Otázky ke zkoušce z předmětu Základy obecné a srovnávací pedagogiky Přednášející : PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. 1.ročník, 1. semestr 1. Pedagogika, její předmět. Základní pojmy pedagogiky. Pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie. Struktura pedagogické vědy, vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Cíle výchovy. 4. Formy výchovy. 5. Prostředky výchovy. 6. Funkce výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy – pedagog a vychovávaný jedinec. 8. Faktory rozvoje lidského jedince – dědičnost, prostředí a výchova 9. Způsob výchovy a výchovný styl 10. Rysy výchovy 11. Principy výchovy 12.Preprimární vzdělávání. Literatura : BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava GAVORA, P.Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6 HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3 PRŮCHA,J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.269 s. ISBN 80-7178-399-4 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 17-26 1.Pedagogika, její předmět. Základní pojmy pedagogiky. Pedagogika jako normativní,explorativní a explanační teorie. . Pedagogika – věda o edukaci. Předmět pedagogiky. Základní pojmy pedagogiky : výchova , vzdělávání, učení, edukace, edukační realita, edukační prostředí. Rozdíl mezi výchovou a socializací. Výchova jako záměrné působení na rozvoj osobnosti jedince. Rysy výchovy. Výchova v širším a užším slova smyslu. Pedagogika je teorií normativní, explorativní (exploratio = zkoumání) a explanační (explanatio = vysvětlení). Úkoly : Na základě prostudované literatury vysvětlete výše uvedené pojmy. Pokuste se srovnat pojetí jednotlivých autorů. Úkol zpracujte písemně. Literatura : HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 7-9, 26-33 JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str. 13-20. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4. Str. 32-72 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 17-26 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 2. Struktura pedagogické vědy, vztah pedagogiky k jiným vědám. Charakteristika jednotlivých konstituovaných disciplín pedagogiky. -Obecná pedagogika - Dějiny pedagogiky a dějiny školství (dějiny výchovy) - Srovnávací pedagogika - Sociální pedagogika - Speciální pedagogika – somatopedie, etopedie, logopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie - Obecná didaktika - Teorie výchovy - Filozofie výchovy -Pedagogická diagnostika - Pedagogická evaluace -Teorie řízení školství (školský management) - Oborové didaktiky - Teorie učitelské profese (pedeutologie) Podle věkových období, institucí a organizací rozlišujeme dílčí pedagogické obory , např.: - předškolní pedagogiky - školní pedagogika - vysokoškolská pedagogika - pedagogika dospělých (andragogika) - gerontopedagogika - muzeopedagogika - bibliopedagogika - divadelní pedagogika - pedagogika volného času - mediální pedagogika - podniková pedagogika - pedagogika rodinná - pedagogika volného času Při řešení komplexní problematiky výchovy pedagogika úzce spolupracuje s vědami společenskými, přírodovědnými i technickými. Úkoly : Charakterizujte jednotlivé pedagogické disciplíny. Uveďte příklady společenských, přírodních i technických věd, se kterými pedagogika spolupracuje. Která významná témata řeší současná pedagogika ? Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 17-24 JŮVA, V.-JUVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str. 23-176 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 136-139 HOLOUŠOVÁ D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X 3. Pedagogický výzkum a jeho metodologie Pod pojmem výzkum se chápe vědecká činnost, která se zabývá popisováním, analyzováním a vysvětlováním pedagogické reality. Výzkum : základní, aplikovaný, empirický, akční. Dva zdroje výzkumu : historie a současná pedagogická praxe. Metody pedagogického výzkumu Metody = postupy, prostředky, nástroje, které používáme, abychom dosáhli určitého cíle. Vlastnosti výzkumu : věrohodnost validita reliabilita reprezentativnost Pozorování. Definice,předmět pozorování, metodika – stanovení cíle, plán, projekt Pozorování, záznamy a vyhodnocování dat. Předvýzkum. Etapy pozorování. Základní druhy pozorování : krátkodobé – dlouhodobé přímé – nepřímé zjevné – skryté zúčastněné – nezúčastněné strukturované – nestrukturované Pokus (experiment) – zkoumání záměrně navozených pedagogických jevů v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách. Experiment : přirozený laboratorní Rozhovor (interview) – řízený improvizovaný Dotazník (anketa) - výhody této metody - nevýhody Druhy otázek : uzavřené, polootevřené, otevřené Škálování - škály numerické grafické kategoriální Analýza edukačních produktů - žákovských prací - materiálů, které odrážejí práci učitele - dokladů o činnosti školy jako celku Pedagogické měření (edukometrie) - didaktické testy pro měření vzdělanostního rozvoje - fyziologické testy (např. v oblasti tělesné , umělecké výchovy) Sociometrie – měření interpersonálních vztahů preferencí hlavně v malých sociálních skupinách. Zjišťování : intenzity mezilidských vztahů postavení jedince ve skupině integrace skupiny Grafická technika : sociogram Projektivní techniky – cenný diagnostický nástroj, ale jejich používání vyžaduje Speciální výcvik a zkušenosti s interpretací odpovědí. Metoda se opírá o předpoklad, že osoba, která se má vyjádřit k neúplným nebo nejednoznačným podnětům, promítá do svých odpovědí a výtvorů vnitřní stavy, pocity, zkušenosti, které si buď neuvědomuje, nebo se je snaží skrýt. Varianta založená na kresbě, příběh bez konce apod. Úkoly : Na základě studia literatury vysvětlete pojem věrohodnost výzkumu validita reliabilita reprezentativnost. Vysvětlete metodu experimentu v pedagogice. Vzorek experimentální a kontrolní. Vysvětlete, jak vypadá v dotazníku otázka uzavřená, polootevřená, otevřená, škály. Uveďte příklady. Uveďte příklady dlouhodobého a krátkodobého pozorování, výhody pozorování skrytého. Co znamená pojem pozorování zúčastněné ? Literatura PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha : Portál, 2000,269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str.188-192 GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice . Brno, Paido, 1996 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994, 125 s. ISBN 80-210-1031-2 4. Cíle výchovy Cíl – základní pedagogická kategorie, kategorie historická. Mění se s epochou, státem, filozofií, kulturou společnosti. Pedagogická teleologie se zabývá otázkami výchovných cílů. Společenská a pedagogická podmíněnost cílů výchovy. Konkretizace cílů výchovy. Konkretizace cílů školy v ČR. Kurikulum, standardy, vzdělávací programy, osnovy, učební plán. Třídění a klasifikace výchovných cílů. Cíle : individuální a sociální obecné a specifické teoretické a praktické materiální (informativní) a formální (formativní) abstraktní a konkrétní adaptační a anticipační autonomní a heteronomní Základní funkce cílů výchovy podle B. Blížkovského : orientační a anticipační motivační a stimulační realizační regulační (Blížkovský, 1992, s.121-122) Úkoly : Charakterizujte dvojice výše uvedených cílů. Vysvětlete základní funkce cílů výchovy. Jaká jsou kritéria taxonomie výchovných cílů podle B. Blížkovského ? (Blížkovský, 1992, s. 128-133) Jak jsou charakterizovány cíle výchovy v tzv. kurikulu ? Ve kterých dokumentech jsou konkretizovány cíle výchovy v ČR ? Literatura BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X 5. Funkce výchovy Z výše uvedených cílů výchovy vyplývají funkce výchovy. - Příprava k sociálním rolím : výchova občana pracovníka partnera uživatele a tvůrce hodnot (materiálních i kulturních uživatele volného času účastníka dopravy ochránce prostředí -Rozvoj základních kvalit osobnosti : vědomosti dovednosti a návyky schopnosti postoje ke skutečnosti potřeby a zájmy chování charakterové vlastnosti Rozvoj v kulturních oblastech : filozofie a náboženství věda a technika umění morálka, právo a politika sport Podle těchto oblastí kultury bývají rozlišovány tzv. složky výchovy. Úkoly : Prostudujte příslušnou kapitolu týkající se funkce výchovy. (JŮVA). Uveďte jednotlivé složky výchovy a jejich cíle a úkoly. Na konkrétních příkladech uveďte, jak jsou jednotlivé složky výchovy propojeny (např. souvislost výchovy mravní, pracovní a ekologické, rozumové, ekologické a estetické apod.). Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 6. Formy výchovy - Školní výchova : vyučování mimovyučovací aktivity vliv školního prostředí (pedagogicky adaptovaného prostředí) - Mimoškolní výchova : ve společenských organizacích kulturních institucích hromadnými sdělovacími prostředky - Rodinná výchova : veřejným míněním rodiny zájmovou orientací rodiny rodinnými aktivitami - Sebevýchova : autodiagnostika automotivace autodidaxe podíl na různých aktivitách Úkoly : Charakterizujte jednotlivé formy výchovy Vysvětlete pojem mediální kompetence. Jak vysvětlíte intencionální a funkcionální působení hromadných sdělovacích prostředků ? Jaký je vztah mezi heteroedukací a autoedukací ? V čem vidíte podstatu spolupráce školy a rodiny ? Jaká jsou (nebo jaká by měla být) práva rodičů a jejich vliv na školy ? (Srovnej s Průcha, 1999, s. 227-249) Literatura JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 7. Prostředky výchovy Pro plnění cílů výchovy používáme různých prostředků. Ty působí buď intencionálně (záměrně), nebo funkcionálně (bezděčně). K prostředkům výchovy patří např. : -vyučování - pedagogicky adaptované prostředí - práce - hra - umění - sport - kolektiv Úplný výčet výchovných prostředků nelze udělat, neustále s obohacují a rozvíjejí. Úkoly : Srovnejte pojetí výchovných prostředků podle V. Jůvy a B.Blížkovského. Jaká je souvislost mezi formami, cíli a prostředky výchovy ? Literatura : BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9 Str. 140-157 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 70-74 8. Antropogenní činitelé výchovy Učitel a vychovávaný jedinec a) Učitel (pedagogický pracovník) – profesionálně se zabývá výchovou a vzděláváním žáků, má k tomu požadovanou kvalifikaci a je pověřen výkonem této činnosti. Učitel – iniciátor výchovného procesu. Pro úspěšný výkon učitelské profese je nutné : 1. všeobecné vzdělání a široký rozhled filozofický, vědecký a kulturní 2. teoretické a praktické odborné vzdělání 3. vzdělání pedagogické a psychologické 4. hodnotová orientace 5. komunikativní dovednosti 6. organizátorské dovednosti 7. rétorické dovednosti 8. pedagogický takt 9. tvořivost 10. pedagogický optimismus 11.přísná spravedlnost 12. láska k žákům Vychovávaný jedinec (dítě, žák i dospělý člověk) Jsou nutné určité předpoklady pro úspěšné vzdělávání a výchovu. Předpoklady fyzické : zdraví, zdatnost (nutné např. pro výkony v tělesné výchově, funkce smyslových orgánů Předpoklady psychické : vlohy, schopnosti nadání, motivace, zájmy, potřeby, aspirace …. Předpoklady sociální : vlivy rodiny, přátel, styl výchovy … Úkoly : Zformulujte požadavky na chování učitele - chování ve škole - požadavky na soukromý život - požadavky na veřejnou činnost učitele - vlastnosti projevované ve vztahu k jiným lidem - vlastnosti projevované ve vztahu k sobě samému - vlastnosti v myšlení a vyjadřování - vlastnosti povahové Literatura : HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. 9. Pedagogické principy (výchovně vzdělávací zásady) Princip : cílevědomosti názornosti přiměřenosti uvědomělosti trvalosti aktivnosti soustavnosti systematičnosti jednotného výchovného působení Úkoly : Definujte, co jsou to principy. Vysvětlete podstatu jednotlivých pedagogických principů. Uveďte, jak se během historie pedagogické principy vyvíjely. ( příklady jednotlivých myslitelů a období, např. principy, které zdůrazňoval J.A. Komenský, J.J. Rousseau, Diesterweg, představitelé pedagogického reformismu atd.) Které principy jsou zdůrazňovány v současné době při alternativních způsobech výuky (např. Angažované učení, Škola hrou, Zdravá škola …) Využijte svých znalostí z předmětu Dějiny školy a pedagogiky. Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 JŮVA, v. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido 1994, 47 s. ISBN 80-901737-0-5 JŮVA,V. sen.& jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5 SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2 10. Srovnávací pedagogika, její náplň, vývoj, Srovnávací (též komparativní) pedagogika popisuje,analyzuje a vysvětluje vzdělávací systémy ve dvou nebo více srovnávaných zemích nebo regionech. Posuzuje vzdělávací systémy v kontextu historických, ekonomických, kulturních, náboženských a jiných faktorů. (Průcha, 2000, s. 38-39) Smysl mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vývoj srovnávací pedagogiky. Zakladatel srovnávací pedagogiky –osvícenec Marc-Antoine Jullien de Paris (1775-1848). Vývoj srovnávací pedagogiky v českých zemích (K.F. Kořistka, J.L. Mašek, O.Kádner, A. Hrazdil, V. Pařízek, M. Cipro, J. Průcha …). Úkoly : Kdo potřebuje údaje z mezinárodní komparace vzdělávání ? Mohou tyto údaje posloužit i nepedagogické veřejnosti (např. rodičům) a jak ? Jakým způsobem mohou údaje získané srovnávacími výzkumy přispět ke zkvalitnění naší výchovně vzdělávací soustavy ? Literatura : PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PedF UK 1998 11. Preprimární vzdělávání Odpovídá českému označení předškolní výchova (úroveň ISCED 0) Instituce preprimárního vzdělávání. MŠ jako samostatné instituce nebo integrace předškolní výchovy do primárních škol. Míra účasti v preprimárním vzdělávání. Délka preprimárního vzdělávání. Pojetí preprimárního vzdělávání Příklady a srovnání systémů preprimárního vzdělávání ve vybraných státech – Francie, Německo a Finsko. Problémy preprimárního vzdělávání z pohledu mezinárodní komparace. Úkoly : Vysvětlete pojem míra účasti v preprimárním vzdělávání. Charakterizujte školský model a rodinný model preprimárního vzdělávání. Srovnejte pojetí preprimárního vzdělávání ve Francii, Německu a Finsku. Pokuste se posoudit klady nebo zápory těchto systémů. Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4