1) Děti bez výraznějších problémů 2) Děti v riziku 3) Děti s problémy v chování a s poruchami emocí a chování Jana Presová  Praxe spočívá především v preventivních aktivitách  Např. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. Jana Presová  Děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální  Významná je odolnost dítěte, vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují (Koncept resilience)  Praxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství Jana Presová Klíčová osoba • Absence • Negativní vzor • Odmítání Vylučování z přirozených sociálních sítí Neúspěch ve škole Záškoláctví Konflikt historických a aktuálních socializačních požadavků Chudoba Zanedbání Patologické chování rodičů Odmítání Střídání škol Sociální nestabilita Rizika nadání Snížená odolnost Stresový faktor Emocionální disbalance Patologické vzorce chování zkušenost osobnost sociální vlivy Jana Presová  Váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost  Patří sem: › Faktory fyzického zdraví – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění › Faktory vnitřních dispozic – nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita › Faktory sociálních kompetencí – slabé vazby, malá schopnost řešit problémy, malé sociální dovednosti › Faktory emocionálního zaměření a prožívání – obdiv k násilí, nízká sebeúcta, nedostatek empatie, egocentrismus, neschopnost prožívat štěstí atd. Jana Presová  Základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“:  Patří sem: › Rodinné stresory – konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace › Nastavení rodinného systému – struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.) › Fungování systému rodiny – charakter interakce, manželské spory, rodinné násilí, sociální izolace… › Fungování rodičů – vzor, kriminalita, zneužívání návykových látek… Jana Presová  Nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli neúspěch a izolace vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party)  Bludný kruh neúspěchu Jana Presová  Odborníci sem řadí: › Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště › Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… › Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích › Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…) Jana Presová  OCHRANNÉ A PROTEKTIVNÍ FAKTORY:  Podpora autonomie a nezávislosti  Posilování sociálních kompetencí  Posilování kompetencí k řešení problémů  Zaměření na cíl a budoucnost  Zapojování do posilujících činností a procesů Jana Presová  Vývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování  Důležité je proto včasné řešení potíží  Praxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství Jana Presová  Přechodný stav v modelech jednání, které dítě používá, ať jsou způsobené momentální životní situací nebo podmínkami, ve kterých se problémové chování vyskytuje  Různé závažné a nápadné odchylky od obvyklých způsobů chování, z nichž některé s věkem zanikají Jana Presová 5 charakteristik poruch chování podle Bowera 1) Neschopnost učit se – pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy… 2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli… 3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách… 4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 5) Tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy Jana Presová Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka: › Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem › Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení › Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí › Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou › Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu › Může koexistovat i s jiným postižením Zahrnuje: › Děti a mladistvé se schizofrenií, emocionálními poruchami, úzkostnými poruchami › Jinými trvalými poruchami chování a jeho ovládání, jestliže mají celkový nebo částečný nepříznivý vliv na školní výkon Jana Presová PROBLÉMEMY V CHOVÁNÍ › o svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit › normy chování neporušuje úmyslně › jejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte › nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek PORUCHY CHOVÁNÍ › není s danými normami v konfliktu › nepřijímá je, popř. je ignoruje › zpravidla nepociťuje vinu ve vztahu k důsledkům vlastního jednání Jana Presová PROBLÉMEMY V CHOVÁNÍ › problémy bývají krátkodobé › popřípadě se objevují v určitých periodách › mívají vývojové souvislosti › bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím PORUCHY CHOVÁNÍ  porušuje normy dlouhodobě  vývojová specifika morálního vývoje způsoby nežádoucího chování prohlubují Jana Presová PROBLÉMY V CHOVÁNÍ › cílená pedagogická opatření › speciálně pedagogické metody kompenzují nežádoucí chování, způsoby jinými, které by mu současně umožňovali přiměřené naplňování jeho potřeb PORUCHY CHOVÁNÍ › náprava vyžaduje speciální péči › směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné Jana Presová Jana Presová  Vojtová, V. Úvod do etopedie, texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008.  Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Jana Presová