1.Cíle vzdělávání a jeho obsah * rozvoj dítěte, jeho učení a poznání * osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost * získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí KOMPETENCE K UČENÍ * SOUSTŘEDĚNĚ POZORUJE, ZKOUMÁ, OBJEVUJE, VŠÍMÁ SI SOUVISLOSTÍ, EXPERIMENTUJE A UŽÍVÁ PŘI TOM JEDNODUCHÝCH POJMŮ * ZÍSAKNOU ZKUŠENOST UPLATŇUJE V PRAKTICKÝCH SITUACÍCH A V DALŠÍM UČENÍ * MÁ ELEMENTÁRNÍ POZNATKY O SVĚTĚ LIDÍ, KULTURY, PŘÍRODY I TECHNIKY, KTERÝ DÍTĚ OBKLOPUJE, O JEHO ROZMANITOSTECH A PROMĚNÁCH: ORIENTUJE SE V ŘÁDU A DĚNÍ V PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJE * KLADE OTÁZKY A HLEDÁ NA NĚ ODPOVĚDI, AKTIVNĚ SI VŠÍMÁ, CO SE KOLEM NĚHO DĚJE: CHCE POROZUMĚT VĚCEM, JEVŮM A DĚJŮM, KTERÉ KOLEM SEBE VIDÍ: POZNÁVÁ, ŽE SE MŮŽE MNOHÉMU NAUČIT, RADUJE SE Z TOHO, CO SAMO DOKÁZALO A ZVLÁDLO * UČÍ SE NEJEN SPONTÁNNĚ, ALE I VĚDOMĚ, VYVINE ÚSILÍ, SOUSTŘEDÍ SE NA ČINNOST A ZÁMĚRNĚ SI ZAPAMATUJE: PŘI ZADANÉ PRÁCI DOKONČÍ, CO ZAPOČALO: DOVEDE POSTUPOVAT PODLE INSTRUKCÍ A POKYNŮ, JE SCHOPNO DOBRAT SE K VÝSLEDKŮM * ODHADUJE SVÉ SÍLY, UČÍ SE HODNOTIT SVOJE OSOBNÍ POKROKY I OCEŇOVAT VÝKONY DRUHÝCH * POKUD SE MU DOSTÁVÁ UZNÁNÍ A OCENĚNÍ, UČÍ SE S CHUTÍ KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ * * VŠÍMÁ SI DĚNÍ I PROBLÉMŮ V BEZPROSTŘEDNÍM OKOLÍ: PŘIROZENOU MOTIVACÍ K ŘEŠENÍ DALŠÍCH PROBLÉMŮ A SITUACÍ JE PRO NĚJ POZITIVNÍ ODEZVA NA AKTIVNÍ ZÁJEM * ŘEŠÍ PROBLÉMY, NA KTERÉ SATČÍ: ZNÁMÉ A OPAKUJÍCÍ SE SITUACE SE SNAŽÍ ŘEŠIT SAMOSTATNĚ (NA ZÁKLADĚ NÁPODOBY ČI OPAKOVÁNÍ), NÁROČNĚJŠÍ S OPOROU A POMOCÍ DOSPĚLÉHO * PROBLÉMY ŘEŠÍ NA ZÁKLADĚ BEZPROSTŘEDNÍ ZKUŠENOSTI: POSTUPUJE CESTOU POKUSU A OMYLU, ZKOUŠÍ, EXPERIMENTUJE: SPONTÁNNĚ VYMÝŠLÍ NOVÁ ŘEŠEN PROBLÉMŮ A SITUACÍ: HLEDÁ RŮZNÉ MOŽNOSTI A VARIANTY (MÁ VLASTNÍ, ORIGINÁLNÁ NÁPADY): VYUŽÍVÁ PŘI TOM DOSAVADNÍCH ZKUŠENOSTÍ, FANTAZII A PŘEDSTAVIVOST * PŘI ŘEŠENÍ MYŠLENJOVÝCH I PRAKTICKÝCH PROBLÉMŮ UŽÍVÁ LOGICKÝCH, MATEMATICKÝCH I EMPIRICKÝCH POSTUPŮ: POCHOPÍ JEDNODUCHÉ ALGORITMY ŘEŠENÍ RŮZNÝCH ÚLOH A SITUACÍ A VYUŽÍVÁ JE V DALŠÍCH SITUACÍCH * ZPŘESŇUJE SI POČETNÍ PŘEDSTAVY, UŽÍVÁ ČÍSELNÝCH A MATEMATICKÝCH POJMŮ, VNÍMÁ ELEMENTÁRNÍ MATEMATICKÉ SOUVISLOSTI * ROZLIŠUJE ŘEŠENÍ, KTERÁ JSOU FUNKČNÍ (VEDOUCÍ K CÍLI), A ŘEŠENÍ, KTERÁ FUNKČNÍ NEJSOU: DOKÁŽE MEZI NIMI VOLIT * CHÁPE, ŽE VYHÝBAT SE ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ NEVEDE K CÍLI, ALE ŽE JEJICH VČASNÉ A UVÁŽLIVÉ ŘEŠENÍ JE NAOPAK VÝHODOU: UVĚDOMUJE SI, ŽE SVOU AKTIVITOU A INICIATIVOU MŮŽE SITUACI OVLIVNIT * NEBOJÍ SE CHYBOVAT, POKUD NACHÁZÍ POZITIVNÍ OCENĚNÍ NEJEN ZA ÚSPĚCH, ALE TAKÉ ZA SNAHU KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE * * OVLÁDÁ ŘEČ, HOVOŘÍ VE VHODNĚ FORMULOVANÝCH VĚTÁCH, SAMOSTATNĚ VYJADŘUJE SVÉ MYŠLENKY, SDĚLENÍ, OTÁZKY I ODPOVĚDI, ROZUMÍ SLYŠENÉMU, SLOVNĚ REAGUJE A VEDE SMYSLUPLNÝ DIALOG * DOKÁŽE SE VYJADŘOVAT A SDĚLOVAT SVÉ PROŽITKY, POCITY A NÁLADY RŮZNÝMI PROSTŘEDKY /ŘEČOVÝMI, VÝTVARNÝMI, HUDEBNÍMI, DRAMATICKÝMI APOD.) * DOMLOUVÁ SE GESTY I SLOVY, ROZLIŠUJE NĚKTERÉ SYMBOLY, ROZUMÍ JEJICH VÝZNAMU I FUNKCI * V BĚŽNÝCH SITUACÍCH KOMUNIKUJE BEZ ZÁBRAN A OSTYCHU S DĚTMI I S DOSPĚLÝMI: CHÁPE, ŽE BÝT KOMUNIKATIVNÍ, VSTŘÍCNÉ, INICIATIVNÍ A AKTIVNÍ JE VÝHODOU * OVLÁDÁ DOVEDNOSTI PŘEDCHÁZEJÍCÍ ČTENÍ A PSANÍ * PRŮBĚŽNĚ ROZŠIŘUJE SVOU SLOVNÍ ZÁSOBU A AKTIVNĚ JI POUŽÍVÁ K DOKONALEJŠÍ KOMUNIKACI S OKOLÍM * DOVEDE VYUŽÍT INFORMATIVNÍ A KOMUNIKATIVNÍ PROSTŘEDKY, SE KTERÝMI SE BĚŽNĚ SETKÁVÁ (KNÍŽKY, ENCYKLOPEDIE, POČÍTAČ, AUDIOVIZUÁLNÍ TECHNIKA, TELEFON ATP.) * VÍ, ŽE LIDÉ SE DOROZUMÍVAJÍ I JINÝMI JAZYKY A ŽE JE MOŽNO SE JIM UČIT: MÁ VYTVOŘENY ELEMENTÁRNÍ PŘEDPOKLADY K UČENÍ SE CIZÍMU JAZYKU SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ KOMPETENCE * SAMOSTATNĚ ROZHODUJE O SVÝCH ČINNOSTECH: UMÍ SI VYTVOŘIT SVŮJ NÁZOR A VYJÁDŘIT JEJ * UVĚDOMUJE SI, ŽE ZA SEBE I SVÉ JEDNÁNÍ ODPOVÍDÁ A NESE DŮSLEDKY * DĚTSKÝM ZPŮSOBEM PROJEVUJE CITLIVOST A OHLEDUPLNOST K DRUHÝM, POMOC SLABŠÍM, ROZPOZNÁ NEVHODNÉ CHOVÁNÍ: VNÍMÁ SPRAVEDLNOST, UBLIŽOVÁNÍ, AGRESIVITU A LHOSTEJNOST * VE SKUPINĚ SE DOKÁŽE PROSADIT, ALE I PODŘÍDIT, PŘI SPOLEČNÝCH ČINNOSTECH SE DOMLOUVÁ A SPOLUPRACUJE: V BĚŽNÝCH SITUACÍCH UPLATŇUJE ZÁKLADNÍ APOLEČENSKÉ NÁVYKY A PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO STYKU: JE SCHOPNÉ RESPEKTOVAT DRUHÉ, VYJEDNÁVAT, PŘIJÍMAT A UZAVÍRAT KOMPROMISY * NAPODOBUJE MODELY PROSOCIÁLNÍHO CHOVÁNÍ MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ, KTERÉ NACHÁZÍ VE SVÉM OKOLÍ * SPOLUPODÍLÍ SE NA SPOLEČNÝCH ROZHODNUTÍCH: PŘIJÍMÁ VYJASNĚNÉ A ZDŮVODNĚNÉ POVINNOSTI: DODRŽUJE DOHODNUTÁ A POCHOPENÁ PRAVIDLA A PŘIZPŮSOBÍ SE JIM * PŘI SETKÁNÍ S NEZNÁMÝMI LIDMI ČI V NEZNÁMÝCH SITUACÍCH SE CHOVÁ OBEZŘETNĚ: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ I KOMUNIKACI, KTERÁ JE MU NEPŘÍJEMNÁ, UMÍ ODMÍTNOUT * JE SCHOPNO CHÁPAT, ŽE LIDÉ SE RŮZNÍ A UMÍ BÝT TOLERANTNÍ K JEJICH ODLIŠNOSTEM A JEDINEČNOSTEM * CHÁPE, ŽE NESPRAVEDLNOST, UBLIŽOVÁNÍ, PONIŽOVÁNÍ, LHOSTEJNOST, AGRESIVITA A NÁSILÍ SE NEVYPLÁCÍ A ŽE VZNIKLÉ KONFLIKTY JE LÉPE ŘEŠIT DOHODOU: DOKÁŽE SE BRÁNIT PROJEVŮM NÁSILÍ JINÉHO DÍTĚTE, PONIŽOVÁNÍ A UBLIŽOVÁNÍ ČINNOSTNÍ A OBČANSKÉ KOMPETENCE * SVOJE ČINNOSTI A HRY SE UČÍ PLÁNOVAT, ORGANIZOVAT, ŘÍDIT A VYHODNOCOVAT * DOKÁŽE ROZPOZNAT A VYUŽÍVAT VLASTNÍ SILNÉ STRÁNKY, POZNÁVÁ SVOJE SLABÉ STRÁNKY * ODHADUJE RIZIKA SVÝCH NÁPADŮ, JDE ZA SVÝM ZÁMĚREM, ALE TAKÉ DOKÁŽE MĚNIT CESTY A PŘIZPŮSOBOVAT SE DANÝM OKOLNOSTEM * CHÁPE, ŽE SE MŮŽE O TOM, CO UDĚLÁ, ROZHODOVAT SVOBODNĚ, ALE ŽE ZA SVÁ ROZHODNUTÍ TAKÉ ODPOVÍDÁ * MÁ SMYSL PRO POVINNOST VE HŘE, PRÁCI I UČENÍ: K ÚKOLŮM A POVINNOSTDM PŘISTUPUJE ODPOVĚDNĚ: VÁŽÍ SI PRÁCE I ÚSILÍ DRUHÝCH * ZAJÍMÁ SE O DRUHÉ I O TO, CO SE KOLEM DĚJE: JE OTEVŘENÉ AKTUÁLNÍMU DĚNÍ * CHÁPE, ŽE ZÁJEM O TO, CO SE KOLEM DĚJE, ČINNORODOST, PRACOVITOST A PODNIKAVOST JSOU PŘÍNOSEM A ŽE NAOPAK LHOSTEJNOST, NEVŠÍMAVOST, POHODLNOST A NÍZKÁ AKTIVITA MAJÍ SVOJE NEPŘÍZNIVÉ DŮSLEDKY * MÁ ZÁKLADNÍ DĚTSKOU PŘEDSTAVU O TOM, CO JE V SOULADU SE ZÁKLADNÍMI LIDSKÝMI HODNOTAMI A NORMAMI A CO JE S NIMI V ROZPORU, A SNAŽÍ SE PODLE TOHO CHOVAT * SPOLUVYTVÁŘÍ PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ MEZI VRSTEVNÍKY, ROZUMÍ JEJICH SMYSLU A CHÁPE POTŘEBU JE ZACHOVÁVAT * UVĚDOMUJE SI SVÁ PRÁVA I PRÁVA DRUHÝCH, UČÍ SE JE HÁJIT A RESPEKTOVAT: CHÁPE, ŽE VŠICHNI LIDÉ MAJÍ STEJNOU HODNOTU * VÍ, ŽE NENÍ JEDNO, V JAKÉM PROSTŘEDÍ ŽIJE, UVĚDOMUJE SI, ŽE SE SVÝM CHOVÁNÍM NA NĚM PODÍLÍ A ŽE JE MŮŽE OVLIVNIT * DBÁ NA OSOVBNÍ ZDRAVÍ I BEZPEČÍ SVOJE I DRUHÝCH, CHOVÁ SE ODPOVĚDNĚ S OHKLEDEM NA ZDRAVÉ A BEZPEČNÉ OKOLNÍ PROSTŘEDÍ (PŘÍRODNÍ I SPOLEČENSKÉ) • Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální Dílčí cíle v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle v úrovni oblastní formulované jako výstupy VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •DÍTĚ A JEHO TĚLO • - dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) • - vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) • - očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) • - rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE TVP by měl odpovědět: * Kde jsme nyní? (analýza) * Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) * Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) * Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (zpracování evaluačního systému) * Jak poznáme, že jsme se tam dostali? (vytvoření kritérií pro hodnocení) LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6