Raná intervence Raná péče / intervence Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty: věk dítěte opatření ­ mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech jeho života ­ vždy však před zahájením jeho školní docházky. Pojetí rané intervence Jedná se o souborsoubor možných intervencintervencíí a opatření směrem k dítěti a rodině. Vychází vstříc speciálním potřebám dítěte s určitým stupněm opoždění vývoje nebo které je opožděním ohroženo. Cíl rané intervence Podpořit a podněcovat senzoricko-motorický emocionální sociální intelektuální vývoj dítěte tak, aby se mohlo co možná nejsamostatněji zapojit do života společnosti. Odhalit postižení co možná nejdříve. Hlavní úkoly rané intervence Odhalování problémů spojených s tělesným postižením, sociální, rodinnou či vzdělávací deprivací. Prevence postižení či dalších obtíží ­ realizace opatření nezbytných k eliminaci vzniku postižení primární a sekundární prevence (omezení výskytu pozdějších problémů). Stimulace vývoje (podněcovat vývoj dítěte ­ fyzický, mentální a sociální, realizovat potřebná opatření zdravotní, vzdělávací a sociální. Pomoc a podpora rodině. Organizace služeb Existuje řada institucí a organizací zaměřených na pomoc dětem a rodinám z hlediska zdravotního, psychologického, pedagogického a sociálního. Rozmanitost hledisek ukazuje na: potřebu koordinace služeb, potřebu koordinace mezi jednotlivými resorty, které se podílejí na realizaci intervence. Týmová práce Raná intervence má být stanovena co nejdříve, aby se předešlo sekundárním postižením a mohla se zkvalitnit efektivita rehabilitace na všech stupních. Práce s dítětem musí být týmová a vycházet z holistického přístupu k dítěti. K realizaci rané intervence je zapotřebí. Diferencovaná diagnostická činnost: tvorba vývojového profilu dítěte, stanovení kvalitních kritérií intervenční činnosti zastoupení různých odborníků nesmí ohrozit kvalitu, zajištění rozvoje dítěte v prvních letech života. Spolupráce s rodinou Rodiče sehrávají vzhledem k dítěti rozhodující roli. Rodiče jsou zdrojem prvních informací a pomoci. Rodičům je třeba nabídnout pomoc a poskytnout informace ihned, jakmile se objeví problém. Je třeba respektovat autonomii rodiny a posilovat rozhodující roli rodičů. Je velmi důležité zapojení rodičů do rané intervence, stejně jako dalších členů rodiny ­ sourozenců, prarodičů ad. Odborná kvalifikace K tomu, aby multi-disciplinární tým mohl plnit svou funkci, je třeba respektovat určité podmínky. Podporovat a udržet: vysokou úroveň organizace, vysokou odbornou úroveň ­ je třeba počítat s dalším doškolováním, vzdělání musí zahrnovat a obecné a specializované vzdělávací programy, flexibilitu - umožňující členům týmu pozorně naslouchat ostatním odborníkům a rodině. Obecné vzdělávací programy se týkají všech pracovníků týmu a měly by zahrnovat tyto okruhy: otázku podmínek a dynamiky týmové práce, práci s rodinou, znalost významných činitelů ve vývoji dítěte. Složení týmu rané intervence Hlavní kategorie odborných pracovníků, pracujících v týmu, zahrnují 4 oblasti: oblast loblast léékakařřskouskou (medicíny a paramedicíny) zaměřená na orgánové funkce a na rehabilitaci, oblast psychologickou, oblast vzdělávací ­ činnost je zaměřena na rozvoj mentální, poznávací a intelektuální, oblast sociální ­ zaměřená na prostředí dítěte a jeho rodinu. Struktura specializovaných pracovníků specialisté z oboru medicíny a paramedicíny: pediatři, odborní lékaři, fyzioterapeuti, logopedi, specialisté na psychomotoriku, psychologové, pedagogové: pedagogové specializovaní na oblast rozvoje dítěte v raném věku, speciální pedagogové, sociální pracovníci. Typy týmů Multidisciplinární ­ výměna informací mezi členy týmu Interdisciplinární ­ dochází ke sdílení a koordinaci informací ­ pracovní program je ucelený a umožňuje interakci mezi jednotlivými disciplinami Transdisciplinární ­ tým složený ze specialistů různých disciplin. Jejich přínos je nejen v jejich odbornosti, ale i v jejich praxi. Předkládá se jediný návrh zprávy. Aktivní úlohu v práci týmu hraje rodina. Program stanoví jeden člen týmu a s ostatními ho konzultuje. Činnost týmu PrPrááce s rodinouce s rodinou ­­ zahrnuje:zahrnuje: oblast informacoblast informacíí,, oblast smoblast směěrovrováánníí a asistence,a asistence, oblast pomoci a podpory,oblast pomoci a podpory, výcvik.výcvik. PrPrááce s dce s dííttěětemtem ­­ zahrnuje:zahrnuje: podporu celkovpodporu celkovéého vývoje dho vývoje dííttěě,, preventivnpreventivníí opatopatřřeneníí,, dostupndostupnáá vzdvzděělláávacvacíí opatopatřřeneníí zamzaměřěřenenáá na pomoc dna pomoc dííttěěti pti přři vstupui vstupu nebo pnebo přřechodu do vzdechodu do vzděělláávacvacíího systho systéému.mu. Možné způsoby pomoci Doma (Doma (skandinskandináávskvskéé zemzeměě, Lucembursko), Lucembursko) AmbulantnAmbulantněě nebo v dennnebo v denníím stacionm stacionáářřii (Nizozem(Nizozemíí, Belgie), Belgie) ZaZařříízenzeníí ranranéé intervenceintervence = st= střředisko dennedisko denníí ppééčče (Nizozeme (Nizozemíí, Belgie, Island), Belgie, Island) PPřřededšškolnkolníí zazařříízenzeníí = mate= mateřřskskáá šškola,kola, ppřřededšškolnkolníím centrum (Rakousko, Belgie,m centrum (Rakousko, Belgie, DDáánsko, Nizozemnsko, Nizozemíí, Norsko, Portugalsko,, Norsko, Portugalsko, ŠŠpanpaněělsko a Velklsko a Velkáá BritBritáánie)nie) Práce s rodinou Systémová teorie ­ považuje rodinu za základní systém pro vývoj dítěte Klade na první místo ranou intervenciranou intervenci - jako prostředek k vytváření základních emocionálních, vztahových a kognitivních hledisek, umožňujících dítěti růst a jeho přijetí jako společenské bytosti ve všech ohledech. Důležitá role se dává také rodirodiččovským organizacovským organizacíímm. Účast rodiny na rané edukaci dítěte je považována za zzáásadnsadníí! Podpora, pomoc, asistence Pomoc a podpora je zamPomoc a podpora je zaměřěřena na tyto oblasti:ena na tyto oblasti: psychologickoupsychologickou ­­ ppřřijmout problijmout probléémy týkajmy týkajííccíí se dse dííttěěte, zmente, zmenššitit zklamzklamáánníí rodirodičůčů i di dííttěěte, vyhnout se izolaci, kterte, vyhnout se izolaci, kteráá rodirodičče postie postižženenééhoho ddííttěěte obklopuje,te obklopuje, pedagogickoupedagogickou ­­ pomoc ppomoc přři volbi volběě vzdvzděělláávacvacíího programu,ho programu, socisociáálnlníí ­­ zamzaměřěřenenáá nana žživotnivotníí podmpodmíínky rodiny, potnky rodiny, potřřebnebnéé pompomůůcky, informace o financky, informace o finanččnníí a odborna odbornéé pomoci, na kterou mpomoci, na kterou máá rodina nrodina náárok,rok, praktickoupraktickou ­­ provprováádděět domt domááccíí ččinnosti, na kterinnosti, na kteréé nebyli zvyklnebyli zvyklíí,, technickoutechnickou ­­ zvlzvláádat udat užžíívváánníí kompenzakompenzaččnníích pomch pomůůcek (napcek (napřř.. sluchadlo).sluchadlo).