PROBLEMATIKA ŘÍZENÍ ŠKOLY V PRAXI j0301252 j0301252 j0301252 j0301252 STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ j0295325[1] LITERATURA : RAABE , Sciencia,s. r. o. ,Praha .1997. IBSN 80-902189-0-3 Světlík, J.: Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996. ISBN 80-902200-8-8. Lauermann, M.: Školský management. Brno: Pedagogické centrum. 2003 Pavelka, K.: Racionální rozhodování v řízení. Praha: Svoboda,1977. Gold, A.: Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: FAKTA, 1998.ISBN 80-902614-0-X Mc Laganová,P.,Krembs, P.: Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1 Truneček, J.: Mangement I. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1995. ISBN 80-7079-929-3 Plamínek, J.: Řešení konfliktů a umění vyjednávat. Praha: Agro 1994. ISBN 80-85794-14-4 Coleman, R., Barrie, G.: 525 způsobů, jak se stát lepším manažerem. Praha: Management press. ISBN 80-85603-91-8 Havlínová, M.: Jak měnit rozvíjet vlastní školu.Praha: NEMES, 1994. ISBN 80-901662-2-9 Donelly, J., Gibson, J., Ivancevich, J.: Management. Praha : GRADA Publishing, 1997. ISBN 80-7169-422-3 Fischer, W. A., Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-34-6 Bay, R., H.: Úspěšný cílový management. Praha : GRADA Publishing, 1997. ISBN 80-7169-360-X Organizace, •která umožní vypracovat lepší program, •získat spolehlivou zpětnou vazbu, •jak postupovat, •změnit věci, které nefungují, má perspektivu. j0236291 Přednáška - a jak nejlépe dosáhnout stanovených cílů. potenciálu činnosti školy, jasně vytyčené cíle a plné využití lidských zdrojů, j0409044 Strategické plánování nabízí jsou řešeny managementem. j0411842 Přednáška se bude zabývat těmito problémy Ø Identifikace vize a poslání školy Ø Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí Ø Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy Ø Stanovení strategických cílů Ø Tvorba a výběr strategie školy Ø Formulace plánu na základě zvolené strategie j0295165 JAK MAPOVAT A STRATEGICKY ROZVÍJET SVOU ŠKOLU? -vaše vstupy - -vaše cíle -- vaše ukazatele úspěšnosti -vaše aktivity - -konkrétní výstupy - jak jste pokročili? -monitorování -- sebehodnocení j0429643 Strategické plánování odpovídá na tři základní otázky 1. Kde jsme? 2. Kam jdeme, jaký je náš cíl? 3. Jak se do zvoleného cíle dostaneme? j0282993 j0411841 j0283733 bd20256_ ZÁVĚR I. : Změna je a bude jedinou konstantou dalšího vývoje. Trvale probíhající změny jsou pro školy nejen novou příležitostí, ale mnohdy znamenají i její ohrožení. •Škola, která se změnám pouze brání - je pasivní - nemůže dlouhodobě existovat j0429635 Přínos strategického systému plánování a)Popsat c) Porozumět b) Zaměřit d) Analyzovat e) Identifikovat g) Definovat h) Připravit i) Ustanovit j) Zmapovat k) Monitorovat j0283703 Strategické plánování je vyvoláno: 1.obrannými, defenzivními důvody; 2. ofenzivními důvody, či udržením konkurenční výhody; 3. transformací systému. Systém strategického plánování je často zaváděn za těchto podmínek: a) Změna ve směřování školy a zavádění nového vzdělávacího programu. b) Podpora jednání založená na faktech týkajících se politicky citlivých otázek c) Vytvoření společného rámce rozhodovacího procesu ve škole d) Nastavení řádného prostředí pro rozhodování o rozpočtu a provádění ohodnocení. e) Školení učitelů z pohledu zabezpečení informací pro lepší rozhodování. f) Potřeba zvýšit důvěru ve vedení školy. Charakteristické znaky strategického plánování delší období na celek otevřeným systémem záměrů a cílů. Cíle stanovuje globálně trvalé výhody spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele. Etapy strategického plánování 1.Identifikace vize a poslání školy. 2. Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí 3. Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy. 4. Stanovení strategických cílů. 5. Tvorba a výběr vzdělávacího programu. 6. Formulace plánu na základě zvolené strategie. Identifikace poslání a vize školy sjednocující filosofií managementu školy zřizovatele a rodičů o budoucnosti školy Poslání se vyznačuje: Ø orientací na budoucnost Ø orientací na cílovou skupinu (žáci, rodiče, veřejnost); Ø orientací na zaměstnance; orientací na konkurenci. Vizi definovat orientace na budoucnost sdělitelnost a komunikace ZÁVĚR II. Poslání je hlavním důvodem existence školy. BD04924_ Příklady cílů, které představitelé často uvádějí: ./' služba ./' rozvoj ./' vychovávat ./' nestresující prostředí ./' neohrožující prostředí ./' prezentovat ./' reagovat na nové podmínky ./' zájem ./' žáci chtějí ./' rodiče a učitelé jsou spojenci ../' motivovat žáky ./' teorii i praxi ve vyvážené ./' zkvalitňováni a zvyšování prestiže Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza vnějšího prostředí : Ø. Jaké vnější faktory ovlivňují činnost školy? Ø Které z těchto faktorů jsou dominantní v současnosti? Ø Jak se budou tyto jednotlivé faktory či jejich skupiny vyvíjet v budoucím období, které z nich budou v budoucnu dominantní ZÁSADA (je tomu vždy tak ?) Analýza vnějšího prostředí je zpravidla prováděna v rovině analýzy obecného prostředí Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza obecného prostředí - STEEP analýza STEEP analýza hodnotí kontext - popisuje faktory, které ovlivňují naši činnost K hodnoceni používá pěti hledisek: S . Ú sociální a demografické T . Ú technické a technologické E . Ú ekonomické E . Ú ekologické P . Ú politické Management jako proces Definice Analýza vnitřního prostředí s identifikací vlastních silných a slabých stránek Vnitřní analýza školy zahrnuje: a) analýzu lidských zdrojů školy b) analýzu finančních zdrojů školy c) analýzu hmotných aktiv školy d) analýzu nehmotných aktiv (informační technologie, , apod.) e) marketingový audit Vztah mezi příležitostmi a hrozbami je vždy relativní Stanovení strategických cílů Charakteristické znaky cílů - atributy SMART: S . specifické - konkrétní jednoznačné vymezení žádoucích stavů; M . měřitelé - cíle mají být měřitelné kvantitativními či kvalitativními ukazateli, neměřitelnost cíle vede k tomu, že je obtížné s konečnou platností konstatovat splnění či nesplnění cíle; A . akceptovatelné - ve strategických cílech se obvykle odrážejí a kompromisně slaďují rozdílné zájmy interních a externích skupin (zřizovatel, rodiče, žáci, aj.), které musí brát management v rozdílné míře a podle mocenského významu v úvahu; R . reálné cíle mají být splnitelné a pokud možno optimistické nesplnitelnost cílů působí demotivačně T . časové vymezená soustava cílů vedoucích k žádoucim stavům, musí být nutně doplněna časovým harmonogramem jejich plněni. ZÁVĚR III. I dílčí strategie musí mít zdrojové zabezpečení a definované přínosy.