Speciální pedagogika Cíl speciální pedagogiky • maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace. Komplexní péče • Zdravotnická zařízení • Speciální pedagogická péče • Vzdělávací systém • Rodinná péče Vzdělávání • Škola má dvě funkce: vzdělávací sociální. • Škola tedy slouží nejen k předávání vědomostí a klíčových kompetencí, ale i k získávání sociálních zkušeností se svými vrstevníky, k rozvíjení sociální inteligence. • Na základě Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání má každý právo na odpovídající vzdělávání. r Vzdělávání žáků s postižením či znevýhodněním rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. a • vyhláška č. 72/2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Záci se speciálními vzdělávacími potřebami • žáci se zdravotním postižením • žáci se zdravotním znevýhodněním • žáci se sociálním znevýhodněním • žáci nadaní a mimořádně nadaní Žáci se zdravotním postižením • Mají právo bezplatně užívat při vzdělávání speciální učebnice a speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky poskytované školou • Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání prostřednictvím znakové řeči • Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou číst běžné písmo zrakem, se zajišťuje právo na vzdělávání s použitím Braillova hmatového písma • Dětem, žákům a studentům, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím náhradních způsobů dorozumívání r Pro žáky a studenty se zdravotním postižením lze zřídit školy, event. v rámci školy jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem mají právo vzdělávat se v základní škole speciální Ředitel má právo zřídit funkci asistenta pedagoga ve třídě, kde se vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami V případě dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení r Podmínky vzdělávání • Odstraňovat architektonické bariéry • Uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu • Používat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky • Uplatňovat alternativní formy komunikace - znakový jazyk, Braillovo písmo, AAK • Využívat působení druhého pedagoga • Spolupracovat s rodiči • Spolupracovat s poradenskými pracovníky Kritéria pro integraci (Janotová, Svobodová, 1998) • Dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj ksobě). • Rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah). • Škola (ředitel/ka, učitelé, žáci). • SPC (poradenství). • Prostředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek). • Forma integrace (individuální, skupinová). Další faktory (sociálně-psychologické mechanismy). • Příprava školy na přijetí žáka • Materiální a finanční zabezpečení • Podmínky běžného fungování žáka ve škole • IVP • Organizace a forma výuky • Hodnocení • Mimoškolní aktivity organizované školou • Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole • Role a postavení asistenta • Odborné zajištění integrace • Vztah spolužáků k integrovanému žákovi • Komunikace rodičů žáka se školou v____) Učitel Učitel je ústřední postavou dlouhodobého integračního procesu. (Sobotková, 2003) Kompetence učitele v přístupu k postiženým žákům • používat reedukační metody a postupy, kompenzační pomůcky • vytvářet příznivé klima třídy • rozpoznat dovednosti, vědomosti - s.p. dg • motivovat žáka k činnosti tam, kde zažívá úspěch • vnímat reakce dítěte • vytvořit konstruktivní spolupráci s rodinou • spolupracovat s poradenským pracovištěm Učitel f r ú _ f ■ i i v f _ ■ v ■ f f f _' I ' ' ' ■ _f ' • musí mít zájem o další vzdělávání a získávání informací o specifické problematice postižení • musí pomoci žákovi překonat počáteční obtíže • musí vytvořit motivující atmosféru ve třídě r ■ ■ V_ f I O V ■ á V_ f I g ■ V_ f • musí pomoci spolužákům naučit se žáka s postižením přijmout, komunikovat s ním, pomáhat mu • měl by se seznámit a spolupracovat s rodinou • měl by spolupracovat a konzultovat se speciálním pedagogem speciálního pedagogického centra, případně i s dalšími odborníky • mohl by navázat na dosavadní zkušenosti z mateřské školy. Standardní činnosti společné • vyhledávání žáků se zdravotním postižením • komplexní diagnostika žáka • tvorba plánu péče o žáka • přímá práce se žákem, raná intervence, krizová intervence • kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením • podpora psychomotorického a sociálního vývoje žáka se zdravotním postižením v duchu ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních) • koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, PPP, SVP • zpracováni návrhů k zařazeni do režimu vzděláváni žáků se spec. vzdělávacími potřebami • zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů r Centrum pro žáky s tělesným postižením • budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních dovedností žáků • vývojový screening, diagnostika zrání CNS, včasná diagnostika organického poškození CNS, využití metodiky Walter Strassmeier, Portage • metodika nácviku čtení a psaní (grafomotorika, alternativní metody čtení) • speciální nácvik práce s počítačem jako prostředek komunikace a získávání informací • logopedická péče (AAK, makaton, znak do řeči, sociální čtení) • využití specifických forem terapie (arteterapie, muzikoterapie) Centrum pro žáky se zrakovým postižením • výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek • smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace • propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku • tyflografika, nácvik podpisu • nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy • práce se speciálními pomůckami • sociálně rehabilitační program • koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků • metodické vedení asistentů pedagogů Centrum pro žáky se sluchovým postižením • budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta • orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení...) • vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty) • výcvik čtení s porozuměním • výcvik odezírání • kurzy znakového jazyka pro rodiče • nácvik činností pro vyšetření audiometrem • speciální příprava na operaci kochleárního implantátu a pooperační rehabilitační péče • cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí • nácvik používání kompenzačních pomůcek • individuální a skupinové terapie pro rodiče vedené psychologem • rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící rodiče...... • instruktáže pro rodiče Centrum pro žáky s mentálním postižením metodika cvičení pro děti raného věku smyslová výchova, rozvoj hrubé a jemné motoriky, nácvik sebeobsluhy a sociálních vztahů rozvoj estetického vnímání, hudební, výtvarné a pohybové činnosti rozvoj grafomotoriky, systematický rozvoj slovní zásoby, systematický rozvoj dílčích funkcí logopedická péče (AAK, piktogramy. znak do řeči, komunikační tabulky, sociální čtení a počty) nácvik prvního čtení a čtení hůlkového písma, hůlková písanka, využití počítače, alternativní formy čtení využití arteterapie a muzikoterapie • • • • Centrum pro žáky s poruchami autistického spektra • domácí program - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou • metodika strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy • spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace • rodičovské skupiny ■ _l_ I _l_ w V 1° 'I ■ VV f f f f I • instruktáž, podpůrná skupina, řešení výchovných problémů, sourozenecké vztahy • nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování Centrum pro žáky hluchoslepé a s více vadami • Centrum pro žáky hluchoslepé • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka • Centrum pro žáky s více vadami • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka