se zaměřit na společné řešení související s revitalizací školy