Zpracovala: Markéta Ježová
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE
Česká školní inspekce v předškolních zařízeních, ve školách, školských zařízeních, ve střediscích praktického vyučování a v pracovištích praktického vyučování (dále jen školách a školských zařízeních) zjišťuje a hodnotí:
Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání vychází zejména z hospitační činnosti v jednotlivých předmětech (případně skupinách předmětů) nebo složkách výchovy a vzdělávání, z vyhodnocení všech podkladových materiálů, z rozhovorů s pedagogickými a vedoucími pracovníky, z prohlídky prostor, ze studia povinné a vnitřní dokumentace škol a školských zařízení. Hospitační činnost se zaměřuje na hodnocení plánování a přípravy vzdělávání, podmínek vzdělávání, forem a metod vzdělávání, motivace a hodnocení, interakce a komunikace, případně i na výsledky vzdělávání.
Výsledky zjištění a hodnocení jsou zaznamenány formou inspekčních zpráv. Výsledky kontrolních zjištění jsou zaznamenány do protokolů.
Komplexní inspekce (někdy je nazývána mezi učiteli jako hloubková, pozn. J. Vávra)
Kompletní inspekci vykonává vždy tým školních inspektorů a kontrolních pracovníků ČŠI. Hodnocení kvality profilující výuky školy musí být provedeno na odborné úrovni vzhledem k poskytovanému vzdělání (základní, střední odborné, úplné střední, úplné střední odborné a vyšší odborné), k druhu školy (např. ZŠ, SOU, G, SOŠ) a k odborné přípravě diferencované podle druhu střední a vyšší odborné školy a oborům podle zařazení do sítě škol.
Průběh komplexní inspekce
Vlastní inspekční činnost zahrnuje zpravidla činnost hospitační, rozhovory se členy vedení, s vedoucími předmětových komisí, s výchovným poradcem a s ostatními pedagogickými pracovníky a se žáky, prohlídku a kontrolu prostor a materiálně technického vybavení, studium žákovských prací, studium povinné a vnitřní dokumentace, účast při hospitační činnosti ředitele (zástupce ředitele, předsedy předmětové komise) a jejím hodnocení, účast na jednáních pedagogické rady, předmětových komisí, rady školy atd.
Osnova komplexní inspekce
Osnova komplexní inspekce je členěna do pěti základních částí:
Pro hodnocení kvality průběhu, výsledků a podmínek vzdělávání jsou stanoveny sledované jevy, které jsou hodnoceny v dané stupnici.
3. SLEDOVANÉ JEVY - UKAZATELÉ HODNOCENÍ PRÁCE UČITELE
1. HODNOCENÍ
Závěrečná hodnocení musí vyplývat ze zjištění a hodnocení v jednotlivých kapitolách. V závěru se rovněž uvedou změny v činnosti od předchozí inspekce.
Školní inspektor provede závěrečné shrnutí výsledků inspekční činnosti podle jednotlivých kapitol. Hodnocení jednotlivých kapitol inspekční zprávy se provede na základě uvedené hodnotící stupnice.
Hodnotící stupnice:
Stupeň |
Širší slovní hodnocení |
Vynikající |
Zcela mimořádný, příkladný |
Velmi dobrý |
Výrazná převaha pozitiv, drobné a formální nedostatky, nadprůměrná až spíše nadprůměrná úroveň |
Průměrný |
Negativa a pozitiva téměř v rovnováze, průměrná úroveň |
Pouze vyhovující |
Převaha negativ, výrazné nedostatky, citelně slabá místa |
Nevyhovující |
Zásadní nedostatky, které ohrožují průběh výchovně-vzdělávacího procesu |
Plní, je v souladu |
Dodržuje,čerpá účelně, efektivně |
Neplní, není v souladu |
Nedodržuje, nečerpá účelně, efektivně |
A co o školních vztazích říkají Murphyho zákony ?
Rovnice doc. Shattera: Žák druhé třídy může beztrestně umlátit třídní učitelku logaritmickým pravítkem - umlátí-li však týmž pravítkem učitelka žáka, ocitne se na poměrně dlouhou dobu v nápravném výchovném zařízení.
Baffleův podotek: Učitelka nesmí umlátit žáka logaritmickým pravítkem dokonce ani v sebeobraně.
Zákon ing. Jerkina:Učitelé by měli místo křídy a ukazovátka fasovat neprůstřelné vesty, ale na to nemá školství dostatek prostředků.
Chalkův dodatek:Školství nemá mnohdy dostatek prostředků ani na ty křídy.
Bullyova úměrka: Stejně jako jsou učitelé týráni žáky, jsou také žáci týráni svými učiteli.
Majoritní dodatek: Žáci mají ovšem nad učiteli vždy početní převahu.