1 PŘEHLED ZOBECNĚNÝCH ROZDÍLŮ KVALITATIVNÍHO A KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU (sestavila K. Vlčková, IVŠV PdF MU) Rozlišovány bývají dvě základní paradigmata pedagogické metodologie, resp. kvantitativní a kvalitativní metodologie. Dříve chápány jako kontradiktorní, v současnosti spíše jako komplementární; využívá se vzájemného doplňování obou přístupů za účelem co nejlepšího postižení výzkumného problému. Většina odborníků se shoduje na tom, že kombinace metod obou přístupů umožňuje celistvější poznání. Tabulka zobecněných rozdílů kvalitativního a kvantitativního výzkumu kritérium kvantitativní výzkum kvalitativní výzkum filozofický zdroj pozitivizmus fenomenologie, antropologie, hermeneutika cíl získání objektivního důkazu, ověření teorie/ hypotéz porozumění chování lidí v přirozeném prostředí charakter snaha o objektivnost subjektivní vztah k teorii potvrzení či vyvrácení teorie tvorba teorie, generování hypotéz myšlenkový postup prvotně dedukce prvotně indukce východisko/ začátek výzkumu vychází z teorie a hypotéz začíná vstupem do terénu plánování výzkumu pečlivě se připravuje na začátku, písemný projekt podle dané struktury plán vzniká v průběhu práce, mohou se měnit zkoumané otázky, a metody => je pružnější průběh výzkumu plánovitě ověřuje hypotézy, zjišťuje kauzální vztahy shromažďuje obrovské množství údajů o konkrétním chování lidí a o jeho kontextu, zaznamenává se a interpretuje, v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy počet zkoumaných osob reprezentativní vzorek, preference velkého množství žák, třída, škola – „reprezentativnost“ ve smyslu specifičnosti techniky, metody experiment (manipulace s proměnnými), dotazník, testy, standardizované pozorování aj. dlouhodobý terénní výzkum, pozorování s různou mírou zúčastněnosti, spolupráce výzkumníka s informanty při sběru údajů, bez zasahování do dějů zpracování dat kvantitativní, počítačové, statistické, snaha o objektivní interpretaci dat kvalitativní kódování, analýza, interpretace – subjektivní porozumění spolehlivost výsledků standardní postupy, zjišťována statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat problematická - výsledky subjektivní; triangualce dat, metod, výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky) výsledky, podoba závěrečné zprávy zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí; stručná, výstižná výzkumná zpráva, dle zažité struktury: 1/ výzkumný problém, 2/ metodologie, 3/ analýza dat, 4/ diskuse výsledků vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění platnost výsledků snaha o platnost pro celou populaci platnost pro danou třídu, žáka, školu význam predikce, zákonitosti, deskripce, porozumění, smysl 2 KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (angl. quantitative research) Ustálené, nikoli však výstižné, označení pro metodologii výzkumu v pedagogice a sociálních vědách, která je založena na pozitivismu (k.v. je někdy nazýván „novopozitivistický“). Hlavní znaky: Zdrojem poznání má být pouze objektivní/objektivizované a co možná nejpřesnější zkoumání edukační reality, podobně jako v přírodních vědách. Cílem výzkumu je objasňování jevů na základě vědecké teorie, ověřování z ní odvozených hypotéz a formulování zákonitostí. Postup výzkumu je formalizován, jeho provádění lze popsat pomocí různých schémat a modelů, které zaručují jeho opakovatelnost a verifikovatelnost. Sběr dat je stále častěji prováděn on-line – časové, finanční výhody, zasažení i obtížně dosažitelných skupin, multimediální možnosti, flexibilita. Výsledky jsou statisticky zpracovány a prezentovány tak, aby splňovaly požadavek reliability, validity a reprezentativnosti výběru a pokud možno byly vyjádřeny též kvantitativními daty. Dodržuje se standardní postup výzkumu a jeho etapy, struktura projektu výzkumu i zprávy z výzkumu. Hlavní metody: experiment, dotazník, strukturované pozorování/rozhovor. Literatura Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1 Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha : Academia, 1972. bez ISBN Převzato z: Vlčková, K. Kvantitativní výzkum. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (Eds.) Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0. 3 Přehled metod pedagogického výzkumu - nejčastěji je používán dotazník (což není optimální!!) - rozhovor, pozorování, experiment, obsahová analýza, didaktické testy, test Pelikán: metody empirického výzkumu: Explorativní metody a) dotazník b) anketa c) autobiografie d) intreview e) beseda Ratingové metody a) škály, posuzovací stupnice b) expertní šetření Metoda Q-třídění Psychosémantické metody a) sémantický diferenciál Obsahová analýza a) analýza osobní dokumentace b) a. školské a školní dokumentace c) a. školních ukazatelů Testy a) psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti) b) psychomotorické testy c) didaktické testy Projektivní metody a techniky a) verbální metody (slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview) b) grafické (analýza dětské kresby) c) manipulační techniky Metody měření sociálních vztahů a) sociometrické techniky b) techniky zkoumající preferenční postoje Behaviorální metoda a) pozorování b) pozorování jako východisko interakční analýzy 4 Experiment Strategie etnografického výzkumu Gavora: metody kvalitativního výzkumu (participační pozorování, etnografické interview, výzkum životního příběhu učitele) Skalková: 1/ empirické m. a) pozorování b) experiment c) dotazník d) rozhovor e) obsahová analýza dokumentů f) techniky měření (ústní, písemné, praktické zkoušky, testy, škálování, měření v oblasti sociálních vztahů) 2/ teoretické m. a) analýza, syntéza + dedukce, indukce b) modelování (myšlenkový experiment) 3/ historicko-srovnávací metody a) m. genetická, srovnávací, historicko-srovnávací b) m. historická 5 Mezinárodní srovnávací výzkumy výsledků vzdělávání s účastí ČR RLS 1991 (ČR 1995): Výzkum čtenářské gramotnosti, 3. a 8. roč. ZŠ TIMSS 1995: matematické a přírodovědné vědomosti a dovednosti, 3.+ 4. / 7.+ 8. roč. ZŠ TIMSS-R 1999: opakování TIMSS, 8. roč. ZŠ CivEd 1999: výzkum občanské výchovy, 8. roč. ZŠ, 3.roč. SŠ PISA 2000: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost, 15 a 17 let (OECD) Př. TIMSS 1995 • Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání (Third International Mathematics and Science Study) • šetření kurikulárních vědomostí a dovedností + šetření experimentálních dovedností • provádí: IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) • 43 zemí, v ČR 500 škol, 16 700 žáků, 1 120 učitelů, 485 ředitelů • 4. roč. – matematické vědomosti (1. Singapur ø 625 bodů, 2. Korea, 3. Japonsko, 4. Hongkong, 5. Nizozemsko, 6. ČR ø 567bodů // průměr: Kanada, VB, USA) • 4.roč. přírodovědné vědomosti (1.Korea, 2. Japonsko, 3.USA, 4. Rakousko, 5. Austrálie, 6. Nizozemsko, 7. ČR) • 8.roč. matematika (1. Singapur, 2. Korea, 3.Tchaj-wan, 4. Hongkong, 5. Japonsko, .. 8. Slověnsko, 12. Rusko, 15. ČR, 19.USA) • 8. roč. přírodovědné vědomosti (1.Singapur ø 607 bodů, 2.ČR ø 574 bodů, 3. Japonsko, 4.Korea, 5.Bulharsko, 6.Nizozemsko, ..17.USA, 18.Německo ø 531 bodů, 28. Francie ø 498 bodů) Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: matematika TIMSS 1995 TIMSS-R 1999 PISA 2000 1. Korea Korea Japonsko 2. Japonsko Japonsko Korea 3. Česká republika Maďarsko Nový Zéland 4. Maďarsko Kanada Finsko 5. Rusko Rusko Austrálie 6. Kanada Austrálie Kanada 6 7. Austrálie Finsko Velká Británie 8. Nový Zéland Česká republika Česká republika 9. Velká Británie Lotyšsko USA 10. USA USA Maďarsko 11. Itálie VB Rusko 12. Lotyšsko Nový Zéland Lotyšsko statisticky významně nad průměrem OECD (horní tmavá část) statisticky významně pod průměrem OECD (dolní tmavá část) Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: přírodovědné předměty TIMSS 1995 TIMSS-R 1999 PISA 2000 1. Česká republika Maďarsko Korea 2. Japonsko Japonsko Japonsko 3. Korea Korea Finsko 4. Maďarsko Austrálie Velká Británie 5. Velká Británie Česká republika Kanada 6. Austrálie Velká Británie Austrálie 7. Rusko Finsko Nový Zéland 8. Kanada Kanada Česká republika 9. USA Rusko USA 10. Nový Zéland USA Maďarsko 11. Itálie Nový Zéland Itálie 12. Lotyšsko Lotyšsko Rusko statisticky významně nad průměrem OECD (horní tmavá část) průměr zemí OECD (bíle) statisticky významně pod průměrem OECD (dolní tmavá část) Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: čtenářská gramotnost RLS 1991 (ČR 1995) PISA 2000 1 Finsko 1 Finsko 2 Francie 2 Kanada 3 Švédsko 3 Nový Zéland 4 Nový Zéland 4 Irsko 5 Island 5 Švédsko 6 Švýcarsko 6 Belgie 7 Maďarsko 7 Island 8 USA 8 Norsko 9 Dánsko 9 Francie 10 Německo 10 USA 11 Portugalsko 11 Dánsko 7 12 Kanada 12 Švýcarsko 13 Česká republika 13 Španělsko 14 Norsko 14 Česká republika 15 Itálie 15 Itálie 16 Irsko 16 Německo 17 Řecko 17 Maďarsko 18 Španělsko 18 Řecko