OKRUHY KE ZKOUŠCE – SPECIALIZACE SPU Podzimní semestr 2010 Vyučující: PhDr. Dana Brožová V rámci konzultací dne 9. 10. a 23. 10. 2009 budou probrána vybraná témata a doporučena vhodná literatura k samostudiu. Zkouška proběhne formou písemného testu v předem domluveném termínu. 1. Specifické poruchy učení (SPU) a jejich vymezení - definice SPU a jejich vývoj - popis vlivu SPU na osobnost jedince, jejich projevy - historický pohled na SPU - kdo se danou problematikou zabývá u nás, v zahraničí - nespecifické, neverbální, didaktogenní poruchy učení atd. 2. Legislativa týkající se podpory žáků s SPU v oblasti vzdělávání - přehled právních předpisů a jejich obsahu (pozor při studiu literatury, někde je vzhledem k roku vydání uvedena již neplatná úprava!!!!!) atd. 3. Systém poradenství pro žáky s SPU včetně legislativy - poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních - náplň činnosti poradenských pracovníků - charakteristika PPP, DYS-centra atd. 4. Etiologie SPU - starší i novější pojetí (je nutné znát autora) atd. 5. Projevy jednotlivých SPU - podrobný popis projevů obtíží jednotlivých SPU včetně školských důsledků - doprovodné projevy SPU (kognitivní a percepční funkce, sociální a emocionální oblast) atd. 6. Specifické poruchy chování a jejich symptomatologie - terminologie, vymezení rozdílů mezi jednotlivými pojmy - projevy LMD, ADHD - vývojové hledisko - etiologie atd. 7. Podpora dítěte s LMD/ADHD se zaměřením na školní věk - diagnostika - zásady přístupu k dítěti v rodině a ve škole - alternativní možnosti nápravy atd. 8. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí - screening, prevence SPU - deficity dílčích funkcí a jejich projevy (dle Sindelarové) - možnosti diagnostiky a nápravných programů v předškolním věku atd. 9. Diagnostika SPU, dílčí zkoušky - cíl a zdroje diagnostiky SPU - diagnostika učitele, diagnostika na odborném pracovišti - diagnostické zkoušky dle jednotlivých SPU a jejich popis - diagnostická kritéria - výstup diagnostiky atd. 10. Systém vzdělávání žáků s SPU - přehled možných forem vzdělávání žáků s SPU a jejich charakteristika - zásady přístupu k dítěti s SPU ve škole - specifika IVP u žáků s SPU - specifika hodnocení u žáků s SPU atd. 11. Systémový přístup k dítěti s SPU, jeho osobnost - charakteristika systémového přístupu (viz. Pokorná 2001) - postavení dítěte s SPU v rodině, mezi sourozenci, vrstevníky - sociální a emocionální nápadnosti dítěte s SPU - poruchy chování u žáků s SPU atd. 12. Specifika zrakového a sluchového vnímání dítěte s SPU - nápadnosti u dětí s SPU - diagnostické zkoušky - metody rozvoje zrakového a sluchového vnímání atd. 13. Orientace v prostoru, pravolevá orientace a lateralita - definice jednotlivých pojmů - nápadnosti ve vývoji těchto schopností u dětí s SPU - metody nápravy atd. 14. Specifika řeči dítěte s SPU - charakteristika nápadností v řeči dítěte s SPU - specifický logopedický nález - metody rozvoje atd. 15. Reedukace SPU a její zásady - vymezení reedukace, jejích forem - zásady nápravy SPU - přehled alternativních přístupů k reedukaci SPU atd. 16. Metody reedukace dle jednotlivých SPU, kompenzační pomůcky - reedukace dyslexie - reedukace dysgrafie - reedukace dysortografie - reedukace dyskalkulie - reedukace dyspraxie atd. 17. Výuka cizího jazyka u dítěte s SPU - specifika výuky CJ u žáků s SPU - osobnost učitele - hodnocení a klasifikace atd. 18. Studijní a profesní orientace žáka s SPU - definice a náležitosti profesní orientace - specifika studia u osob s SPU atd. 19. Projevy SPU/CH v období dospívání a dospělosti - projevy jedince s SPU v období dospívání a dospělosti - projevy jedince s ADHD v období dospívání a dospělosti - možnosti podpory a poradenství, diagnostika atd. Ke státní zkoušce je třeba doplnit mimo jiné: - vývoj péče o žáky s SPU v ČR včetně legislativy - srovnání se zahraničím - metodika výuky čtení a psaní - popis alternativních metod reedukace - vývoj a rozvoj hrubé a jemné motoriky - rodina dítěte s SPU - problematika dyskalkulie - a prostudovat co nejvíce literatury týkající se všech oblastí problematiky SPU seznam doporučené literatury Seznam je možné doplnit jakýmikoli dalšími publikacemi týkajícími se problematiky SPU/CH (ať už v teoretické nebo praktické rovině), mohou být použita novější i starší vydání některých publikací. Pozor však na aktuálnost údajů, zejména o právních předpisech. Žlutě označené publikace lze považovat za zcela základní literaturu k výuce předmětu Specializace SPU pro podzimní semestr 2010. BALŠÍKOVÁ, O.,DAN. Náprava čtení a psaní. Praha SPN 1990 BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004 BARTOŇOVÁ, M., Reedukace specifických poruch učen II. Brno: MU.2005. s. 152. ISBN 80-210-3822. BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků s SPU. In: Vítková, M. Integrativní školní pedagogika. Brno: MU, 2003 ISBN 80-86633-07-1 Bartoňová, M. (ed.): Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. ISBN: 80-86633-38-1. Bartoňová, m., vítková, m. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-140-9. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (eds.) Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-150-8. BLAŽKOVÁ, R a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido 2000 ISBN 80-85931-89-3 BRÁZDOVÁ, K.: Počítám už sám. Praha Prometheus 1993 ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha UK 1992 Janíková, V., Bartoňová, M.: Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2003. ISBN: 80-210-3135-2. jucovičová, d., žáčková, h., sovová, h. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: D+H, 2003. kirbyová, a. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-424-9. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. ISBN 80-86473-23-6 KOŠČ, L. Psychodiagnostika matematických schopností, jejich poruch a narušení u dětí. KPPP, Hradec Králové. 1987 KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1996). Praha: Portál, 1997 KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1997-98). Praha: Portál, 1998 KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1999). Praha: Portál, 1999 KUCHARSKÁ, A. ed. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál 2000 ISBN 80-7178-389-7 KUCHARSKÁ, A., CHALUPOVÁ, E. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN: 80-8656-13-5. KUCHARSKÁ, A., LEPOVÁ, R., SLAVÍKOVÁ, I. Specifické poruchy učení a chování. Sborník. Praha: DYS, 1995 KREIBICHOVÁ, D. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni základní školy. Metod. materiál. Plzeň Pedagogické centrum 1993 LINC, V. Psaní jako hraní. Praha: SPN, 1993 Matějček, z. Dyslexie. Specifické poruchy učení. Jinočany: H&H, 1995. ISBN: 80-85787-27-X. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 michalová, z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: UK, 2003. ISBN: 80-7290-115-X. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001 ISBN 80-7311000-8 MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 2002 novák, j. Dyskalkulie – metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN: 80-7311-029-6. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997/2001. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 REIFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. 1999 ISBN 80-7178-287-4 SEFROINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7 SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996. SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1974 TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-503-2 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát.Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál Praha 2001 ISBN 80-7178-544-X ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-800-7 ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-321-5. Nový školský zákon, vyhlášky k dané problematice