Metodika a didaktika Valenta.M., Müller,O. Psychopedie. Metody z obecné pedagogiky uMetoda požadavků uMetoda přesvědčování uMetoda procvičování uMetoda povzbuzování uMetoda kladného vzoru u uMetody slovní (vysvětlování, přesvědčování, u sugerování) uMetody názorné (demonstrace, ukázky, u příklady) uMetody činnostně – praktické (cvičení, u nácvik, výcvik, trénink) uMetody hodnotící (odměna, trest, povzbuzení) uViz grafy s. 202. Psychoped uodborné vědomosti u uhodnoty - jedinečnost a důstojnost MP u - respekt potřeb a úcta k MP u - tolerance u - důvěra ve schopnosti MP uEtický kodex Duhy, Pohoda. u Styl výchovy uVýchova úspěchem (láska, vysoký stupeň akceptace, vysoké požadavky, náročnost, častá kontrola, odměny) uNadmíru starostlivá výchovy (láska, akceptace, empatie, nízké požadavky, častá kontrola, odměny) uLiberální výchova (láska, akceptace, nízké požadavky, zřídkavá kontrola, odměna) u uDemokratická výchova (láska, akceptace, vysoké požadavky, zřídkavá kontrola a odměňování) uPřísný autikratismus (nepřátelství, vysoké požadavky, častá kontrola, trest) uTrestající autokratismus (velké nepřátelství, vysoké požadavky, častá kontrola a trest) uPříležitostný autokratismus (nepřátelství, vysoké požadavky, častá kontrola a trest) uZanedbávající výchova (nepřátelství, absence akceptace, nízké požadavky, zřídkavá kontrola, ne odměna ani trest) uZavrhující, odmítavá výchova (přísný trest) Druhy učení uUčení podmiňováním uUčení percepčně motorické uUčení verbální uUčení pojmové uŘešení problémů uSociální učení uVíce viz s. 289 Zákony uMotivace uZpětné aferentace uTransferu učení uZákon opakování Metody uMOTIVAČNÍ u uÚvodní motivační metody – vyprávění, rozhovor, demonstrace uPrůběžné motivační metody – orientační otázky, soutěžní moment, aktualizace učiva, následná demonstrace, příklady z praxe u uEXPOZIČNÍ u uPřímý přenos poznatků – monologické, vyprávění, popis, instruktáž uZprostředkovaný přenos informací – demonstrační, pracovní, dramatické, heuristické, samostatná práce u u uFIXAČNÍ u uOpakování vědomostí uNácvik vědomostí uIntelektový trénink uKLASIFIKAČNÍ u u Vyučovací formy utypy vyučovací hodiny -hodina výkladu nového učiva -hodina opakování a fixování učiva -hodina hodnocení žáků -kombinovaná hodina (prvky expoziční, fixační a hodnotící – s. 325) uOrganizační formy -Frontální (hromadná) práce -Skupinová práce -Individuální práce -Individualizovaná výuka -Projektová výuka Didaktické pomůcky uDělení dle různých hledisek uUčební pomůcky uTechnické a výukové prostředky uOrganizační a reprografická technika uVýukové prostory a jejich vybavení uVybavení učitele a žáka uFunkce – poznávací, psychologická, výchovná, didaktická, ekonomická