Intervenční práce ve třídním kolektivu Co je dobré zvažovat, pokud chcete s problémovou třídou ,,hnout“ a docílit nějaké změny: - I když nejproblémovější žáci nejsou právě přítomní ve škole (z důvodu nemoci, pobytu v SVP, ÚSP), pro práci se třídou to nevadí. Chování třídy je skupinový jev a každý tam má svoji roli. To znamená, že i když nejproblémovější žáci v programu nejsou, ostatní tím dostávají možnost se relativně v klidu domluvit, jestli takové chování (ke kterému se ve třídě vůbec nevyjadřují nebo se z jakéhokoliv důvodu třeba i přidávají nebo povzbuzují smíchem) je to, jaké chtějí ve třídě mít. Vzájemně se tedy můžou podpořit a domluvit možnosti obrany nebo změny. - Protože se nejedná o jednorázovou akci, je možné, že se v některém z následujících programů tito ,,průšviháři" objeví a pokračuje se společně s nimi. - Pokud třída ví, že byli např. v pobytovém SVP, bude po jejich návratu zpět očekávat, jestli nastala změna. Ví ale, jak se zachovat, jak je přijmout zpět? - Pokud neví, že byli např. v pobytovém SVP, tak budou očekávat stejné chování a někteří spolužáci je můžou ,,povzbuzovat" - ,,co se stalo, že jsi jiný?", ,,pojď něco uděláme" apod. a to je zase těžší situace, odolat pokušení pro toho, kdo má dokázat změnu. Rodiče a intervenční program ve třídním kolektivu: Peníze: - Pokud se jedná o práci s třídami v poradenských zařízeních a je nutné na program přijet do jejich zařízení nebo program z jakéhokoliv důvodu platit, žáci to můžou hradit z vlastních nákladů, pokud rodičům ve škole vysvětlíte správný důvod těchto programů. Stává se také, že rodiče, protože se finančně na akci podílí, se začínají více zajímat o to, co se děje ve škole a také více začínají dohlížet a snažit se ovlivňovat chování svých dětí (jestliže nemusím vynakládat žádné peníze - proč bych se měla o něco snažit a také, asi to není tak závažné, nebo se nás to asi netýká apod.) Péče o klienty a programy v poradenských zařízeních nejsou zadarmo, jsou placená státem a tato pomoc dětem stát stojí mnohem víc, než jsou jejich náklady na dopravu.Tato pomoc je ve smyslu dokázat se v životě slušným způsobem prosadit,vyjádřit svůj názor, mít zdravé sebevědomí, chovat se v rámci pravidel naší společnosti bez zbytečných průšvihů, umět přijmout zodpovědnost za své chování se všemi důsledky, dokázat se vhodným způsobem bránit, pokud s něčím nesouhlasím nebo se mně něco nelíbí. Řešení problémů dětí s rodiči: Co se týká rodičů, zda se postaví na obranu svých dětí nebo spolupracují na změně chování se školou, závisí na komunikaci učitelů a rodičů. Doporučení pro školu: - seznamte rodiče s problémovým chováním třídy - žáků konkrétně (ale beze jmen) rodiče na rodičovské schůzce. - sdělte jim své možnosti, které máte v rámci své profese – jaké máte možnosti a kompetence jako metodici prevence - nabídněte jim možnosti řešení, jak navrhujete postupovat při řešení problémů ve třídě - sami po své linii pod vedením ŠP, ŠSPg, metodika prevence nebo ve spolupráci se školním poradenským zařízením – SVP, PPP nebo občanským sdružením, které se zabývá nejenom prevencí ale také řešením negativních jevů v chování ) - seznamte je s tím, kdo jak pracuje, jaké máte o práci daného zařízení reference a s jakou kvalifikací jsou pracovníci, kteří program realizují (jenom pedagogické VŠ vzdělání bez dalšího vzdělávání není odbornou kvalifikací pro řešení problémů ve školách apod.). - Může se stát, že rodiče nebudou chtít, aby do třídy kdokoliv zasahoval, proto nezapomeňte vymezit a seznámit je i pouze s represivním postupem řešení - výchovná opatření, která jsou v možnostech školy bez jakéhokoliv zohledňování - OSPOD, policie atd. - Vše zapište a nechte podepsat, těm kdo se nezúčastní rodičovské schůzky, pošlete poštou, pokud nebude jiná možnost. - Vždy je důležité mít písemný a podepsaný zápis, že jste zvolili takový postup a řešení s jakým souhlasí a chtějí ho i rodiče. SVP můžete kontaktovat z důvodu realizace cíleného speciálně pedagogického programu pro třídní kolektiv při předcházení a při řešení sociálně patologických jevů i bez souhlasu rodičů. (Vyhláška 458/2005 §2 odst. 3 písmeno e) a v souvislosti s tím §3 odst. 1 poslední věta.) Intervenční programy a škola: - V kontextu školy to znamená, že žáci ve škole začínají více vnímat, že se problémy řeší i ve spolupráci s rodiči a odbornými pracovišti. Pokud se potom začíná něco rozbíhat v další třídě, často se změny docílí rychleji, protože si žáci včas pod vedením např. ŠSPg metodika prevence apod. ujasní, co se po nich chce a jaký ,,kolotoč " by se rozběhl, pokud by nenastala změna. Spousta žáků nechce mít konflikt s rodiči ani ve škole.