NAUKA O PODNIKU I Systém podnikových cílů, nástroje a principy řízení Nauka o podniku I Nauka o podniku I Systém podnikových cílů, nástroje a principy řízení nTypologie podnikových cílů nCílové konflikty nCílový systém strategického řízení nSystematizace nástrojů řízení nPrincipy řízení Nauka o podniku I Nauka o podniku I Typologie podnikových cílů nNejčastěji sledované cíle podniku jsou: nsledování zisku nebo rentability, nco nejvyšší obrat, novládnutí trhu, pozice na trhu, ndlouhodobé zajištění podniku – uložení majetku, zdroj výdělku, nzajištění pracovních míst – sociální odpovědnost, ndůraz na nezávislost podniku, nzajištění ochrany životního prostředí atd. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Typologie podnikových cílů n nZákladní členění cílů vychází ze způsobu jejich nvyjádření a výsledkem je jejich dělení na: nmonetární cíle nnemonetární cíle: nekonomické cíle nmimoekonomické cíle Nauka o podniku I Nauka o podniku I Schematické znázornění systému cílů Mezicíl II. Mezicíl I. Hlavní cíl Dílčí cíl I. Dílčí cíl II. Dílčí cíl IV. Dílčí cíl III. Dílčí cíl V. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Typologie podnikových cílů n nČtyři základní druhy vztahů mezi cíli: nkomplementárnost, nkonkurence, nprotikladnost, nindiference. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Vztahy mezi cíli c1 c2 Komplementární cíle c1 c2 Konkurenční cíle c1 c2 Cílová indiference Nauka o podniku I Nauka o podniku I Typologie podnikových cílů nPodle míry dosažení cílů: nomezené, nneomezené. n nČlenění z časového pohledu na: nkrátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle, nstatické a dynamické cíle. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cílové konflikty nCílové konflikty v podniku mohou vznikat v případě konkurenčních cílů. nLze je rozčlenit na: nindividuální cílové konflikty, nhierarchicky podmíněné cílové konflikty, ncílové konflikty uvnitř organizace. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cíle sledované satelitními skupinami Satelitní skupina Sledované cíle zaměstnanci vysoký příjem, sociální jistoty, dobré pracovní podmínky poskytovatelé cizího kapitálu vysoké zúročení, dochvilnost splácení, jistota investovaného kapitálu dodavatelé výhodné dodací podmínky, platební schopnost, dlouhodobé zajištění dodávek zákazníci zboží vysoké kvality za přijatelné ceny, dobrý servis, zajištěný přesun zboží odbory respektování vlivu odborářů, možnost získání dalších členů v podniku státní instituce dodržování zákonných předpisů, daňové příjmy, vytvoření pracovních míst, ekologie Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cílový systém strategického řízení nPříklady vlastních ekonomických cílů: nVýrobní program podniku tvoří kuchyňská zařízení vysoké kvality, určená pro domácnosti, pohostinství a veřejný sektor (výrobní cíl). nDůsledně dodržujeme dostatečnou likviditu bez potřeby krátkodobých půjček (finanční cíl). nCashflow našeho podniku činí minimálně 10%, zisk před zdaněním je minimálně 5% z obratu (kritérium úspěchu). Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cílový systém strategického řízení nPříklady principů jednání: nNaše pracovníky zainteresujeme na zisku podniku a budeme podporovat jejich další vzdělávání. nPracovníkům zajistíme bezpečná a ergonomicky optimální pracovní místa. nUsilujeme o korektní přístup ke konkurenci a o partnerské vztahy k našim dodavatelům. nV nákupu, výrobě a obchodě budeme usilovat v rámci možností o ekologicky vhodné materiály a výrobní technologie. nNaše informační politika vůči veřejnosti je i v krizových situacích korektní. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cílový systém strategického řízení n nVize podniku nPodniková kultura nHodnotové představy n n Nauka o podniku I Nauka o podniku I Cílový systém strategického řízení nHodnotové představy podnikového řízení se nvztahují na záměr dosahovat zisk, ale i na nzásadní chování podniku ve vztahu ke: nspolupracovníkům, nzákazníkům, nakcionářům, nstátu a společnosti. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Systematizace nástrojů řízení (dle Wöheho) Nástroje řízení Neutralizace řízení Objektivně hodnotitelné Integrace a uznání osobnosti Čistě motivační Materiální přímé Materiální nepřímé Nemateriální nepřímé Nemateriální přímé Odměna za práci (včetně účasti na hospodářském výsledku) Pracovní podmínky Výběr personálu Informace a komunikace Vzdělávání Regulace konfliktů Pracovní pohoda Řídící styl Podnikové sociální požitky Nauka o podniku I Nauka o podniku I Systematizace nástrojů řízení nKe zlepšení pracovní pohody se využívá opatření ve strukturování (organizaci) práce. nPatří mezi ně: nrozšíření práce, npracovní rotace, nobohacení práce, nautonomní pracovní skupiny. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Systematizace nástrojů řízení nŘídící styly: npatriarchální, ncharismatický, nautokratický, nbyrokratický, nkooperativní. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Systematizace nástrojů řízení nNemateriální nepřímé nástroje řízení: ninformace a komunikace, npodnikové vzdělávání, nregulace konfliktů, nintegrace a uznání osobnosti, nneutralizace řízení. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Principy řízení njako regulační systémy mají uvolnit vedoucí pracovníky pro zásadní řídící úkoly a zbavit je rutinních činností, které mohou vykonávat jejich podřízení; nmají přinést podřízeným pracovníkům více samostatnosti při výkonných činnostech a umožnit tak využití jejich tvůrčích sil; nmají optimálně podněcovat podnikovou výkonnost a přizpůsobivost měnícím se podmínkám okolí, při plnění dlouhodobých cílů podniku. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Principy řízení nPrincipy pro delegování pravomoci nřízení podle výjimek nřízení podle rozhodovacích pravidel nřízení delegací úkolů nřízení pomocí regulace systému nPrincipy orientované na cíle a výsledky nřízení podle cílů nřízení podle výsledků