 Název etopedie z řeckého „ethos“ (mrav) nebo „éthos“ (zvyk) – volně přeloženo výchova a vzdělávání směřující k nápravě chování a jeho zvyků  Terminologie nejednotná z několika důvodů: › Různorodost a variabilita příčinných vlivů › Relativita očekávaného chování (různé sociální normy) › Interpretace problematiky z různých pohledů, různými obory › Různá kombinace názvů Jana Presová Emocionální Chování Sociální Osobnostní Narušení Postižení Porucha Nepřizpůsobivost Konfliktnost Oslabení Nedostačivost Jana Presová  Každý z termínu užíván v kontextu své doby, hodnot a norem dané společnosti › Maladaptivní chování (Maladjustment) – užívaný v 50. a 60. letech minulého století, zaměřen na potíže, které vznikají z konfliktu jedince se svým sociálním prostředím › Porucha chování (Behavior disorder, Verhaltungsstörung) – od konce 60. let, odráží problémy v reakcích jedince, v jeho projevech, v sociálních vztazích, označuje sociálně neakceptovatelné chování Jana Presová › Porucha řízeného chování (Conduct disorder) – spíše psychiatrická terminologie, označuje nepřiměřené chování, jímž jedinec narušuje základní práva druhých nebo soustavně porušuje sociální normy a pravidla › Emocionální narušení (Emotionally disturbed) – spíše v právu, neodráží vliv poruchy na sociální prostředí, je příliš nekompromisní › Porucha emocí a chování (Emotional and behavioral disorders, Emotionale störung) – konec 80. let, v zahraničí převažuje, pro děti s výraznými problémy v chování Jana Presová  Profilace „soft“ přístupů (zastánci jsou odborníci zaměření na perspektivu a inkluzi) › Potíže či problémy v chování (Behavioural Difficulties) › Provokující žák (Challenging Pupil) › Nápadné chování (Verhaltensauffälligkeiten) › Dispozice k poruchám chování › Riziková mládež (At-risk Youth) Jana Presová  Předchází stigmatům  Hledá budoucnost a perspektivu jedince  Budoucnost jedince spojuje s jeho participací v běžné společnosti (ne segregace)  Vychází z vědomí spoluzodpovědnosti za kvalitu života jedince  Vyjadřuje důvěru v kompetence pedagogů a efektivitu jejich práce Jana Presová Vymyslete „soft“ varianty k následujícím označením: • Je drzá • Je líný • Je to ignorant • Věčně nedává pozor • Je to rváč a agresor Jana Presová  Překážkou k naplnění potenciality dítěte je mnohdy samotné označení dítěte „nálepkou“, která je negativně vnímána jak dítětem, tak jeho okolím  Etiketizace odklání pozornost od příčin daného chování  Negativní stigma podporuje tendence dětí s poruchami chování cítit se nešťastně, podhodnocovat své možnosti, ovlivňuje jejich sebeobraz i sebepojetí Jana Presová  Při posuzování chování vycházíme z jeho srovnání s chováním jiných lidí a s normami dané společnosti  Posuzování chování je ale relativní díky následujícím faktorům: 1) Interaktivním vlivům 2) Sociálnímu kontextu životní situace jedince 3) Sociokulturním standardům většinové společnosti Jana Presová › Subjektivní dimenze interakce – subjektivita posuzovatele + vliv dítěte na interakci › Vnější dimenze interakce – porucha chování je obecně vnímána negativně, je spojována s nepříznivými charakterovými vlastnostmi + negativní projevy v chování ovlivňují i chování druhé strany; vzniká vztah s tendencí negativního náboje Jana Presová  Pravidla a normy mohou být v různých sociálních skupinách různé  Nebezpečí konfliktu norem Jana Presová  Porucha chování může být důsledkem trhlin v celkovém sociálním systému (př. nepříznivá situace v rodině – rozvod rodičů, v komunitě) Jana Presová Jana Presová  Vojtová, V. Úvod do etopedie, texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008.  Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010.  Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2004. Jana Presová