ŠŠkolský zkolský záákonkon ZZáákon 561/2004 Sb. o pkon 561/2004 Sb. o přřededšškolnkolníím,m, zzáákladnkladníím, stm, střřednedníím, vym, vyššíššímm odbornodbornéém a jinm a jinéém vzdm vzděělláávváánníí ZZáásady a csady a cííle vzdle vzděělláávváánníí Rovný pRovný přříístup ke vzdstup ke vzděělláávváánníí ­­ obobččanan ČČRR nebo obnebo obččan z jinan z jinééhoho ččlensklenskéého stho stáátu EUtu EU ZohlednZohledněěnníí vzdvzděělláávacvacíích potch potřřeb jednotlivceeb jednotlivce BezplatnBezplatnéé zzáákladnkladníí nebo stnebo střřednedníí vzdvzděělláávváánníí HodnocenHodnoceníí výsledkvýsledkůů vzdvzděělláávváánníí vzhledemvzhledem k dosahovk dosahováánníí ccííllůů vzdvzděělláávváánníí stanovenýchstanovených zzáákonem a vzdkonem a vzděělláávacvacíími programymi programy MoMožžnost vzdnost vzděělláávváánníí po dobu celpo dobu celééhoho žživotaivota VzdVzděělláávacvacíí programyprogramy NNáárodnrodníí program vzdprogram vzděělláávváánníí ­­ zpracovzpracováávváá MMŠŠMTMT ČČRR RRáámcovmcovéé vzdvzděělláávacvacíí programyprogramy ­­ sese zpracovzpracováávajvajíí pro kapro kažždý obor vzddý obor vzděělláánníí v zv záákladnkladníím am a ststřřednedníím vzdm vzděělláávváánníí a pro pa pro přřededšškolnkolníí, z, záákladnkladníí umuměěleckleckéé a jazykova jazykovéé vzdvzděělláávváánníí ŠŠkolnkolníí vzdvzděělláávacvacíí programyprogramy ­­ podle nich sepodle nich se uskuteuskutečňčňuje vzduje vzděělláávváánníí v jednotlivv jednotlivéé šškole akole a šškolskkolskéém zam zařříízenzeníí Akreditovaný vzdAkreditovaný vzděělláávacvacíí programprogram ­­ pro vypro vyššíšší odbornodbornéé vzdvzděělláávváánníí VzdVzděělláávváánníí ppřřííslusluššnnííkkůů nnáárodnostnrodnostníích mench menššinin §§1414 Obec, kraj, popObec, kraj, popřř. ministerstvo zaji. ministerstvo zajiššťťuje prouje pro ppřřííslusluššnnííky nky náárodnostnrodnostníích mench menššin vzdin vzděělláávváánníí vv jazyce njazyce náárodnostnrodnostníí menmenššiny v Miny v MŠŠ, Z, ZŠŠ a Sa SŠŠ Lze zLze zřřííditdit ttřříídudu MMŠŠ (8 d(8 děěttíí), Z), ZŠŠ (10(10 žžáákkůů) nebo S) nebo SŠŠ (12(12 žžáákkůů) nebo) nebo šškolukolu, pokud v, pokud vššechny techny třříídy budoudy budou naplnnaplněěny výny výšše uvedenými min. poe uvedenými min. poččtyty žžáákkůů NejsouNejsou--li splnli splněěny výny výšše uvedene uvedenéé podmpodmíínky, paknky, pak mmůžůžee řřediteleditel šškoly stanovit vekoly stanovit ve šškolnkolníím vzdm vzděělláávacvacíímm programu pprogramu přředmedměěty nebo jejichty nebo jejich ččáásti, v nichsti, v nichžž sese vzdvzděělláávváánníí uskuteuskutečňčňujeuje dvojjazydvojjazyččnněě ­­ dvojjazydvojjazyččnnéé vysvvysvěěddččeneníí, diplom atd., diplom atd. VzdVzděělláávváánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami §§ 1616 ­­ jednjednáá se o osoby sese o osoby se zdravotnzdravotníímm postipostižženeníím, zdravotnm, zdravotníím a socim a sociáálnlníímm znevýhodnznevýhodněěnníímm SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí potpotřřeby deby děěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů zjizjiššťťujeuje šškolskkolskéé poradenskporadenskéé zazařříízenzeníí DDěěti,ti, žžááci a studenti se specici a studenti se speciáálnlníími potmi potřřebami majebami majíí prpráávo na vzdvo na vzděělláávváánníí, jeho, jehožž obsah, formy a metodyobsah, formy a metody odpovodpovíídajdajíí jejich vzdjejich vzděělláávacvacíím potm potřřebebáám am a momožžnostem, na vytvonostem, na vytvořřeneníí nezbytných podmnezbytných podmíínek, nanek, na poradenskou pomocporadenskou pomoc šškoly akoly a šškolskkolskééhoho poradenskporadenskéého zaho zařříízenzeníí.. VzdVzděělláávváánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami ProPro žžááky a studenty se zdravotnky a studenty se zdravotníím postim postižženeníím am a socisociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníím se pm se přřii ppřřijijíímmáánníí keke vzdvzděělláávváánníí a jehoa jeho ukonukonččovováánníí stanovstanovíí vhodnvhodnéé podmpodmíínkynky odpovodpovíídajdajííccíí jejich potjejich potřřebebáámm PPřřii hodnocenhodnoceníí žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníímimi vzdvzděělláávacvacíími potmi potřřebami se pebami se přřihlihlíížžíí k povazek povaze postipostižženeníí nebo znevýhodnnebo znevýhodněěnníí.. DDéélkulku ststřřednedníího a vyho a vyššíššího odbornho odbornééhoho vzdvzděělláávváánníí mmůžůžee řřediteleditel šškoly jednotlivýmkoly jednotlivým žžáákkůům nebom nebo studentstudentůům se zdravotnm se zdravotníím postim postižženeníímm prodlouprodloužžitit aažž o dvao dva šškolnkolníí roky.roky. DDěěti,ti, žžááci a studentici a studenti se zdravotnse zdravotníím postim postižženeníímm MajMajíí prpráávo bezplatnvo bezplatněě uužžíívat pvat přři vzdi vzděělláávváánníí specispeciáálnlníí uuččebnice a speciebnice a speciáálnlníí didaktickdidaktickéé aa kompenzakompenzaččnníí uuččebnebníí pompomůůckycky poskytovanposkytovanéé šškolou.kolou. DDěětem,tem, žžáákkůům a studentm a studentůům, ktem, kteřříí nemohou vnnemohou vníímatmat řřeečč sluchem, se zajisluchem, se zajiššťťuje pruje práávo na bezplatnvo na bezplatnéé vzdvzděělláávváánníí prostprostřřednictvednictvíímm znakovznakovéé řřeečči.i. DDěětem,tem, žžáákkůům a studentm a studentůům, ktem, kteřříí nemohounemohou ččííst bst běžěžnnéé ppíísmosmo zrakem, se zajizrakem, se zajiššťťuje pruje práávo na vzdvo na vzděělláávváánníí s pous použžititíímm BraillovaBraillova hmatovhmatovéého pho píísma.sma. DDěětem,tem, žžáákkůům a studentm a studentůům, ktem, kteřříí se nemohou dorozumse nemohou dorozumíívatvat mluvenoumluvenou řřeeččíí, se zaji, se zajiššťťuje pruje práávo na bezplatnvo na bezplatnéé vzdvzděělláávváánníí pomocpomocíí nebo prostnebo prostřřednictvednictvíímm nnááhradnhradníích zpch způůsobsobůů dorozumdorozumíívváánníí.. DDěěti,ti, žžááci a studentici a studenti se zdravotnse zdravotníím postim postižženeníímm ProPro žžááky a studenty se zdravotnky a studenty se zdravotníím postim postižženeníím lze zm lze zřřííditdit šškoly,koly, eventevent. v r. v ráámcimci šškoly jednotlivkoly jednotlivéé ttřříídy, odddy, odděělenleníí nebo studijnnebo studijníí skupiny sskupiny s upravenými vzdělávacími programy ŽŽááci s tci s těžěžkým mentkým mentáálnlníím postim postižženeníím,m, žžááci s vci s vííce vadamice vadami aa žžááci sci s autismemautismem majmajíí prpráávo vzdvo vzděělláávat se vvat se v zzáákladnkladníí šškole specikole speciáálnlníí ŘŘeditel meditel máá prpráávo zvo zřříídit funkcidit funkci asistenta pedagogaasistenta pedagoga veve ttřříídděě, kde se vzd, kde se vzděělláávváá žžáák se specik se speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíímimi potpotřřebamiebami V pV přříípadpaděě dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se zdravotnse zdravotníímm postipostižženeníím a znevýhodnm a znevýhodněěnníím je nezbytnm je nezbytnéé vyjvyjááddřřeneníí šškolskkolskéého poradenskho poradenskéého zaho zařříízenzeníí VzdVzděělláávváánníí nadaných dnadaných děěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů ŠŠkoly akoly a šškolskkolskáá zazařříízenzeníí vytvvytváářřejejíí podmpodmíínky pronky pro rozvoj nadrozvoj nadáánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů.. K rozvoji nadK rozvoji nadáánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů lzelze uskuteuskutečňčňovatovat rozrozšíšířřenou výukuenou výuku nněěkterýchkterých ppřředmedměěttůů nebo skupin pnebo skupin přředmedměěttůů.. ŘŘediteleditel šškoly mkoly můžůže mimoe mimořřáádndněě nadannadanééhoho žžááka naka na žžáádost rodidost rodičůčů ppřřeeřřadit do vyadit do vyššíššíhoho roroččnnííku.ku. PodmPodmíínkou pnkou přřeeřřazenazeníí je absolvovje absolvováánníí zkouzkouššekek z uz uččiva, kteriva, kteréé žžáák nebude absolvovat.k nebude absolvovat. IndividuIndividuáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí plpláánn ŘŘediteleditel šškoly mkoly můžůže s pe s píísemným doporusemným doporuččeneníímm šškolskkolskéého poradenskho poradenskéého pracoviho pracoviššttěě povolitpovolit individuindividuáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí plpláánn žžáákovi nebokovi nebo studentovi, jednstudentovi, jednáá--li se:li se: oo žžááka seka se specispeciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami oo žžáákaka mimomimořřáádndněě nadannadanééhoho ve stve střřednedníím vzdm vzděělláávváánníí a nebo vya nebo vyššíšším odbornm odbornéémm vzdvzděělláávváánníí i zi z jiných zjiných záávavažžných dných důůvodvodůů PPřříípravnpravnéé ttřříídy zdy záákladnkladníí šškolykoly Obec nebo kraj mObec nebo kraj můžůže ze zřřizovat se souhlasemizovat se souhlasem krajskkrajskééhoho úúřřadu padu přříípravnpravnéé ttřříídy pro ddy pro děěti vti v poslednposledníím roce pm roce přřed zahed zaháájenjeníím povinnm povinnéé šškolnkolníí dochdocháázky, kterzky, kteréé jsou socijsou sociáálnlněě znevýhodnznevýhodněěnnéé a ua u kterých je pkterých je přředpoklad,edpoklad, žže zae zařřazenazeníí do pdo přříípravnpravnéé ttřříídy vyrovndy vyrovnáá jejich vývoj (min. 7 djejich vývoj (min. 7 děěttíí)) O zaO zařřazovazováánníí žžáákkůů do pdo přříípravnpravnéé ttřříídy rozhodujedy rozhoduje řřediteleditel šškoly nakoly na žžáádost zdost záákonnkonnéého zho záástupce dstupce dííttěěte ate a na zna záákladkladěě ppíísemnsemnéého doporuho doporuččeneníí šškolskkolskééhoho poradenskporadenskéého zaho zařříízenzeníí.. Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí v pv přříípravnpravnéé je souje souččááststíí šškolnkolnííhoho vzdvzděělláávacvacíího programu.ho programu. VzdVzděělláávváánníí žžáákkůů s ts těžěžkýmkým mentmentáálnlníím postim postižženeníím,m, s vs vííce vadami a sce vadami a s autismemautismem ŽŽááci s tci s těžěžkým mentkým mentáálnlníím postim postižženeníím,m, žžááci s vci s vííce vadami ace vadami a žžááci sci s autismemautismem se mohou vzdse mohou vzděělláávat v zvat v záákladnkladníí šškolekole specispeciáálnlníí, a to:, a to: se souhlasem zse souhlasem záákonnkonnéého zho záástupce,stupce, na zna záákladkladěě ppíísemnsemnéého doporuho doporuččeneníí odbornodbornéého lho léékakařře ae a šškolskkolskééhoho poradenskporadenskéého zaho zařříízenzeníí.. PrPrůůbběěh zh záákladnkladníího vzdho vzděělláávváánníí §§ 4949 ŘŘediteleditel šškoly mkoly můžůže pe přřevevééstst žžáákaka do vzddo vzděělláávacvacíího programu zho programu záákladnkladníího vzdho vzděělláávváánníí propro žžááky se zdravotnky se zdravotníím postim postižženeníím nebom nebo do vzddo vzděělláávacvacíího programu zho programu záákladnkladníí šškoly specikoly speciáálnlníí na zna záákladkladěě ppíísemnsemnéého doporuho doporuččeneníí odbornodbornééhoho lléékakařře ae a šškolskkolskéého poradenskho poradenskéého zaho zařříízenzeníí pouze s ppouze s přředchozedchozíím souhlasem zm souhlasem záákonnkonnééhoho zzáástupcestupce žžááka.ka. ŘŘediteleditel šškoly je povinen informovat okoly je povinen informovat o rozdrozdíílech ve vzdlech ve vzděělláávacvacíích programechch programech PrPrůůbběěh zh záákladnkladníího vzdho vzděělláávváánníí §§ 5050 ŘŘediteleditel šškoly mkoly můžůže ze zdravotne ze zdravotníích nebo jiných zch nebo jiných záávavažžnýchných ddůůvodvodůů uvolnituvolnit žžááka naka na žžáádost jeho zdost jeho záákonnkonnéého zho záástupce zcelastupce zcela nebo znebo zččáásti z vyusti z vyuččovováánníí nněěkterkteréého pho přředmedměětu.tu. ZZáároveroveňň ururččíí nnááhradnhradníí zpzpůůsob vzdsob vzděělláávváánníí žžááka v dobka v doběě vyuvyuččovováánníí tohoto ptohoto přředmedměětu.tu. V pV přředmedměětu ttu těělesnlesnáá výchovavýchova řřediteleditel šškoly uvolnkoly uvolníí žžááka zka z vyuvyuččovováánníí na pna píísemnsemnéé doporudoporuččeneníí registrujregistrujííccíího praktickho praktickééhoho lléékakařře pro de pro děěti a dorost nebo odbornti a dorost nebo odbornéého lho léékakařře.e. ŽŽáákovi, který se nemkovi, který se nemůžůže pro sve pro svůůj zdravotnj zdravotníí stav po dobu delstav po dobu delšíší nenežž dva mdva měěssíícece úúččastnit vyuastnit vyuččovováánníí, stanov, stanovíí řředitel takovýeditel takový zpzpůůsob vzdsob vzděělláávváánníí, který odpov, který odpovííddáá momožžnostemnostem žžááka nebo muka nebo mu mmůžůže povolit vzde povolit vzděělláávat se podle individuvat se podle individuáálnlníího vzdho vzděělláávacvacííhoho plpláánu.nu. HodnocenHodnoceníí výsledkvýsledkůů vzdvzděělláávváánníí žžáákkůů HodnocenHodnoceníí výsledkvýsledkůů vzdvzděělláávváánníí žžááka naka na vysvvysvěěddččeneníí je vyjje vyjááddřřeno klasifikaeno klasifikaččnníímm stupnstupněěm, slovnm, slovněě nebo kombinacnebo kombinacíí obouobou zpzpůůsobsobůů.. UU žžááka s vývojovou poruchou uka s vývojovou poruchou uččeneníí rozhodnerozhodne řředitel o poueditel o použžititíí slovnslovnííhoho hodnocenhodnoceníí žžááka na zka na záákladkladěě žžáádostidosti zzáákonnkonnéého zho záástupcestupce žžááka.ka. Výsledky vzdVýsledky vzděělláávváánníí žžááka v zka v záákladnkladníí šškolekole specispeciáálnlníí se hodnotse hodnotíí slovnslovněě.. PPřřechodnechodnáá ustanovenustanoveníí §§ 185185 ZvlZvlášáštntníí šškola podle dosavadnkola podle dosavadníích prch práávnvníích pch přředpisedpisůů jeje zzáákladnkladníí šškoloukolou podle tohoto zpodle tohoto záákona.kona. PomocnPomocnáá šškola podle dosavadnkola podle dosavadníích prch práávnvnííchch ppřředpisedpisůů jeje zzáákladnkladníí šškolou specikolou speciáálnlníí podlepodle tohoto ztohoto záákona.kona. StStřřednedníí odbornodbornéé uuččiliiliššttěě, gymn, gymnáázium, stzium, střřednedníí odbornodbornáá šškola, ukola, uččiliiliššttěě, st, střřednedníí specispeciáálnlníí šškola,kola, odbornodbornéé uuččiliiliššttěě a prakticka praktickáá šškola podlekola podle dosavadndosavadníích pch přředpisedpisůů jsoujsou ststřřednedníí šškoloukolou podlepodle tohoto ztohoto záákona.kona. PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí OdstraOdstraňňovat architektonickovat architektonickéé baribariééryry UplatUplatňňovat princip diferenciace a individualizaceovat princip diferenciace a individualizace vzdvzděělláávacvacíího procesuho procesu PouPoužžíívat kompenzavat kompenzaččnníí pompomůůcky, vhodncky, vhodnéé uuččebniceebnice a ua uččebnebníí pompomůůckycky UplatUplatňňovat alternativnovat alternativníí formy komunikaceformy komunikace ­­ znakovznakováá řřeečč,, BraillovoBraillovo ppíísmo, AAKsmo, AAK VyuVyužžíívat pvat půůsobensobeníí druhdruhéého pedagogaho pedagoga Spolupracovat s rodiSpolupracovat s rodiččii Spolupracovat s poradenskými pracovnSpolupracovat s poradenskými pracovnííkyky VyhlVyhlášáška Mka MŠŠMTMT ČČR 73/2004 Sb.R 73/2004 Sb. ze dne 9.ze dne 9. úúnora 2005nora 2005 o vzdo vzděělláávváánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami a da děěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů mimomimořřáádndněě nadanýchnadaných VyhlVyhlášáška 73/2005ka 73/2005 SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávváánníí žžáákkůů aa žžáákkůů mimomimořřáádndněě nadaných se uskutenadaných se uskutečňčňujeuje s pomocs pomocíí podppodpůůrných opatrných opatřřeneníí,, kterkteráá jsou odlijsou odliššnnáá, nebo se poskytuj, nebo se poskytujíí nad rnad ráámec individumec individuáálnlníích opatch opatřřeneníí poskytovaných v bposkytovaných v běžěžnnéé šškole.kole. PodpPodpůůrnrnáá opatopatřřeneníí §§11 PPřři specii speciáálnlníím vzdm vzděělláávváánníí žžáákkůů se vyuse využžíívajvajíí:: specispeciáálnlníí metody, postupy, formy a prostmetody, postupy, formy a prostřředky,edky, kompenzakompenzaččnníí, rehabilita, rehabilitaččnníí a reedukaa reedukaččnníí pompomůůcky,cky, specispeciáálnlníí uuččebnice, didaktickebnice, didaktickéé materimateriáály,ly, zazařřazenazeníí vyuvyuččovacovacíích pch přředmedměěttůů specispeciáálnlněě pedagogickpedagogickéé ppééčče,e, poskytovposkytováánníí poradenských sluporadenských služžeb,eb, zajizajiššttěěnníí sluslužžeb asistenta pedagoga (eb asistenta pedagoga (§§16,16, odstodst 99 šškolskkolskééhoho zzáákona),kona), snsníížženeníí popoččtutu žžáákkůů ve tve třříídděě, odd, odděělenleníí nebo studijnnebo studijníí skupinskupiněě nebo jinnebo jináá organizace vzdorganizace vzděělláávváánníí žžáákkůů se specise speciáálnlníímimi potpotřřebami.ebami. PodpPodpůůrnrnáá opatopatřřeneníí PPřři vzdi vzděělláávváánníí žžáákkůů mimomimořřáádndněě nadaných senadaných se vyuvyužžíívajvajíí:: specispeciáálnlníí metody, postupy, formy ametody, postupy, formy a prostprostřředky vzdedky vzděělláávváánníí,, didaktickdidaktickéé materimateriáály,ly, pedagogickopedagogicko--psychologickpsychologickéé sluslužžby,by, jinjináá úúprava organizace vzdprava organizace vzděělláávváánníí žžáákkůů sese specispeciáálnlníími potmi potřřebami.ebami. ŽŽáák s tk s těžěžkým zdravotnkým zdravotníímm postipostižženeníím =m = žžáák s:k s: ttěžěžkým zrakovým postikým zrakovým postižženeníím,m, ttěžěžkým sluchovým postikým sluchovým postižženeníím,m, ttěžěžkou poruchou dorozumkou poruchou dorozumíívacvacíích schopnostch schopnostíí,, hluchoslephluchoslepíí,, se soubse souběžěžným postiným postižženeníím vm vííce vadami,ce vadami, ss autismemautismem,, s ts těžěžkým tkým těělesným,lesným, ttěžěžkýmkým čči hlubokým menti hlubokým mentáálnlníím postim postižženeníím.m. SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávváánníí ZZáásady a csady a cíílele §§22 SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávváánníí se poskytujese poskytuje žžáákkůům se specim se speciáálnlníímimi vzdvzděělláávacvacíími potmi potřřebami diagnostikovanýmiebami diagnostikovanými šškolskýmkolským poradenským zaporadenským zařříízenzeníím.m. DDáálele žžáákkůům zam zařřazeným doazeným do šškol pkol přřii šškolských zakolských zařříízenzeníích proch pro výkonvýkon úústavnstavníí a ochranna ochrannéé výchovyvýchovy (109/2002(109/2002 ­­ ZZáákon o výkonukon o výkonu úústavnstavníí výchovy nebo ochrannvýchovy nebo ochrannéé výchovy vevýchovy ve šškolských zakolských zařříízenzeníích a och a o preventivnpreventivněě výchovnvýchovnéé ppééčči vei ve šškolských zakolských zařříízenzeníích ve znch ve zněěnníí pozdpozděějjšíších pch přředpisedpisůů).). SpeciSpeciáálnlníí potpotřřebyeby žžáákkůů zdravotnzdravotněě oslabených nebooslabených nebo dlouhodobdlouhodoběě nemocných stanovnemocných stanovíí řřediteleditel šškoly po dohodkoly po dohoděě ss ooššetetřřujujííccíím lm léékakařřemem žžááka.ka. Formy speciFormy speciáálnlníího vzdho vzděělláávváánníí žžáákkůů se zdravotnse zdravotníím postim postižženeníímm §§33 SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávváánníí žžáákkůů se zdravotnse zdravotníímm postipostižženeníím je zajim je zajiššťťovovááno:no: formou individuformou individuáálnlníí integrace,integrace, formou skupinovformou skupinovéé integrace,integrace, veve šškole specikole speciáálnlníí (samostatn(samostatněě zzřříízenzenéé propro žžááky se zdravotnky se zdravotníím postim postižženeníím),m), kombinackombinacíí forem.forem. IndividuIndividuáálnlníí integraceintegrace V bV běžěžnnéé šškolekole Ve speciVe speciáálnlníí šškole urkole urččenenéé propro žžááky sky s jiným druhem postijiným druhem postižženeníí SkupinovSkupinováá integraceintegrace Ve tVe třříídděě, odd, odděělenleníí nebo studijnnebo studijníí skupinskupiněě zzřříízenzenéé propro žžááky se zdravotnky se zdravotníím postim postižženeníímm v bv běžěžnnéé šškolekole ve specive speciáálnlníí šškole prokole pro žžááky s jiným druhem zdravotnky s jiným druhem zdravotnííhoho postipostižženeníímm Ve vybraných vyuVe vybraných vyuččovacovacíích pch přředmedměětech setech se žžááci seci se zdravotnzdravotníím postim postižženeníím mohou vzdm mohou vzděělláávat spolevat společčnněě ss ostatnostatníímimi žžááky a být zapojeni do vky a být zapojeni do vššechech ččinnostinnostíí vv dobdoběě mimo vyumimo vyuččovováánníí ŠŠkoly pkoly přři zdravotnickýchi zdravotnických zazařříízenzenííchch §§44 V mateV mateřřskskéé a za záákladnkladníí šškole pkole přři zdravotnicki zdravotnickéémm zazařříízenzeníí se vzdse vzděělláávajvajíí:: žžááci se zdravotnci se zdravotníím oslabenm oslabeníímm žžááci dlouhodobci dlouhodoběě nemocnnemocníí, pokud to charakter jejich nemoci, pokud to charakter jejich nemoci dovolujedovoluje ŠŠkoly mohou poskytovat individukoly mohou poskytovat individuáálnlníí konzultace ve vkonzultace ve vššeobecneobecněě vzdvzděělláávacvacííchch ppřředmedměětech itech i žžáákkůům stm střřednednííchch šškolkol Rozsah a organizaci výuky urRozsah a organizaci výuky urččujeuje řřediteleditel šškolykoly po dohodpo dohoděě s os oššetetřřujujííccíím lm léékakařřemem Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol pro zrakovpro zrakověě postipostižženenéé §§55 MateMateřřskskáá šškola pro zrakovkola pro zrakověě postipostižženenéé ZZáákladnkladníí šškola pro zrakovkola pro zrakověě postipostižženenéé StStřřednedníí šškola pro zrakovkola pro zrakověě postipostižženenéé ­­ ststřřednedníí odbornodbornéé uuččiliiliššttěě, odborn, odbornéé uuččiliiliššttěě,, praktickpraktickáá šškola, gymnkola, gymnáázium, stzium, střřednedníí odbornodbornáá šškolakola KonzervatoKonzervatořř pro zrakovpro zrakověě postipostižženenéé Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol pro sluchovpro sluchověě postipostižženenéé MateMateřřskskáá šškola pro sluchovkola pro sluchověě postipostižženenéé ZZáákladnkladníí šškola pro sluchovkola pro sluchověě postipostižženenéé StStřřednedníí šškola pro sluchovkola pro sluchověě postipostižženenéé ­­ ststřřednedníí odbornodbornéé uuččiliiliššttěě, odborn, odbornéé uuččiliiliššttěě,, praktickpraktickáá šškola, gymnkola, gymnáázium, stzium, střřednedníí odbornodbornáá šškolakola Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol pro hluchosleppro hluchoslepéé MateMateřřskskáá šškola pro hluchoslepkola pro hluchoslepéé ZZáákladnkladníí šškola pro hluchoslepkola pro hluchoslepéé Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol pro tpro těělesnlesněě postipostižženenéé MateMateřřskskáá šškola pro tkola pro těělesnlesněě postipostižženenéé ZZáákladnkladníí šškola pro tkola pro těělesnlesněě postipostižženenéé StStřřednedníí šškola pro tkola pro těělesnlesněě postipostižženenéé ­­ ststřřednedníí odbornodbornéé uuččiliiliššttěě, odborn, odbornéé uuččiliiliššttěě,, praktickpraktickáá šškola, gymnkola, gymnáázium, stzium, střřednedníí odbornodbornáá šškolakola Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol pro dpro děěti s vadamiti s vadami řřeeččii MateMateřřskskáá šškola logopedickkola logopedickáá ZZáákladnkladníí šškola logopedickkola logopedickáá Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškolkol propro žžááky se SPU nebo SPCHky se SPU nebo SPCH ZZáákladnkladníí šškola prokola pro žžááky se specifickýmiky se specifickými poruchami uporuchami uččeneníí ZZáákladnkladníí šškola prokola pro žžááky se specifickýmiky se specifickými poruchami chovporuchami chováánníí Typy speciTypy speciáálnlnííchch šškol pkol přřii zdravotnických zazdravotnických zařříízenzenííchch MateMateřřskskáá šškola pkola přři zdravotnicki zdravotnickéémm zazařříízenzeníí ZZáákladnkladníí šškola pkola přři zdravotnicki zdravotnickéémm zazařříízenzeníí ZZáákladnkladníí šškola specikola speciáálnlníí ppřřii zdravotnickzdravotnickéém zam zařříízenzeníí SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí potpotřřebyeby žžáákkůů zohlednzohledníí šškola:kola: ve svve svéémm šškolnkolníím vzdm vzděělláávacvacíímm programuprogramu akreditovanakreditovanéém vzdm vzděělláávacvacíím programum programu IndividuIndividuáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí plpláánn §§66 IndividuIndividuáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí plpláánn ((§§1818 šškolskkolskééhoho zzáákona)kona) je v pje v přříípadpaděě potpotřřeby vzdeby vzděělláávacvacíímm programem pro:programem pro: individuindividuáálnlněě integrovanintegrovanééhoho žžááka,ka, žžááka s hlubokým mentka s hlubokým mentáálnlníím postim postižženeníím,m, propro žžááka skupinovka skupinověě integrovanintegrovanéého,ho, propro žžááka specika speciáálnlníí šškoly.koly. VyhlVyhlášáška 48/2005 Sb.ka 48/2005 Sb. o zo záákladnkladníím vzdm vzděělláávváánníí a plna plněěnníí povinnpovinnéé šškolnkolníí dochdocháázkyzky VyhlVyhlášáška 48/2005 Sb.ka 48/2005 Sb. -- obsahobsah Organizace vzdOrganizace vzděělláávváánníí PoPoččtyty žžáákkůů ve tve třřííddááchch PoskytovPoskytováánníí uuččebnic,ebnic, šškolnkolníích potch potřřebeb PPřříípravnpravnéé ttřříídydy Rozvoj nadRozvoj nadáánníí žžáákkůů JazykovJazykováá ppřříípravaprava HodnocenHodnoceníí žžáákkůů VýchovnVýchovnáá opatopatřřeneníí ZkouZkoušškyky