Školní vzdělávací program MŠ Vackova 70, Brno I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE A JEJÍM PROGRAMU Název školy: Mateřská škola, Brno, Vackova 70 Zřizovatel školy: Město Brno-městská část Královo Pole, práv. forma část obce se sídlem Palackého 59/1365, IČO: 449 927 85 (dodatek 03) 612 00 Brno. Ředitelka školy: Alena Haluzová, Jinačovice 152, 664 34 Kuřim Zpracovatelé vzdělávacího programu: kolektiv pedagogických pracovnic MŠ, Brno, Vackova 70. Název vzdělávacího programu: „Jen si děti všimněte, jak je krásně na světě“ Program je zpracován pro školní roky 2009/2010 , 2010/2011 a 2011/2012.Č.j. 114 /2004 .Projednán se zřizovatelem byl na podzim 2009. Obsahuje 20 stran veřejné verze + neveřejné přílohy. razítko I. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Lokalita školy: Mateřská škola, Brno, Vackova 70 se nachází ve třetí největší městské části Brna – v Králově Poli, která je jejím zřizovatelem. Prioritou je její umístění – v horní části jednosměrné ulice v zástavbě rodinných domků. I z toho vyplývá charakter školy – malá škola „rodinného typu“. Charakter budovy a okolí: Jednopatrová vilka navazuje na sousední řadovou zástavbu rodinných domků. Je zděná, s novými plastovými okny, směrem do dvorního traktu je na ni navázána přízemní přístavba s rovnou střechou, na které je terasa. Ulice je klidná i díky jednosměrné průjezdnosti, osázená listnatými stro- my, okolí školy působí pohodovým dojmem. Před budovou je místo na za- parkování Dům slouží k účelu mateřské školy podle kroniky od 50. let minulého století, v roce l96l byla přistavěna k jednopatrové části přístavba přízemní třídy se sociálním zařízením, situovaná do zahrady. - 2 - Uspořádání a počet tříd: Od svého založení provozuje mateřská škola dvě třídy. Jedna je umístěna v poschodí starší části budovy, pod ní se v přízemí nachází jídelna s nedávno rekonstruovanou výdejnou stravy a šatny dětí. Druhá třída je umístěna v přístavku vybíhajícím do zahrady. U obou tříd se nachází sociální zařízení pro děti. Zahrada sousedí s okolními zahradami sousedních rodinných domků a jsou na ní dvě pískoviště, houpačky, dřevěná víceúčelová prolézačka se skluzavkou a dřevěný domeček na uložení zahradních hraček. V celé budově byla nedávno provedena rekonstrukce výměny oken a dveří. Z prostorových důvodů je kapacita školy omezena, avšak to je hlavní výhoda pro děti, které ji navštěvují, protože chodí do méně početných kolektivů. Ve třídě v přízemí, která je označena jako „Sluníčka“ je zapsáno 20 dětí, třídu „Berušky“ navštěvuje 17 dětí. Spolupráce a partneři školy: Mateřská škola je samostatný právní subjekt od roku l996. V první řadě spolupracuje se zřizovatelem – to je ÚMČ Brno-Královo Pole, jenž poskytuje finance na provoz školy. Dalším partnerem je Školní jídelna při ZŠ Košinova 22, ze které dovážíme stravu do výdejny v mateřské škole. V neposlední řadě spolupracujeme také v oblasti přípravy dětí na ZŠ zejména s nejbližší ZŠ Slovanské nám.č.2 a ZV rámci estetického zaměření školy spolupracujeme s vedoucím keramického kroužku Centra volného času, který naše děti navštěvují. v souvislosti se zabezpečením nabídky zájmových aktivit pro děti zajišťujeme prostřednictvím Domu dětí a mládeže, Brno, Helceltova 4, také kroužek „Hrajeme si s angličtinou“ a jogové cvičení pro děti. Pravidelně naše děti vystupují s kulturním programem v nedalekém Domově pro seniory na Ptašínského ulici. - 3- II. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ l. Věcné podmínky: Naše mateřská škola nemá dostatečně velké prostory místností – z toho vyplývá i omezená kapacita zařízení. Tento nedostatek kompenzuje skutečnost, že ve třídách jsou méně početné kolektivy, které umožňují individualizaci výchovné práce. Vybavenost tříd, jídelny, výdejny i školní zahrady je na průměrné úrovni. Díky nedávné rekonstrukci školní výdejny a výměně oken v budově MŠ, které financoval náš zřizovatel i díky zájmu a podpoře rodičovské veřejnosti doznala budova pozitivních změn. Průběžně zlepšujeme její materiální vybavení. Dětský nábytek je uzpůsoben antropometrickým požadavkům. V blízké budoucnosti bychom chtěli uskutečnit rekonstrukci toalet a šatny pro dospělé, plánujeme obměnu nábytku ve třídě Berušek a v šatnách, potřebovali bychom ještě několik výškově stavitelných stolů pro jídelnu. Vybavení školní zahrady dalším vyhovujícím herním prvkem pro děti jsme realizovali o prázdninách r.2008. Vybavení hračkami a pomůckami odpovídá počtu dětí a jejich věku, je průběžně doplňováno a obnovováno. Hračky, část pomůcek a náčiní je s ohledem na prostorové omezení uloženo v dosahu dětí. Stále promýšlíme účelné změny. Jsou stanovena pravidla pro využívání a jejich úklid dětmi, aby byla zajištěna i bezpečnost při hrách. Při výzdobách interiéru využíváme v hojné míře dětských výrobků – zejména z keramiky, ale i výtvarných prací, které mohou společně s dětmi shlédnout rodiče. Zahradu se 2 pískovišti a menší výměrovou plochou jsme rozšířili o prostory vstupního dvora, které mohou děti využívat například k jízdě na koloběžkách. Promýšlíme její účelné využití a v letních měsících ji maximálně využíváme. V rámci bezpečnosti jsou pravidelně prováděny kontroly zařízení bezpečnostním technikem a bezprostředně odstraňovány nedostatky. 2. Životospráva. Škola má výdejnu stravy. Strava je dovážena ze Školní jídelny Základní školy, Brno, Košinova 22. Denně spolupracujeme s vedením školní jídelny při hlášení počtu strávníků a také využíváme tohoto kontaktu k projednání organizačních připomínek nebo týkajících se skladby jídelníčku. S vedoucí školní jídelny se rodiče našich dětí setkají na schůzce v naší mateřské škole, kam je paní vedoucí zvána. V součinnosti se školní jídelnou zajišťujeme samozřejmě i pitný režim. Skladbu jídelníčku se snažíme ovlivňovat, aby děti měly možnost získat základy návyků zdravé životosprávy, přitom však ponecháváme do určité - 4 - míry možnost volby a do jídla nenutíme. Pedagogové svým vzorem přispívají k výchově podle zásad zdravého životního stylu. Organizace činností v průběhu dne je stanovena tak, aby umožňovala zohlednění především fyziologických potřeb dětí, přitom zachovávala v maximální míře časovou flexibilitu s ohledem na neplánované události. S ohledem na prostorové omezení tříd a personálního zajištění řešíme individuální potřebu spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Společný klid na lůžku při poslechu pohádky je v omezeném časovém úseku pro všechny děti, potom se část dětí věnuje klidným individuelním činnostem ve třídě. 3. Psychosociální podmínky Klademe důraz na adaptaci nově nastupujících dětí. Máme výhodu věkově smíšených tříd, rodiče mohou umisťovat děti do tříd se svými sourozenci nebo kamarády. Společně s dětmi vytváříme vlastní pravidla třídních komunit, kde je osobní svoboda vyvážená s nezbytnou mírou omezení. Méně početné třídy umožňují pedagogům důkladněji vnímat potřeby dětí a pohotověji na ně reagovat. Je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, která počítá se samostatným rozhodováním dítěte. Při slovním hodnocení aplikujeme poznatky ze semináře o komunikaci (podle psychologů Jany Nováčkové a Pavla Kopřivy). 4. Řízení mateřské školy. Malý kolektiv pracovnic přispívá k semknutosti a těsnější spolupráci, na druhé straně jej ohrožuje i několikadenní absence a také větší kumulace pracovních povinností. Je zde snadnější kontrola, protože práce jednotlivců je stále zřetelnější. Ovzduší vzájemné důvěry motivuje pracovnice k aktivnější práci. Při řešení otázky školního programu jsme si vytvořily vlastní systém spolupráce. Ke spolupráci na programu jsou vyzýváni rodiče jako naši partneři. Máme vypracován vlastní evaluační systém a využíváme zpětné vazby z analýzy práce, z níž vyvozujeme závěry pro další práci. Naše mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem nejen v ekonomické oblasti, ale i při řešení spolupráce – zřizovatel nám poskytuje bezplatné užívání zimního kluziště pro bruslení dětí a souhlas s pronájmem budovy k účelu organizace zájmových kroužků. V oblasti individuálních výchovných a vzdělávacích problémů a oblasti školních odkladů spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou města Brna i ředitelstvím základních škol – zejména ZŠ Slovanské náměstí, s níž máme vlastní plán spolupráce. 5. Personální a kvalifikační zabezpečení. V současnosti pracuje na mateřské škole stálý kolektiv kvalifikovaných pracovnic s mnohaletou praxí. - 5 - Každý rok se účastníme vzdělávacího semináře většinou dle vlastního výběru. Nevýhodou je, že v případě nepřítomnosti i jedné pracovnice, která navštíví seminář v průběhu roku nastávají obtížně řešitelné situace organizačního rázu. Osobnostní zájmy pedagogů promítáme do profilace zaměření MŠ. 6. Spolupráce s rodiči. Nemáme problém s ochotou spolupracovat – tomu určitě napomáhají menší kolektivy, otevřenost a vzájemný respekt. Velký podíl na vytváření neformálních vztahů mají pořádané akce s aktivní účastí rodičů: - seznamovací táborák na začátku roku, - společné oslavy, - pracovní dílny a - účast rodičů na celoškolním výletu. Kromě toho rodiče napomáhají dle svých možností i s materiální výpomocí. O programu jsou informováni nejen ve škole prostřednictvím pravidelných schůzek – 1x za půl roku, ale i informovaností prostřednictvím nástěnek, vývěsky, webových stránek s aktualizací plánovaných akcí, účastí na zpracování školního programu, konzultacemi o prospívání jejich dítěte a jeho individuálních pokrocích. Mateřská škola nabízí v rámci odpoledního pronájmu zájmové kroužky přímo v budově školy, dále poradenský servis v oblasti např.logo- pedie a nabídce mimoškolních aktivit pro děti. 7. Organizace vzdělávání. Děti jsou přijímány na základě přijímacího řízení, které probíhá formou správního řízení, kdy si rodiče v oznámeném časovém úseku vyzvednou formuláře žádosti o přijetí k předškolnímu vzdělávání a v uvedeném termínu (zpravidla ve dvou dnech) přicházejí s dětmi k zápisu do MŠ. Přijímací řízení podle stanovených kritérií provádí ředitelka školy. Jsou přijímány děti zpravidla ve věku od 3 do 7 let. Pokud mají rodiče zájem na umístění svého dítěte v konkrétní třídě, jejich přání respektujeme. V naší mateřské škole jsou děti ve dvou věkově heterogenních třídách, které jsou označeny názvem „Sluníčka“, kde je umístěno 20 dětí, ve třídě s označením „Berušky“ je l7 dětí. Věkově smíšené skupiny upřednostňujeme již mnoho let, protože si myslíme, že zejména v našich podmínkách je toto uspořádání takové, že napodobuje model přirozené věkové struktury rodiny s více dětmi. V obou třídách je shodný program i uspořádání režimu dne. Výchovnou práci zabezpečují 3 pedagogické pracovnice s mnohaletou praxí, z toho jedna ředitelka, jedna učitelka s celým pracovním úvazkem a jedna učitelka se zkráceným pracovním úvazkem. Provoz zajišťuje v současné době jedna pracovnice, která pracuje i na částečný úvazek ve výdejně stravy.(Viz interní přílohy-pracovní úvazky a rozvrh prac.doby). - 6 - Těmto podmínkám a samozřejmě i požadavkům rodičů je přizpůsobena i provozní doba, která je v současné době od 7,00 do 16,00 hodin. Uspořádání průběhu dne je uzpůsobeno především základním biologickým potřebám dětí, ale také skloubením provozních podmínek s ohledem na pracovní úvazky pedagogických pracovnic. Proto je v době od 7,00 do 8,00 provoz obou tříd sloučen na scházení dětí ve třídě v přízemí, potom pokračuje denní program v obou třídách souběžně až do odpoledních hodin, kdy od 14,30 hodin jsou děti opět, na odpolední hry a do doby, kdy si je vyzvedávají rodiče, spojeny v jedné třídě. V průběhu dne je v obou třídách zařazováno vedle integrovaného bloku podle školního plánu průpravné cvičení a zařazování ranního kruhu. Máme vytvořeny rituály jako pozdrav, komunitní kruh, oslavy narozenin dětí. Kromě toho pořádáme již tradiční akce. V průběhu roku to jsou: Táborák s rodiči, Mikulášská nadílka,Vánoční koledování, karneval,vynášení zimy, oslava Dne matek, výlet , den dětí a rozloučení se školáky. Do odpoledních hodin je směřována nabídka zájmových kroužků. Tradičně zajišťujeme pro zájemce výuku angličtiny, prostřednictvím agentury- V souvislosti se zaměřením na estetickou profilaci a ve spolupráci s centrem volného času nabízíme keramický kroužek. 8) Charakteristika vzdělávacího programu Při hledání cesty tvorby našeho školního vzdělávacího programu jsme se nejprve řídily projektem škol podporujících zdraví, které měly kromě al- ternativních programů již zpracovaný program, který pracovnice naší školy oslovoval. Při analýze našich vzdělávacích podmínek jsme preferovaly vizi stavět na našich specifických podmínkách – tj. nabízet rodičům umístění dětí do malé mateřské školy rodinného typu, kde budou málopočetné ko- lektivy ve třídách umožňující větší individuální péči a kde bude pro děti kvalitní program. Při zpracovávání ŠVP jsme vyšly z modelu spirály, kdy od analýzy přes plán přecházíme k realizaci a evaluaci. Náš plán je stanoven na tři roky, kdy vedle hlavních cílů předškolního vzdělávání, které jsou avizovány na jedné z úvodních stránek našeho pro- gramu každý rok obnovíme dílčí cíle tak, aby se v tomto období obměnily podle rámcového vzdělávacího programu. - 7 - Na konci předcházejícího školního roku jsme provedly hodnocení do- sažených výsledků pedagogické práce a na základě provedené evaluace sta- novily jako prioritní soustředění se na 3 CÍLOVÉ KOMPETENCE. 1. ROZVOJ A KULTIVACE MRAVNÍHO I ESTETICKÉHO VNÍMÁNÍ, CÍTĚNÍ A PROŽÍVÁNÍ (dítě a jeho psychika, kapitola 5.2.3.Sebepojetí, city a vůle) Chceme dosáhnout, aby se dítě dovedlo těšit z hezkých zážitků, z přírodních i kulturních krás i setkávání se s uměním. SOUVISÍ S NAŠÍM ZAMĚŘENÍM ŠKOLY. Z oblasti dítě a jeho psychika 2. OSVOJENÍ SI VĚKU PŘIMĚŘENÝCH PRAKTICKÝCH DOVEDNOSTÍ . (Kapitola5.1.Dítě a jeho tělo).Chceme dosáhnout, aby dítě zvládalo sebeobsluhu, uplatňovalo základní kulturně hygienícké a zdravot preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.) kapitola Zvolily jsme tuto dovednost, protože SOUVISÍ S TÍM, ŽE JSEM SHLEDALI NEDOSTATKY U DĚTÍ V TÉTO OBLASTI. 3. VYTVÁŘENÍ ZDRAVÝCH ŽIVOTNÍCH NÁVYKŮ A POSTOJŮ JAKO ZÁKLADŮ ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU (kapitola 5.l.Dítě a jeho tělo).Chceme dosáhnout toho, aby dítě mělo povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy. SOUVISÍ S TÍM, ŽE CHCEME VYTVOŘIT ZÁKLADY NÁVYKŮ, KTERÉ POVAŽUJEME ZA PRIORITNÍ A NA NĚŽ CHCEME NAVAZOVAT. Metody a formy práce, které používáme k dosažení vzdělávacích cílů: K dosažení cílů v oblasti komunikace používáme metodu komunitního kruhu – zařazujeme jej podle potřeby, ne každý den. K dosažení klíčových kompetencí v sociální oblasti používáme již 17 let věkově smíšené třídy, které nám umožňují jednak kontrolovat oblast spolupráce starších dětí s mladšími, jednak to napomáhá i v oblasti komunikace. Menší kolektivy pak napomáhají snadnější individualizaci výchovy. - 8 - Hodnocení dosažených výsledků pedagogické práce z hlediska 3 cílových kompetencí l. Se zaměřením naší školy souvisí cílová kompetence, že chceme dosáhnout , aby se dítě dovedlo těšit z hezkých příjemných zážitků z přírodních i kulturních krás i setkávání se s uměním. Zpracovávalo se v tématických blocích:Vánoční rybička, Usnul vrabec za komínem , My tři králové jdeme k Vám, Haló, pane Karnevale, Pohádková rybička, Hody hody doprovody, Svátky jara, Sváteční rybička pro maminku, A to je ta krásná země. Při návštěvě kulturních představení zejména v dětském divadle Polárka jsme pěstovali a upevňovali kulturně-společenské návyky chování. Zejména v předvánočním a předvelikonočním čase zařazovali prvky zvyků charakteristických pro naše středoevropské tradice. Nepodařilo se nám zařadit účast na opravdové výstavě např. výtvarných děl, ale na druhé straně jsme se aktivně podíleli na výtvarné soutěži ve spolupráci s Českou poštou. Zejména ve druhém pololetí jsme pozorovaly u dětí kompetence samostatného přednesu před dospělým publikem. Obtížně se v našem městském prostředí zařazují zážitky z přírodních krás. V podstatě jsme odkázáni na omezené zdroje ze školní zahrady, z parku. Pro potíž při zajištění organizace a bezpečnosti při plánování déletrvajících vycházek a také k přihlédnutí ke vhodným podmínkám s ohledem na počasí bylo jen omezeně možností vyjet do přírody na okraji města. 2. Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností . V této oblasti jsme si stanovili jako prioritní zvládání sebeobsluhy – podařilo se u všech dětí v oblasti zvládnutí dovedností při mytí, obsluze na WC. Při stolování se u několika dětí nepodařilo před zvýšenou péči docílit správného držení lžíce ( u mladších dětí) a v ojedinělém případě (často přerušovaná docházka) i používání příboru u předškoláka. Děti se naučily obsluhovat se při pitném režimu, umí si poradit a postarat se o sebe v případě, že pociťují žízeň. Všechny děti na konci školního roku se umí oblékat, svlékat, obouvat a skládat své věci, všichni předškoláci zvládli zavazování na kličku, (vyplatila se spolupráce s rodiči, upozorňování na nedostatky v sebeobsluze dětí. U některých dětí zůstává jejich osobní pomalé tempo při sebeobsluze, které bude potřeba změnit. 3. Při vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu se nám nejvíce dařilo v oblasti aktivního pohybu. Přes naše omezené podmínky – malá školní zahrada a nedostatečné prostory tříd, jsou naše děti aktivní při spontánním i řízeném pohybu. Využíváme koloběžek, prolézaček a skluzavky, v zimním období jsme chodili pravidelně bruslit a poměrně velká skupina se účastnila plaveckého výcviku. Obtížně se nám daří děti přijímat jiné stravovací návyky, na něž nejsou zvyklé z domova. Zejména v zařazování syrové a vařené zeleniny do jídelníčku, masa a pomazánek jsou mezi dětmi velké rozdíly. Přesto že teoreticky starší děti rozlišují, co je zdravé a co ne, v praxi musíme stále trpělivě postupovat po krůčcích, využívat motivace a konzultovat s rodiči. Na druhé straně se nám dařilo více dětí naučit přijímat méně slazené tekutiny – čaje anebo vodu jako přirozený nápoj. Rozhodně se jako vhodná metoda osvědčuje smíšená věková skupina, kde se přirozeným způsobem děti od sebe vzájemně učí a vhodné přejímají. V MŠ, Brno, Vackova 70 30.6.2009 Hodnocení provedl prac.kolektiv MŠ Zapsala:A.Haluzová, ředitelka - 9 - POPIS A USPOŘÁDÁNÍ NAŠEHO ŠVP: Pro náš školní vzdělávací plán jsme si stanovily 5 okruhů, které obsahují vždy několik tematicky příbuzných celků- integrovaných bloků obsahujících 5 vzdělávacích oblastí : biologickou, psychologickou, interpersonální,sociálně-kulturní a enviromentální. Při jejich volbě vycházíme jednak z hodnocení předchozího období – evaluace, dále pak z aktuální situace (např. věkové složení tříd v tomto roce)a začleňujeme plánované akce následujícího školního roku. Z těchto si pedagogické pracovnice zpracovávají svoje třídní programy. Ty mají svoji danou strukturu a formu, kterou však můžeme dle potřeby upravovovat. - 10 - Název našeho školního vzdělávacího programu JEN SI DĚTI VŠIMĚTE, JAK JE KRÁSNĚ NA SVĚTĚ (zahrnuje výše uvedené cíle) Má 5 podtématických okruhů (označených barevně velkými písmeny) 1. HRAJEME SI, CVIČÍME, RÁDI TAKY TVOŘÍME Dílčí cíle : - uvědomění si vlastního těla - rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí, - rozvoj a užívání všech smyslů - rozvoj fyzické a psychické zdatnosti - osvojení si věku přiměřených praktických dovedností - osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě - osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí - vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu Integrované bloky: My se máme rádi, my jsme kamarádi Kdo si hraje nezlobí Ve zdravém těle zdravý duch Když kamarád stůně a další… . - 11 - 2. ŘÍKÁM SI A POČÍTÁM, UDĚLÁM TO I JÁ SÁM Podoblast Jazyk a řeč - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání,naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování) - rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu - osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické) Integrované bloky: Při vánoci dlouhé noci Haló, pane Karnevale Z pohádky do pohádky Hrajeme si, cvičíme, rádi také slavíme Podoblast:Poznávaní schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace - rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie - rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření) - posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.) - vytváření pozitivního vztahy k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení - osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda,čísla) - vytváření základů pro práci s informacemi Integrované bloky: Co já všechno dovedu Hola, hola, škola volá Pozor! Červená! - 12 – Podoblast Sebepojetí, city, vůle - poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti - získání relativní citové samostatnosti - rozvoj schopnosti sebeovládání - rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat - rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit - rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání - získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci Integrované bloky : Když se hraje divadlo Jaké je to u nás doma 3. DOKÁŽU TO, KDYŽ MI POMŮŽEŠ (dítě a ten druhý) - seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému - osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem - posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod) - vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.) - rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních - rozvoj kooperativních dovedností - ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými Integrované bloky: Barvičky nám pomáhají řídit pravidla chování Podej mi ruku svou 4. CO SE DĚJE KOLEM NÁS (dítě a společnost) - poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí - 13 - - rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané - rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně s přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny - vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách - seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije - vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností - vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovednosí umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat - rozvoj společenského a estetického vkusu Integrované bloky : Máme se rádi doma i ve světě Ten dělá to a ten zas tohle 5 JE NÁM DOBŘE NA SVĚTE (dítě a svět) - seznamování s místem a prostředí, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu - vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách - poznávání jiných kultur - pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit - osvojení se poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy - rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách - rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám - vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Integrované bloky: Planeta Země, místo,kde se nám dobře žije Letem světem Témata zaměřená ke změnám v ročním období: a) Vyletěl si pyšný drak, b) To to zebe,c) Maluji, maluji zelené stonky apod. ---------------------------------------------------- - 14 - Oblast výchovné práce: Analýza pedagogické práce – dlouhodobé cíle, kterých chceme dosáhnout: V souvislosti s věkovým složením tříd budeme směrovat svoji práci k dosažení dílčího cílů I.-V. I.ZDRAVÝ VÝVOJ DÍTĚTE NEROZLUČNĚ SPJATY S PŘIMĚŘENOU POHYBOVOU AKTIVITOU (oblast biologická) Prostředky:- zařazování pravidelné pohybové chvilky do dopoledního režimu, - zkušebně 2x týdně jogově zaměřené cvičení pod vedením externí lektorky., - účast dětí v plaveckém kurzu, - zařazování bruslení v zimním období, - posilovat zdravotní návyky, dbát na správné držení těla, - nabízet a motivovat k ochutnávce jídla, která děti neznají, nemají rády, ale jsou zdravá. - dbát na spontánní dodržování pitného režimu, možnost volby a množství nápoje, - konzultace zvládání činností sebeobsluhy a jejich praktikování s rodiči , - používání pochvaly a motivace, - vhodnost oblečení vzhledem k počasí a činnostem, - podpora a rozvoj samostatnosti v hygienických návycích (umývání rukou podle potřeby a situace, otírání rukou do sucha, splachování a udržování WC v čistotě, - možnost pohybu v MŠ v rámci dohodnutých pravidel, - dodržování dohodnutých pravidel o bezpečnosti při hrách a pohy- bových činnostech. II.KOMUNIKACE A JEJÍ ROZVOJ, USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DOROZUMĚT SE , VYPOVÍDAT O SVÝCH ZKUŠENOSTECH A TĚŠIT SE I Z KRÁSY ŘEČI. (oblast psychologická) Zaměříme se na: l.Soustředění se vytváření účelných vlastních pravidel chování v třídních kolektivech . Prostředky: - podílení se na společném řešení konfliktů podle vytvořených pravidel, - respektování pravidel komunikace a zdvořilostních pravidel, - používat správné oslovení mezi sebou i s dospělými, - samostatně vyjádřit svůj názor, - procvičovat a opakovat dostatečně básničky z průběhu roku, - poskytovat příležitosti k dramatickému vyjádření, - mít povědomí o hledání a získání pomoci, - 15 - III.RADOST Z POZNÁNÍ. PŘIZPŮSOBIT INDIVIDUÁLNÍM MOŽNOSTEM KAŽDÉHO JEDINCE (interpersonální). Prostředky: - učit se naslouchat druhým, dodržovat zásadu neskákat druhému do řeči, - respektovat kamaráda, jeho volbu a přání, - vědět, že jsme každý jiný, máme stejná práva, učíme se ohleduplnosti, IV.PODPOŘIT KLADNÉ PŘIJETÍ ZÁSAD NAŠÍ SPOLEČNOSTI (sociálně-kulturní) Založení elementárního povědomí o vlivu člověka na životní prostředí. Prostředky: - vnímat nejbližší okolí školy a bydliště, vytvářet pozitivního vztahu k němu, - zvládat jednoduché práce při úklidu po vlastních činnostech a získat povědomí o ekologii a třídění odpadu, - osvojit se dovednosti a poznatky uplatňované v jednoduchých činnostech v MŠ i doma, které ovlivňují zdravé a bezpečné prostředí, pochopit že můžeme způsobit svým chováním změny, které můžou životní prostředí a svět kolem nás poškodit a zničit. - vytváření podnětného a estetického prostředí, - aktivní účast dětí na vytváření programů a pásem při školních slavnostech (vyjádření pohybové, dramatické i hudební). V. Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí. Prostředky: -práce s netradičními a výtvarnými materiály, jejich výtvarné zpracování. - přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě (příroda živá i neživá, přírodní jevy, a děje, rostliny živočichové, krajiny a její ráz , podnebí, počasí, ovzduší roční období. - 16 - Hodnocení minulého školního roku – podmínek i výchovné práce podle 5 oblastí: l.Oblast dítě a tělo: - u několika dětí se výrazně projevilo nesprávné držení těla, zejména při pracovních činnostech , - i díky plavání a bruslení děti zvládaly pohyb v prostředí jako je voda, led, zdokonalily obratnost při zdolávání překážek v terénu i na průlezkách, - při manipulaci s náčiním a nářadím málo obratné, - některé děti špatná koordinace ruky a oka, grafomotorika, správné držení nůžek, - úroveň zvládnutí hygienických návyků průměrná, - ve třídách ne zcela a ne všem se dařilo dodržovat postup úklidu při vytvořených pravidlech. 2.Oblast Dítě a psychika: a) jazyk a řeč - nedostatečný návyk naslouchat druhým, neskákat do řeči, špatné vyjadřování pocitů, - neschopnost kultivovanou formou odmítnout nepříjemnou komunikaci. b) poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie,myšlenkové operace - nedostatky při vytváření časové posloupnosti a chápání elementárních pojmů o průběhu v čase minulém a budoucím c) Sebepojetí, city a vůle - u některých malá schopnost udržení pozornosti, soustředění na činnosti, - malé vyvinutí volního úsilí, dokončení činnosti, - velká vznětlivost a afektivní chování u jedinců. 3.Oblast Dítě a ten druhý:- malá schopnost spolupráce s ostatními na úkolu. - 17 - 4.Oblast Dítě a společnost: - některým dětem se nedařilo začlenit se do třídy mezi vrstevníky, respektovat jejich vlastnosti. - ne všem se dařilo vnímat v dostatečné míře vytvořená společná pravidla a podřizovat se většině ve skupině a také přijímat autoritu, - některé děti měly potíže s utvářením si představy o pravidlech chování společenských normách, - děti neumějí odmítat společensky nepřijatelné chování. 5.Oblast Dítě a svět: - málo jsme v průběhu roku využívaly přirozených podnětů a situací v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s městem, významnými budovami apod. - málo zařazených témat vztahujících se k bezpečnému chování doma, na ulici, v obchodě, u lékaře apod. - málo příležitostí, kde by děti čerpaly poznatky o chování a péči o životní prostředí, ochraně přírody a spoluvytváření pohody. ---------------------------------- ------------ - 18- Plán kulturních a jiných akcí: Plánované akce v průběhu školního roku pravidelně se opakující: Září: Táborák s rodiči – společné poznávání na akci pro děti i rodiče. Prosinec: Mikulášská nadílka – akce pro děti pořádaná za aktivního zapojení rodičů. Vánoční koledování – zpívání u vánočního stromečku, vánoční slavnost za účastni rodičů, Vánoční dílna – společné tvoření s rodiči. Leden: Jdeme do školy – návštěva ZŠ. Únor: Karneval – školní akce pro děti. Březen, duben: Velikonoční dílna- společné tvoření s rodiči. Květen: Oslava Dne matek – slavnost pro maminky. Červen: Den dětí – program pro děti jejich k svátku. Celoškolní výlet. Zvonění na zvoneček – rozloučení se školáky. Kromě těchto tradičních akcí předkládáme nabídku dalších plánovaných i příležitostných akcí jako jsou divadelní představení, fotografování apod. Informace o jejich konání zveřejňujeme v aktualitách na našich webových stránkách. - 19 - PLÁN SPOLUPRÁCE MATEŘŠKÉ ŠKOLY, Brno, Vackova 70 se ZÁKLADNÍ ŠKOLOU, Brno, Slovanské náměstí č. 2 pro období školních let 2008/2009, 2009/2010. Obsah: 1. Návštěva dětí ze ZŠ v mateřské škole (Pozorování dětí v přirozených činnostech v mateřské škole). Informace o počtu dětí, které pravděpodobně půjdou k zápisu do ZŠ, případných školních odkladech. Termín: prosinec. 2. Seznámení dětí z MŠ s prostředím základní školy – „jdeme navštívit své kamarády“. Předchází příprava dárečků pro školáky. Termín: leden. 3. Předávání informací o ŠVP a způsobu výuky v ZŠ rodičům dětí mateřské školy. (Dle zájmu a dohody schůzka v MŠ s programem připravenosti dětí na školu). Termín: dle vzájemné dohody (2.pololetí škol. roku). V Brně dne 20.10.2008 Za Mateřskou školu, Brno, Vackova 70 Za Základní školu Brno, Alena Haluzová, ředitelka Slovanské nám. 2 Michaela Skořepová zástupkyně ředitele - 20 - Metody mateřské školy k plnění úkolů a cílů z koncepce výchovně vzdělávací práce. 1. Prožitkové a kooperativní učení a činnosti – přímé zážitky, pozorování 2. Spontánní aktivita – formou hry. 3. Situační učení – formou nápodoby. 4. Diakriticky cílené činnosti pedagoga. Při vzdělávání dítěte v mateřské školy by měly být aktivity spontánní a řízené vzájemně provázané, založené na nabídce, individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Formy hodnocení: l. Slovně. 2. Diagnostické listy dítěte- (záznamy o dětech). 3. Sešity hodnocení na třídách. 4. Formou dotazníků. 5. Hospitace. PLÁN EVALUACE ŠKOLY - 21 - Rámcové cíle :l. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání 2. Osvojování hodnot. 3. Získávání osobnostních postojů. Oblasti evaluace (koho, co hodnotíme) Kritéria (jak/podle čeho/ jakým způsobem) Prostředky, které budeme používat (čím) Jak často (termíny) Kdo za co odpovídá l.Naplňování cílů Porovnávání průběhu a výsledků vzdělávání se vzděl.cíli ŠVP a s cíli RVP. Pololetní a roční zhodnocení vzdělávacího procesu. Pololetně a ročně. pedagogové 2.Podmínky na úrovni tříd na úrovni školy -materiálně – technické, -hygienické, - bezpečnostní a –organizační. -personální a pedagogické. Sledování a hodnocení podmínek. Zápisy do knihy oprav, BOZP, do hospitačních zápisů, výzdoba tříd, hodnocení v dotaznících od rodičů, sledování a hodnocení psychohygieny, sledování práce pedagog. a provoz.pracovnic, záznamy o dětech. průběžně 1x ročně vstupní,1x ročně hodnotící na pedagog. a provozních poradách dle termínu porad ředitelka školnice ředitelka všichni 3.Procesy vzdělávání - na úrovni tříd - na úrovni školy Indicie z dotazníků Hodnocení práce s dětmi Hodnocení tř.kurikula. Co je třeba doplnit, jaká témata rozvinout Hodnocení témat. částí. Sledování a hodnocení kvality práce ped. prac. Při evaluace TVP. Hodnocení škol. vzděláv. plánu- za l/2 období. Evaluace dle 3letého cyklu. Podle stanovených kritérií. Dotazníky. Tř. záznamy Třídní vzdělávací plány. Průběžné hodnocení, porovnávání vzhledem k plánovaným záměrům. Hospitace. Sebehodnocení učitele. Hodnocení vlastní práce. Vlastní hodnocení školy podle §8 a 9 Vyhlášky č.15/2005 Sb. Hodnocení – naplňování cílů ŠVP v souvislosti s hodnocením indiv. pokroků dětí. Dle vyhodnocování dotazníků. Denně Po ukončení tém.bloku. Pedagogická porada. Čtvrtletně. Dle hospitačního plánu i namátkově. Na poradách,i při tvorbě TVP. 1x za 3 roky. Průběžně – záznamy provádět do ŠVP. všichni. pedag.. pracovnice. každá uč. všechny uč. ředitelka. všichni ředitelka pedag.prac. všichni ředitelka pedagog. pracovnice 4.Výsledky u dětí Porovnáváním oček. kompetencí s dosaženými. Sledování vývoje. Evaluace., pozorování, záznamy o dětech, hospitace, porovnávání vývoje jednotlivců. Rozhovory s rodiči, rodinnými příslušníky, jinými vychovateli. Čtvrtletně na pedagogických poradách, při doplňování záznamových listů, při evaluaci Příležitostně nebo . všichni ped.prac.