 Podpora společného vzdělávání všech žáků  Individualizace výuky  Cíl vzdělávání = všestranný rozvoj jedince  Vzdělávání se nevztahuje jen k rozvíjení rozumových schopností, ale také k: › osvojování sociálních dovedností; duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k okolí; › k emocionálnímu a volnímu rozvoji; › ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti 1) Vytvořit podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) 2) Zajistit poradenskou pomoc 3) Zajistit vhodné podmínky při ukončování vzdělávání a při přijímání na vyšší typy škol 4) Při hodnocení žáků se SVP přihlížet k jejich znevýhodnění 5) V případě potřeby upravit organizaci a formu vzdělávání 6) Případně zřídit funkci asistenta pedagoga  Individuální nebo skupinová péče  Přípravné a speciální třídy  Využívání speciálněpedagogických metod a forem práce  Nižší počet žáků ve třídách  Prostorové uspořádání (pro relaxaci, skupinovou práci)  Obeznámenost pedagogů s problematikou PCH  Případná tvorba vlastních učebnic  Dva pedagogové ve výuce (jeden s aprobací pro výuku na ZŠ, druhý speciální pedagog)  Spolupráce s odborníky (psycholog, etoped, terapeut, odborný lékař)  Posiluje motivaci a zlepšuje neuropsychické předpoklady žáků i učitelů k plnění úkolů  Navozuje pozitivní prožívání, snižuje riziko stresu a úzkostných stavů, posiluje sebehodnocení a sebevědomí  Působí na žáky formativně  Zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a rodičů  Týká se následujících oblastí: › Orientace žáka › Dosažitelnost cílů › Sociální začlenění › Hodnocení Zásady pro tvorbu pravidel a zadávání instrukcí: 1) Stručnost 2) Srozumitelnost 3) Zpětná vazba 1) Přiměřenost 2) Zainteresování žáka na cíl 3) Blízkost cíle 1) Akceptace 2) Rovnováha 3) Otevřenost 1) Informace 2) Individualizace 3) Perspektiva  Rodina je místem primární socializace, škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná spolupráce školy a rodiny je nutná, měla by zahrnovat stálý kontakt a dobrý vztah  Nezájem rodičů o život ve škole  Komunikace omezená na problémy  Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity  Obranná pozice rodičů Komunikace: •Obousměrná •Srozumitelná •Smysluplná •Stabilní  Vojtová, V. Úvod do etopedie, texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008.  Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010.  Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2004.