Pro získávání dalších informací a zkušeností, nutných k soužití se špatně slyšícím dítětem, existují poradenská centra pro sluchově postižené, kluby rodičů postižených dětí, speciální mateřské školky a základní školy. Dítě však může být při dobře vedené dlouhodobé komplexní péči zařazeno do běžné školy mezi zcela zdravé děti, kde „může při citlivém přístupu dosahovat velmi dobrých výsledků (tzv. integrační programy). 3 C J DODDUDD QDDGDĽD 3 Pokud budete mít zájem o bližší informace o sluchu, vývoji a výchově sluchově postiženého dítěte, obraťte se na speciální pedagogická centra (SPC) při školách pro sluchově postižené, ve kterých pracují speciální pedagogové, logopédi, psychologové a sociální pracovnice. Služby Vám zajistí bez doporučení a bezplatně. SPC - Praha i pro střední Čechy: PaedDr. Karla Svobodová Ječná 27, Praha 2, tel.: 224 942 153 PaedDr. Jana Barešová Výmolová 2, Praha 5, tel.: 251 554 763 PhDr. Jarmila Roučková Holečkova 4, Praha 5, tel.: 257 325 896 Ostatní města Brno, České Budějovice, Frýdek - Místek, Hradec Králové, Ivančice, v ČR: Kyjov, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Valašské Meziříčí. Poradu - návštěvu v rodině a jinou pomoc Vám ráda poskytne Ing. Anežka Červenáková - sociální pedagog Svazu neslyšících a nedoslýchavých v ČR - Stacionář sluchově postižených Darwinova 24, 143 00 Praha 4 tel./fax 241 774 757, nebo 241 772 740. Domů 281 863 921 ráno do 9.00 nebo večer od 19.00 do 21.00 hodin (případně nechte vzkaz s Vaším telefonním číslem). Rádi Vám bezplatně pomůžeme a poskytneme poradenské služby: sociální, pedagogické, tlumočnické aj. nebo přijďte osobně do klubu "Mluvme spolu" - palác YMCA, Na Poříčí 12, Praha 1, tel. 224 872 222 (blízko Náměstí republiky - metro B, tramvaj 5, 14, 8) - vždy v pátek od 10 do 14 hodin. Svaz neslyšících a nedoslýchavých v ČR, Karlínské náměstí 12, 186 03 Praha 8 - Karlín působí v celé republice a ve svých základních organizacích Vám bezplatně pomůže a poskytne služby (sociální, tlumočnické aj.), fax/tel. 241 774 757. 4 Autorka: Ing. Anežka Červenáková, recenze: doc. MUDr. Jozef Hoza, CSc, MUDr. Libor Černý, ilustrace: Romana Šubrtová, grafická úprava: Luděk Rohlík, odpovědná redaktorka: Mgr. Dana Fragnerová. /-_! Vydal Státní zdravotní ústav, Šrobárova 48, Praha 10. Realizoval GEOPRINT, Krajinská 1110, Liberec. SXU i vydání, Praha 1997, 2., doplněné vydání, Praha 2003- © Státní zdravotní ústav. NEPRODEJNÉ Maminko, všimněte si, jak Vaše dítě slyší... Jak poznáme, že naše dítě nemá v pořádku sluch? ifif1 'JV,¥2j Provedeme tuto zkoušku: 0 dítě položíme na postýlku (nemělo by být právě najedené ani hladové); 0 postavíme se asi 2 až 3 m od něho, asi v úhlu 45 až 60 stupňů, tj. nestojíme za jeho hlavičkou, ale ani tak, aby nás vidělo; jako zdroj zvuku použijeme různé hračky (chrastítka, foukačky bubínek...), na dítě voláme jménem pokud dítě opakovaně nereaguje (cuknutím, pláčem, otočením hlavičky), pak je vážné podezření na sluchovou vadu V: případě podezření na sluchovou vadu je vhodné podniknout následující kroky navštívíme dětského lékaře, který přezkouší dítě podobným způsobem, jak je uvedeno výše a dalšími odbornými metodami; ■ ušní lékař - ORL, foniatr - prohlédne sluchové ústrojí dítěte; použije měření tzv. otoakustických emisí (OAE), což je velmi nenáročné, rychlé a přesné měření odezvy zdravého sluchu dítěte pomocí drobné sondičky zasunuté na okraj zvukovodu; ■ k přesnému stanovení případné sluchové poruchy použije lékař vyšetření BERA, při němž stanoví závažnost sluchového postižení a prognózu jeho vývoje. bude dál, když se dozvíme, zeje dítě sluchově postižené? ▲ Dítě převezme do dlouhodobé péče specialista - foniatr, vybere pro dítě vhodná slúchadla, která budou pravidelně vyměňována s ohledem na stav postižení, věk dítěte a kosmetický efekt. Sluchová protetika je dnes dostupná ve velkém výběru a vysoké technické kvalitě. ▲ K lékaři budeme chodit na pravidelné kontroly, aby dohlédl na stav sluchu dítěte a správnou funkci sluchadel. ▲ Ihned po přidělení sluchadel bude dítě svěřeno do péče logopéda, který se postará o řečovou a sluchovou rehabilitaci. Stane se důležitým partnerem rodičů, protože poskytne přesné instrukce, jak s dítětem doma cvičit dorozumívání a vzdělávání, aby bylo co možná nejlépe schopno splynout se světem zcela zdravých vrstevníků. ▲ Současně začne i spolupráce s dalšími specialisty - např. s psychologem, který pomůže celé rodině přijmout handicap dítěte. ▲ Je třeba správně porozumět celé věci - sluchově postižené dítě v žádném případě nelze považovat za hloupé, je stejně bystré a vnímavé jako ostatní děti, jen má obtížnější podmínky k dorozumívání, rozvoji řeči a vzdělávání. ▲ Rozhodnou-li odborníci, začne se dítě co nejdříve vychovávat bilingvální metodou -odezírání řeči a znakový jazyk. Co