Pedagogická intervence Podmínkou je dobrá diagnostika Ověřuje kvalitu diagnostiky Cíle pedagogické intervence •udržet celistvost pedagogického působení •opětovně stabilizovat –potřeba orientace v situaci –potřeba jistoty –potřeba stability •vyvést žáka z bludného kruhu • •Aktualizovat potencionalitu osobnosti – Paradigma intervence •NESMÍ vést ke konzumování péče ani k obcházení oslabuje • •MUSÍ mobilizovat a podporovat růst potenciality osobnosti Intervenční plán změny Navazuje na diagnostiku Výběr priorit intervence •Máme sesbíraná data o žákovi podrobný popis •Data mohou zahrnovat variabilitu problému - jeho různé projevy. •Co zohledňujeme při volbě priorit? • Hlediska priorit •Revize získaných dat •Všímáme si, zda ty problémy, které jsem •ve strukturovaném pozorování sledovali, byly •skutečně ty nejfrekventovanější. • •Reálnost intervence •Stanovit si realistické cíle Úspěšnost intervence „Úspěch rodí úspěch“ • Soustředit se pouze na jeden problém. • Dát žákovi podíl na spolurozhodování • Vyvolat u žáka potřebu změnit situaci • Žák musí věřit, že určitými změnami může dojít ke zlepšení. • Největším úspěchem je, když se nám podaří změnit žákův způsob přemýšlení, když o sobě začne uvažovat z jiného (perspektivního, optimističtějšího) pohledu. • Prostředek – vyjednávání, diskuse, důvěra,očekávání. • Forma - kladení otázek, řízený rozhovor, uvádění příkladů z okolí apod. Postupy - průvodce •Výběr jednoho problému •Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná •Diskuse a vyjednávání výběru se žákem •Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit • (v čase nebo frekvenci)