‹#› Didaktika odborných(technických) předmětů-cvičení Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. ‹#› 2 Obsah cvičení 1.Úvod do cvičení. 2.Stanování výukových cílů v odborných (technických) předmětech. 3.Stanovování obsahu výuky v odborných (technických) předmětech. 4.Volba metod, forem a prostředků ve výuce odborných (technických) předmětů. 5.Zajištění vhodných podmínek výuky. 6.Plánování výuky v odborných (technických) předmětech. 7.Konkrétní ukázky výstupů pro potřeby cvičení. 8.Individuální prezentace studentů (účastníků kurzu). • •Studijní prameny: •BAJTOŠ, J. Didaktika technických predmetov.Žilina: Žilinská univerzita v Žilině,1999. ISBN 80-7100-646-7 •KROPÁČ, J., KUBIČEK,V.,HAJDA,V. Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů, Olomouc,1996. •KROPÁČ, J a kol. Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly.Olomouc: UP.2004. ISBN 80-244-0848-1. •ŠVEC,V.,FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno:MU,1996. ISBN 80-210-2698-7 ‹#› 3 1. Úvod do cvičení •Cílem cvičení je osvojení dovednosti souvisejících s přípravnou a realizační stránkou výukového procesu v odborných (technických) předmětech. • •Vstupní předpoklady •Realizace cvičení předpokládá orientaci v základních didaktických kategoriích: výukové cíle, problematika obsahu výuky, výukových metod, forem, prostředků, hodnocení výuky a problematika zajištění vhodných podmínek výuky. • •Příprava na cvičení (úkoly) •1. Úkol: •Zvolte jeden odborný (technický) předmět vašeho zaměření a vypracujte profil absolventa tohoto předmětu (obecný cíl předmětu).Zamyslete se nad tím, jak se můžete pokusit motivovat studenty ke studiu (cvičení k tématu 2). • •2.Úkol: • Vypracujete osnovu (tematický plán) tohoto odborného předmětu včetně výukových cílů jednotlivých témat (cvičení k tématu 2 a 3). ‹#› 4 •3. Úkol: •Stanovte, které vhodné výukové metody a formy mohou být při výuce tohoto předmětu uplatněny. Dále stanovte které konkrétní pomůcky, didaktická technika a vybavení učebny a laboratoře je k výuce třeba. Dále stanovte, jaké podmínky je třeba ve výuce zajistit. (cvičení k tématu 4 a 5). • •4. Úkol: •Vyberte jedno konkrétní výukové téma z osnovy vašeho odborného (technického předmětu). Doporučujeme pokud možno úvodní téma nebo téma, které předpokládá všeobecné znalosti. Je to proto, aby vám kolegové z jiných odborných zaměření při prezentaci pokud možno rozuměli. Je třeba, aby téma tvořilo náplň jedné výukové jednotky (hodina, dvouhodinovka apod.). K tomuto tématu vypracujte následující: •Konkrétní vzdělávací cíl tohoto tématu a vstupní znalosti. •Konkrétní obsah výuky k tomuto tématu. •Metody, formy a pomůcky, které budou k výuce použity.Motivace. •Orientační časový harmonogram jednotlivých aktivit ve výuce (cvičení k tématu 6). • ‹#› 5 •5. Úkol: K tématu zpracujte podklady podle následujícího schématu: Výukové téma Učební text, pokud vhodný neexistuje Písemnou přípravu na výuku, včetně plánu,jak prověřit získané poznatky Výukovou prezentaci pro žáky Multimediální výukovou Oporu-audio, video, animaci, simulaci…atd. Není nutné ‹#› 6 •6. Úkol: • Promyslete si, jak budete dané výukové téma a připravené materiály prezentovat kolegům ve cvičení. Budete mít prostor 15-20 min (mikrovýstup). Je vhodné uplatnit vlastní zkušenosti pokud máte pedagogickou praxi v daném oboru. Následovat bude krátká diskuse k výstupu. Prosíme o poskytnutí materiálů kolegům i vyučujícímu cvičení. (cvičení k tématu 8). • ‹#› 7 7. Konkrétní ukázky podkladů pro potřeby cvičení •Příklad výukové prezentace (přípravy) na výuku •Obor:Truhlář •Předmět: Materiály a technologie- dřevo •Ročník: 1 •Hodina: 12 •Téma: Měřící, rýsovací a kontrolní nástroje, zásady práce s těmito pomůckami •Použité metody a formy:Hodina ve ve specializované učebně(výklad s pomocí prezentace, demonstrace pomůcek a práce s nimi). •Pomůcky: výuková prezentace, pomůcky k orýsování dřeva •Vstupní předpoklady: Orientace v ručním nářadí a nástrojích pro práci se dřevem (pouze přehled-bylo předmětem zájmu první přednášky). •Orientační časový harmonogram: •Úvod, zopakování minulé látky, sdělení cíle přednášky, motivace (5 min.). •Výklad tématu s pomocí prezentace, demonstrace pomůcek a práce s nimi(35 min.). •Shrnutí, zopakování důležitých poznatků (5 min.) •Zajištění vhodných podmínek:Je třeba, aby studenti viděli a slyšeli vše, co se jim prezentuje a to ze všech míst učebny. Dále je třeba zajistit vyvětrání učebny a navodit pokud možno pozitivní příjemnou atmosféru. • •Výše uvedené informace jsou pro učitele(písemná příprava nebo její část). Dále uvádíme ukázku prezentace pro žáky. ‹#› 8 • •Měřící, rýsovací a kontrolní nástroje, zásady práce s těmito pomůckami • •Cíl tématu: Po prostudování tohoto tématu budete schopni: •Vysvětlit pojmy měření a orýsování. •Vyjmenovat pomůcky, které se používají k měření a orýsování dřeva. •Tyto pomůcky identifikovat a stručné charakterizovat. •Objasnit zásady správného orýsování materiálu. • •Měření- porovnávání délky nebo úhlu s odpovídajícím měřidlem. • •Orýsování je přenesení velikosti délkového rozměru nebo úhlu na polotovar např. tužkou. Orýsování je první úkon, který musíme provést, abychom mohli začít s opracováním dřeva. Musíme si uvědomit, že tato část je velmi důležitá. Staré dobré pravidlo “dvakrát měř a jednou řež“, platí stále. Proto je třeba velmi pečlivě rozměřit a orýsovat materiál a ještě přeměřit. Pokud tuto část zanedbáte, můžete se splést a znehodnotit tak materiál, se kterým pracujete. • •Mezi základní nástroje k orýsování dřeva patří tužka (nejlépe stolařská), úhelník, jehla, rejsek, pokosník hybný, kružítko, kloubová kružidla a k měření metr (svinovací nebo skládací) a posuvné měřidlo. ‹#› 9 Úhelník- nástroj, který se používá k sestrojení pravého úhlu.Úhelníky mohou být dřevěné a kovové. Vyrábí se v několika velikostech. pravítko Úhelník ocelový hobby 250x130mm - Kliknutím na obrázek zavřete pravítko příložné rameno Tužka tesařská jednobarevná - Kliknutím na obrázek zavřete Tužka tesařská- lze ji zakoupit v různých barvách(červená, modrá, světlá). Je třeba, aby byla vždy dobře ořezána. Kombinovaný úhelník lze používat jako příložný úhelník, pokosník a stavitelný hloubkoměr.Bývá opatřen posuvnou stupnicí a dobře navrženou rukojetí. Zobrazený typ má s sobě také malou vodováhu. ‹#› 10 doraz ramena stavěcí šroub ocelový hrot Rejsek- je to nástroj, kterým lze narýsovat na materiál rovnoběžku s okrajem dřeva. Stavitelný pokosník - nástroj, pomocí kterého lze sestrojit různé úhly. Používá se zejména k orýsování při výrobě šikmých čepů. Pevný pokosník slouží k sestrojení úhlu 45° nebo 135°. ‹#› 11 Skládací metr může být dlouhý jeden nebo dva metry a je rozdělen na centimetry a milimetry. Skládá se z několika částí, které jsou spojeny otočnými klouby. Svinovací metry mohou mít různé délky (2, 3, 5 m i více). Jsou vyrobeny z tvrzené lehce prohnuté pružinové oceli, která je navinutá a uložená v pouzdru. Jsou vhodné k měření zakřivených dílů. ‹#› 12 •Při měření a orýsování s délkovými měřidly se měřidlo musí pevně a celou plochou položit na měřený a označovaný díl. •Při označování a odečítání rozměrů je třeba se na měřidlo dívat svisle. •Posuvné měřidlo se nesmí při měření nastavit šikmo. • • • •Při přikládání úhelníku smí být příložné rameno přikládáno pouze na rovné hrany dílu, popř. v jejich ose a vždy na stejné hraně. Zásady správného měření a orýsování ‹#› 13 Posuvka oboustranná s hloubkoměrem 150 mm digitální - Kliknutím na obrázek zavřete Elektronické posuvné měřidlo 26073_LRG Profesionální měřič vzdálenosti s mnoha doplňkovými funkcemi Dnes lze běžně zakoupit elektronická měřidla- metry, posuvná měřidla, lasery, vodováhy apod. Tyto pomůcky zobrazují měřenou veličinu přesně na displeji. Kontrolní úkoly(v přípravě může být i nemusí, záleží na konkrétním postupu ve výuce): •Vysvětlete pojmy měření a orýsování materiálu. •Vyjmenujte pomůcky, které se používají k měření a orýsování dřeva. •Tyto pomůcky stručné charakterizujte. •Srovnejte výhody a nevýhody svinovacích a skládacích metrů. •Popište zásady správného orýsování materiálu. Konec přípravy ‹#› 14 8. Individuální prezentace studentů (účastníků kurzu) •Cílem individuálních prezentací je vystoupit před kolektivem s pomocí odpovídajících komunikačních prostředků. Pro ty, kteří nikdy neučili ani nevedly žádné kurzy nebo jinou výchovně vzdělávací činnost je to možnost prvotní zkušenosti před „třídou“ a možnost získat zpětnovazební informace o svém výstupu. Pro ty, kteří již učili nebo učí je to příležitost využít své zkušenosti a obohatit je o postřehy kolegů –pedagogů z praxe i těch, kteří neučili.