Přístupy k žákům s nápadným, resp. rušivým chováním. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. Kdo je problémový žák? •Žák, který vyrušuje při hodině –je neklidný, neposedný, nedokáže se soustředit –je konfliktní –je provokující –je agresivní •Žák, který odmítá spolupracovat –tato situace může mít mnoho různých podob, např. –odmítá jít k tabuli –odmítá vypracovat cvičení –odmítá nosit pomůcky –je při vyučování pasivní • • • • • • Příčiny problémového chování žáka •Ekonomické, sociální a psychologické aspekty –krize rodiny, nestabilita rodinných vztahů –nefunkční společenské prostředí –malá náročnost rodiny na povinnosti dítěte (odmítají stanovená pravidla a požadavky učitelů) – • Příčiny problémového chování žáka •Období dospívání (fyzické, psychické i sociální proměny žáka) • •Změna vztahu k rodičům - dva protichůdné aspekty •potřeba být závislý •potřeba oddělit se od rodiny, provázená popřením hodnot, které vyznávají rodiče • • – • •Nápor emocí řeší dospívající často agresivními reakcemi a provokacemi. Příčiny problémového chování žáka •Neuspokojivý školní život –mimo školu žijí mladí lidé v prostředí plném zvuků, obrazů, pohybu, ve světě více duševně-smyslovém než rozumovém –škola málo počítá se životními zkušenostmi žáků –škola upřednostňuje intelektuální disciplíny („sezení v lavicích“) –škola skýtá překážky v podobě špatných známek –žáci (a také někteří rodiče) se obávají neúspěchu Příčiny problémového chování žáka •Žáci mají často pocit –že nemají dostatečné právo vyjadřovat se k některým věcem. Jediný slovní projev, který učitel toleruje, je často pouze ten, ke kterému žáka vyzve –že je učitelé neberou vážně, že se musí podřizovat autoritě a nedostává se jim jako jedincům patřičné pozornosti –že musí strpět vzdělávání, které je jim vnucováno Příčiny vzniku nekázně •Pedagog –hovoří monotónně, nezajímavě –setrvává dlouho u jednoho tématu nebo metody –nekontroluje a průběžně nehodnotí činnost žáků –hodina nemá spád a jasnou organizaci, žáci se nudí nebo neví, co mají dělat –úzkost učitele v náročných situacích Přístup učitelů k problémovým žákům •Přijetí •Tělesný postoj •Úsměv •Překonání odstupu •Respekt vůči žákovi •Potřeba být k dispozici •Uvolnění •Osobní vztah •Nutnost zachovat klid Učitel se může setkat také s problémovou třídou •PROJEVY –hluk ve třídě –neochota k práci –pasivita Prevence problémového chování ve třídě •jasně sdělené požadavky na chování a práci žáků •dostatek času věnovaného vysvětlení toho, co je ve třídě přijatelné a co nepřijatelné •jasná struktura vyučování •předvídatelnost a důslednost v jednání učitele • Prevence problémového chování ve třídě •častý nácvik žádoucího chování, názorné předvádění správného postupu při plnění rutinních úkolů •příležitostné opakování požadavků a pravidel •jasně a spravedlivě stanovené důsledky nežádoucího chování •důslednost při dovedení práce do konce Prevence problémového chování ve třídě •učitelovo porozumění, pružnost, trpělivost •předcházení problémům preventivními taktikami •učitelova pomoc na individuální úrovni • •Žáci se v prostředí své třídy potřebují cítit bezpečně a zároveň musí vědět, co se od nich očekává jak z hlediska učení, tak z hlediska chování. • Úspěšné strategie učitele - shrnutí •Tempo výuky přizpůsobit žákům, vycházet z jejich úrovně •Využívat individuální přístup k žákům •Používat různé metody výuky •Podporovat vzájemnou pomoc žáků •Přenechat žákům určitou zodpovědnost •Brát v úvahu potřeby žáků •Nabízet žákům osobní pomoc (nutná opatrnost) •