■ Komunikace sluchově postižených mluvená hlásková řeč, odezírání, pomocné artikulační znaky, daktylní řeč, znakový jazyk - vlastní znakový jazyk neslyšících, znakovaný jazyk Řeč sluchově postižených ■ Při lehkých vadách (do 40 dB) nastupuje u dítěte normální (nebo jen mírně opožděný) vývoj řeči. Objevují se jen problémy s výslovností některých hlásek. Už i tyto vady by měly být v brzkém věku korigovány sluchadly. ■ Při středně těžkých vadách (40 až 60 dB) je třeba, aby dítě co nejvíce nosilo slúchadla. Je to tzv. boj o minuty. Vývoj řeči je opožděný, ale při domácí i logopedické péči lze dosáhnout výborných výsledků. ■ Při těžkých ztrátách sluchu (60 až 80 dB) je většina běžných domácích zvuků mimo dosah dítěte. Při včasném zachycení, intenzivní práci doma, soustavné logopedické péči, vhodných sluchadlech a troše inteligence a píle, může vystudovat. ■ Při tzv. praktické hluchotě (80 až 100 dB) se za pomoci dobrých sluchadel může naučit mluvit, bude hůř číst a vyslovovat (zvláště sykavky, které nedokontroluje sluchem). Odezírání ■ Vnímání mluvené řeči zrakem a její chápání podle obrazů pohybů úst. ■ Je nedokonalou náhradou slyšení řeči mluvené. ■ Na rtech je při artikulaci viditelná pouze asi 1/3 fonematické skladby promluvy. ■ Odezírání se cvičí u SP dětí od časného věku. ■ Úspěšnost odezírání je do jisté míry závislá na vrozených schopnostech pro tuto činnost a na bohatosti slovní zásoby. Pomocné artikulační znaky ■ Podporují výslovnost jednotlivých hlásek a doplňují odezírání. ■ Zejména u malých SP dětí je prostřednictvím tohoto systému znaků možno rozeznat i ty hlásky, které nejsou na ústech vidět. Dítě prostřednictvím znaků nejen dobře pozná konkrétní hlásku, aleje mu umožněno ji i vibračně pocítit. Daktylotika ■ Prstová abeceda (řec. daktylos = prst). ■ Je to systém znaků tvořených různou polohou prstů jedné nebo dvou rukou v prostoru. Prsty označují písmena, ne znaky. ■ Počet znaků je stejný jako počet písmen abecedy. ■ Daktylotika podporuje verbální složky řeči a uplatňuje se jiz u deti předškolního veku. ■ Umožňuje zapamatování skladby slov a funkční dorozumění tam, kde pouze artikulace nebo znaky nestačí. Komunikační formy SP ■ Mluvená hlásková řeč ■ Odezírání ■ Psaná forma řeči ■ Systémy manuální komunikace: prstová abeceda znakované jazyky znakové jazyky mimika, gestikulace... Dvojí definice hluchoty Audiologická definice ■ „neslyšící" - osoba se sluchovou ztrátou z medicínského hlediska. Kulturní definice ■ ,^/Veslyšící" s velkým N se cítí být příslušníky jazykové a kulturní menšiny, která užívá svůj vlastní jazyk (znakový jazyk) a má svou vlastní kulturu, zvyky... Znakovaná čeština x znakový jazyk Znakový jazyk ■ komunikační systém s vlastní gramatikou a lexikonem. Znakovaná čeština ■ vizuálně motorická forma dorozumívání odvozená od mluveného jazyka, je na mluveném jazyce závislá, každému slovu odpovídá jeden znak, vytvořena slyšícími. Přístupy ke vzdělávání SP Orální metoda ■ orientace na rozvoj mluvené řeči, vzdělávání jejím prostřednictvím. Metoda totální komunikace ■ TK je praktická metoda komunikace využívající při vzdělávání všechny možné a dostupné formy komunikace. Bilingvální metoda vzdělávání ■ ve školách se jedná o paralelní používání znakového jazyka a mluveného hláskového jazyka majoritní společnosti převážně v jeho psané podobě.