Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením Klíčové kompetence: = soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti n Kompetence k učení n Kompetence k řešení problémů n Kompetence komunikativní n Kompetence sociální a personální n Kompetence občanské n Kompetence pracovní n Detaily viz. RVP ZV-LMP (www.rvp.zv) Kompetence k učení: n využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky n pracuje s učebnicemi, učebními materiály a učebními pomůckami n poznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení n používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí n dokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě n chápe obecně používané termíny, znaky a symboly n uvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním Kompetence k řešení problémů: n vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení n řeší samostatně běžné životní situace a přiměřeně ke svým možnostem překonává životní překážky n přijímá důsledky svých rozhodnutí n nenechá se při řešení problému odradit nezdarem n dokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a řídí se jí n dokáže přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby Kompetence komunikativní: n vyjadřuje se srozumitelně v ústním projevu a umí vést dialog n rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje n využívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům, záznamům a obrazovým materiálům n zvládá jednoduchou formu písemné komunikace n vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor n využívá pro komunikaci běžné informační a komunikační prostředky n využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi Kompetence sociální a personální: n posiluje své sebevědomí na základě poznání a pochopení vlastní osoby n má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti n respektuje pravidla práce v týmu a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce n rozpoznává nevhodné a rizikové chování, uvědomuje si jeho možné důsledky n navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi a snaží se upevňovat dobré mezilidské vztahy n posiluje sociální chování a sebeovládání, je vnímavý k potřebám starých, nemocných a postižených lidí n uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby Kompetence občanské: n zná základní práva a povinnosti občanů, respektuje společenské normy a pravidla soužití n zvládá běžnou komunikaci s úřady n chápe nebezpečí rasizmu a xenofobie n chrání své zdraví, uvědomuje si význam zdravého životního stylu, podílí se na ochraně životního prostředí n dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy Kompetence pracovní: n zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci n má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem n dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech n pracuje podle daného pracovního postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché technické dokumentaci n je schopen pracovní výdrže, koncentrace na pracovní výkon a jeho dokončení n reálně posoudí výsledek své práce i práce ostatních n má konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí n využívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění Průřezová témata: n Okruh aktuálních problémů současného světa n Důležitá pro rozvoj klíčových kompetencí Ž (postoje, hodnoty) Struktura průřezových témat: Průřezová témata: n Osobnost a sociální rozvoj n Výchova demokratického občana n Výchova v evropských a globálních souvislostech n Multikulturní výchova n Environmentální výchova n Mediální výchova Organizace vzdělávání: n 2. stupně: n 1. stupeň: 1 – 5. ročník (1. a 2. období) n 2. stupeň – 6. – 9. ročník Rámcový učební plán: n Celková povinná časová dotace na daném stupni (118 a 122 hodin) n Minimální /maximální týdenní hodinová dotace (1. a 2. roč. – 20/22 h, 3. až 5. roč. – 22/26h, 6. a 7. roč. – 28/30h, 8.a 9. roč. – 30/32h) n Disponibilní časová dotace: n 1: stupeň – 9h, 2.stupeň – 12h n Využití v kompetenci ředitele školy