Oftalmopedie pojetí, etiologie, klasifikace zrakových vad, edukace dětí/žáků s těžším zrakovým postižením, poradenství dle věkových skupinB Oftalmopedie D Oftalmopedie se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním zrakově postižených. D Předmětem této disciplíny je výzkum pedagogických jevu u zrakově postižených, cílem je optimální rozvoj usubnusLi LďkLcBpostiženehu jedince, příprava nď povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění. D Zrakem získáváme 80 - 90 % informací o okolním světě, je to tedy jeden ze základních smyslu člověka. Výskyt vad D Vážně zrakově postižených u dětí je gasjipi= /[) pri pad ^^ lOOHptí.^B Etiologie vad zraku D Příčiny dělíme dle vlivu prenatálních, perinatálních a postnatálních. D Velkou roli v oblasti výskytu zrakového poškození hraj[e dědičnost. Hereditální faktory bývají zastoupeny napr. u vrozepého šedého a zeleného zákalu, těžké krátKozrakosti a 7f-jkalu rohoy^BÜ D Působení různých teratogenu, ať jyž v pry běhu gravidity, při porodu, či v časnégn období po nem, muže vést u {p nezralých novorozenců ke vzniku retinopatie nedonosených. Vrozený šedý zákal vznjká po prodělání zarděnek v období těhotenství. Zrak se muže zhoršovat v souvislosti s diabetem, v souvislosti s onkologickým onemocněním. D Běohem života je člověk vystaven nebezpečí úrazu, který muže vést ke ztrátě zraku. Klasifikace vad » I I rilc vzniku- ^^ ■ vrozené! ■ získaném ^|e stupně:B ■ slabozrakost (lehká, těžká) ■ zbytkvgrakn ■ nevidomost (praktická, totální) ■ poruchy binokulárního vidění (silhavost, ^^ tupozrakost) ^^^^^^^^^^^^^^H Klasifikace vad D ztráta zrakové ostrosti (refrakční »■-iy)l D postižení šíře zorného pole (Skotom, m trubicové vidénľp M D okulomotorické poruchy m (strabismus)^M ^^ D problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) D poruchy barvocitu (barvoslepost) D ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) - dítě nevidí zřetelně, potíže s rozlišováním detailu, může zvládat identifikaci velkých předmětů. Ostrost se měří Snellenovými optotypy. Schopnost toho co dítě vidí může zjistit i pozorováním a experimentováním - nepřesné. D postižení šíře zorného pole (skotom, trubicové vidění) - omezení prostoru, které dítě vidí, může být bez omezení zrakové ostrosti. Výpadek v centru zrakového pole - problémy při pohledu před sebe, dívá se stranou, aby vidělo. Výpadek periferního vidění - může být v horním, dolním nebo postraním poli. Při pohybu dítě naráží do předmětů na té straně, kde je výpadek. Mohou se projevit i obtíže s diskriminací barev, zhoršuje se vidění za šera. D okulomotorické poruchy (strabismus) - při vadné koordinaci pohybu očí. Potíže při používání obou očí, při sledování pohybujícího se předmětu nebo při jeho prohlížení, předmět sleduje jedním a pak druhým okem. Při pohledu na blízký předmět se může jedno oko stáčet dovnitř, druhé zevně. Potíže při uchopování předmětů. D problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) - vznikají u dětí s poškozením zrakových center v kůře mozku. Děti mají problémy se zpracováním zrakové informace i když není poškozena sítnice ani zrakový nerv. Objevují se problémy s interpretací zrakové informace a jejím spojením s ostatními smyslovými vjemy při vytváření zrakového obrazu. Zjištění pozorované skutečnosti může být pro dítě značně obtížné. D poruchy barvocitu (barvoslepost) - barevné vidění zajišťují čípky. Může se jednat o narušení vnímání některé ze základních barev -červené, zelené a modré - nebo narušení všech barev. Stupně zrakového postižení D Slabozrakost je definována jako stav charakteristický snížením zrakové ostrosti obou očí, a to i s brýlovou korekcí. Podle stupně postižení rozlišujeme slabozrakost lehkou, střední a těžkou. Slabozrakost je vada orgánová, poškozeno může být zevní i vnitřní oko, zrakové dráhy nebo zrakové centrum. D Zbytky zraku - osoby se zbytky zraku mají dolní hraniční míru vnímat zrakem. Tyto osoby jsou schopny číst plakátové písmo. Orientace v prostoru za použití zraku není možná. D Slepota (amauróza) je neschopnost jedince vnímat zrakem, i když je zachováno určité zrakové čití (světlocit). Nevidomé osoby jsou ty, které mají ostrost zraku od maxima 3/60 po stav, kdy jedinec nevnímá světlo. Slepota může být praktická (světlocit je zachován) a totální (úplná absence vidění). Edukace ^^^^^^^j D speciální školy pro zrakově postižené D integrace v běžných školách Typy speciálních škol pro zrakově postižené D Mateřská škola pro zrakově postižené D Základní škola pro zrakově postižené D Střední škola pro zrakově postižené D (střední odbjj§né jtiliště,BnllMiiiip = ^jčiliště, p—tická školagymnáziurUp MstředníllibornáBkola)^ ^B D Konzervatoř pro zrakově postižené SPC pro žáky ■ se zrakovým postižením D výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek D smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace D propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného cernotisku D tyflografika, nácvik podpisu D nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého Žáka, nácvik sehenhsluhy D práce se speciálními pomůckami D sociálně rehabilitační program D koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků D metodické vedení asistentů pedagogů Poradenství dle věkových skupin D Ve věku od narození po nástup do MŠ nebo stacionáře se rodiče na základě informace očního lékaře mohou kontaktovat se střediskem rané péče, kde speciální pedagogové - poradci pomáhají rodině s vedením dítěte. ■ podpora vychází ze speciálně pedagogické diagnostiky, která zahrnuje i vyšetření funkčního vidění. ■ U dítěte, kde se předpokládá alespoň částečná zraková percepce, je důležité co nejdříve započít se zrakovou stimulací. ■ Nevidomé děti jsou rozvíjeny především cestou sluchového a hmatového vnímání. D Dítě je ve speciální mateřské škole, v běžné mateřské škole, či ve speciální třídě běžné mateřské školy. Odbornou pomoc přebírá SPC. ■ Dítě lze ponechat i v domácím prostředí, SPC navštěvuje rodiny či rodiče s dítětem dochází ambulantně do centra. Poradenství dle věkových skupin D Školní docházka: ■ na speciální škole pro zrakově postižené ■ formou integrace na běžných základních školách, či ve speciálních třídách základní školy. D Obsah výuky na speciální škole je shodný s obsahem výuky na základní škole - redukce jen např. u tělocviku, výtvarné výchovy. Odbornou pomoc lidem do 15 let věku nabízí střediska tyfloservisů. ■ poskytují pomůcky, a to jak optické (lupy, televizní lupy), tak neopticke (drobné pomůcky v domácnosti, k prostorové orientaci, technické vybavení aj), ■ provádí zaškolení uživatele těchto pomůcek, včetně výuky Braillova písma, ■ nácvik sebeobsluhy a prostorové orientace a to jak ve svém domě, tak i cestu do práce, k lékaři... Poradenství dle věkových skupin D Speciálně pedagogická pomoc je zajišťována i v období po ukončení základní školy, tedy od 15 let výše. D Předprofesní a profesní příprava se realizuje formou středoškolského studia, např. speciální střední školy, jako je gymnázium pro ZP, konzervatoř a dále střední školy s maturitními i nematuritními obory. D Možnost absolvovat i na škole běžného typu. D Pro zrakově postižené dospělé, resp. osleplé, existuje rekvalifikační centrum v Praze - Dědině, kde po několikaměsíčním pobytu vybaví klienta psychickým posílením, dovednostmi prostorové orientace, sebeobsluhy, psaním a čtením, ale především kvalifikací. Skutečností je nedostatek pracovních míst a také neochota přijímat do pracovního poměru tyto lidi. D Pro dospělé a starší spoluobčany existují v ČR ÚSP Praha - Palata a Brno - Chrlice. Různé terapeutické činnosti - ergoterapie, arteterapie, muzikoterapie, logopedická péče, fyzioterapie aj. Poradenská zařízení D Tyfloservis (sociální rehabilitace) D Tyflocentrum (užití pomůcek) D SONS (Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR) D Dědina (Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko SONS (1990-2000) Pobytové rehabilitační a rekvalifikační stredisko pro nevidomé Dedina Středisko htegračních aktivit a podpory pracovního uplatnění Metodické stredisko sociálne právního poradenství a asistentských služeb Centrum technických pomůcek a služe b Prodejna pomůcek Olomouc Metodické centrum informatiky Vydavatelská činnost - ZORA Stredisko výcvku vodicích psů Oddělení pro zahraniční styky a kulturně osvětovou činnost Metodické středisko pro odstraňování architektcnických bariér TVFLOSERVISo.p.s. * terénní a ambulantní služby sociální rehabilitace 12 středisek po celé CR. Dědina o.p.s. Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé • krátkodobé a střednědobé rezidenční pobyty pro osoby v krizi * rekvalifikace TYFLOCENTRUM o.p.s. terénní a ambulantní služby v regionu • nácvik obsluhy pomůcek na zpřístupnění a zpracování informací • denní stacionáře pro nevidomé TC Brno, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava,