8. Spolupráce s rodiči nZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona) (8) v § 33 vymezuje Cíle předškolního vzdělávání: n „Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami“. n > Vyhláška č. 43/2006 Sb. o předškolním vzdělávání nv §1 odst.1 již hovoří o spolupráci mezi rodinou a mateřskou školou takto: „Mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti“. (2006, str.1) n > Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání nhovoří o spolupráci mezi zákonnými zástupci a mateřskou školou konkrétněji. Staví přednost rodinné výchovy před institucionální. „Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Předškolní vzdělávání má smysluplně obohacovat denní program dítěte v průběhu jeho předškolních let a poskytovat dítěti odbornou péči. Mělo by usilovat, aby první vzdělávací krůčky dítěte byly stavěny na promyšleném, odborně podepřeném a lidsky i společensky hodnotném základě, a aby čas prožitý v mateřské škole byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělávání“. (2004, str.7) > Podmínka RVP PV - spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání nVe vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost,vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství. nPedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět. nRodiče mají možnost se podílet na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod. nPedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. nPedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. nMateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě: nabízí rodičům poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. (5, 2004, str. 35) > Povinnosti učitelky: nusilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči nodpovídat za to, že rodiče mají přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností numožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení nvést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení > nEmpatie nNaslouchání nProfesní argumentace nRespekt bez předsudků > LITERATURA nČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 nČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X nKOŤÁTKOVÁ, S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha: APV, 2002. nKYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. nMERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X nSVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8 nVAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-059-5 n > 9. Participační řízení nPovinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. nJe vytvořen funkční informační systém, a to jak uvnitř mateřské školy, tak navenek. nPři vedení zaměstnanců ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor. Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu. > nŘeditelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně zaměstnance motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. nPedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče. nPlánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu a využívá zpětné vazby. n n > nŘeditelka vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci. nMateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, s nejbližší základní školou, popřípadě i jinými organizacemi v místě mateřské školy a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. n > SYSTÉM ŘÍZENÍ MŠ n1. Plánování n2. Organizování n3. Personalistika n4. Vedení lidí n5. Kontrola n Plánování nZákladem plánování je: n - stanovit vize (dlouhodobé záměry) nebo – li koncepci MŠ = KAM chceme jít n - analyzovat současný stav = KDE jsme n - vytyčit cestu k stanoveným cílům = JAK se tam dostaneme n n Druhy plánů n nDlouhodobý = vize ve ŠVP n nStřednědobý = ŠVP, Roční plán n nKrátkodobý = měsíční, týdenní plány (TVP) n Tvorba ŠVP nStanovení dlouhodobých záměrů nAnalýza současného stavu MŠ nZpracování dokumentu nRealizace ŠVP nEvaluace n Organizování n nOrganizační struktura nJasné vymezení kompetencí nDelegování pravomocí nStanovení pravidel nOrganizace dne v MŠ n n n n Personalistika n nPřijímání a propouštění zaměstnanců nMzdová agenda nPersonální agenda nPlatový předpis (systém nenárokových složek) n n n n Vedení lidí n nUspokojování potřeb (Maslow) nMotivace lidí nKontrolní a hospitační systém nJasná strategie, cíle (vedení porad) nDalší vzdělávání Kontrola nVyplývá ze: n Zákoníku práce nŠkolského zákona nJe nástrojem pro přímé vedení lidí a pomáhá: n - získat spolehlivou zpětnou vazbu n - změnit věci, které nefungují n - efektivně plánovat, zvyšovat kvalitu nJde o zjišťování stavu, rozbor a přijetí závěrů. n nJde o zjišťování odchylek realizace od přijatých záměrů, cílů. n >