Úvod do kvantitativního pedagogickéhodo kvantitativního pedagogického výzkumu Kateřina Vlčková Institut výzkumu školního vzdělávání Obsah prezentace Pedagogika jako věda – teorie, výzkum – specifika pedagogiky jako vědy Věda – model empirické vědy Teorie Pedagogický výzkum – co se zkoumá – časopisy, instituce – publikace Pedagogická metodologie Pedagogika jako věda 2 části Teorie – souhrn koncepcí, výroků, hypotéz, problémů,– souhrn koncepcí, výroků, hypotéz, problémů, které systematicky popisují edukační realitu Výzkum – aparát, který nasycuje pedagogickou teorii daty a poznatky o dané realitě Pedagogika jako věda Pedagogická věda – má vlastní předmět výzkumu = edukace jako proces, – má své specifické výzkumné metody, – získává a interpretuje fakta o edukačním procesu a podmínkách, tj. má typická, specifická fakta.podmínkách, tj. má typická, specifická fakta. Pedagogika jako věda – se utváří především cestou indukce, – čím více je systém vědy rozvinut, tím více lze tento systém vytvářet i pořádat deduktivně. Specifika pedagogiky jako vědy Problém vědeckosti společenských věd • týká se předmětu a metod • složitost struktury • zákon X zákonitost, problém kauzálnosti, všeobecná souvislost věcí • problém neopakovatelnosti – na rozdíl od přírodních věd – znemožňuje formulovat zákony stejně obecně platné jako v přírodních vědách – dnešní stanovisko: jedinečnost dějů • to je i v přírodě, i přírodní vědci si pomáhají idealizovanými pojmy (např. ideální bod atd.) • ped. jevy mají polykauzální povahu – jako příčiny v nich působí faktory s různou významností Věda • Systém poznatků – získávaných určitými metodami, – vyjádřených v přesných pojmech – pravdivost se prověřuje a dokazuje. • Věda se rozvíjí extenzívně (do šíře) i cestou intenzifikace (do hloubky).hloubky). • Věda formuluje své principy. • Smyslem vědy – nejsou fakta, ale zákony, zobecnění, teorie. – Cílem pedagogické vědy je teorie, obecné vysvětlení, porozumění, predikce, případně kontrola edukačních jevů. Základní pojmy Rozlišujeme : Jev • výsledek smyslového poznání, vnější stránka vnímaného objektu Fakt • zobecněný jev, obecný poznatek, výpověď o jevech • Jev se stává faktem tak, že ho včleňujeme do systému vědeckého poznání. Zákon • nutná, podstatná a stálá (opakující se) souvislost mezi jevy; • základem je myšlenka jednoho světa; • o zákonu lze mluvit obvykle pouze v přírodovědných vědách. Zákonitost • nahrazuje zákon v sociálních vědách; • vazba mezi různými proměnnými, • platí pro statisticky významnou část případů v přesně definovaných podmínkách, • nemá absolutní platnost Paradigma • obecný způsob myšlení a řešení problémů v dané době • určuje, jaké problémy se v dané době zkoumají a jakým způsobem • Pedagogika je chápana jako multiparadigmatická věda – není jedno platné paradigma (přístup). Model empirické vědy • Výzkum a) teoretický b) empirický • Základem empirického výzkumu (pracuje s reálnými daty) je model empirické vědy ve dvou základních podobách: 1/ Empirický výzkum jako tvorba (konstrukce) teorie. • Základním postupem je indukce.• Základním postupem je indukce. • Typické pro kvalitativní výzkum. • Postup: Sběr dat => hledání pravidelností, vzorců => předběžné závěry => ověřování závěrů => nová teorie. 2/ Výzkum jako testování/ověřování teorie. • Jedná se o verifikaci/falzifikaci (potvrzení, vyvrácení) teorie. • Základním myšlenkovým postupem je dedukce. • Typický postup pro kvantitativní výzkum. • Postup: teorie => hypotéza => sběr dat => statistické zpracování => vyvrácení, přijetí hypotézy – potvrzena či zpochybněna legitimnost teorie. Teorie • Systematický soubor objektivních pravdivých poznatků – odborné termíny, definice, tvrzení, proměnné, axiomy, vztahy, zákony aj. • Dostatečně potvrzené tvrzení, hypotézy se stávají teoriemi nebo jejich součástmi. • Některé teorie se mohou stát metodou a získat funkci metodologie. • Teorie = konečný cíl vědy – nepředstavuje absolutní pravdu, odráží aktuální stav poznání, mění se s rozvojem vědy. Znaky teorie • Budována na empirických datech/faktech, • jistý stupeň všeobecnosti, • logická konzistentnost – ne vylučující se tvrzení, • ekonomičnost – co nejjednodušší formulace teorie,• ekonomičnost – co nejjednodušší formulace teorie, • ověřitelnost, • jednoznačnost – přesnost pojmů, • úplnost – všechny jevy, na které se vztahuje, • explanace – vysvětluje jevy, kterých se týká, • predikčnost – musí umožnit prognózy, • musí reprezentovat realitu (Rorty). • Většina teorií v pedagogice nejsou zákony, ale pouze postuláty, mají menší platnost. Pedagogické teorie se liší stupněm přesnosti a různým aplikačním uplatněním. • Rozlišují se různé druhy teorií: – Deskriptivní (první stupeň vědeckého poznání, převažují empirické termíny), experimentální, axiomatické, explanační (vysvětlování), predikativní, metodologické teorie, metateorie (zkoumá vědecké teorie). Pedagogická metodologie • jedna ze základních disciplín pedagogiky • nauka o – projektování a realizaci výzkumů,– projektování a realizaci výzkumů, – metodách a technikách výzkumu a poznávání edukačních jevů, – organizaci výzkumu; – prezentaci, publikování výsledků; z – zahrnuje také teoretické základy výzkumu (filozofická, vědecká východiska) Pedagogický výzkum Definice • systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřuje vědění v oblasti pedagogiky. – Systematicky popisuje, analyzuje a objasňuje různé jevy edukační reality. – Proto existují také různé druhy výzkumu a funkce pedagogického výzkumu. Předmět ped. výzkumu • je edukační realita • Jednotlivé objekty edukační reality mají různou povahu => proto se používají různé metody výzkumu těchto jevů Adresáti • Ped. výzkum produkuje poznatky o edukační realitě pro různé typy adresátů (zpracování témat podle• Ped. výzkum produkuje poznatky o edukační realitě pro různé typy adresátů (zpracování témat podle společenské potřeby, ale také zpracovávání témat rozvíjejících samotnou vědu). • Vyvíjí také činnost k fungování a zdokonalování sebe sama (metodologický výzkum). Základní rysy • Potvrzují se či vyvrací dosavadní poznatky, získávají se nové poznatky. • Je to způsob myšlení; vědecký, standardizovaný postup, snaha o objektivnost, vše dokládáno, práce s fakty, která se zaznamenávají, zpracovávají a interpretují; dlouhodobá, soustředěná, systematická, opakovaná, organizovaná, institucionalizovaná činnost, je založená na teorii, je praktická = vychází z praxe a do praxe se výsledky zaměřuje, má svou etiku. • Odhaluje nedokonalé, nesprávné poznání jevů, odhaluje skryté. • Má korekční schopnost – potvrzují nebo vyvrací se poznatky. Potvrzení již známých poznatků je nutné, protože se realita mění. Proto je výzkum definován jako cyklické řešení problémů. • Podílí se na něm více lidí. Není to většinou práce jednoho člověka, navazuje se na někoho atd. • Výsledky se zveřejňují, výzkum podléhá veřejné kontrole (recenzenti, atd.), což zabezpečuje profesionální úroveň výzkumu. Co se nejčastěji zkoumá? • subjekty edukace – učitel, žák, studenti učitelství • proces – učení, vyučování, klima, komunikace, učebnice – kurikulum (srovnání vzděl. programů) – výsledky vzdělávání (TIMSS, PISA) V ČR se výzkum postupně rozvíjí • po roce 1989; dříve nebyla koordinace, málo pracovišť, výzkum nebyl zapojen• po roce 1989; dříve nebyla koordinace, málo pracovišť, výzkum nebyl zapojen do mezinárodního kontextu... V západní Evropě se často zkoumá (shrnuto dle J. Průchy) • vztah vzdělávání a svět práce – nezaměstnanost, ekonomické problémy vzdělávání,... • sociálně orientované výzkumy vzdělávacích procesů – vzdělávání minorit, postižených, seniorů,.. • rozvoj a zkvalitňování procesů učení – nová média, učení v mimoškolním prostředí, ... • časté jsou hodnotící a monitorovací výzkumy – výsledky, efekty vzdělávání,... Asociace pedagogického výzkumu Česká asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) http://www.phil.muni.cz/capv/ (zal. 1992) Evropská asociace pro výzkum učení a vyučování – European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) http://www.earli.org/ Evropská asociace pedagogického výzkumu – European Educational Research Association (EERA) http://www.eera.ac.uk/web/eng/all/home/index.html Americká asociace pedagogického výzkumu – American Educational Research Association (AERA) http://www.aera.net/ Asijsko-pacifická asociace pedagogického výzkumu – Asia-Pacific Educational Research Association (APERA) http://www.apera.org/ Australská asociace pro pedagogický výzkum – Australian Association for Research in Education (AARE) http://www.aare.edu.au/index.htm Britská asociace pedagogického výzkumu – British Educational Research Association (BERA) http://www.bera.ac.uk/http://www.bera.ac.uk/ Německá společnost pro vědu o výchově – Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) http://dgfe.pleurone.de/ Nizozemská asociace pedagogického výzkumu – Netherlands Educational Research Association http://www.open.ou.nl//vor/1_overdevor/_index.htm Rakouská společnost pro výzkum a vývoj ve vzdělávání – Österreichische Gesellschaft für Forschung und Enwicklung im Bildungswesen (ÖFEB) http://www.oefeb.at Skandinávská asociace pedagogického výzkumu – Nordic Educational Research Association (NERA) http://www.nfpf.net/ Slovenská pedagogická společnost (SPS) www.syrs.org/sps Švýcarská společnost pro pedagogický výzkum – Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) http://www.sgbf.ch/ Světová rada společností pro komparativní pedagogiku – World Council of Comparative Education Societies (WCCES) http://www.wcces.net/ Mezinárodní asociace pro výzkum učitele a vyučování – International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) http://www.isatt.org/ Evropská asociace pro výzkum přírodovědného vzdělávání – European Science Education Research Association (ESERA) http://www.naturfagsenteret.no/esera/ Instituce pedagogického výzkumu • Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PdF UK • prof. Walterová • Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU • dříve Centrum pedagogického výzkumu • doc. Janík • některé výzkumy realizuje:• některé výzkumy realizuje: – Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), – Ústav výzkumu a rozvoje vysokého školství, – Výzkumný ústav pedagogický (VUP Praha), – NÚOV, – … • Německo – Max Planck Institut für Bildungsforschung (DE) – Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften Kiel (DE) – ….. Odborné pedagogické časopisy • Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia Pedagogica, • The New Educational Review • u nás neexistuje specializovaný časopis na pedagogický výzkum • částečně Sborníky ČAPV – nejsou recenzované • v zahraničí lze vyhledávat v on-line databázích• v zahraničí lze vyhledávat v on-line databázích (ERIC, PROQUEST aj.) – Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, – Review of Educational Research – Educational Researcher – International Journal for Science Education – Learning and Instruction – Journal for Curriculum Studies – Teacher and Teacher Education Výběr současné literatury GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. BEHLING, O., LAW, K. S. Translating questionnaires and other research instruments. London : Sage, 2000. ISBN 0-7619-1824- 8. BERNARD, H. R. Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Sage : Thousand OAKS, 2000. ISBN 0- 7619-1403-X. BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha : ČVUT, 1982. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2002. FIELD, A.; HOLE, G. How to design and report experiments. London : Sage, 2003. ISBN 978-0-7619-7382-9. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. HANTRAIS, L. International comparative research. Theory, methods, and practice. N.Y. : Palgrave, 2009. ISBN 978-0-230- 21769-0. HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X.HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy společenských věd. Brno : FF MU, 1990. ISBN 80-210-0212-3. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. s. 91. CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s.212-232. ISBN 80-7178-253-X. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247- 1369-4. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8. JANÍK, T. a kol. Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001 – 2008). Brno : MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6. JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315- 180-5. JOWELL, R.; ROBERTS, C.; FITZGERALD, R.; EVA, G. (Eds.) Measuring attitudes cross-nationally. Lessons from the European Social Survey. London : Sage, 2007. ISBN978-1-4129-1981-4. KERLINGER, J. a kol. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. KOMENDA, S., MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : UP, 1995. KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica, 1992, č. 8. MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (ed). Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (eds). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6. MARŠÁLOVÁ, L. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990. Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. Sborníky z konferencí České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) SILVEMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. SUE, V.; RITTER, L. A. Conducting Online Surveys. London : Sage, 2007. ISBN978-1-4129-3754-2. SVOBODA, M (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7367-050-X. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970. VLČKOVÁ, K. Metodologická stránka doktorských projektů oboru Pedagogika. Pohled na projekty ze Semináře studentů 1. a 2. ročníku doktorského studijního programu na PdF MU. In Bulletin CPV 2008. 1. vyd. Brno : CPV, 2008. od s. 50-65, 15 s. ISBN 978-80-210-4753- 2. Vybrané metodologické publikace IVŠV JANÍKOVÁ, M.; VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5. Monografie představuje výzkumné přístupy a metody uplatňované ve vybraných tematických oblastech výzkumu výuky. Jsou analyzovány i metodologické problémy, které se v oblasti výzkumu výuky jeví jako podstatné, a naznačeny možnosti jejich řešení. JANÍK, T. a kol. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání. Brno : MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6. Předkládaná analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008) k problematice kurikula, výuky, klimatu školy a učitelského vzdělávání byla zpracována na základě podnětu Pracovní skupiny MŠMT pro otázky regionálního školství. Byla provedena rešerše empirických studií, které byly v letech 2001–2008 k daným tématům uveřejněny v hlavních publikačních platformách pedagogického výzkumu. http://www.ped.muni.cz/weduresearch/joomla/index.php?option=com_c ontent&view=article&id=51&Itemid=72 JANÍK, T.; SEIDEL, T. (eds.). The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. Münster : Waxmann, 2009. ISBN 978- 3-3803-2208-7. Kniha zpracovává problematiku využívání videozáznamu ve výzkumu vzdělávání a ve vzdělávání učitelů. Mezi autory kapitol figurují přední odborníci na danou problematiku z U.S.A., Austrálie i Evropy, kteří se v minulosti podíleli na nejvýznamnějších národních i mezinárodních výzkumech využívajících Vybrané metodologické publikace IVŠV na nejvýznamnějších národních i mezinárodních výzkumech využívajících videozáznamy výuky (TIMSS, LPS, IPN, CPV). JANÍK, T.; MIKOVÁ, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8. Publikace shrnuje zkušenosti autorů s realizací výzkumu výuky, při němž se využívá videozáznamu. Odpovídá na otázku, co je to videostudie, podává přehled o uskutečněných videostudiích (1995-2005), objasňuje, jak se dělá videostudie a prezentuje postup a výsledky CPV videostudie fyziky a metodologické otazníky videostudií. V závěru je pozornost věnována využívání videozáznamu výuky v učitelském vzdělávání. JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds). Příspěvky k výzkumu a tvorbě kurikula. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-153-9. KNECHT, P.; JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického Vybrané metodologické publikace IVŠV KNECHT, P.; JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4. JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.