Školní vzdělávací program ŠKOLA PRO VŠECHNY 1.Představení školy 1.1. Základní údaje o škole Právnická osoba: Základní škola a Mateřská škola Brno, Chalabalova 2 IČ: 485 13 245 Adresa školy: Chalabalova 2, 623 00 Brno Zřizovatel školy: Město Brno – Městská část Kohoutovice, Balného 36, 623 00 Brno Právní forma: příspěvková organizace Ředitel ZŠ a MŠ: PhDr. Vladimír Moškvan Zástupkyně pro předškolní vzdělávání: Jana Šlapanská Odloučené pracoviště: Libušina třída 15, 623 00 Brno Číslo telefonu: 547 220 045, 547 422 646 E- mail: ms.chalabalova@volny.cz Vytvořil kolektiv zaměstnanců MŠ. Za ŠVP zodpovídá zástupkyně pro MŠ, byl schválen na pedagogické radě 14.6.2006 a je závazný od 1.9.2007 1.2. Charakteristika a umístění školy Mateřská škola byla slavnostně otevřena 31.srpna 1976 jako první předškolní zařízení v Brně-Kohoutovicích. Budova školy je umístěna na okraji lesa přímo na zastávce MHD. Je stavbou účelovou –sídlištního typu. Budova je patrová s přilehlou školní zahradou. V přízemí je umístěna třída, tělocvična (přebudovaná z bývalé lehárny),šatny dětí, kuchyně (nyní výdejna stravy), sklady, kotelna , kanceláře, sociální zařízení . V 1. patře budovy se nachází dvě třídy a k nim přilehlé samostatné lehárny, šatny dětí a sociální zařízení. Během minulých let prošla MŠ různými opravami, rekonstrukcemi a bylo postupně zakoupeno nové vybavení tříd,čímž byly vylepšeny podmínky pro činnost předškolního zařízení. Jedná se např. o celkovou rekonstrukci kotelny, novou fasádu, opravu všech sociálních zařízení , osvětlení , zakoupení nových lehátek, stolů a židliček pro děti, nové parapetní desky se zabudovanými kontejnery pro hračky. MŠ má k dispozici školní zahradu umístěnou ve velice pěkném prostředí, vzhledem k jejímu stavu je však plánována její regenerace. Od 1. ledna 2001 je MŠ součástí ZŠ Chalabalova. Na MŠ byla zrušena kuchyně – nyní výdejna stravy. Strava se dováží z kuchyně základní školy. Od 1.9.2006 se mateřská škola rozrostla o další třídu, která je umístěna v budově základní školy – tuto třídu navštěvují předškolní děti a děti s odloženou školní docházkou. Rodičům nabízíme všestrannou a bohatou nabídku nadstandardních činností (akce pro děti a jejich rodiče, pracovní dílny, školy v přírodě, plavání, edukativně stimulační skupiny, výlety). MŠ je zařazena v síti škol zabývajících se ekologickou výchovou Mrkvička, v ekologickém projektu Sbíráme s panem Popelou a od 1.ledna 2007 v pilotním projektu MMB výuky angličtiny pro děti předškolního věku. Škola spolupracuje s PPP Čechyňská, s DM JUVENTUS, stacionářem Samaritánus, pobočkou knihovny J.Mahena v Kohoutovicích, logopedickou klinikou – LOGO Celý kolektiv je vstřícný a tvořivý při uplatňování programů a projektů školy za spolupráce rodičů dětí. Ve všech aktivitách, jakožto škola řadící se mezi tzv. inovativní, uplatňujeme zejména principy daltonského plánu - volnost - samostatnost- vzájemnou spolupráci. Snahou všech pracovnic kolektivu je vytvářet co nejkvalitnější podmínky pro individuální rozvoj každého dítěte. Našim cílem jsou šťastné a spokojené děti. 1.3. Organizace a provoz školy Počet tříd: 4 Počet dětí: 100 MŠ Libušina třída 15: třída 1 . Berušky 3 -5 leté děti třída 2. Sluníčka 3 -5 leté děti třída 3. Zajíčci 3 -5 leté děti MŠ Chalabalova 2: třída 4. Veverky 5-7 leté děti (předškolní děti + děti s odloženou školní docházkou) Provozní doba: 6.15.- 16.45hod. MŠ Libušina třída15 6.15.- 17.00hod. MŠ Chalabalova Počet pedagogických pracovníků : 7 Počet provozních pracovnic: 4 Počet pracovnic ŠJ: 1 Denní rytmus - (členění viz. uspořádání dne ve třídách v příloze tohoto dokumentu) Způsob a kritéria přijímání dětí do MŠ Děti se do MŠ přijímají na základě zápisu, který probíhá zpravidla v únoru. Termín zápisu bývá zveřejněn v místním kohoutovickém Kurýru, na plakátech, na nástěnkách a na webu školy. Do MŠ se přijímají děti zpravidla od 3let. MŠ se naplňuje do maximální kapacity stanovené pro naše zařízení, což je 100 dětí. Pokud se přihlásí více dětí, než které lze přijmout rozhoduje o jejich přijetí či nepřijetí ředitel školy podle stanovených kritérií pro daný šk. rok. Děti jsou přijímány k docházce vždy na základě doporučení pediatra, zpravidla na zkušební dobu tří měsíců. Pokud rodiče dítě přihlásí během školního roku je přijímáno na případně uvolněné místo do max. kapacity. 2. Charakteristika programu 2.1. Filozofie vzdělávacího procesu Naše mateřská škola pracuje podle vlastního školního vzdělávacího programu. Při jeho zpracování jsme vycházely z modelového programu Kurikulum podpory zdraví v mateřských školách, jejíž dvěma principy jsou: 1. respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce 2. rozvíjení komunikace a spolupráce Tyto dva principy se vzájemně doplňují a prolínají celým programem. Týkají se nejen dětí, ale i učitelek, provozních zaměstnanců, rodičů a ostatních partnerů školy. „Porozumět si, neznamená přizpůsobit se jeden druhému, ale pochopit navzájem svou identitu“ V. Havel V MŠ prolíná program podpory zdraví s principy Daltonského plánu – volnost - samostatnost – spolupráce Volnost: – dětem nabízíme činnosti, pro které se mohou svobodně rozhodnout a splnit si je během týdne. Mluvíme o svobodě s hranicemi, která předpokládá důvěru učitele k dítěti a naopak .(volnost = zodpovědnost) Samostatnost: motivujeme dítě tak, aby bylo samostatné ve všech oblastech a naučilo se hledat řešení. Učitelka příliš často nezasahuje, nezahlcuje příkazy, aby dítě neztratilo nadšení do další práce a aby neovlivnila jeho autonomii. Spolupráce : vytváříme podmínky pro práci ve skupinkách, pro společné diskutování a hledání řešení úkolů. Spolurozhodování založené na komunikaci a důvěře pozitivně ovlivňuje kvalitu výchovy Naše priority Ø nechat děti o snít o hrát si o prožívat Ø dovolit dětem o zvolit si sám o zkoušet o přemýšlet o tvořit o být samo sebou o mít rád o pomáhat druhým Ø naučit děti o hledat o prozkoumávat o nacházet 2.2. Dlouhodobé záměry rozvoje Vytvářet dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde jsou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Dovést dítě na konci předškolního období k tomu, aby si v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit sociální komunitě. Jelikož hodnota zdraví je pro nás prioritní, chceme děti vybavit zdravými návyky, dovednostmi a postoji. Oblasti rozvoje dětské osobnosti a cíle, které si klademe Ø Oblast biologická -dítě zná svoje tělo a využívá je dle svých možností k dalšímu vývoji motoriky a samostatně vykonává běžné denní potřeby Ø Oblast psychická – dítě si uvědomuje svou identitu, umí vyjádřit své pocity a přání, přiměřeně řeší problémy a důvěřuje si. Je schopno soustředit se na určitou dobu. Ø Oblast interpersonální – dítě navazuje kamarádské vztahy, je schopno komunikovat bez zábran, srozumitelně, umí naslouchat. Dokáže přijmout autoritu cizí osoby. Ø Oblast socio- kulturní – dítě respektuje pravidla, orientuje se v nejbližším okolí, chápe různé sociální role. Ø Oblast enviromentální – dítě vnímá různorodost světa a zaujímá k němu kladný postoj Motto: Je naší povinností vrátit dítěti právo na dětství se vším co k tomu patří. Nechceme brát děti jako nedokonalou bytost, která teprve čeká na dospělost, ale jako právoplatného člena našeho života. Východiskem našeho vztahu mezi dítětem a učitelkou není podřízenost, ale partnerství, ne křik a příkazy, ale převládající klid, cit a humor. Základem komunikace je pro nás rozhovor. V řešení pedagogických situací nechceme jít cestou snižování dítěte, ale posilováním důvěry a víry v jeho životní perspektivu. 3. Neformální kurikulum Principy Respekt k přirozeným lidským potřebám Ø snažíme se naplňovat potřeby jednotlivých dětí podle Maslowovy hierarchie potřeb Ø dodržujeme pitný režim Ø sledujeme cíleně vztahy mezi dětmi ve třídě Ø respektujeme individuální potřebu spánku Ø umožňujeme dětem chodit na WC na základě vlastních potřeb Záměr: respektovat identitu a zvyklosti rodiny Rozvíjení komunikace a spolupráce Ø využíváme metodu komunitního kruhu Ø přenecháváme“mluvní prostor“ dětem Záměr: dodržovat předem stanovená pravidla chování Zásady 3.1. Učitelka podporující zdraví Ø plně se věnuje dětem, svým životním stylem se snaží jít dětem příkladem Ø snaží se, aby děti nové poznatky, zkušenosti a dovednosti získávaly především vlastní aktivitou, experimentováním, prožitkovým učením a pracovaly svým tempem, využívá k tomu nových přístupů a metod Ø používá prostředky pozitivní motivace Ø při své práci respektují možnost, že se dítě společných akcí neúčastní Ø uč. využívá různé formy práce, dává přednost skupinovým a i ndividuálním činnostem, i přesto, že je to pro učitelku náročnější Ø uč. se snaží, aby děti nové poznatky, zkušenosti a dovednosti získávaly především vlastní aktivitou, experimentováním, prožitkovým učením a pracovaly svým tempem Záměry: -vytvořit ve všech třídách pestré, variabilní prostředí pro spontánní hru dětí 3.2. Věkově smíšené třídy Ø všechny činnosti, které děti v MŠ provádějí jsou pro ně stejně důležité a v každé z nich se něco vzájemně učí Ø respektujeme přání rodičů při rozdělení dětí do tříd Ø velikost stolků a židlí odpovídá vzrůstu dětí 3.3. Rytmický řád života a dne Ø dětem je dán dostatek prostoru pro hru, pohyb, relaxaci, spontánní řízené činnosti, respektuje biorytmus dítěte Ø děti vstávají individuálně podle momentální potřeby Ø režim dne může uč. uzpůsobit potřebám dětí, výchovným záměrům, probíhajícím činnostem, případně počasí, přičemž by měla dodržet požadovanou délku pobytu venku Ø dopolední i odpolední činnost může uč. plnit při pobytu venku Záměry: -vhodným způsobem a včas upozornit děti, že činnost bude třeba ukončit 3.4. Tělesná pohoda a volný pohyb Ø zvládají přiměřeně věku samostatně sebeobslužné činnosti v oblékání Ø realizujeme předplavecký výcvik Ø zařazujeme cílevědomě dechová, psychomotorická a smyslová cvičení Záměry: - regenerace školní zahrady - doplnit třídy dostatkem nářadí a náčiní pro pohybové aktivity - vybavit tělocvičnu - více se zaměřit na samostatnost v hygienických návycích 3.5. Zdravá výživa Ø tekutiny mají děti připraveny v jednotlivých třídách ( v letních měsících i na školní zahradě) v nerezových termosech v průběhu celého dne. Jsou průběžně doplňovány. Děti se obsluhují samy podle potřeby. Učitelky děti k pití vybízejí, zejména na počátku pobytu v MŠ Ø stolují v klidné pohodové atmosféře Ø mladší děti používají příbor dle vlastní volby Ø odnášejí po sobě použité nádobí. Ø jídelníček je sestavován s přihlédnutím k racionální výživě Ø děti mají každý den na jídelníčku ovoce, syrovou zeleninu nebo salát Záměry: -mají možnost říci si o velikost porce -zavést postupné svačiny - více se zaměřit na motivaci dětí, aby ochutnaly jídlo, které nemají rády, ale je pro ně zdravé - umožnit dětem mít dostatek času k jídlu - podávat jídlo esteticky upravené 3.6. Spontánní hra Ø děti si mají možnost brát hračky samy Ø hračky jsou umístěny v otevřených policích, jsou podnětné a funkční Ø výtvarný a pracovní materiál mají volně k dispozici Ø hra není násilně ukončena – hudba, rozehranou hru si mohou ponechat Záměry: - pořídit více hraček a materiálu pro námětové hry - vytvořit pracovní kouty pro chlapce - zajistit více materiálu a pomůcek pro experimentování 3.7. Podnětné věcné prostředí Ø osvětlení odpovídá stanoveným normám Ø ve třídách jsou vytvořeny hrací kouty pro děti tzv. centra aktivit Ø velikost nábytku odpovídá různým věkovým skupinám Ø zdobí si třídu i přilehlé prostory vlastními výtvory Ø denně je zajištěno dostatečné větrání Záměry: - pořídit počítač pro děti - vybavit školní zahradu v rámci regenerace podnětným dřevěným vybavením - vybavit třídy novým dětským hracím nábytkem - postupně obměnit lůžkoviny 3.8. Bezpečné sociální prostředí Ø uč. spolupracuje s třídní kolegyní na všech problémech výchovy i vzdělání, které se ve třídě vyskytnou Ø spolu s dítětem hledáme řešení tak, aby pocítilo a uvědomilo si následky svého chování Ø děti chodí do MŠ rády Ø navozování atmosféry pohody, klidu, určitého řádu, pocitu bezpečí a jistoty je základním předpokladem úspěšné a plnohodnotné práce s dětmi Ø nutnost kvalitní práce a pohody podmiňuje rovněž vzájemná a vstřícná atmosféra mezi pedagogickými a provozními pracovnicemi, každý má v MŠ jinou úlohu a přitom jsou všechny pro děti důležité Ø jsme si vědomy, že je téměř plně v rukou učitelky a personálu, aby bylo s dítětem zacházeno rovnocenně, bez ohledu na jeho sociální zázemí, materiální a prestižní postavení jeho rodičů (dítě si nemůže své rodiče vybrat) Ø důležitá je i rovnocennost zacházení i s ohledem na individualitu dítěte Ø jakékoliv projevy podceňování, zesměšňování, nerovnosti jsou v MŠ nepřípustné Ø všechny učitelky si uvědomují (viz seminář respektovat a být respektován), že pokud dítěti dáme „nálepku“, ať již kladnou nebo zápornou, vždy si ji odnáší dál do života, neboť ji přijímají i osoby kolem něj a většinou ji samo přijímá a není v jeho silách se jí zbavit 3.9. Participativní a týmové vedení Ø zást. ŘŠ – dává prostor zaměstnancům k samostatnému rozhodování a realizaci vlastních nápadů Ø umožňuje další vzdělávání všem Ø je spravedlivá v hodnocení zaměstnanců a oceňování jejich výsledků Ø zaměstnanci v náročných situacích ochotně nabízejí své síly Ø přicházejí s náměty a podněty k rozvíjení programu školy Ø uvědomujeme si, že všichni zaměstnanci jsou v MŠ pro děti Ø každý zná své kompetence ( pracovní náplň, směrnice, řády školy) Ø učitelky se vzájemně informují a domlouvají na požadavcích, které mají na chování, pracovní postupy , vytváření návyků dětí Záměry: - řešit problémy a konflikty věcně, kultivovaným a efektivním způsobem 3.10. Partnerské vztahy s rodiči * spolupráce - rodičům je dána možnost aktivně se účastnit dění v MŠ Ø odpoledne s rodiči Ø vstupování za dětmi do tříd nejen v době jejich adaptace Ø učitelky denně poskytují rodičům nejdůležitější informace o dítěti , o jeho pokrocích Ø uč. respektují požadavky rodičů v ind. přístupu k dětem (jídlo, potřeba spánku) Ø rodiče jsou zváni na další akce pořádané školou Ø rodiče pomáhají např. drobné práce * spolurozhodování -rodičům je dána možnost podílet se na vytváření koncepce, programu MŠ Ø na schůzkách rodičů Ø v dotazníku Ø osobními návrhy a připomínkami * informační činnost - rodiče jsou pravidelně informování o životě v MŠ Ø o průběhu vzděl. programu ŠVP - nástěnky v šatnách - téma, obsah,básničky, písničky, .... Ø akce, schůzky, organizace provozu - poutače na dveřích Ø stravování - samostatná nástěnka Ø další informace - řád školy, osvěta, apod. - nástěnky v šatnách Ø výtvarné práce dětí- nástěnky, prostory MŠ * oblast výchovného poradenství Ø MŠ pomáhá rodičům v péči o dítě, např. logopedická prevence Ø vzájemná spolupráce rodič x MŠ x PPP Ø zapůjčování odborných knih, publikací Záměry: - využívat společných akcí ke zlepšení informovanosti o MŠ 3.11.Spolupráce MŠ se ZŠ Ø vzájemné návštěvy dětí, společné akce Ø ZŠ umožňuje MŠ využívání specializovaných učeben (kuchyňka, keramická dílna…..) Ø umístěním předškolní třídy v základní škole je vytvořen plynulý přechod dětí do 1. třídy Záměry: -více zapojit uč. ZŠ do dění v MŠ 3.12.Začlenění MŠ do života obce Ø MŠ vede fotodokumentaci života školy, kroniku školy Ø děti chodí na výlety do blízkého okolí Ø pořádáme s dětmi vystoupení pro některé firmy a organizace v Kohoutovicích, seznamujeme je s činností školy 4. Formální kurikulum § 4.1. Téma * Téma se shoduje s filozofií podpory zdraví v mateřské škole. § 4.2. Podtémata * Vzdělávací obsah je uspořádán do 5 podtémat. V rámci daného podtématu budeme dětem vytvářet příležitosti, využívat situace, navozovat události a připravovat takovou nabídku, která se k příslušným hlediskům vztahuje. * Z jednotlivých podtémat s přidělenými kompetencemi budou třídy čerpat náměty, náplň i cíle pro tématické části. Teprve v nich dojde k námětovému zpřesnění a ke konkretizaci obsahu, neboť budou reagovat na skutečné situace a potřeby dětí. § 1. Podtéma SVĚT SE TOČÍ (oblast interpersonální) Charakteristika: dítě navazuje kamarádské vztahy, je schopno komunikovat bez zábran, srozumitelně, umí naslouchat. Dokáže přijmout . autoritu cizí osoby. Kompetence * umět rozlišit lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody podporovat, a ty, které mohou zdraví poškodit * mít zájem pochopit jevy kolem sebe a v jejich souvislosti se dovede ptát * umět rozlišit dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví * rozvíjet své poznávací funkce a dovednosti * nemít obavy ze změny,přijímá ji, jako běžnou součást života * umět se vyjádřit a domluvit se s dětmi i s dospělými * v běžných životních situacích předvídat následky a přijímat konkrétní důsledky svých činů, svého chování * umět zvládnout jednoduché zátěže a překážky § 2. Podtéma: CHCEME ZDRAVÝ SVĚT (oblast biologická) Charakteristika: dítě zná svoje tělo a využívá je dle svých možností k dalšímu vývoji motoriky a samostatně vykonává běžné denní potřeby Kompetence * mít základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích * vnímat, že člověk může mít potíže se zdravým tělesným, ale také duševním a že tyto potíže spolu mohou souviset * rozumět tomu, že způsob, jakým se člověk chová a žije má vliv, špatný nebo dobrý, na jeho zdraví * mít vytvořenou představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka * vnímat, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje nebo poškozuje * chápat, že zdraví není samozřejmost a musí se chránit * chápat, že když je člověk nemocný , nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu * podporovat konkrétními činnostmi zdraví vlastní i zdraví ostatních, přírody * mít vytvořenou představu o zdravé výživě * mít vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny * umět označit svoje potřeby * chápat, že tělesná aktivita, zdravá výživa, spánek a odpočinek přispívají k dobré náladě a spokojenosti § 3. podtéma VŠE , CO JE MI BLÍZKÉ (oblast socio- kulturní) Charakteristika: dítě respektuje pravidla, orientuje se v nejbližším okolí, chápe různé sociální role. Kompetence § poznáváním sebe samého vytváří pravdivý obraz o sobě, své identitě, vlastnostech, sklonech a schopnostech * u druhých respektovat a tolerovat potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování * uvědomovat si, že každý má nějaká práva a povinnosti * chápat, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého, dbát pravidel soužití * být ochoten vysvětlovat svůj názor a naslouchat druhým * chápat, že lidé mají různé pocity, emoce a city, umět je rozpoznávat a pojmenovat * mít vnitřní potřebu řádu, aktivně se podílet na tvorbě pravidel * uvědomovat si, že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody * umět se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku * vědět, že když řešení problémů přesahuje jeho síly, má se obrátit na osobu ze svého nejbližšího okolí * k problémům přistupovat aktivně, organizovat své činnosti, nečekat, že jeho problém bude řešit někdo jiný § 4. podtéma NA SVĚTĚ JE VŠUDE KRÁSNĚ (oblast enviromentální) Charakteristika: dítě vnímá různorodost světa a zaujímá k němu kladný postoj Kompetence * uvědomovat si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků * být zvídavé, mít touhu poznávat * ochraňovat přírodu, cítit k ní odpovědnost a úmyslně ji nepoškozovat * prožívat vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou neživou i živou * chovat se vstřícně a být ochoten pomáhat tam, kde je třeba, zvládat jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých * umět vyjádřit, co se mu líbí, co ne a proč § 5. podtéma LISTUJEME V KALENDÁŘI (oblast psychologická) Charakteristika: dítě si uvědomuje svou identitu, umí vyjádřit své pocity a přání, přiměřeně řeší problémy a důvěřuje si. Je schopno soustředit se na určitou dobu. Kompetence * být zvídavé, mít touhu poznávat * mít zájem pochopit jevy kolem sebe * prožívat vztah k lidem, sounáležitost s různými společenstvími * mít vytvořené základní návyky společenského chování * umět vyvinout úsilí, pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji * umět sdělovat události a příhody, které se mu staly * komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace 4.3. Tématické části Tématické části má každá třída vytvořena v třídním vzdělávacím programu. Plánování vychází z diagnostiky dětí a zpětné vazby předcházející tématické části. Hodnocení tématické části je vedeno písemně. Ø Vztah mezi ŠVP a TVP o vytvoření jednotné struktury tematických okruhů Ø Tematické okruhy o jsou společné pro všechny třídy Ø Časový průběh ŠVP o celkem je stanoveno pět zákl. tematických okruhů ( v průběhu šk. roku paní učitelky naplňují záměry jednotlivých tematických okruhů, přitom mohou jednotl. okruhy přehazovat, případně vkládat nové podle toho jaká situace nastane) o časová dotace na jednotlivé okruhy je ponecháno na učitelce ( uč. délku tématického okruhu odvozuje podle zájmu dětí, jejich věku, tempa) Ø Metody práce -vycházejí ze seminářů, studia literatury, praxe apod. o prožitkové učení o metoda komunitního kruhu o psychomotorické a smyslové hry o prvky dramatické výchovy Ø Formy práce Zásady využívání forem - vzdělávání dětí je realizováno různými formami - střídání forem práce je vyvážené - upřednostňujeme činnosti skupinové a individuální - všechny činnosti a situace, které dítě ve školce prožívá dává možnost učitelce jeho vzdělávání - dítě se vzdělává v činnostech spontánních i řízených ve kterých učitelka naplňuje předem stanovený konkrétní specifický cíl - paní učitelky myslí na to, že nejlépe se děti učí od sebe navzájem 5. Evaluace Ø Formy, způsoby hodnocení, evaluace - obecně Ø kontrola dohled, dozor, přezkoumání - dodržování norem, pokynů, příkazů, jaký je průběh a výsledky Ø hodnocení vzhledem k osobám, určování pozitivního nebo negativního Ø sebehodnocení (sebereflexe) vzhledem k vlastní osobě Ø evaluace (autoevaluace) vzhledem k projektům, k práci Vnitřní evaluace a hodnocení MŠ 1. Obecné roviny hodnocení a evaluace Ø vnitřní evaluace (obecná rovina hodnocení a evaluace) § Co budeme hodnotit? § Proč se bude hodnotit? § Kdo bude hodnotit? § Kdy bude hodnotit? § Jakým způsobem - metodou bude hodnotit § Jakým způsobem bude hodnocení a evaluaci vyhodnocovat? § Jak se bude získaných poznatků využívat pro další postupy? Rozpracováno v evaluačním plánu 2. Situační (jevové) roviny hodnocení a evaluace Ø autoevaluace principů a zásad ŠVP § autoevaluace naší MŠ - s jakou úspěšností se nám daří naplňovat námi deklarované cíle, priority, záměry § kritéria hodnocení, jsou dána vlastními cíli, prioritami o 1x ročně Ø autoevaluace vzdělávacího obsahu (tematických celků) a jeho realizace § s jakou úspěšností se nám daří prostřednictvím činností dětí naplňovat cíle v pěti oblastech o po ukončení tématické části Ø hodnocení individuálních vzdělávacích výsledků § jaký je přínos vzdělávacího procesu pro děti § sledování a zaznamenávání ind. rozvoje a pokroku dětí v učení § včasné zachycení nedostatků, nerovnoměrnosti § kriteria hodnocení - jsou orientačně dána v Kurikulu o průběžně Ø hodnocení podmínek vzdělávání § materiálně tech. podm. - jejich funkčnost, účelnost, efektivita, stimulace dětí, zajištění bezpečnosti, psychohygieny a estetiky prostředí § personální podmínky- sled. růstu ped. i provoz. zam., efektivita přenosu poznatků do praxe Ø hodnocení práce pedagogů § sebehodnocení zást. ŘŠ a pedagogů § hodnocení pedagogů zást. ŘŠ Ø hodnocení třídního programu § každodenní vyhodnocování § zpětná vazba tématické části Ø hodnocení školního programu § kontrolní a hospitační činnost - průběžně § hodnocení školy - 1x za rok § evaluační zpráva - 1x za 2-3 roky Ø základní dokumenty kontrolní činnosti § plán řízení a kontroly § plán hospitační činnosti zást. ŘŠ § výchozí dokumentace Slovníček ŠVP – Školní vzdělávací program- povinný dokument, podle něhož se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní mateřské škole oficiální dokument – veřejně přístupný TVP – Třídní vzdělávací program – pracovní materiály jednotlivých učitelek ve své třídě – neveřejný materiál - vzniká postupně během roku, podílí se na něm obě učitelky - jedná se především o vzdělávací plány jednotlivých integrovaných bloků MŠ – mateřská škola Předškolní vzdělávání- vzdělávací proces realizovaný v MŠ a řízený pedagogem, během něhož si dítě osvojí základy klíčových kompetencí a vzdělávací obsah stanovený pro etapu předškolního vzdělávání v rozsahu, který odpovídá jeho individuálním možnostem Vzdělávací nabídka – formální – komplexní vzdělávací nabídka – předem připravená- děti získávají pouze část poznatků Vzdělávací nabídka – neformální- situace, které předem neplánujeme, přesto působí na děti. Vychází z atmosféry školy, výchovného stylu, metod a forem práce. Příloha č. 1: Uspořádání dne ve třídě „Zajíčků“ 7.00 – 10.00 scházení seberealizace dětí didakticky cílené činnosti hygiena 8.45 - 9.15 postupná svačina dle potřeby dětí 10.00 – 12.00 pobyt venku 12.15 – 12.30 oběd, hygiena 12.30 – 13.00 rozcházení dětí po obědě 12.30 – 15.45 odpočinek – nespavé aktivity postupná svačina dle potřeby dětí seberealizace dětí rozcházení 15.45 přechod do třídy Sluníček Uspořádání dne se přizpůsobuje počasí, přání dětí a úvaze učitelky. Na škole je zaveden pitný režim (děti mají po celý den k dispozici čaj nebo ovocnou šťávu) Děti přítomné kterémukoliv vydávání jídla se musí stravovat v MŠ Příloha č. 2: Uspořádání dne ve třídě „Sluníček“ 7.15 - 9.45 scházení seberealizace dětí didakticky cílené činnosti hygiena 8.45 - 9.15 postupná svačina dle potřeby dětí 9.50 – 11.50 pobyt venku 12.00 – 12.30 oběd, hygiena 12.30 - 13.00 rozcházení dětí po obědě 12.30 – 16.45 odpočinek – nespavé aktivity postupná svačina dle potřeby dětí seberealizace dětí rozcházení Uspořádání dne se přizpůsobuje počasí, přání dětí a úvaze učitelky. Na škole je zaveden pitný režim (děti mají po celý den k dispozici čaj nebo ovocnou šťávu) Děti přítomné kterémukoliv vydávání jídla se musí stravovat v MŠ Příloha č. 3 Uspořádání dne ve třídě „Berušek“ 6.15 - 9.30 scházení seberealizace dětí didakticky cílené činnosti hygiena 8.45 - 9.15 postupná svačina dle potřeby dětí 9.30 – 11.30 pobyt venku 11.45 -12.30 oběd, hygiena 12.30 - 13.15 rozcházení dětí po obědě, nespavé aktivity 12.30 – 16.45 přechod dětí do 1.poschodí odpočinek – nespavé aktivity postupná svačina dle potřeby dětí seberealizace dětí rozcházení Uspořádání dne se přizpůsobuje počasí, přání dětí a úvaze učitelky. Na škole je zaveden pitný režim (děti mají po celý den k dispozici čaj nebo ovocnou šťávu) Děti přítomné kterémukoliv vydávání jídla se musí stravovat v MŠ Příloha č. 4 Uspořádání dne ve třídě „Veverek“ 6.15 - 7.00 scházení dětí MŠ + ŠD 7.00 - 10.00 hry a činnosti dle volby dětí pohybová chvilka, výchovné činnosti 9.00 přesnídávka 10.00 -12.00 pobyt venku 12.15 oběd 12.30 - 13.00 rozcházení dětí po obědě 12.30 - 15.45 odpočinek svačina hry a činnosti dle volby dětí rozcházení dětí 15.45 přechod dětí do ŠD 15.45-17.00 rozcházení dětí Uspořádání dne se přizpůsobuje počasí, přání dětí a úvaze učitelky. Na škole je zaveden pitný režim (děti mají po celý den k dispozici čaj nebo ovocnou šťávu) Děti přítomné kterémukoliv vydávání jídla se musí stravovat v MŠ