Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Cíle základního vzdělání 1/2 j Osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení j Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů j Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci j Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat Cíle základního vzdělání 1/2 j Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný j Vést žáky k toleranci k jiným lidem, jejich kulturám j Pomáhat žákům poznávat vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi, uplatňovat je při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Principy RVP pro základní vzdělávání 1/2 j Navazuje na RVP pro předškolní vzdělávání PV a je východiskem pro koncepci RVP pro střední vzdělávání j Vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání j Specifikuje úroveň klíčových kompetencí Principy RVP pro základní vzdělávání 2/2 j Vymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo (pro MR - modifikované) j Zařazuje průřezová témata - závazná součást j Umožňuje modifikaci pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami j Je závazný pro střední školy pro stanovení požadavků na přijímací řízení Tendence ve vzdělávání podle ZVP ZV 1/2 j Zohledňovat při dosahování potřeby a možnosti žáků j Využívat vnitřní diferenciaci výuky j Nabízet povinně volitelné předměty pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků j Vytvářet příznivé sociální klima založené na motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky Tendence ve vzdělávání podle ZVP ZV 2/2 j Změny v hodnocení směrem k Dröběžné diagnostice, individuálnímu lodnocení, širšímu slovnímu hodnocení j Zachovat heterogenní skupiny co nejdéle, oslabit dôvody k vyčleňování žáků do specializovaných tříd a škol j Zvýraznit spolupráci s rodiči Vzdělávací oblasti RVP ZV j Jazyk a jazyková komunikace (český jazyk a literatura a cizí jazyk) Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost (dějepis, výchova k občanství) j Člověk a příroda (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) j j j Umění a kultura (hudební výchova, výtvarná výchova) Člověk a zdraví (výchova ke zdraví, tělesná výchova) Člověk a svět práce Klíčové kompetence Klíčové kompetence = soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot dôležitých pro osobní rozvoj a uplatněni ve společnosti > Kompetence k učení > Kompetence k řešení problémů > Kompetence komunikativní > Kompetence sociální a personální > Kompetence občanské > Kompetence pracovní Pojetí základního vzdělání j Vzdělávací obsah je tvořen > očekávanými výstupy a > učivem (u MR modifikovaný program) g Na 1. stupni je členěn na 1. období (1.-3. ročník) a 2. období (4.-5. ročník) d RVP ZV stanovuje očekávané výstupy na konci 3. ročníku jako nezávazné a na konci 5. a 9. ročníku jako závazné. d Učivo je strukturováno do tématických okruhů a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů Průřezová témata j Reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa j Stávají se nedílnou součástí základního vzdělávání -jsou povinné j Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání j Vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich spolupráci j Pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot Vymezení průřezových témat j Osobnostní a sociální výchova j Výchova demokratického občana j Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech j Multikulturní výchova j Environmentálni výchova j Mediální výchova Osobnostní a sociální výchova Tématické okruhy jsou zaměřeny na > osobnostní rozvoj > sociální rozvoj > mravní rozvoj Pňnos k rozvoji osobnosti žáka > v oblasti vědomostí, dovedností a schopností > oblasti postojů a hodnot Osobnostní rozvoj j Rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění j Sebepoznání a sebepojetí - zdroj informací o sobě, moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty), co o sobě vím, co ne j Seberegulace a sebeorganizace j Psychohygiena j Kreativita Sociální rozvoj j Poznávání lidí j Mezilidské vztahy - empatie, respektování, podpora, pomoc, lidská práva jako regulativ vztahů j Komunikace - řeč těla, řeč zvuků a slov, dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, dialog, komunikace v různých situacích j Kooperace - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci Morální rozvoj j Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - z hlediska rôznych typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů, v seberegulaci j Hodnoty, postoje, praktická etika - analýza vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidé