Aplikace pedagogiky Garant: PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. email: skrabankova@ped.muni.cz Kontaktní osoba: Mgr. Radek Pospíšil e-mail: pospisil@ped.muni.cz Cíle a obsah předmětu: Předmět nabízí studentům seznámení s aktuální pedagogickou problematikou. Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat aktuální problémy pedagogiky a využít tyto informace ve vlastní pedagogické praxi, popř. k větší informovanosti kolegů/učitelů. SZ7MP_APdE Aplikace pedagogiky Rozsah: 1/0/0 Počet kreditů: 1 Forma výuky: přednáška Způsob ukončení: zápočet Přednášející: PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. PaedDr. Jan Šťáva, CSc. Mgr. Radek Pospíšil Termíny a obsazení přednášek v podzimním semestru 2010 2. ročník navazujícího magisterského studia (5. ročník) Středa: 10.40 – 11.25 učebna č.50 Datum: Téma přednášky: Přednášející: ( od 13.9. 2010 do 8. 10. 2010 – souvislá praxe) 13.10.2010 Úvodní organizační informace PaedDr.Škrabánková, Ph.D. Mgr.Pospíšil 20.10.2010 Úskalí práce začínajícího učitele PaedDr.Škrabánková,Ph.D., Mgr.Tereza Krištůfková, Mgr. Martin Novák 27.10.2010 Psychická zátěž učitelů. PaedDr.Škrabánková, Ph.D. 3. 11. 2010 Problematika řízení školy v praxi – beseda k aktuálním otázkám studentů PaedDr. Šťáva, CSc. 10.11. 2010 Nadaný žák ve třídě PaedDr.Škrabánková, Ph.D. 24.11. 2010 Přístupy k žákům s nápadným, resp. rušivým chováním. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. PaedDr.Škrabánková, Ph.D. 1. 12. 2010 Zdravotní rizika při pedagogické práci. Učitelé a optimismus. Termín pro odevzdání zápočtové práce PaedDr.Škrabánková, Ph.D. 8. 12. 2010 Šikana ve školách Mgr. Pospíšil 15. 12. 2010 Udílení zápočtů PaedDr.Škrabánková, Ph.D., Mgr. Pospíšil Pozn.: 15.12.2010 - závěr semestru, možný termín pro přednášku, která nemohla být realizována v průběhu semestru Podmínky ukončení - zápočet - seminární práce v rozsahu 7 stran (Times New Roman 12, řádkování jednoduché), včetně odkazů na literaturu a úvodní strany. Bude upřesněno na přednáškách. Literatura : · Beran, V. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8. · Červenka, S.,Havlínová, M. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Praha: Agentura Strom, 1994. ISBN 80-901662-2-9. · Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2. · Hodek, P. Kafomet :katalog forem a metod práce pro I. a II. stupeň. Třebíč : Infra, 2000. [263] s. v. ISBN 80-902814-0-0. · Jarkovská, L. Gender a společnost. In Smetáčková, I., Vlková, K. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2005. od s. 26-31, 6 s. ISBN 80-903331-2-5. · Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování :teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 179 s. ISBN 80-246-0192-3. · Kasíková, H. Učime (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4668-4. · Kašová, J. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995. · Maňák, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6. · Pospíšil, R. (Ed.) Aplikace pedagogiky - Studijní texty k předmětu Aplikace pedagogiky. Masarykova univerzita v Brně. Brno: 2009. ISBN 978-80-7392-096-8. · Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.