NAUKA O PODNIKU I Plánování a rozhodování v podniku Nauka o podniku I Nauka o podniku I Plánování a rozhodování v podniku n nÚkoly a struktura plánování nStrategické plánování nNástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií nTakticko-operativní plánování nRozhodnutí, rozhodovací role a hodnocení výsledků Nauka o podniku I Nauka o podniku I Úkoly a struktura plánování nPlánovací systém podniku lze diferencovat na: nplánování vize podniku, nstrategické plánování, noperativní plánování, nplánování výsledků a likvidity. n Dílčí komplexy plánovacího systému (podle Wöheho) Plánování vize podniku Plánování výsledků a likvidity Strategické plánování Operativní plánování Nauka o podniku I Nauka o podniku I Úkoly a struktura plánování n nPodle toho, z jaké úrovně se odvozují plány navazujících plánovacích úrovní, se rozlišuje plánování: nretrográdní (top-down), nprogresivní (bottom-up), nprotisměrné (top-down/bottom-top). Nauka o podniku I Nauka o podniku I Retrográdní a progresivní plánování Plánovací úroveň 2 Plánovací úroveň 2a Plánovací úroveň 2b Progresivní plánování (bottom – up) Plánovací úroveň 1 Plánovací úroveň 2a Plánovací úroveň 2b Retrográdní plánování (top – down) Nauka o podniku I Nauka o podniku I Protisměrné plánování Plánovací úroveň 1 Plánovací úroveň 2a Plánovací úroveň 2b Protisměrné plánování Nauka o podniku I Nauka o podniku I Strategické plánování nStrategické oblasti musí splňovat požadavky: nstrategická oblast musí mít vymezen samostatný tržní úkol; jednotlivé oblasti se nesmí na vnějších trzích překrývat, nesmí být na sobě závislé (nekonkurují si vně podniku); nprodukt nebo skupina produktů jedné oblasti podniku jsou nezávislé na produktech ostatních oblastí (nekonkurují si uvnitř podniku); nproduktu nebo skupině produktů dané oblasti musí být přiřazen okruh nejvýznamnějších konkurentů. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Nástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií nAnalýza zkušenostních křivek nnákladová zkušeností křivka ncenová zkušenostní křivka nŽivotní cyklus výrobku zavedení růst zrání nasycení degenerace čas Nauka o podniku I Nauka o podniku I Nástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií nAnalýza portfolia nDojné krávy (Cash-cow) nHvězdy (Star) nOtazníky (Question-mark) nProblémové výrobky (Dog) nStrategie ndefenzivní nofenzivní ndezinvestiční nkonsolidační nrůstová n Nauka o podniku I Nauka o podniku I Matice Boston-portfolia SO4 SO2 SO7 SO3 SO6 „Hvězdy“ „Dojné krávy“ „Problémové výrobky (psi)“ 0,1 1 10 -5 10 25 % Relativní tržní podíl nízký vysoký Nauka o podniku I Nauka o podniku I Takticko-operativní plánování nPodle předmětu plánování se člení na: nplánování výstavby podniku, nprogramové plánování, nplánování podnikových procesů. n nPodle plánovacího horizontu se člení na: ndlouhodobé plány, nstřednědobé plány, nkrátkodobé plány. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Takticko-operativní plánování nPodle rozsahu plánování se plány člení na: nsouhrnné plány a ndílčí plány. n nPodle míry podrobnosti plánu a míry ninformovanosti o plánovacím horizontu lze provést nčlenění na: nglobální plány a ndetailní plány. Nauka o podniku I Nauka o podniku I Rozhodnutí, rozhodovací role a hodnocení výsledků nPodle úplnosti údajů o stavech okolí v nrozhodovacím modelu rozlišujeme nrozhodovací situace: nza podmínek jistoty nza podmínek rizika nza podmínek nejistoty Nauka o podniku I Nauka o podniku I Výsledková a rozhodovací matice Výsledková matice Stavový prostor Akční prostor S1 S2 ……………………….… Sn a1 a2 . . . am e11 e12 ……………….. e1n e21 e22 ……………….. e2n . . . em1 em2 ………………. emn Rozhodovací matice Stavový prostor Akční prostor S1 S2 ……………………… Sn a1 a2 . . . am u11 u12 ……………… u1n u21 u22 ……………… u2n . . . um1 um2 ……………… umn