Vybrané alternativní školy (osnova) ldaltonský plán (+ winnetská soustava) l pragmatická pedagogika l waldorfská škola l Jenský plán l pedagogika C. Freineta l pedagogika M. Montessori l antipedagogika, antiautoritativní výchova l české meziválečné alternativní školy l současné české alternativní přístupy l l l herbartismus lvliv Herbarta x herbartismus lprofil žáka podřízen státní ideologii absolutismu lnástup vynálezů, rozvoj obchodu, dopravy, vědy lx reformní pg: (odkaz Rousseau, Tolstoj, Pestalozzi, Keyová, Fröbel ad.) l l l Daltonský plán (Parkhurstová) lindividualizace výuky (plán) na základě testu – smlouva na měsíc mezi U a Ž lodborné učebny lvlastní učební tempo, vlastní výběr samo/učiva lprincipy: svoboda-samostatnost-spolupráce lpravidla: respekt, kompetence, autonomie, aktivní učení, flexibilní organizace výuky lnedostatky: přecenění aktivity žáka, nedostatečné opakování, slabé výchovné působení učitele, nezájem slabších žáků Winnetská soustava (Washburne) lučební plán na dva roky lsamostudium/společná výuka = ½ ldiagnostické testování lhodnocení: ne/splnil-a ldenně volná hodina na opakování lindividuální práce ve společné třídě lIndividualizované učení + společná shromáždění lŠkola na míru (Claparéde) l Pracovní činná škola (Dewey) llearning by doing lmanuální práce (instrumentalismus) je východiskem teoretické výuky lexperiment, problémová výuka, projekty (Kilpatrick), prakticismus, utilitarismus, aktivizace žáka lškola jako společnost v malém (pracovny, knihovny, laboratoře, studovny) lGeorg Kerschensteiner: význam práce pro mravní výchovu (charakter) lP.P. Blonskij: manuální práce už na MŠ (pozorování, hry) l l l l Waldorfská pedagogika (Steiner) lantroposofie ltělo fyzické (minerály, 0-7), nápodoba –příklad, fantazie, volnost ltělo éterické (rostliny, 7-14), poslušnost, vůle, paměť, počátky abstrakce ltělo astrální (živočichové, 14-21), úsudek, uvažování, identita l+ lidské Já, vědomí sebe sama, lásky, svobody lškolné, třináct ročníků s maturitou, jeden učitel do 8. ročníku (příprava) lcíl: svoboda, rovnost, tvořivost, tolerance lspirálovitá výuka v epochách, holismus, náboženství, vyprávění, cizí jazyky, slovní hodnocení leurytmie ldůraz na estetickou výchovu, barevnost prostředí, umění, řemeslo lnávaznost hiberniánských škol l l Jenský plán (Peter Petersen) ldůraz na lidskost (vnitřní síla) lškola jako pospolitost, patronát starších nad mladšími ltři sféry života: tělo, duše, duch = bůh, příroda, kultura (náboženství, přírodopis, antropologie) lmetody: rozhovor v kruhu, hra, práce, slavnost. Problémová výuka, činná škola. lsvobodné seskupování žáků, svobodná volba činností lvýuka v kurzech (povinné, volitelné), důraz na přírodopis, náboženství a život člověka ltýdenní pracovní plány + volný čas ldesetiletá výuka členěna na čtyři věkové skupiny (1-3,4-5,6-8,9-10) lškola jako obec s rodinnými prvky, školní obývák l Pedagogika C. Freineta lelementární škola kopírující životní realitu – „moderní pracovní škola“ ldůraz na přírodu a venkov ldidaktický prostředek: školní tiskárna, noviny, vznik knihy života školy, korespondence. Místo učebnic volný sloh žáků. lpodpora zdravého životního stylu, tvořivosti, aktivity a seberealizace lvolba ve výuce, individuální týdenní plány ltřídní samospráva, participace na chodu školy lhodnocení: výkonové křivky, kritické partnerství ltémata práce: včely a med, moje cesta do L, dějiny zavlažování Pedagogika M. Montessori (Tajuplné dětství) lkrajní pedocentrismus, individualismus, náboženství/kosmická výchova, výchova smyslová lhodiny ticha = cvičení individuální disciplíny – ovládání se lkoncentrace – denní polarizace osobnosti je základem učení lsvoboda, nezávislost, volba činností, sebedůvěra, sebehodnocení, lsenzitivní fáze (citlivost na podněty), 0-6 – základ osobnosti+vývoj inteligence, 7-12 – morálka, 13-18 – sociální citlivost lnejprve celek, pak části (x Komenský) lkosmická výchova: orientace na didaktické předměty, na celek, na smysly ldůraz na podnětné prostředí: „Pomoz mi, abych to dokázal-a.“ l„Ruka je nástrojem ducha.“ Vybrané alternativy postmoderny lantipedagogika lantiautoritativní výchova lpedagogika osvobození (P. Freire) lteorie odškolněné společnosti (I. Illich) lSummerhillschool v Suffolku (A.S. Neill) lP-C-E (Person centred education), Carl Rogers lMastery learning, B. S. Bloom. l České meziválečné alternativy lJosef Úlehla, Radovánky lJosef Bartoň, Domov lásky a radosti lFerdinand Krch, Dům dětství v Krnovsku lČeněk Janout, František Náprstek, František Žitný, Volná škola socialistické práce v Kladně lEduard Štorch, Dětská farma v Libni lStanislav Vrána, Tomáš Baťa, pokusná škola ve Zlíně (Příhodova reforma) lFrantišek Bakule, Zpěváčci l Současné české alternativy langažované učení lŠkola hrou lintegrované vyučování lZdravá škola lprojektové vyučování lotevřené vyučování ldramatická výchova