Diagnostika speciálního pedagoga Školní výkon požadavky VVP Chování požadavky školy Práceschopnost nároky na výuku Cíl –ZHODNOTIT –Zda má žák skutečně problémy –Jaký problém je nejvýraznější –Zda inklinuje k poruše, –Jaký má charakter, –Zda je nutná intervence –Zda je nutná vnější konzultace Smysl popisu problému nUvědomění skutečných problémů nZjištění strategií ve školní práci žáka nVytvoření základu pro rozhodnutí o dalším postupu –Intervence –Podpora –Změna v organizaci výuky –Korekce nedostačivosti –Externí spolupráce Historie vývoje Je v osobní historii dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? nVztahy k vrstevníkům n n Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? n Vztahy v rodině npřímé pozorování –jak fungují - –kdo nejvíce hovoří? Øtón při výměně názorů Økdo je hlavní autoritou (může to být dítě!) n Koníčky a zájmy Má dítě nějaké zájmy, nebo je příliš zaměřeno na jednu věc nebo oblast, nebo se snad o nic nezajímá? nTraumatizující události nPřihodilo se v životě rodiny či přímo v životě ndítěte něco významného, co by mohlo nsouviset se současnými problémy? Chování dítěte n Jak se dítě chová – zakřiknuté – neklidné/klidné, – tiché/smutné atd. –Rozdíly chování v různých situacích n Základní témata n1. Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? n n2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky. n n3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. n Zásady popisu problému ·Správný popis je podmíněn schopností pozorovatele – vyžaduje zkušenost – trénink ·Objektivita pozorování – zajistíme dvěma pozorovateli ·Sledujeme žáka v akci, při konkrétní činnosti, v přirozeném prostředí ·Analyzujeme žákovy práce ·Neužíváme odborné termíny – vedou často ke generalizaci n Otázky, které nás vedou » Jak se problém projevuje? » K čemu se problém vztahuje? n Popisuji ten problém, jehož sledování je mým záměrem? n Jak dlouho trvá? n Kdy se nejčastěji objevuje? n Kde se nejčastěji objevuje? n V jakých souvislostech se nejčastěji objevuje? n