Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 - řešení 6.1 Příběh zadluženého Romea <žT • stavební spoření peníze na účtu v bance *r / \ automobil PC, přehrávače,... •x/ \j» dluhopisy bankovky a mince • X. • akcie peníze vložené do investičního fondu íl \ j» pojištění úvěry od lidí firmám » /*^c--~* valuty bankovky a mince cizích měn \^ » elektronika předplacená finanční pomoc v potížích w » podíl ve fondu * Q * i *J % • i 127 Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 - řešení Pokud vlastníš nějaké aktivum, můžeš jeho hodnotu převést do jiného aktiva: hotovost můžeš převést na valuty, valuty na akcie, akcie na nemovitosti, nemovitosti na peníze atd. Každý, kdo něco vlastní, se tedy musí rozhodnout, v jakém typu aktiva bude svůj majetek držet. Při tomto rozhodování by měl brát v úvahu, že různá aktiva mají různé vlastnosti, a tedy různé výhody a nevýhody - žádné aktivum není absolutně dokonalé, nejlepší. Pokud držíš aktivum v podobě hotovosti nebo bankovního vkladu, označuje se takové aktivum obvykle jako úspory. Pokud držíš aktivum v jiné, nepeněžní podobě, označuje se takové aktivum jako investice; v případě, že přeměníš své úspory na investice, říkáme, že jsi své úspory investoval. 6.3 Hra na pojišťovnu I když se to možná na první pohled nezdá, jedním z aktiv je i pojištění, které si člověk platí, aby dostal od pojišťovny určitou peněžní částku v případě, že má smůlu a vznikne u něho pojistná událost - nabourá cizí auto, onemocní, jeho dům shoří po zásahu bleskem atp. Abyste lépe pochopili, jak funguje pojištění, zahrajte si ve třídě následující hru. Jeden žák hraje pojišťovnu. Ostatní se rozdělí do dvou stejně početných skupin. Žáci v první skupině uzavřeli s pojišťovnou smlouvu a budou jí každý měsíc (každé kolo) platit pojistné 1 000 Kč. Žákům ve druhé skupině se pojištění zdá zbytečné, a pojištění si kupovat nebudou. Každá skupina se dále rozdělí do podskupin po šesti žácích, tj. do „měst" po šesti „obyvatelích" (jedna podskupina může mít žáků méně než šest); každá podskupina v pojištěné skupině se očísluje počínaje číslem 1; také každá podskupina v nepojištěné skupině se očísluje počínaje číslem 1. Také jednotliví žáci v každé podskupině se očíslují počínaje číslem 1. Hra probíhá v kolech, přičemž každé kolo má tyto kroky: (a) Každý žák si vydělá v práci několik tisíc korun. Z této mzdy však většinu utratí za jídlo a podobně a zbude mu úspora přesně 1 000Kč. Tuto úsporu si vyzvedne z banky (u učitele). (b) Každý žák v pojištěné skupině s touto úsporou počítá a má uzavřenu pojistnou smlouvu, z níž plyne pojistné právě ve výši této úspory. Každý žák v pojištěné skupině tedy odevzdá pojišťovně pojistné ve výši 1 000 Kč. Žáci v nepojištěné skupině si úsporu ponechají. (c) Učitel hodí kostkou: výsledek 1-3 znamená, že v daném kole nenastala pojistná událost, všechny peníze vybrané na pojistném zůstávají pojišťovně, kolo končí a začíná další kolo krokem (a); výsledek 4-6 znamená, že v daném kole nastala pojistná událost (do jednoho domu v jednom městě udeřil blesk), a pokračuje se kroky (d), (e) a (f). (d) Učitel hodí kostkou: výsledek 1-3 znamená, že postižený dům je v pojištěné skupině; výsledek 4-6 znamená, že postižený dům je v nepojištěné skupině. (e) Učitel hodí kostkou: výsledek ukáže, v které podskupině je postižený dům (učitel hází tak dlouho, až padne číslo existující skupiny). (f) Učitel hodí kostkou: výsledek ukáže, který dům je postižený (při méně než šesti domech v podskupině učitel hází tak dlouho, až padne číslo existujícího domu). Pokud jde o dům v pojištěné skupině, pojišťovna dá žákovi 10 000 Kč jako náhradu nákladů na opravu domu a žák je ihned pošle do banky (odevzdá učiteli) na účet stavební firmy, která opravu domu provede. Pokud jde o dům v nepojištěné skupině a postižený žák nemá celých 10 000 Kč na opravu domu, v následné zimě umrzne - postaví se do kouta třídy a hry se dále neúčastní. Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 - řešení Hra se opakuje dalšími koly tak dlouho, dokud má učitel pro všechny žáky kartičky představující peníze Na konci hry by se měla výhoda pojištění prokázat tím, že ve skupině nepojištěných sice někteří bohatnou, ale jiní umrzají, zatímco ve skupině pojištěných nikdo nebohatne, ale nikdo neumrzá. 6.4 Základní druhy pojištění ... Na internetových stránkách tebou vybrané pojišťovny zjisti, jaké základní jjj) -'f J druhy pojištění nabízí. Svá zjištění porovnej s ostatními žáky a případně si \ doplň další druhy pojištění: Rozdělte třídu do skupin tak, aby na každou skupinu připadal jeden druh pojištění. Kazda skupina prohlédne internetové stránky vybrané pojišťovny a zaznamená si základní znaky daného druhu pojištění: zdaje povinné, jaký typ pojistných událostí pokrývá atd. Svá zjištěni pak kazda skupina přednese zbytku třídy, který šije zapíše. Tyto informace může vaše třída také získat přímo návštěvou pobočky některé pojišťovny hr„hy pojištění které jsou v nozdře většiny standardních pojišťoven:- _mlmlrU^^ pnjištění odpovědnosti z provozu vozidla: hradí škody___ jrmzdrMmbommm^^ někomu jinému: smlouvuMjSÍ^o^ějmMJ^ majitel motorovéhovQZidla_ s kteroukoli pojišťovnou, která tento typ pojištění nabízí.-- - hnvarijní poiiš+ění: hradí škody nn pojištěném vozidle v případě dopravní- nrhpřfr. smlom "7™říf dobrovolně s kteroukoli pojišťovnou, která tento typ pojištění nabízí critrvní pnjištění: hradí léčebné výlohy v případě nemoci nebo úrazu-- jxýiMnéhovzc^^ která tento typ pojištění nabízí jyjištěnuto^^ - jomácmstLOiyelná_^^ s kteroukoli pojišťovnou která tento typ pojištění nabízí jinémuLimlou^^ — typ pojištění nabízí__----- Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 - řešení -^^g^ která tento tvp pojištění nnhhí zJivotní po jištění (existuje více druhú^rhiU^í k^Mrv^ ^-^g*^ která tento tvp pojištěnínnh,7Í Zeptej se rodičů, jestli máte doma uzavřen některý z těchto druhů pojištění. 6.5 Roční míra výnosu aktiva, roční úroková míra aktiva Různá aktiva mají různé vlastnosti, podle kterých by ses měl rozhodovat, v jaké podobě budeš svůj majetek držet. Na jednu ze základních vlastností každého aktiva, jeho roční míru výnosu, se zaměří tato činnost. Určité aktivum (akcie, bankovní vklad atd. ) si pořizujeme velice často proto, že z něho chceme nm na konci více peněz, než kolik jsme do něho na začátku vložili. Když od částky, kterou ziskas nakonec, odečteš částku, kterou jsi vynaložil na začátku, dostaneš výnos daného aktiva. Pokud je tímto aktivem konkrétně vklad v bance, označuje se výnos z takového aktiva obvykle jako urok. Spočítej výnos (úrok) v následujících případech: (a) Na počátku máš doma v obálce 1 000 Kč, za rok máš doma v obálce pořád těchto 1 000 Kč. Výnos v tomto případě činí: 1 000KČ - 1 000Kč = OKr_ 309 OWKČ™ VlOŽÍŠ ^ ÚČ6t d° banky 000KČ " Za d6Vět měSÍCŮ máá na tomto účtu Výnos (úrok) v tomto případě činí: 309 000 KČ - 300 000 KČ = 9 000 KČ (c) Na počátku koupíš osobní auto za 300 000 Kč, za dva roky ho prodáš za 240 000 Kč. Výnos v tomto případě činí: 240 000 Kč - 300 000 Kč - -60 000 Kč Jak vidíš, výnos (úrok) aktiva může být záporný. Jinými slovy, místo aby aktivum přinášelo zisk muze svému majiteli přinést naopak ztrátu. 180 Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 Kam s penězi 6.1 Příběh zadluženého Romea Přečti si následující příběh: Pan Romeo vzal z hrnečku v kuchyni našetřené 2 000Kč, zamkl svůj byt, nastoupil do svého auta a odjel k pobočce banky. S touto bankou před měsícem podepsal smlouvu o úvěru (půjčce) ve výši 50 000Kč, přičemž měsíční splátka byla dohodnuta na 5 000Kč (úrokovou míru pro jednoduchost zanedbejme, tj. Romeo má celkově zaplatit 10 splátek, každou ve výši 5 000Kč, a tím bude jeho úvěr splacen). Celý obnos si ihned vyzvedl a koupil si za něj horské kolo. Následně však zjistil, že se mu v tomto měsíci podaří ušetřit pouze část peněz na první splátku. Romeo by sice mohl chybějící částku získat prodejem části akcií, které vlastní, nebo prodejem některých svých podílových listů. Uvažoval také o předčasném zrušení svého termínovaného vkladu v bance, ukončení svého stavebního spoření (na obojí má doma pečlivě uschované smlouvy a potvrzení, že peníze na příslušné účty skutečně uložil) nebo případně o prodeji části eur, která má doma připravena na letní dovolenou. Žádná z těchto možností se mu však nezdála výhodná, protože by ve všech případech musel platit poměrně značné poplatky nebo by měl jiné ztráty. Proto se dohodl se svým bratrem Hamletem, že si od něj potřebné peníze půjčí. Hamlet už na něho čekal před pobočkou banky a slíbenou hotovost ve výši 3 000Kč Romeovi předal; Romeo následně Hamletovi podepsal potvrzení, že si od Hamleta půjčil 3 000Kč. Romeo poté na pokladně pobočky složil 5 000Kč. V příběhu se vyskytlo několik odborných pojmů. Znáš jejich význam? termínovaný vklad__ akcie stavební spoření podílový list II Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 Věci, které můžeš ty nebo někdo jiný vlastnit a případně i používat, nazýváme aktiva. Zvláštním typem aktiva je potvrzení, že jsi nějaké aktivum půjčil do užívání jinému člověku nebo firmě a že později onen dlužník musí toto aktivum vrátit do užívání tobě. Tomuto druhu aktiva se říká pohledávka. Zatímco z tvého hlediska je potvrzení o tomto úvěru (půjčce) aktivem, z hlediska dlužníka se jeho úvěr nazývá pasivum neboli závazek. Z příběhu si vypiš aktiva, která Romeo vlastní na konci příběhu (samozřejmě ta, o kterých se příběh zmiňuje): Dále si z příběhu vypiš Romeova pasiva na konci příběhu, do závorky připiš hodnotu (pokud je z příběhu zřejmá): Romeo tím, že si v bance vyzvedl bankovky v hodnotě 50 000 Kč, získal nové aktivum (peníze), ale zároveň vzniklo také jeho nové pasivum (potvrzení o tom, že si od banky půjčil 50 000 Kč). Tím, že si potom za získané peníze koupil kolo, vyměnil jedno aktivum (peníze) za jiné aktivum (kolo). Banka tím, že Romeovi půjčila 50 000 Kč, vlastně vyměnila jedno aktivum (peníze) za jiné (potvrzení, že si Romeo od ní půjčil peníze). Také Hamlet v příběhu vyměnil jedno aktivum za jiné. Aktivum Hamleta na začátku příběhu (hodnota):_ Aktivum Hamleta na konci příběhu (hodnota):_ 6.2 Typy aktiv V následující spojovačce jsou v pravém sloupci typy aktiv a vlevo jejich bližší popisy. Ke každému pojmu v pravém sloupci najdi správný popis a spoj je čarou. POPIS AKTIVUM vklady do stavební spořitelny • • starožitnosti podíly ve firmě • • hotovost vůz • • bankovní vklad velmi staré a ceněné předměty • • stavební spoření peníze na účtu v bance • • automobil PC, přehrávače,... • • dluhopisy bankovky a mince • • akcie peníze vložené do investičního fondu • • pojištění úvěry od lidí firmám • • valuty bankovky a mince cizích měn • • elektronika předplacená finanční pomoc v potížích • • podíl ve fondu 9 Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 Pokud vlastníš nějaké aktivum, můžeš jeho hodnotu převést do jiného aktiva: hotovost můžeš převést na valuty, valuty na akcie, akcie na nemovitosti, nemovitosti na pemze atd. Každý, kdo něco vlastní, se tedy musí rozhodnout, v jakém typu aktiva bude svůj majetek držet. Při tomto rozhodování by měl brát v úvahu, že různá aktiva mají různé vlastnosti, a tedy různé výhody a nevýhody - žádné aktivum není absolutně dokonalé, nejlepší. Pokud držíš aktivum v podobě hotovosti nebo bankovního vkladu, označuje se takové aktivum obvykle jako úspory. Pokud držíš aktivum v jiné, nepeněžní podobě, označme se takové aktivum jako investice; v případě, že přeměníš své úspory na investice, říkáme, že jsi své úspory investoval. 6.3 Hra na pojišťovnu I když se to možná na první pohled nezdá, jedním z aktiv je i pojištění, které si člověk platí, aby dostal od pojišťovny určitou peněžní částku v případě, že má smůlu a vznikne u něho pojistná událost - nabourá cizí auto, onemocní, jeho dům shoří po zásahu bleskem atp. Abyste lépe pochopili, jak funguje pojištění, zahrajte si ve třídě následující hru. Jeden žák hraje pojišťovnu. Ostatní se rozdělí do dvou stejně početných skupin. Žáci v první skupině uzavřeli s pojišťovnou smlouvu a budou jí každý měsíc (každé kolo) platit pojistné 1 000 Kč. Žákům ve druhé skupině se pojištění zdá zbytečné, a pojištění si kupovat nebudou. Každá skupina se dále rozdělí do podskupin po šesti žácích, tj. do „měst" po šesti „obyvatelích" (jedna podskupina může mít žáků méně než šest); každá podskupina v pojištěné skupině se očísluje počínaje číslem 1; také každá podskupina v nepojištěné skupině se očísluje počínaje číslem 1. Také jednotliví žáci v každé podskupině se očíslují počínaje číslem 1. Hra probíhá v kolech, přičemž každé kolo má tyto kroky: (a) Každý žák si vydělá v práci několik tisíc korun. Z této mzdy však většinu utratí za jídlo a podobně a zbude mu úspora přesně 1 000 Kč. Tuto úsporu si vyzvedne z banky (u učitele). (b) Každý žák v pojištěné skupině s touto úsporou počítá a má uzavřenu pojistnou smlouvu, z níž plyne pojistné právě ve výši této úspory. Každý žák v pojištěné skupině tedy odevzdá pojišťovně pojistné ve výši 1 000 Kč. Žáci v nepojištěné skupině si úsporu ponechají. (c) Učitel hodí kostkou: výsledek 1-3 znamená, že v daném kole nenastala pojistná událost, všechny peníze vybrané na pojistném zůstávají pojišťovně, kolo končí a začíná další kolo krokem (a); výsledek 4-6 znamená, že v daném kole nastala pojistná událost (do jednoho domu v jednom městě udeřil blesk), a pokračuje se kroky (d), (e) a (f). (d) Učitel hodí kostkou: výsledek 1-3 znamená, že postižený dům je v pojištěné skupině; výsledek 4-6 znamená, že postižený dům je v nepojištěné skupině. (e) Učitel hodí kostkou: výsledek ukáže, v které podskupině je postižený dům (učitel hází tak dlouho, až padne číslo existující skupiny). (f) Učitel hodí kostkou: výsledek ukáže, který dům je postižený (při méně než šesti domech v podskupině učitel hází tak dlouho, až padne číslo existujícího domu). Pokud jde o dům v pojištěné skupině, pojišťovna dá žákovi 10 000 Kč jako náhradu nákladů na opravu domu a žák je ihned pošle do banky (odevzdá učiteli) na účet stavební firmy, která opravu domu provede. Pokud jde o dům v nepojištěné skupině a postižený žák nemá celých 10 000 Kč na opravu domu, v následné zimě umrzne - postaví se do kouta třídy a hry se dále neúčastní. 10 Finanční a ekonomická gramotnost Kapitola 6: Aby peníze nezahálely Pracovní sešit 2 Hra se opakuje dalšími koly tak dlouho, dokud má učitel pro všechny žáky kartičky představující peníze. Na konci hry by se měla výhoda pojištění prokázat tím, že ve skupině nepojištěných sice někteří bohatnou, ale jiní umrzají, zatímco ve skupině pojištěných nikdo nebohatne, ale nikdo neumrzá. 6.4 Základní druhy pojištění ^♦t. Na internetových stránkách tebou vybrané pojišťovny zjisti, jaké základní J y druhy pojištění nabízí. Svá •■^rrft* \ doplň další druhy pojištění: 'j^^ druhy pojištění nabízí. Svá zjištění porovnej s ostatními žáky a případně si Rozdělte třídu do skupin tak, aby na každou skupinu připadal jeden druh pojištění. Každá skupina prohlédne internetové stránky vybrané pojišťovny a zaznamená si základní znaky daného druhu pojištění: zdaje povinné, jaký typ pojistných událostí pokrývá atd. Svá zjištění pak každá skupina přednese zbytku třídy, který šije zapíše. Týto informace může vaše třída také získat přímo návštěvou pobočky některé pojišťovny. 11