SPU v dospělosti l Jimmy je 24letý syn univerzitních profesorů, jejichž očekávání byla velmi vysoká. Před 2 lety ho vyhodili z VŠ pro slabé studijní zaujetí, problémy s koncentrací pozornosti, poruchy učení, slabé organizační schopnosti. Jimmy je vysoce inteligentní a neobyčejně zvídavý. Nechová se antisociálně, má zdravou osobnost. Problémy nevyplývají pouze z pocitu selhávání, ale také kolísajícího sebevědomí. Podává slabé výkony a svůj život vidí jakožto řetězec selhání. Nepřeje si proto dál žít, myšlenky na sebevraždu jsou vážné. Po roce a půl terapeutické péče odchází, jelikož má pocit, že se už dost zlepšil. Stále pracuje a rád by získal univerzitní titul. l Dospívání můžeme charakterizovat jako období, které je ohraničeno na jedné straně prvními známkami pohlavního zrání a znatelnou akcelerací růstu, l na druhé straně dovršením plné pohlavní zralosti a dokončením tělesného růstu. l probíhá řada významných psychických změn a dochází k novému sociálnímu zařazení jedince (Langmeier, Krejčířová, 1998) Poznatky z různých výzkumů l Hyperaktivní jedinci jsou více impulzivní, častěji mění místo bydliště. l Dosahují nižšího vzdělání, opouštějí dříve školu a nebo jsou vyloučeni. l Mají nižší sebevědomí a hůře se sociálně začleňují. l Vykazují vyšší výskyt psychiatrických onemocnění. l Jsou častěji tzv. „hraniční“ co se týká osobnostního ladění. l Projevuje se zvýšená zapomnětlivost a roztržitost. l Z deseti jedinců, u kterých byla stanovena diagnóza dyslexie v období školního věku, se u dvou až tří přetrvávají problémy v důsledku poruchy především v oblasti společenského života i v dospělosti. l Důsledky poruchy se mohou projevovat různě. Závisí to na rodinných poměrech např. očekávání rodiny, které se nerealizuje, na osobnosti jedince např. sklon k depresím či k sníženému sebehodnocení (Stella, 2004). Mezi nejčastější provinění proti pravidlům společnosti: l Útoky na lidi – agresivní a sexuální trestné činy (zastrašování, přepadání, znásilnění) – 21% osob s ADHD, l majetková trestná činnost – krádeže v obchodech, vandalismus, žhářství, vloupání – 29% osob s ADHD, l drogové delikty – užívání, nabízení, prodej ilegálních látek (marihuany, amfetaminu, halucinogenů) – 19% osob s ADHD, l problémy s alkoholem – opilství – 28% osob s ADHD. Dospělí jedinci s SPU na pracovišti l spojit vlastní zájmy s pracovními nabídkami; hledat volná místa v oblastech, která jsou pro tyto jedince zajímavá a budou je motivovat; l identifikovat své dovednosti a schopnosti (např. psaní na stroji, organizování), které mohou přispět k úspěchu v zaměstnání; l zvážit své osobní vlastnosti, rysy (jestli jsou přátelští, stydliví atd.); sehrát si přijímací pohovor pro zvýšení sebejistoty. Problémy v zaměstnání l problémy se soustředěním, zvýšená unavitelnost (ovlivňující především komunikaci a práci na počítači) l komunikace (expresivní i receptivní složka) l stresový charakter práce l zhoršená paměť l aplikace gramatických jevů l čtení (pomalé tempo, špatné porozumění) l prostorová orientace (nalezení místa schůzky, orientace na webových stránkách) l organizace práce (www stánky spol. Dyslexie) Nepříjemné pocity v zaměstnání l stres a nervozita l pocity rozzlobenosti l sebelítost l strach ze selhání l pocit bezmoci l sebepodceňování l nízké sebevědomí Profesní orientace l Proces výběru povolání je důležitý, protože z profesní role vyplývá i budoucí sociální pozice člověka, jeho společenská prestiž, životní styl, preference hodnot. l Důležitá je úloha školního poradenského pracoviště l Informační a poradenské středisko (IPS) je zřízeno při úřadu práce a slouží pro pomoc při volbě profesní orientace mládeže a dospělých l Špatná zkušenost z dřívějšího vzdělávání může vyústit v nedostatek jistoty a sebeúcty. l Problémy se čtením a psaním mohou zasáhnout i do volby povolání. l Jedinec je vystaven extrémnímu stresu, může vést k frustraci, apatii, depresi. Frustrace s sebou přináší i pocity zlosti, hněvu. l Často se u dospělých projevují i formy neadekvátního sebehodnocení, pocity méněcennosti. l Jedinci spíše volí strategii úniku od zátěže, kterou jim učení a škola přinášejí, a hledají raději povolání zaměřené na manuální práci (Reid, G. 2006). Doporučené strategie pro jedince s SPU na pracovišti: l plnit úkoly po částech; l udělat si denní seznam povinností a kroužkovat si splněné úkoly; l dělat si pravidelné krátké pauzy; l využívat kreativitu; l dělat si ke všemu písemné poznámky; l zkusit předat práci, která je pro ně obtížná, některému kolegovi; l využívat diářů l využívat zvýrazňovačů; l třídit si dokumenty; l využívat barevného značení složek; l využívat zařízení k usnadnění práce – programy pro kontrolu pravopisu, elektronické slovníky, které nabízejí definici slov a jsou rychlejší než běžné slovníky, diktafony nebo magnetofony, kalkulačky, telefony s automatickou volbou čísel, počítače s hlasovým výstupem, čtecí zařízení POZITIVNÍ ASPEKTY SPU l schopnost přesného pojmenování problémů l využívání množství strategií k překonání problémů l problémy vyplývající ze SPU mohou působit jako motivace k dalšímu zdokonalování l věnování učení i práci hodně času l „zocelení“ osobnosti l schopnost uvědomit si své přednosti l SPU s sebou může přinášet i něco výjimečného (talent) (www stánky spol. dyslexie) Potřeby dospělých s dyslexií l Akceptace l Legislativa l Adekvátní přizpůsobení podmínek l Oficiální diagnostika l Osvěta (společnost Dyslexie)