Systém pedagogicko-psychologického poradenství j Školní poradenská pracoviště j Specializovaná poradenská zařízení Školní poradenská pracoviště > Výchovní poradci > Školní psychologové > Školní speciální pedagogové > Školní metodici prevence Školská poradenská zařízení Zajišťují > pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, > pro školy a školská zařízení j informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost j Poskytují odborné speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické služby, preventivné výchovnou péci j Napomáhají při volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků nebo studentů a přípravě na budoucí povolání j Spolupracují s orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány péče o mládež a rodinu, zdravotnickými zařízeními, popr. s dalšími orgány a institucemi Výchovní poradci j Pracují na všech školách > základních > středních > speciálních > učilištích j Plní úkoly pedagogicko-psychologickeho poradenství > V oblasti výchovy a vzdělání > Profesního poradenství g Činnost výchovných poradců > je dána vyhláškou č.72/2005 Sb., příloha č.3 Školní psychologové, speciální pedagogové, metodici školní prevence Cíl činnosti Snižování rizika vzniku > výchovných a výukových problémů > negativních jevů ve vývoji žáka Jedná se o primárně preventivní pôsobení Specializovaná poradenská zařízení j Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) j Speciálně pedagogická centra (SPC) j Střediska výchovné pece (SVP) j Institut pedagogicko-psychologickeho poradenství (IPPP) Pedagogicko-psychologické poradny j Samostatná poradenská zařízení j Zajišťují psychologické a speciálně pedagogické služby j Těžištěm práce poraden je: > psychologická péče > poradenství > odborné konzultace v otázkách osobnostního a vzdělávacího vývoje dětí a mládeže Věk klientů - od 3 roků až po střední a vyšší odbornou školu Hlavní oblasti činnosti PPP j Školní zralost j Specifické poruchy učení -SPU j Specifické poruchy chování j Profesní orientace Speciálně pedagogická centra SPC se zřizují od roku 1990 převážně při speciálních školách > s mentálním postižením a s autismem > s tělesným postižením > se zrakovým postižením > se sluchovým postižením > s vadami řeči j pro děti a žáky ve věku od 3 let až po střední školu Činnosti a služby SPC 1/2 Činnost je dána vyhláškou MŠMT 72/2005 Sb. > Komplexní diagnostika klienta > Depistáž a včasná intervence > Krizová intervence (pomoc v rodině) > Speciální terapie podle druhu postižení Činnosti a služby SPC 2/2 > Výcvik specifických činností a nácvik používání kompenzačních pomůcek > Sociálně-právní poradenství > Metodická a supervizní činnost pro školy > Poskytování konzultací pedagogům (integrace) > Spolupráce se specializovanými lékařskými pracovišti Střediska výchovné péče SVP zajišťují prevenci a terapii sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a poradenství v této oblasti Těžiště činnosti SVP: > psychoterapeutická práce > Aktivní depistáž problémových jedinců a skupin SVP se zřizují od roku 1991 (podle zákona ČNR 395/1991 O školských zařízeních) Od roku 1997 jsou SVP zařazena do nového systému pedagogicko-psychologického poradenství Činnosti SVP j Nabídnout klientom okamžitou pomoc při prvních signálech výchovných problému j Rozvíjet spolupráci s rodinou j Poskytovat poradenské služby pedagogickým pracovníkům v oblasti péče o výchově ohrožené deti a mladez j Poskytovat všestrannou preventivně výchovnou péči dětem a mládeži s negativními jevy chování j Podílet se na prevenci zneužívání návykových látek ve školách a školských zařízeních Institut pedagogicko-psychologického poradenství - IPPP j Organizace s celorepublikovou posobností, zřízena MSMT v 1994 j Řeší aktuální koncepční otázky pedagogicko-psychologického poradenství j Podílí se na tvorbě nových poradenských koncepcí a legislativy j Zajišťuje koordinaci poradenského systému j Poskytuje další vzdělávání poradenských pracovníků j Zajišťuje přenos odborných informací Vyhláška MŠMT ČR 72/2005 Sb. ze dne 9. února 2005 O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Poskytování poradenských služeb §1 Poradenské služby jsou poskytovány: j dětem, žákům, studentům j jejich zákonným zástupcům j pedagogickým pracovníkům j školám j školským zařízením Obsah poradenských služeb §2 Obsahem poradenských služeb je přispívat k j vytváření vhodných podmínek pro zdravý, tělesný, psychický a sociální vývoj žáků j naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání j prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně nežádoucích jevů (šikana, agresivní chování, zneužívání návykových látek) j vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením j vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění j vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky z národnostních menšin a různých etnických skupin j vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané Školská poradenská zařízení §3 j Pedagogicko-psychologická poradna j Speciálně pedagogické centrum Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogickou činnost ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb Pedagogicko-psychologická poradna §5 PPP poskytuje služby: j pedagogicko psychologického poradenství j speciálně pedagogického poradenství j pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdelávam zakö Služby poskytuje PPP na svém pracovišti nebo ve školách a školských zařízeních. Činnost PPP 1/2 g zjišťuje připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní odborný posudek g doporučuje zařazení žáků do příslušného typu školy a třídy a vhodnou formu jeho vzdělávání g provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením g poskytuje metodickou podporu škole Činnost PPP 2/2 j Zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků v běžných školách a vypracovává odborné posudky a návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické, speciálně pedagogické diagnostiky j Poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji, jejich rodičům a pedagogickým pracovníkům a poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků j Zajišťuje prostřednictvím metodika prevence prevenci sociálně nežádoucích jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence Spec. ped. diagnostika j Zjišťování předpokladů pro školní docházku (školní zralost) j Spec.ped. diagnostika > dětí předškolního věku, žáků ZŠ a SŠ s problémy v adaptaci a s výchovnými problémy včetně specifických poruch chování > žáků ZŠ a SŠ s výukovými problémy včetně specifických poruch učení a žáků neprospívajících > jako podklad pro pomoc žákům ZŠ a SŠ v případech komplikací při volbě další školy nebo povolání > žáků ZŠ a SŠ s osobnostními nebo sociálně-vztahovými problémy > mimořádného nadání žáků g Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů Psychologická a spec. ped. intervence j poradenská intervence u dětí předškolního věku, žáků ZŠ a SŠ v krizi j individuální práce s dětmi předškolního věku s nerovnoměrným vývojem, s obtížemi v adaptaci j reedukace žáků se SPU j individuální práce se žáky ZŠ, SŠ s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně-vztahovými problémy j kariérové poradenství j poradenské nebo terapeutické vedení rodin s dítětem j poradenské konzultace a krátkodobé poradenské vedení rodičů dětí, kterým je poskytována péče poradny j poradenské konzultace pedagogickým pracovníkům, které vzdělávají děti/žáky v péči poradny (intervence pro žáky ve škole) Speciálně pedagogické centrum §6 SPC poskytuje poradenské služby g žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním > integrovaným ve školách a školských zařízeních > ve školách, třídách nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, g žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních, g žákům s hlubokým mentálním postižením. Služby poskytuje PPP na svém pracovišti nebo ve školách a školských zařízeních, popř. v rodinách Činnost SPC SPC j zjišťuje speciálníjpřipravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku j zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním j zpracovává odborné podklady pro integraci techto žáků a jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření Činnost SPC j SPC zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením a žáky se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou integrováni nebo je jim určen jiný způsob plnění povinné školní docházky (§41 a 42 školského zákona) j Vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopnosti, nadání a na začleňování do společnosti Škola §7 Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole: j výchovným poradcem, j školním metodikem prevence, j školním psychologem, j školním speciálním pedagogem. Poradenské činnosti školy j Prevence školní neúspěšnosti j Primární prevence sociálně nežádoucích jevů j Kariérové poradenství -vhodná volba vzdělávací cesty a pozdější pracovní uplatnění j Odborná podpora při integraci j péče o vzdělávání nadaných j Průběžná a dlouhodobá péče o žáky s neprospěchem j Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti ve škole iíjjjduľdjjí ájjJjJi;£Jí:j para d a jj j Komplexní nebo zaměřená psychologická a speciálně pedagogická diagnostika j Psychologická a speciálně pedagogická intervence j Informační a metodická činnost, Příprava podkladů pro vzdělávací opatřen \, doku m enta ce Informační a metodická činnost j metodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence v ZŠ a SŠ j poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům > v oblasti péče o děti předškolního věku, žáky ZŠ a SŠ, jejichž školní vzdělávání vyžaduje mimořádnou pozornost > v souvislosti s integrací žáků se zdravotním postižením a s vytvářením individuálních vzdělávacích plánů j přípravy podkladů, zpracovávání zpráv, vedení dokumentace j metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol j spolupráce se středisky výchovné péče Standardní činnosti center j standardní činnosti společně j standardní činnosti speciální > centrum poskytující služby žákům s vadami řeči > se sluchovým postižením > se zrakovým postižením > s tělesným postižením > s mentálním postižením > s poruchami autistického spektra > žákům hluchoslepým > žákům s více vadami Standardní činnosti speciálního pedagoga j depistážní činnosti j diagnostické a intervenční činnosti j metodické a koordinační činnosti Standardní činnosti společné j vyhledávání žáků se zdravotním postižením j komplexní diagnostika žáka j tvorba plánu péče o žáka j přímá práce se žákem, raná intervence, krizová intervence j kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením j podpora psychomotorického a sociálního vývoje žáka se zdravotním postižením v duchu ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních) j koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, PPP, SVP j zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se spec. vzdělávacími potřebami j zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů Centrum pro žáky se zrakovým postižením j výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek j smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace j propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku j tyflografika, nácvik podpisu j nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy j práce se speciálními pomůckami j sociálně rehabilitační program j koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků j metodické vedení asistentů pedagogů Centrum pro žáky s tělesným postižením j budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních dovedností žáků j vývojový screening, diagnostika zrání CNS, včasná diagnostika organického poškození CNS, využití metodiky Walter Strassmeier, Portage j metodika nácviku čtení a psaní (grafomotorika, alternativní metody čtení) j speciální nácvik práce s počítačem jako prostředek komunikace a získávání informací j logopedická péče (AAK, makaton, znak do feči, sociální čtení) j využití specifických forem terapie (arteterapie, muzikoterapie) Centrum pro žáky s mentálním postižením j metodika cvičení pro děti raného věku (Strassmeier, Portage, vývojový screening) j smyslová výchova, rozvoj hrubé a jemné motoriky, nácvik sebeobsluhy a sociálních vztahů) j rozvoj estetického vnímání, hudební, výtvarné a pohybové činnosti j rozvoj grafomotoriky, systematický rozvoj slovní zásoby, systematický rozvoj dílčích funkcí j logopedická péče (AAK, piktogramy, znak do řeči, komunikační tabulky, sociální čtení a počty) j nácvik prvního čtení a čtení hůlkového písma, hůlková písanka, využití počítače, alternativní formy čtení j využití arteterapie a muzikoterapie Centrum pro žáky s poruchami artistického spektra j domácí program - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou j metodika strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy j spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace j rodičovské skupiny j instruktáž, podporná skupina, řešení výchovných problémů, sourozenecké vztahy j nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování Centrum pro žáky hluchoslepé a s více vadami j Centrum pro žáky hluchoslepé j použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka j Centrum pro žáky s více vadami j použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka