Specifické poruchy učeni pojetí, etiologie, klasifikace SPU, diagnostika SPU, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, legislativa SPU - charakteristika ■ Různorodá skupina poruch, která se projevuje obtížemi při nabývání základních vzdělávacích dovedností - mluvení, čtení, psaní a počítání. ■ Poruchy mají individuální charakter, mohou vznikat na podkladě dysfunkce CNS. ■ Všechny příznaky SPU způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a prolínají se do celého edukačního procesu ^ znemožňují mu přiměřeně reagovat, porozumět pokynům, plnit běžné úkoly a instrukce učitele. ■ Týká se 2 - 4 % jedinců, u chlapců je výskyt 3x častější!!! ■ U žáků se SPU je patrný velký nepoměr mezi ústním a písemným projevem. ■ Při diagnostice hledáme jiné příčiny školních neúspěchů, než snížený intelekt, smyslové vady či sociokulturní znevýhodnění. Definice SPU Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci CNS. I když se porucha učení může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (smyslové vady, MR, sociální a emociální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů. SPU - klasifikace ■ Dyslexie ■ Dysgrafie ■ Dysortografie ■ Dyskalkulie ■ Dysmúzie ■ Dyspinxie ■ Dyspraxie Dyslexie specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Porucha může postihnout: D rychlost čtení, správnost čtení, porozumění čtenému textu!!! Dyslexie ■ Projevy: D záměny tvarově podobných písmen, D záměny akusticky podobných hlásek, D obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek, D neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov, D obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, D přidávání nebo vynechávání písmen, slabik, slov, D domýšlení si textu, odhadování slov apod. Dysgrafie =„specifická porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu.46 (Zelinková, 2003, s. 42) Dysgrafie Projevy: D obtíže při zapamatování tvarů písmen, D obtíže při jejich napodobování, D příliš velké či malé písmo, D písmo často obtížně čitelné, D nestejná velikostí grafémů, D neschopnost udržet písmena na řádku, D neupravený písemný projev apod. Dysortografie „specifická porucha pravopisu, vyskytující se velice často ve spojení s dyslexií. " (Bartoňová, 2006, s. 147 ) Dysortografie ■ Projevy: D specifické dysortografické chyby: ■ rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, ■ rozlišování slabik dy - di, ty - ti, ny - ni, ■ rozlišování sykavek, ■ vynechávání, přidávání, přesmykávání písmene, slabiky a nedodržování hranice slov v písmu; D obtíže při osvojování gramatického učiva a při aplikaci gramatických jevů. Dyskalkulie specifická porucha matematických schopností, porucha se týká zvládání základních početních výkonů. Dyskalkulie ■ Typy: D praktognostická (narušení mat. manipulace s předměty, nakreslenými symboly - přidávání, rozklad) D verbální (problémy při označování množství, počtu předmětů, operačních znaků, mat. úkolů), D lexická (neschop, číst číslice, čísla, operační symboly), D grafická (neschop, psát matematické znaky), D operační (porucha schop, provádět mat.operace), D ideognostická (porucha v chápání mat. pojmů a vztahu mezi nimi). Dysmúzie = specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby. ■ Projevy: D obtíže v rozlišování tónů, D dítě si nepamatuje melodii, D dítě nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus. Dyspinxie = specifická porucha kreslení, která je charakteristická nízkou úrovní kresby. ■ Projevy: D dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, D dítě nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, D potíže s pochopením perspektivy. Dyspraxie = specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony. ■ Může se projevit při běžných denních činnostech, tak ve vyučování. ■ Tyto děti bývají: pomalé, nešikovné, neupravené, jejich výrobky nevzhledné. ■ Obtíže se mohou projevit při psaní, v rámci jednotlivých výchov, v řeči. Etiologie SPU ■ lehká mozková dysfunkce (LMD) - 50 %, ■ dědičnost - 20 %, ■ kombinace LMD a dědičnosti - 15 %, ■ neurotická nebo nezjištěná etiologie - 15 %. SPU - náprava ■ formy vzdělávání ■ podpůrná opatření ve škole ■ hodnocení a klasifikace Legislativa ■ Školský zákon 561/2004 Sb., § 16 ■ Vyhlášky 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb. ■ ŠVP ■ IVP (učivo, metody a formy práce, hodnocení, kompenzační pomůcky) Deficity dílčích funkcí ■ Dílčí funkce - základní schopnosti, umožňující diferenciaci a rozvoj psychických funkcí (řeč, myšlení). V dalším vývoji se o ně opírají dovednosti čtení, psaní, počítání, přiměřeného chování. Deficity dílčích funkcí: i. diferenciace figury a pozadí 2. optická a akustická diferenciace 3. funkce intermodálního kódování 4. optická, akustická a intermodální paměť (krátko- i dlouhodobá) 5. funkce seriality 6. vnímání schématu těla a orientace v prostoru. Specifický logopedický nález 1. artikulační neobratnost D umí vyslovit, ale namáhavě, nesrozumitelně, izolovaně ■ nosorožec, lokomotiva, nejnápadnější, nejsložitější, nejnebezpečnější 2. specifické asimilace D sykavky- př. sušené švestky, cvičenci, sušenky, cvrčci, špačci D vyslovování měkkých a tvrdých slabik (následujících bezprostředně za sebou - dědeček, hodiny) Specifické dysortografické chyby ■ krátké a dlouhé samohlásky ■ di ti ni - dy ty ny ■ sykavky - spodoba ■ vynechávání nebo přidávání písmen ■ hranice slov v písmu Lehká mozková dysfunkce (LMD) ■ ADD - syndrom deficitu pozornosti bez hyperaktivity = prostá porucha pozornosti ■ ADHD - syndrom deficitu pozornosti s hyperaktivitou ■ ODD = porucha opozičního vzdoru ■ ADHD bez agresivity/s agresivitou Projevy ADD: ■ denní snění, pomalost, obtíže v navazování soc. kontaktů, neschopnost zaměřit a udržet pozornost, poruchy učení ■ problémy s nasloucháním a plněním pokynů, snadná rozptýlitelnost, nevyrovnaný výkon, nepořádnost, nesamostatnost, „vypínání", Projevy ADHD: Dhyperaktivita, Dimpulzivita, D nepozornost, D nedodržování pravidel, D snížené sebeovládání, nepřiměřené reakce, Dsoc. nevyzrálost, malá sebeúcta, Dfrustrovanost,... Projevy ADHD s agresivitou: projevy ADHD + Dnesnášenlivost, Dhádavost, D snížené sebeovládání, Dantisociální chování D(dysfunkční prostředí). Nástroje učitelů dětí s ADHD: D Uspořádání lavic do „U". D Komunikace s rodiči dítěte. D Barevné označování předmětů denních aktivit a materiálů, které si má dítě zapamatovat. D Využití různých materiálů ke zlepšení pracovní paměti - hudba, fráze, pomůcky. D Poskytnutí dítěti možnosti pracovat u tabule. D Učení dítěte, dělat si seznamy... Projevy ODD: (porucha opozičního vzdoru) D snížené sebeovládání, Dnesnášenlivost, D vidí chyby jen v druhých, Dporuchy ve vnímání a utváření sebe sama.