PdF MU, Věra Vojtová, 2007 ‹#› PdF MU, Věra Vojtová, 2007 1 Prevence agresivního chování Poruchy řízeného chování PdF MU, Věra Vojtová, 2007 ‹#› PdF MU, Věra Vojtová, 2007 2 Prevence antisociálního chování může probíhat na různých úrovních n primární (zamezit vzniku antisociálního chování, jeho upevnění jako ustálený vzor chování), nsekundární (náprava a zlepšení ustálených vzorů antisociálního chování) nterciální (přizpůsobit nebo zmírnit negativní následky antisociálního chování, které se již pravděpodobně nezmění). nPrimární prevence má smysl pouze u osmiletých a mladších dětí Walker a další (1995). n PdF MU, Věra Vojtová, 2007 ‹#› PdF MU, Věra Vojtová, 2007 3 Doporučení nPoužívání nenásilných trestů k potlačení agresivity nNácvik neagresivních reakcí na problémy nZastavení agresivity na počátku nOmezení přístupu k prostředkům agresivity nOmezení a reforma prezentace agresivity na veřejnosti nÚprava podmínek každodenního života, které podporují agresivitu nZlepšení způsobu výuky a nabídky atraktivních možností vzdělávání n n PdF MU, Věra Vojtová, 2007 ‹#› PdF MU, Věra Vojtová, 2007 4 Výuka je jedním ze základních způsobů prevence (viz Kauffman, Mostert a další, 1998). nzdánlivě obyčejné způsoby práce (např. možnost volby aktivity či úkolu, zvýšení tempa výuky, zpestření a střídání preferovaných a neoblíbených aktivit, snížení náročnosti úkolů, atd.) přispívají ke snížení problematického chování; nneustálé prožívání neúspěchu ve školních či společenských aktivitách přímo přispívá k tendencím projevovat se antisociálními vzorci chování (Blechnam a další, 1995; Mazer, 1995); nmnoho žáků s antisociálním chováním neví, jak ve škole pracovat a nemá dostatečně rozvinuté sociální dovednosti, které jsou pro fungování ve třídě důležité; nkaždé selhání zvyšuje pravděpodobnost budoucí protispolečenské odezvy vůči problémům (Gunter a další, 1998). PdF MU, Věra Vojtová, 2007 ‹#› PdF MU, Věra Vojtová, 2007 5 Strategie Pre-korekce (Walker a další, 1995): n1.Identifikace souvislostí a pravděpodobného problémového chování n2.Specifikace očekávaného chování n3. Systematická modifikace kontextu n4. Nácvik očekávaného chování n5.Poskytnutí posilování očekávaného chování n6.Nápověda očekávaného chování n7. Monitorování vývoje a plánu