VzdVzděělláávváánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami DDěěti,ti, žžááci a studenti se specici a studenti se speciáálnlníími potmi potřřebami majebami majíí prpráávo na vzdvo na vzděělláávváánníí, jeho, jehožž obsah, formy a metodyobsah, formy a metody odpovodpovíídajdajíí jejich vzdjejich vzděělláávacvacíím potm potřřebebáám am a momožžnostem, na vytvonostem, na vytvořřeneníí nezbytných podmnezbytných podmíínek, nanek, na poradenskou pomocporadenskou pomoc šškoly akoly a šškolskkolskééhoho poradenskporadenskéého zaho zařříízenzeníí.. SpeciSpeciáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí potpotřřeby deby děěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů zjizjiššťťujeuje šškolskkolskéé poradenskporadenskéé zazařříízenzeníí VzdVzděělláávváánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů se specise speciáálnlníími vzdmi vzděělláávacvacíími potmi potřřebamiebami PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: OdstraOdstraňňovováánníí architektonických bariarchitektonických bariéérr UplatUplatňňovováánníí principu diferenciace a individualizaceprincipu diferenciace a individualizace vzdvzděělláávacvacíího procesuho procesu PouPoužžíívváánníí kompenzakompenzaččnníích pomch pomůůcek, vhodných ucek, vhodných uččebnic aebnic a uuččebnebníích pomch pomůůcekcek UplatUplatňňovováánníí alternativnalternativníích forem komunikacech forem komunikace ­­ znakovznakováá řřeečč,, BraillovoBraillovo ppíísmo, AAKsmo, AAK VyuVyužžíívváánníí ppůůsobensobeníí druhdruhéého pedagogaho pedagoga SpoluprSpoluprááce s rodice s rodiččii SpoluprSpoluprááce s poradenskými pracovnce s poradenskými pracovnííkyky ŽŽááci se specici se speciáálnlníími potmi potřřebami:ebami: žžááci se zdravotnci se zdravotníím postim postižženeníímm žžááci se zdravotnci se zdravotníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm žžááci se socici se sociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm žžááci nadanci nadaníí a mimoa mimořřáádndněě nadannadaníí ŽŽááci se zdravotnci se zdravotníím postim postižženeníímm ZaZa žžááky seky se zdravotnzdravotníím postim postižženeníímm se povase považžujujíí žžááci:ci: s ts těělesným postilesným postižženeníímm se zrakovým postise zrakovým postižženeníímm se sluchovým postise sluchovým postižženeníímm s ments mentáálnlníím postim postižženeníímm ss autismemautismem s vadamis vadami řřeeččii se soubse souběžěžným postiným postižženeníím vm vííce vadamice vadami se specifickými poruchami use specifickými poruchami uččeneníí nebo chovnebo chováánníí ŽŽááci s tci s těělesným postilesným postižženeníím, zdravotnm, zdravotněě oslabenoslabeníí, dlouhodob, dlouhodoběě nemocnnemocníí OmezenOmezeníí pohybu, npohybu, něěkdy akdy ažž celkovcelkováá nehybnost.nehybnost. Izolovanost, zIzolovanost, záávislost na okolvislost na okolíí, pot, potíížže see se sebeobsluhousebeobsluhou, obt, obtíížže v oblasti komunikae v oblasti komunikaččnníí a socia sociáálnlníí.. S vyuS využžititíím kompenzam kompenzaččnníích pomch pomůůcek mcek můžůžee vvěěttššinou absolvovat vinou absolvovat vššechny pechny přředmedměětyty (vyjma p(vyjma přředmedměěttůů, kladouc, kladoucíích dch důůraz naraz na motorikumotoriku ­­ geometrie,geometrie, VvVv,, TvTv).). ŽŽááci s tci s těělesným postilesným postižženeníím, zdravotnm, zdravotněě oslabenoslabeníí, dlouhodob, dlouhodoběě nemocnnemocníí PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: odstraodstraňňovováánníí architektonických bariarchitektonických bariéér,r, technicktechnickéé vybavenvybaveníí pro pohyb popro pohyb po šškole,kole, ppřříípadnpadněě vyuvyužžititíí asistenta,asistenta, didaktickdidaktickéé pompomůůcky,cky, poupoužžíívváánníí kompenzakompenzaččnníích pomch pomůůcek (vozcek (vozíík,k, lehleháátka, vhodntka, vhodnéé stolky astolky a žžidle),idle), PC.PC. ŽŽááci se zrakovým postici se zrakovým postižženeníímm NezbytnNezbytnéé podmpodmíínkynky -- jsou u jednotlivýchjsou u jednotlivých žžáákkůů individuindividuáálnlněě odliodliššnnéé a musa musíí odpovodpovíídat stupni adat stupni a druhu jejich postidruhu jejich postižženeníí:: SlabozracSlabozracíí Se zbytky zrakuSe zbytky zraku NevidomNevidomíí LehLehččíí vadyvady ­­ s optickými poms optickými pomůůckami zvlckami zvláádnou.dnou. TTěžěžkkéé vadyvady ­­ upravenupravenéé podmpodmíínky, technicknky, technickéé vybavenvybaveníí uuččeben, kvalifikovaneben, kvalifikovaníí spec. pedagogovspec. pedagogovéé.. ŽŽááci se zrakovým postici se zrakovým postižženeníímm Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: prostorovprostorováá orientace a samostatný pohyb,orientace a samostatný pohyb, psanpsaníí na pona poččíítatačči a pri a prááce na poce na poččíítatačči,i, zrakovzrakováá stimulace, prstimulace, prááce s optickými pomce s optickými pomůůckami,ckami, spec. pspec. přříípravaprava ččtenteníí a psana psaníí bodovbodovéého pho píísma, logosma, logo ppééčče a zdravotne a zdravotníí TV,TV, ppřřevod uevod uččebnic do bodovebnic do bodovéého pho píísma, plasticksma, plastickáá vyobrazenvyobrazeníí vybranvybranéého uho uččiva, materiiva, materiáály vely ve zvzvěěttššenenéém pm píísmu,smu, doporudoporuččenenéé nepovinnnepovinnéé ppřředmedměěty: pty: přříípravaprava individuindividuáálnlníí hry na hudebnhry na hudebníí nnáástroj, hudebnstroj, hudebníí nauka,nauka, sborový zpsborový zpěěv.v. ŽŽááci se zrakovým postici se zrakovým postižženeníímm PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: podnpodněětntnéé prostprostřřededíí, znalosti u, znalosti uččitele z oblasti ZP,itele z oblasti ZP, ninižžšíší popoččetet žžáákkůů ve tve třříídděě,, materimateriáálnlníí a technicka technickéé vybavenvybaveníí, speci, speciáálnlníí uuččebnice, optickebnice, optickéé pompomůůcky, odstrancky, odstraněěnníí baribariéér v prostorr v prostorááchch šškoly, vhodnkoly, vhodnéé osvosvěětlentleníí,, didaktickdidaktickéé kompenzakompenzaččnníí pompomůůcky (modely, lupy, pocky (modely, lupy, poččíítatačče se s programy,programy,......),), seznseznáámenmeníí spoluspolužžáákkůů s problematikou ZP,s problematikou ZP, ppřředmedměěty specity speciáálnlníí ppééčče (prostorove (prostorováá orientace a samostatný pohyb).orientace a samostatný pohyb). ŽŽááci se sluchovým postici se sluchovým postižženeníímm NezbytnNezbytnéé podmpodmíínkynky -- jsou u jednotlivýchjsou u jednotlivých žžáákkůů individuindividuáálnlněě odliodliššnnéé a musa musíí odpovodpovíídat stupni a druhu jejich postidat stupni a druhu jejich postižženeníí:: NedoslýchavNedoslýchavíí ­­ elektronickelektronickéé sluchadlosluchadlo. Jedinci s. Jedinci s lehkou sluchovou vadou,lehkou sluchovou vadou, ktekteřříí poupoužžíívajvajíí kvalitnkvalitníí sluchadlo, rozumsluchadlo, rozuměějjíí mluvenmluvenéé řřeečči i bez odezi i bez odezíírráánníí.. PostiPostižženeníí ststřřednedníí a ta těžěžkou nedoslýchavostkou nedoslýchavostíí poupoužžíívajvajíí kvalitnkvalitníí sluchadlo,sluchadlo, obtobtíížžnněěji rozumji rozuměějjíí mluvenmluvenéé řřeečči, ni, něěkdy si pomkdy si pomááhajhajíí odezodezíírráánníím.m. OhluchlOhluchlíí popo ččáástesteččnnéém rozvojim rozvoji řřeečči (ve 2 ai (ve 2 ažž 4 letech), mohou za4 letech), mohou za ppřředpokladu,edpokladu, žže se naue se nauččíí dobdobřře odeze odezíírat, udrrat, udržžet dobet dobřře srozumitelnoue srozumitelnou řřeečč nana obsahovobsahověě ppřřibliibližžnněě stejnstejnéé úúrovni jako provni jako přřed ohluchnuted ohluchnutíím. Nm. Něěkdy postikdy postižženýmeným pomohou kochlepomohou kochleáárnrníí implantimplantááty a dalty a dalšíší technicktechnickéé pompomůůcky.cky. PrelingvPrelingváálnlněě neslyneslyšíšíccíí (nesly(neslyšíšíccíí od narozenod narozeníí)) ­­ omezenýomezený řřeeččový a jazykovýový a jazykový vývoj.vývoj. ŽŽááci se sluchovým postici se sluchovým postižženeníímm Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: odliodliššný pný přříístup u jazykových pstup u jazykových přředmedměěttůů a va v HvHv,, HvHv uu žžáákkůů s ts těžěžkým SP nahradit hudebnkým SP nahradit hudebněě-- dramatickou výchovou,dramatickou výchovou, specispeciáálnlníí metodický pmetodický přříístup v oblasti komunikacestup v oblasti komunikace (obt(obtíížžnnéé dosahovdosahováánníí dovednosti vyjaddovednosti vyjadřřovat seovat se srozumitelnsrozumitelněě i chi cháápat slopat složžititěějjšíší sdsděělenleníí),), posilovposilováánníí kompetenckompetencíí v oblasti informav oblasti informaččnnííchch technologitechnologiíí,, prpráávo na volbu jazyka komunikace,vo na volbu jazyka komunikace, specispeciáálnlníí uuččebnice (zjednoduebnice (zjednoduššenenéé texty, btexty, běžěžnnáá slovnslovníí zzáásoba, jednoduchsoba, jednoducháá stavba vstavba věět).t). ŽŽááci se sluchovým postici se sluchovým postižženeníímm PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: prpráávo na výbvo na výběěr vzdr vzděělláávacvacíí cesty (bilingvcesty (bilingváálnlníí program, orprogram, oráálnlníí program,program, program totprogram totáálnlníí komunikace),komunikace), ninižžšíší popoččetet žžáákkůů ve tve třřííddáách,ch, znalost problematiky SP vznalost problematiky SP vššemi pedagogy,emi pedagogy, momožžnostnost úúpravy obsahu upravy obsahu uččiva jednotlivých piva jednotlivých přředmedměěttůů,, znalost speciznalost speciáálnlníích metod,ch metod, pokrapokraččovováánníí vv logopedicklogopedickéé ppééčči,i, materimateriáálnlníí a technicka technickéé vybavenvybaveníí aa úúččinninnéé kompenzakompenzaččnníí pompomůůcky,cky, bběžěžnnéé i specii speciáálnlníí uuččebnice, výukovebnice, výukovéé videoprogramy, didaktickvideoprogramy, didaktickéé pompomůůcky aj.,cky aj., SPSP žžááci se snci se sníížženouenou úúrovnrovníí rozumových schopnostrozumových schopnostíí by se mby se měěli vyuli vyuččovat podleovat podle specispeciáálnlníího vzdho vzděělláávacvacíího programu.ho programu. ŽŽááci s mentci s mentáálnlníím postim postižženeníímm Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: uuččivo zjednoduivo zjednoduššenenéé a upravena upravenéé, podle, podle stupnstupněě vady,vady, vytvvytváářřeneníí zzáákladnkladníích dovednostch dovednostíí, n, náávykvykůů,, vvěědomostdomostíí k uplatnk uplatněěnníí v praxi,v praxi, rozvoj durozvoj dušševnevníích a tch a těělesných schopnostlesných schopnostíí,, respektovrespektováánníí individuindividuáálnlníích zvlch zvlášáštnosttnostíí,, vhodnvhodněě upravenupravenéé podmpodmíínky,nky, ppřříípravnpravnéé stupnstupněě.. ŽŽááci s mentci s mentáálnlníím postim postižženeníímm PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: snsníížžený poený poččetet žžáákkůů ve tve třříídděě,, vhodnvhodněě upravenupravenéé prostprostřřededíí,, specispeciáálnlníí uuččebnebníí metody,metody, výbvýběěr ur uččiva,iva, uuččitel se spec.itel se spec. pedped. kvalifikac. kvalifikacíí,, specispeciáálnlníí zazařříízenzeníí a kompenzaa kompenzaččnníí pompomůůcky,cky, specispeciáálnlníí uuččebnice.ebnice. ŽŽááci sci s autismemautismem Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: výbvýběěr vhodnr vhodnéého uho uččiva na ziva na záákladkladěě ppřředpokladedpokladůů žžááka k uka k uččeneníí,, podle vhodných vzdpodle vhodných vzděělláávacvacííchch programprogramůů,, individuindividuáálnlníí vzdvzděělláávacvacíí plpláány.ny. ŽŽááci sci s autismemautismem PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: upravenupravenéé prostprostřřededíí, samostatn, samostatnáá lavice,lavice, individuindividuáálnlníí ppřříístup,stup, PC,PC, uuččitel, vzditel, vzděělaný v problematice.laný v problematice. ŽŽááci s vadamici s vadami řřeeččii (komunika(komunikaččnníích schopnostch schopnostíí)) PPřředpoklademedpokladem úúspspěěššnnéého zvlho zvláádnutdnutíí uuččiva v riva v ráámci RVPmci RVP ZV je intenzivnZV je intenzivníí logopedicklogopedickáá ppééččee.. VzdVzděělláávváánníí podle individupodle individuáálnlníích vzdch vzděělláávacvacíích plch pláánnůů vv jazykových pjazykových přředmedměětech.tech. SpeciSpeciáálnlníí ttřříídy vedy ve šškolkoláách proch pro žžááky s vadamiky s vadami řřeeččii Integrace v bIntegrace v běžěžnýchných šškolkolááchch ŽŽááci s vadamici s vadami řřeeččii PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: individuindividuáálnlníí logopedicklogopedickáá ppééčče, ktere, kteráá se prolse prolíínnáá vvššemi pemi přředmedměěty,ty, individuindividuáálnlníí ppřříístup pedagoga,stup pedagoga, informovanost vinformovanost vššech vyuech vyuččujujííccíích o problematicech o problematice řřeeččovovéého postiho postižženeníí žžááka,ka, vhodnvhodnéé socisociáálnlníí klima,klima, snsníížžený poený poččetet žžáákkůů ve tve třříídděě,, zohledzohledňňujujííccíí ppřříístup ke klasifikaci,stup ke klasifikaci, spoluprspoluprááce sce s rodirodičči,i, spoluprspoluprááce sce s SPC a sSPC a s odbornými lodbornými léékakařři.i. ŽŽááci se soubci se souběžěžným postiným postižženeníímm vvííce vadamice vadami ŽŽáák, postik, postižžený dvený dvěěma nebo vma nebo vííce vadami, nace vadami, na sobsoběě neznezáávislýmivislými, z nich, z nichžž kakažžddáá by jejby jej opravopravňňovala k zaovala k zařřazenazeníí do spec.do spec. šškoly.koly. TTřři skupinyi skupiny:: 1)1) spolespoleččný znakný znak ­­ MR,MR, 2)2) kombinace vad tkombinace vad těělesných, smyslových alesných, smyslových a vadvad řřeečči,i, 3)3) autistickautistickéé dděěti (+ dti (+ děěti sti s autistickýmiautistickými rysy).rysy). ŽŽááci se specifickými poruchamici se specifickými poruchami uuččeneníí (SPU)(SPU) Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: obsah v zobsah v záásadsaděě stejný od vzdstejný od vzděělláávváánníí ostatnostatnííchch žžáákkůů,, obtobtíížže pe přři zi zíískskáávváánníí kompetenckompetencíí k uk uččeneníí,, podpora schopnosti koncentrace,podpora schopnosti koncentrace, potlapotlaččovováánníí hyperaktivity,hyperaktivity, obtobtíížže v oblasti pe v oblasti píísemnsemnéé komunikace (komunikace (ččtenteníí,, psanpsaníí, pravopis)., pravopis). ŽŽááci se specifickými poruchamici se specifickými poruchami uuččeneníí (SPU)(SPU) PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: individuindividuáálnlníí ppééčče, respektove, respektováánníí pracovnpracovníího tempa,ho tempa, ččastastéé opakovopakováánníí uuččiva,iva, individuindividuáálnlníí ppřříístup pedagoga,stup pedagoga, ppřřihlihléédnutdnutíí k charakteru vady pk charakteru vady přři klasifikaci a hodnoceni klasifikaci a hodnoceníí,, poupoužžititíí metod nmetod náápravy SPU,pravy SPU, snsníížžený poený poččetet žžáákkůů ve tve třříídděě,, pravidelný repravidelný režžim dne,im dne, relaxace,relaxace, spoluprspoluprááce sce s rodirodičči.i. ŽŽááci s poruchami chovci s poruchami chováánníí Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí ­­ podlepodle ppřředpokladedpokladůů k uk uččeneníí:: žžááci s normci s normáálnlníími pmi přředpoklady k uedpoklady k uččeneníí žžááci se snci se sníížženými penými přředpoklady k uedpoklady k uččeneníí NutnNutnéé diferencovat výchovndiferencovat výchovnéé aa vzdvzděělláávacvacíí postupy, metody, formypostupy, metody, formy prprááce.ce. ŽŽááci s poruchami chovci s poruchami chováánníí PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: poupoužžititíí spec.spec.--pedped. metod a forem pr. metod a forem prááce,ce, ninižžšíší popoččetet žžáákkůů ve tve třříídděě,, zmzměěna uspona uspořřááddáánníí vybavenvybaveníí ttřříídy,dy, odpoodpoččinkový kout,inkový kout, vybavenvybaveníí pro sport a volnýpro sport a volný ččas,as, vhodnvhodnáá doprava dodoprava do šškoly.koly. ŽŽááci se zdravotnci se zdravotníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm ZaZa žžááky se zdravotnky se zdravotníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm se povase považžujujíí žžááci:ci: zdravotnzdravotněě oslabenoslabeníí dlouhodobdlouhodoběě nemocnnemocníí s lehs lehččíími zdravotnmi zdravotníími poruchamimi poruchami vedoucvedoucíími k poruchmi k porucháám um uččeneníí a chova chováánníí ŽŽááci se socici se sociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm ZaZa žžááky se sociky se sociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníím se povam se považžujujíí žžááci:ci: z rodinnz rodinnéého prostho prostřřededíí s ns níízkým socizkým sociáálnlněě kulturnkulturníímm postavenpostaveníímm ohroohrožženeníí socisociáálnlněě patologickými jevypatologickými jevy s nas nařříízenouzenou úústavnstavníí výchovouvýchovou s ulos uložženou ochrannou výchovouenou ochrannou výchovou žžááci v postavenci v postaveníí azylantazylantůů aa úúččastnastnííkkůů řříízenzeníí oo ududěělenleníí azyluazylu ŽŽááci se socici se sociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm Obsah vzdObsah vzděělláávváánníí:: zajistitzajistit úúspspěěch v majoritnch v majoritníí kultukultuřře pe přřii zachovzachováánníí jazykovjazykovéé a kulturna kulturníí identity,identity, doplnit vzddoplnit vzděělláávacvacíí obsah o historii,obsah o historii, kulturu, tradice dankulturu, tradice danéé nnáárodnosti,rodnosti, budovbudováánníí vlastnvlastníí identity,identity, IVP.IVP. ŽŽááci se socici se sociáálnlníím znevýhodnm znevýhodněěnníímm PodmPodmíínky vzdnky vzděělláávváánníí:: individuindividuáálnlníí nebo skupinovnebo skupinováá ppééčče,e, ppřříípravnpravnéé nebo specializovannebo specializovanéé ttřříídy,dy, pomoc asistenta,pomoc asistenta, odliodliššnnéé metody a formy prmetody a formy prááce,ce, vlastnvlastníí uuččebnice.ebnice. VzdVzděělláávváánníí žžáákkůů se zdravotnse zdravotníímm postipostižženeníím a znevýhodnm a znevýhodněěnníímm DoDo ŠŠVP jsou zaVP jsou zařřazenyazeny specispeciáálnlníí vyuvyuččovacovacíí ppřředmedměětyty (znakový jazyk)(znakový jazyk) ppřředmedměěty specity speciáálnlněě pedagogickpedagogickéé ppééččee (logopedick(logopedickáá ppééčče,e, řřeeččovováá výchova, komunikavýchova, komunikaččnníí dovednosti, prostorovdovednosti, prostorováá orientace a samostatnýorientace a samostatný pohyb zrakovpohyb zrakověě postipostižžených, sociených, sociáálnlníí dovednosti)dovednosti) PPřři identifikaci specii identifikaci speciáálnlníích potch potřřebeb žžááka a jehoka a jeho vzdvzděělláávváánníí se vyuse využžíívváá sluslužžebeb šškolskýchkolských poradenských zaporadenských zařříízenzeníí a odbornýcha odborných pracovnpracovnííkkůů šškolnkolníího poradenskho poradenskééhoho pracovipracoviššttěě se souhlasem rodise souhlasem rodičůčů ŽŽááci nadanci nadaníí a mimoa mimořřáádndněě nadannadaníí ŠŠkoly akoly a šškolskkolskáá zazařříízenzeníí vytvvytváářřejejíí podmpodmíínky pronky pro rozvoj nadrozvoj nadáánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů.. K rozvoji nadK rozvoji nadáánníí dděěttíí,, žžáákkůů a studenta studentůů lzelze uskuteuskutečňčňovatovat rozrozšíšířřenou výukuenou výuku nněěkterýchkterých ppřředmedměěttůů nebo skupin pnebo skupin přředmedměěttůů.. ŘŘediteleditel šškoly mkoly můžůže mimoe mimořřáádndněě nadannadanééhoho žžááka naka na žžáádost rodidost rodičůčů (z(záákonkon čč. 94/1963 Sb. O rodin. 94/1963 Sb. O rodiněě ve znve zněěnníí pozdpozděějjšíších pch přředpisedpisůů)) ppřřeeřřadit do vyadit do vyššíššíhoho roroččnnííku.ku. PodmPodmíínkou pnkou přřeeřřazenazeníí je absolvovje absolvováánníí zkouzkouššek z uek z uččiva,iva, kterkteréé žžáák nebude absolvovat.k nebude absolvovat.