Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání z pohledu globálního rozvojového vzdělávání Mgr. Regína Dlouhá Člověk v tísni – společnost při ČT, o.p.s. 2004 2 1. Smysl GRV a definování GRV „Smyslem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) je připravit studenty na život v současném světě a rozvíjet u nich kompetence, které jim umožňují stát se informovanými a aktivními občany přijímajícími odpovědnost za sebe, za své jednání i za své široké okolí. Globální rozvojové vzdělávání přispívá k uvědomování si současných naléhavých problémů a jejich souvislostí a pomáhá nacházet jejich řešení za přispění širokého spektra aktérů“ (Společný svět, Člověk v tísni, Praha 2004). Koncepce globálního rozvojového vzdělávání vychází z cílů naší vzdělávací soustavy uveřejněných v Bílé knize, především pak z cíle „výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti“ (Národní program rozvoje vzdělávání, Bílá kniha, MŠMT ČR Praha 2001). Globální rozvojové vzdělávání je celoživotní vzdělávací proces, který: • informuje o životech lidí žijících v rozvojových a v rozvinutých zemích a umožňuje lidem pochopit souvislosti mezi jejich vlastními životy a životy lidí na celém světě • usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které ovlivňují životy všech lidí • rozvíjí dovednosti, které umožňují lidem aktivně se podílet na řešení problémů. • podporuje hodnoty a postoje, které umožňují lidem aktivně se podílet na řešení problémů na místní, regionální, národní a mezinárodní úrovni • směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život podle svých představ. (Společný svět, Člověk v tísni, Praha 2004) 2. Cíle GRV Obecným cílem rozvojového vzdělávání je podle definice OSN: „umožnit lidem, aby se podíleli na rozvoji své komunity, národa a celého světa. Takováto možnost vyžaduje kritické povědomí o místní, národní a mezinárodní situaci založené na porozumění sociálním, ekonomickým a politickým procesům.“ Dílčí cíle GRV jsou rozpracovány do tří domén učiva - afektivní (postoje), konativní (dovednosti) a kognitivní (znalosti). Jako výchozí domény uvádíme proti zvyklostem doménu afektivní a konativní, neboť se domníváme, že tyto domény je nutno upřednostňovat při promýšlení výuky, doména kognitivní je doménou podpůrnou, ne však samozřejmě okrajovou. Při formulaci cílů v této oblasti jsme pracovali s Bloomovou taxonomií 3 kognitivních cílů (Pasch,M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998). 2.1 V afektivní doméně - postoje a hodnoty - účastníci GRV: a) přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí b) jsou motivováni k tomu aktivně se podílet na řešení místních problémů i přispívat k řešení problémů na regionální, národní i mezinárodní úrovni a to i v situacích, ze kterých jim neplynou přímé výhody c) jsou si vědomi výhod spolupráce s ostatními lidmi d) respektují odlišné názory a pohledy na svět e) jsou solidární s lidmi žijícími v těžkých podmínkách 2.2 V konativní doméně - dovednosti - účastníci GRV: f) využívají nástrojů demokracie při podílení se na veřejném životě g) dokáží vymezit problém, analyzovat ho, hledat různá řešení, vybrat nejvhodnější řešení a využívat při jeho řešení vlastních zkušeností i zkušeností ostatních h) odhadnou své schopnosti a hledají možnosti, jak je využít při řešení problémů i) efektivně spolupracují s ostatními lidmi j) na základě informací si vytvoří vlastní názor a uvedou pro něj argumenty k) umí přijmout názor ostatních a korigovat svůj původní názor l) využívají empatie při poznávání situace ostatních m) myslí systémově a hledají souvislosti 2.3 V kognitivní doméně - znalosti - účastníci GRV n) znají příčiny a důsledky nejdůležitějších globálních problémů, vědí co pomáhá a co brání udržitelnému lidskému rozvoji m) srovnávají různé chápání konceptů - rozvoj, lidská práva, globalizace o) rozumějí situacím lidí žijících v těžkých životních podmínkách, znají různé příčiny a důsledky těchto situací p) jsou si vědomi rozdílů v ekonomické a sociální situaci lidí na světě, znají různé pohledy na příčiny a důsledky tohoto stavu r) chápou vzájemnou závislost a propojenost různých oblastí světa a různých dimenzí rozvoje s) znají hlavní aktéry rozvojové spolupráce a vědí o svých možnostech se aktivně podílet na rozvoji na lokální i globální úrovni t) vědí proč a jakým způsobem je uskutečňována rozvojová spolupráce. 3.Globální rozvojové vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání 3.1 Obecné cíle výuky a klíčové kompetence Výše popsané pojetí GRV koresponduje s kvalitně zpracovanými obecnými cíli a klíčovými kompetencemi v I. verzi RVP GV. Především se opíráme o kapitolu občanských kompetencí, ze které citujeme kompetence korespondující s GRV: 4 - je tolerantní, vstřícný, otevřený, ale i kritický k názorům druhých, chápe jejich potřeby a postoje, respektuje různorodost hodnot člověka - hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování - vnímá, přijímá, vytváří a rozvíjí etické, kulturní a duchovní hodnoty, které nespočívají pouze v materiálním uspokojení lidských potřeb - zaujímá odpovědné postoje k otázkám sociálním, kulturním, ekologickým a ekonomickým - rozhoduje se tak, aby svým chováním a jednáním neohrožoval a nepoškozoval sebe a jiné, přírodu, životní prostředí a hodnoty vytvořené člověkem Po podrobné analýze vzdělávacích oblastí, které mají za úkol rozpracovat obecné cíle a klíčové kompetence gymnaziálního vzdělávání jsme vytyčili 3 vzdělávací oblasti, ve kterých je možné najít styčné body s pojetím GRV. 3.1.1 Vzdělávací oblast „Člověk a společnost“ Přestože se domníváme, že témata GRV patří především do této vzdělávací oblasti , nalezli jsme pouze dva cíle, které lze považovat za cíle korespondující s cíli GRV: - rozvíjení geograficky prostorové představivosti o historických a soudobých jevech, vnímání významu zeměpisných podmínek pro variabilitu a mnohotvárnost společenských jevů a procesů - rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity, utváření realistického pohledu na skutečnost a rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva Tyto cíle zčásti rozvíjí vzdělávací obsah „Mezinárodní vztahy, globální svět“, očekávanými výstupy z tohoto vzdělávacího obsahu jsou: posoudí klady a zápory globalizace a její možné dopady na život lidí uvede příklady globálních problémů současnosti, vytvoří si na ně vlastní názor, analyzuje jejich příčiny a domýšlí jejich možné důsledky. Přestože tedy pouze tento jediný ucelený vzdělávací obsah má rozvíjet občanské kompetence uvedené např. v kapitole 3.1 v souvislostech mezinárodních vztahů a globalizujícího se světa, považujeme zpracování této kapitoly RVP GRV za povrchní. 3.1.2 Vzdělávací oblast „Člověk a příroda“ Vzdělávací oblast Člověk a příroda obsahuje téma „Sociální prostředí“, očekávanými výstupy z tohoto tématu jsou např. : Žák: - analyzuje hlavní rasová, etnická, jazyková, náboženská, kulturní a politická specifika s ohledem na způsob života a životní úroveň v regionech světa - rozliší a porovnává státy světa a jejich zájmové integrace podle kritérií vzájemné podobnosti a odlišnosti - lokalizuje na politické mapě světa hlavní geopolitické změny. 5 3.1.3 Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech má za úkol v oblasti postojů a hodnot žákovi pomoci: - zaujímat konstruktivní postoje k naléhavým otázkám míru a lidských práv v konkrétních životních situacích, bránit se proti násilí, teroru a škodlivým vlivům, které jsou důsledkem globalizace V oblasti vědomostí, dovedností a schopností: - využít lokálních, regionálních a mezinárodních příležitostí k ověření občanských dovedností a využívání demokratických mechanismů a struktur - chápat historickou kontinuitu v evropském a globálním kontextu ve vztahu k vývoji vlastního národa a státu - být schopen vnímat a hodnotit lokální a regionální jevy a problémy v širších souvislostech evropských i globálních - umět vyjádřit svůj názor v diskusích o politických, ekonomických a sociálních problémech v kontextu s evropským a globálním vývojem - uvědomovat si a projevovat solidaritu s postoji evropských a jiných národů usilujících o harmonický rozvoj, mír a demokracii - uvažovat a nacházet řešení problémů a konfliktů s ohledem na historickou zkušenost Evropy a jiných částí světa V oblasti vědomostí - prohlubující a rozšiřující poznání a pochopení smyslu a cílů globální spolupráce a evropské integrace, funkcí organizací, které podporují spolupráci a řešení konfliktů ve světě a v Evropě -poskytující orientaci v záměrech a činnosti institucí, organizací a sdružení, podporující humanitární cíle, aktivity, solidaritu a spolupráci ve světě a v Evropě S těmito cíli překvapivě úzce souvisí pouze jedno jediné téma z devíti navržených – Mezinárodní spolupráce a humanitární pomoc. Jako doporučené učivo jsou zde uvedena tato témata, tzn. témata pracující s globální dimenzí: Humanitární pomoc a mezinárodní spolupráce Významné světové organizace a jejich funkce Solidarita s chudými a postiženými zeměmi a oblastmi Nadace a fondy podporující lidi v tísni Vzhledem k názvu a pojetí tohoto průřezového tématu považujeme za nedostatečné, doporučit pouze jediné téma s tak neinspirujícími hesly doporučeného učiva. Domníváme, že v I. verzi Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání neodpovídá zpracování obsahu vyjmenovaných vzdělávacích oblastí kompetencím deklarovaným v úvodu materiálu. V další kapitole se pokusíme navrhnout doplnění tohoto materiálu z pozice výuky GRV, která vychází mimo jiné i z formulovaných občanských kompetencí RVP GV. 6 4. Návrhy pro začlenění GRV do RVP GV Vzhledem k povaze materiálu RVP GV navrhujeme: 4.1 Člověk a společnost Pro povinnou výuku oblasti „Člověk a společnost“ doplnit cíle oblasti o cíle afektivní a konativní tak, aby opravdu rozvíjela studenty pro život ve společnosti. Navrhujeme tedy rozšířit navržené cíle o tyto: a) přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí b) jsou motivováni k tomu aktivně se podílet na řešení místních problémů i přispívat k řešení problémů na regionální, národní i mezinárodní úrovni a to i v situacích, ze kterých jim neplynou přímé výhody c) jsou si vědomi výhod spolupráce s ostatními lidmi d) respektují odlišné názory a pohledy na svět e) jsou solidární s lidmi žijícími v těžkých podmínkách f) využívají nástrojů demokracie při podílení se na veřejném životě g) dokáží vymezit problém, analyzovat ho, hledat různá řešení, vybrat nejvhodnější řešení a využívat při jeho řešení vlastních zkušeností i zkušeností ostatních h) odhadnou své schopnosti a hledají možnosti, jak je využít při řešení problémů i) efektivně spolupracují s ostatními lidmi j) na základě informací si vytvoří vlastní názor a uvedou pro něj argumenty k) umí přijmout názor ostatních a korigovat svůj původní názor l) využívají empatie při poznávání situace ostatních m) myslí systémově a hledají souvislosti Očekávané výstupy vzdělávacího obsahu „Mezinárodní vztahy, globální svět“ navrhujeme doplnit takto: n) znají příčiny a důsledky nejdůležitějších globálních problémů, vědí co pomáhá a co brání udržitelnému lidskému rozvoji m) srovnávají různé chápání konceptů - rozvoj, lidská práva, globalizace s) znají hlavní aktéry rozvojové spolupráce a vědí o svých možnostech se aktivně podílet na rozvoji na lokální i globální úrovni t) vědí proč a jakým způsobem je uskutečňována rozvojová spolupráce. 4.2 Člověk a příroda K formulovaným očekávaným výstupům tématu „Sociální prostředí“ přiřadit: o) rozumějí situacím lidí žijících v těžkých životních podmínkách, znají různé příčiny a důsledky těchto situací p) jsou si vědomi rozdílů v ekonomické a sociální situaci lidí na světě, znají různé pohledy na příčiny a důsledky tohoto stavu r) chápou vzájemnou závislost a propojenost různých oblastí světa a různých dimenzí rozvoje 7 4.3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech V průřezovém tématu rozšířit v oblasti postojů a hodnot navržené teze o : a) přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí b) jsou motivováni k tomu aktivně se podílet na řešení místních problémů i přispívat k řešení problémů na regionální, národní i mezinárodní úrovni a to i v situacích, ze kterých jim neplynou přímé výhody c) jsou si vědomi výhod spolupráce s ostatními lidmi d) respektují odlišné názory a pohledy na svět e) jsou solidární s lidmi žijícími v těžkých podmínkách V oblasti vědomostí, dovedností a schopností doplnit navržené teze o: g) dokáží vymezit problém, analyzovat ho, hledat různá řešení, vybrat nejvhodnější řešení a využívat při jeho řešení vlastních zkušeností i zkušeností ostatních h) odhadnou své schopnosti a hledají možnosti, jak je využít při řešení problémů i) efektivně spolupracují s ostatními lidmi j) na základě informací si vytvoří vlastní názor a uvedou pro něj argumenty k) umí přijmout názor ostatních a korigovat svůj původní názor l) využívají empatie při poznávání situace ostatních m) myslí systémově a hledá souvislosti V oblasti vědomostí doplnit navržené teze o: pomáhající při: - poznání příčin a důsledků nejdůležitějších globálních problémů, poskytující orientaci v tom, co pomáhá a co brání udržitelnému lidskému rozvoji - srovnávání různých chápání konceptů - rozvoj, lidská práva, globalizace - porozumění situacím lidí žijících v těžkých životních podmínkách, při poznání různých příčiny a důsledků těchto situací - uvědomění si rozdílů v ekonomické a sociální situaci lidí na světě, při poznání různých pohledů na příčiny a důsledky tohoto stavu - pochopení vzájemné závislosti a propojenosti různých oblastí světa a různých dimenzí rozvoje - identifikaci hlavních aktérů rozvojové spolupráce a poznání svých možností se aktivně podílet na rozvoji na lokální i globální úrovni - poznání proč a jakým způsobem je uskutečňována rozvojová spolupráce. Navržená hesla učiva doplnit o: Humanitární pomoc a mezinárodní spolupráce Humanitární pomoc a rozvojová spolupráce – důvody a způsoby realizace Lidský rozvoj a jeho různé dimenze, udržitelný rozvoj, rozvojové cíle tisíciletí Historické kořeny rozvojové spolupráce– kolonialismus, dekolonizace, studená válka Možnosti zapojit se do rozvojové spolupráce Globální problémy jejich příčiny a důsledky Konflikty, terorismus Chudoba 8 Nerovnost Populační vývoj, migrace Vzdělání v globálním kontextu Zdraví v globálním kontextu Životní prostředí Mezinárodní dluh Nerovnost mezi muži a ženami v globálním kontextu Globalizace, její aspekty a důsledky Ekonomická globalizace, světový obchod, Fairtrade Lidská práva a rozvoj Globalizace a kulturní změna, homogenizace a diferenciace kultur Výše uvedený návrh vychází z analýzy uvedené v kapitole 3, všechny návrhy vycházejí z cílů a kompetencí uvedených v úvodu materiálu RVP GV, tzn. nejsou s nimi v rozporu, ale nacházejí souvislost mezi deklarovanými cíli gymnaziálního vzdělávání a vzdělávacími oblastmi. Jsou samozřejmě konkretizována vzhledem k profilaci globálního rozvojového vzdělávání, které je však již v původním materiálu začleněno, z našeho pohledu ale nedostatečně. Literatura: Návrh Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání, VÚP Praha 2004 Národní program rozvoje vzdělávání, Bílá kniha, MŠMT ČR Praha 2001 Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998 Společný svět, Příručka globálního rozvojového vzdělávání pro středoškolské pedagogy, Člověk v tísni – společnost při ČT, o.p.s. Praha 2004