Jana Škrabánková ØNěkolik úvah o inteligenci a nadání ØDefinice inteligence ØDefinice nadání ØModely nadání ØSpecifika přírodovědně nadaných žáků ØEfektivní/nevhodné přístupy ke vzdělávání nadaných žáků ØNávrh vybraných pravidel pro učitele přírodovědně nadaných žáků ØModel logické struktury edukačního procesu nadaného žáka — Ø — Ø Einstein.jpg ØPatologická linie uvažuje o vztahu mezi genialitou a psychickou nebo somatickou chorobou Ø ØBiologická linie uvažuje o zásadním významu dědičnosti a biologických faktorů ve vývoji inteligence jako jádra intelektového nadání Ø ØPsychoanalytická linie zdůrazňuje úlohu motivačních činitelů při vysvětlování mimořádných výkonů a tvořivé produkce Ø ØEnvironmentální linie rozvádí myšlenky o závislosti schopností a nadání jedince na vnějších podmínkách — obr1 Øschopnost logického uvažování Øschopnost abstraktního uvažování Øschopnost zobecňování Øschopnost vyjadřování Øslovní zásoba Øpaměť (prostorová, zraková, slovní) Ømotorika (jemná i hrubá) }tvořivost, motivace, zájmy a osobnost } } } } Následující definice a modely inteligence a nadání jako východiska pohledů na edukaci nadaných žáků odpovídají výše zmíněným přístupům. }Wiliam Louis Stern Øněmecký psycholog a filozof, představitel personalismu } Inteligence je všeobecná schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, je to všeobecná duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám. } }David Wechsler Øamerický autor nejpoužívanějšího a nejznámějšího testu inteligence ve světě } Inteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, ro-zumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím. } }Joy Paul Guilford Øamerický psycholog, teoretik intelektových schopností } Inteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá. } }Jean Piaget Øzakladatel vývojové psychologie, průkopník konstruktivistické teorie znalostí } Inteligence je schopnost adaptace, tedy určitá rovnováha mezi tím, jak se dotyčný přizpůsobí vlivům okolí a tím, jak si okolí přizpůsobí sobě. } }Podle RVP ZV }Nadání je soubor schopností, které umožňují jedinci dosahovat výkonů nad rámec běžného průměru populace. }Množství žáků s mimořádným nadáním se odhaduje na 3-10%. }De Haan, Havighurst (1982) Øamerické ministerstvo školství }Specifikace šesti základních oblastí, kde se vyšší schopnost může projevit üintelektová schopnost üschopnost tvořivého myšlení üvědecká schopnost üschopnost sociálního vůdcovství ümechanické schopnosti ütalent ve výtvarném umění }Vladimír Dočkal (1987) ØVÚ dětské psychologie a pato-psychologie, Bratislava }Nadání je komplex všech vlastností, které se účastní realizace činnosti, je tedy relativně stabilní složkou osobnosti, která reguluje vykonávání činnosti. — }Paul Witty (1982) Ø spolupracovník Center for Gifted } Education, Williamsburg, Virginia }Nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení. } — }Abraham J. Tannenbaum (1986) ØPsychologický model nadání } }Joseph S. Renzulli (1977) ØTříkruhová koncepce nadání } }Franz J. Mönks (1987) ØTriadický model nadání } }Francoys Gagne (1993, revidovaný v r. 2000) ØDiferencovaný model nadání a talentu hvezda.bmp talent_trojuhelnik diagram Renzulli } üžák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky } üproblematický přístup k pravidlům školní práce } ütendence k vytváření vlastních pravidel } üsklon k perfekcionismu ü üpreference samostatné práce } üzpůsob komunikace s učiteli, který může být také kontroverzní } ürychlá orientace v učebních postupech } üzáliba a zvýšená motivace v řešení problémových úloh zvláště ve spojitosti s vysokými schopnostmi oboru ü üvytváření vlastních postupů řešení úloh, které umožňují kreativitu } ükvalitní koncentrace pozornosti } üvlastní pracovní tempo ü ü } ü üvhled do vlastního metaučení } üpotřeba projevení a uplatnění znalostí a dovedností ve školním prostředí } üdobrá paměť, bohatá slovní zásoba } üzvídavost, kreativita, flexibilita a originalita myšlenek ü ühluboké zájmy nebo více zájmů ü Slunce-a-Obloha-24.jpg ü ünáročnost na okolí üpotřeba respektu k jejich osobnosti ütouha experimentovat (prakticky i teoreticky), přecházející až v hravost s tématem jejich zájmu, řešení olympiád üpotřeba individuálního přístupu (otázka inkluze X selekce talentů) üschopnost pracovat s abstraktními symboly } üschopnost originálního a kreativního myšlení ümotivace vlastním úspěchem (stačí vyřešený příklad) ünespokojenost s vlastní neznalostí üčasto „multidimenzionální“ jedinci, kteří mají k primárnímu nadání ještě „něco navíc“ např. Ø • hru na jeden nebo více hudebních nástrojů • úspěchy ve sportu • předpoklady pro logické hry (go, šachy, } poker,…) } } } ünespokojenost s málo dynamickou výukou („stačí“ i běžné vyučovací metody a formy práce, ale musí být častěji střídané, intenzivněji aplikované a efektivněji využívané, nutnost využívat různé vzdělávací strategie) E } üuznání a úcta k učiteli, který „umí“, schopnost vyjádřit obdiv k jeho práci, schopnost svého učitele nadchnout +E } }z.z.E pro učitele nadaného žáka J Pinnacles Desert, Nambung National Park, Australia.jpg ü üjedinečné způsoby chování ve výuce, od klidné až velkorysé tolerance k bouřlivé argumentaci „za každou cenu“ (zrání osobnosti) ü üpřístup k přijímání didaktických informací (od deklarované pozornosti po „hlavu v oblacích“) ü üindividualismus } üvnějšková stylizace – účes, oděv, obuv… ü üsmysl pro humor (koření práce učitele) §muž, který nevrhá stín § ünáladovost, negativní projevy chování (méně časté) - potřeba vzájemně „vymezit teritorium“ ü üsnaha nachytat učitele (oběťvlastní důležitosti) } } } }Jaké tedy jsou základní pedagogické přístupy k nadaným žákům? Ø Ønechat žáky samostatně přemýšlet, objevovat a diskutovat Ønemít jako učitel pravdu za každou cenu Ønechat učební proces vést jejich otázkami a zájmy i za cenu toho, že se odbočí od tématu Øpoužívat racionální argumenty, zdůvodňovat požadavky Øpodporovat jejich vnitřní touhu po poznávání Øbýt žákům partnerem, řešit, poznávat a bádat spolu s nimi a s nadšením (neobávat se jich!) } Ø Øpřipravovat dostatečně stimulující úlohy, zadávat problémové úlohy Øprojevit zájem o jejich vlastní způsoby řešení Ønabídnout dostatek aktivit, ale neočekávat, že se jich ochotně zúčastní každý žák Øhodnocení výkonů podávat formou diskuse, ptát se na názor žáka Øzdůrazňování pozitivní stránky výkonu, nikoli chyby } Øočekávat bezvýhradnou poslušnost k autoritě Øprosazovat stanovené způsoby řešení Øprocvičovat mechanické zručnosti Øpožadovat od žáků formální zápisy, postupy a odpovědi Øočekávat dokonalost a bezchybnost Øvšímat si více chyb než pozitiv výkonu žáka Øvyužívat žáka na neustálé pomáhání slabším spolužákům Ø Ø } Øvytvořit v kolektivu prostředí rivality častými individuálními soutěžemi v rámci školních činností Øpoužívat nadaného žáka jako příklad celé třídě (nadaný žák má být pro učitele objektem rozvíjení a ne prostředkem zvyšování úrovně celé třídy) Ønadměrně používat vnější motivaci (známky, autoritativní hodnocení) Ønutit žáky dělat věci, ke kterým mají odpor (někdy je lepší nechat je být, nemusí se zapojit do každé aktivity) } }JURÁŠKOVÁ, J. Vzdelanie [online]. c2006. [cit 2010-03-16]. Dostupné na WWW: http://www.nadanie.sk/index.php?ID=5 }NOVOTNÁ, L. Možnosti rozvoje potenciálu mimořádně nadaných ve školním prostředí [online]. c2004. [cit 2010-03-18]. Dostupné na WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/23/moznosti-rozvoje-potencialu-mimoradne-nadanych-ve-skolnim-prostr edi.html/ } } ØOstrůvky pozitivní deviace ØVýběr budoucích pedagogů ØHET Ø gasherbrum-humi-denik7.jpg } } }Děkuji Vám za pozornost.